Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-09, 20:41
  #553
Medlem
Extra lustigt att de lyckades bränna av 200% jobb ganska exakt på öret och stämpla ut 14:24 eller när nu första skiftet slutade. Kan inte ha varit så stora beting om de gör 16 timmars jobb på 8 (inte för att jag tror på det heller).
Citera
2013-09-10, 15:25
  #554
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av najki
Extra lustigt att de lyckades bränna av 200% jobb ganska exakt på öret och stämpla ut 14:24 eller när nu första skiftet slutade. Kan inte ha varit så stora beting om de gör 16 timmars jobb på 8 (inte för att jag tror på det heller).

Det är sant, något är udda här. Kanske att de räknar ut övertidsarbete på något annat sätt??
Fundering; att det är inte mängden ton utan mängden kronor "värdet på arbetet"? och övertid ger ju extra betalt.
Jag menar, jag kan inte tänka mig att de regelbundet fick dubbla skift extra. Fackliga bestämmelser skulle väl sätta stopp för detta om inte annat.

Men iaf.
Som jag minns det utav drevet, så framställdes de som att de sket helt i arbetet och tog pengar för ingenting. Alltså, i princip varit skenanställa och aldrig satte sin fot inne i företaget. Ungefär. Eller??
Det var väl det vi alla förundrades över, att LKAB saknade aldrig arbetskraften från 25 män, så lite koll på arbetskraftbehovet hade de, skrattade vi.

Men det var alltså ÖVERTIDSARBETET de lyckades kringgå genom att arbeta in det i förväg, inte grundpassen som sådana.
Jag själv tycker inte det är moraliskt förkastligt. Jobbar man effektivt och bra och hinner undan, bör man få gå hem tidigare än angivet. Eller nåt. Så länge jobbet är väl utfört. Det är sånt som kallas för "incitament".
Nu undviker man ju det i praktiken, man vill inte förstöra betinget.

Det kan hända de lyckades kringgå systemet på otillåtet sätt. Men medias rapportering var alltså återigen åt pipan helt felaktigt.
Citera
2013-09-10, 16:53
  #555
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najki
Extra lustigt att de lyckades bränna av 200% jobb ganska exakt på öret och stämpla ut 14:24 eller när nu första skiftet slutade. Kan inte ha varit så stora beting om de gör 16 timmars jobb på 8 (inte för att jag tror på det heller).

De har väl maskat först så att cheferna tror att jobbet tar längre tid än vad det gör, sedan har de jobbat normalt när de fått beting och därför blivit klara på mycket kortare tid. De närmaste cheferna som har bäst koll har förmodligen även en er kompisaktig relation med arbetarna och ser därför mellan fingrarna.

.
Citera
2013-09-17, 22:20
  #556
Medlem
Nu har vi väl fått höra båda delarna och det mesta borde väl ligga på bordet. Jag anser fortfarande att killarna är fuskare.

Det som är konstigt är att man fick dubbelt med jobb på helgen (mot en vanlig dag) och trots det i princip alltid hann klart innan man slutade sin ordinarie tid.

Det betyder att dom alltså även har maskat på ordinarie tid.

Hoppas pojkarna inte får sätta sin fot innanför grindarna igen
Citera
2013-09-18, 14:39
  #557
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9999999999
Det som är konstigt är att man fick dubbelt med jobb på helgen (mot en vanlig dag) och trots det i princip alltid hann klart innan man slutade sin ordinarie tid.

Ah, här har vi det! Jag menar, varför sätta extra 8 timmars pass på helgtid, när man kan sätta in extra passet på vardagar och slippa helgtillägg??
Det gällde ju inte att bemanna gruvan på helger, utan att uppfylla produktionsmål.

Jag tror att det måste ha varit något slags inofficiellt överenskommelse. Kanske för att helgtillägget / övertidsersättningen var ganska låg, eller nåt. Så det bokfördes som om det var 8 timmars extra arbete, fastän alla visste att det gick utmärkt att göra det på, säg, 3-4 timmar. Och då ställde de upp utan gny.

Alternativförklaringen jag nämnde tidigare är att de räknade inte i timmar utan i pengar, inkluderande då övertidsersättning och helgtillägg.

Annars ser det mysko ut ja.

Någon som ids och mailar journalisten ifråga??
Citera
2013-09-18, 22:48
  #558
Medlem
christerys avatar
Här kan man läsa deras sida av "fusket" och LKABs "straff"

http://www.da.se/home/da/content.nsf..._1378285336917
Citera
2013-09-21, 00:15
  #559
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Ah, här har vi det! Jag menar, varför sätta extra 8 timmars pass på helgtid, när man kan sätta in extra passet på vardagar och slippa helgtillägg??
Det gällde ju inte att bemanna gruvan på helger, utan att uppfylla produktionsmål.

Jag tror att det måste ha varit något slags inofficiellt överenskommelse. Kanske för att helgtillägget / övertidsersättningen var ganska låg, eller nåt. Så det bokfördes som om det var 8 timmars extra arbete, fastän alla visste att det gick utmärkt att göra det på, säg, 3-4 timmar. Och då ställde de upp utan gny.

Alternativförklaringen jag nämnde tidigare är att de räknade inte i timmar utan i pengar, inkluderande då övertidsersättning och helgtillägg.

Annars ser det mysko ut ja.

Någon som ids och mailar journalisten ifråga??

Förklaringen är väl att det är mindre folk i gruvan. Går lättare att jobba då. Vilket iofs också stämmer.
Citera
2013-09-21, 10:12
  #560
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9999999999
Förklaringen är väl att det är mindre folk i gruvan. Går lättare att jobba då. Vilket iofs också stämmer.

Man kan inte lägga in ett extrapass när 99% av jobben utförs med lastbil. På vardagar finns det säkerligen inte fordon till ett helt extra skiftlag.
Citera
2013-09-21, 10:55
  #561
Medlem
Det är ingalunda försvarbart att som anställd stämpla ut åt andra, det är ren stöld

Men det pågår ständigt andra typer av brott mellan LKAB chefer och entreprenörer.
Entreprenörer köper sig in i LKAB med olika slags förmåner.
Detta sker på fritiden förr i tiden skedde detta öppet man teckna ett jobb och drog över summan med någon procent i samråd. Därefter dela man ut summa helt öppet nästa gång när entreprenören besökte folket vid LKAB.

Det är detta nätverk som skyddar cheferna från deras medverkan vid LKAB än idag

Idag är förmånshanteringen mer invecklad och sker i huvudsak i det dolda på fritiden
Citera
2013-09-26, 14:13
  #562
Medlem
Studerar man dagens tidningsnotiser om att cheferna vid LKAB redan kände till tidsfusket 2011

Är detta ett tecken på att cheferna skyller ifrån sig och har mer att dölja än tidsfusket

Detta borde ge LKAB ett tecken att rota vidare i privata förmåner på fritiden inriktade mot chefer vid LKAB via entreprenörer.

Toppen av ett Isberg kan skymtas hoppas de rotar vidare och inte ser genom fingrarna som de ibland gör när det gäller chefer. Det är har de stora beloppen kan gömmas
Citera
2013-09-26, 23:15
  #563
Medlem
christerys avatar
OM dom normalt sett arbetar Må-Fr och sedan Lö+Sö så strider det mot regeln om veckovila vilket LKAB borde reagerat på för länge sen. Varför detta fått fortgå ser jag bara en förklaring till och det är att LKAB (nån chef, som skriver under tidkorten) visste exakt vad som var avtalat mellan gubbsen och arbetsledningen.
Citera
2014-11-14, 20:50
  #564
Medlem
Det var nog inte så allvarligt att göra som dom gjorde trots allt.
Citat:
LKAB har i smyg hävt beslutet att stänga av 23 fuskande gruvarbetare från jobb på företaget.

http://www.da.se/home/da/content.nsf..._1414665745476
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback