Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-23, 10:40
  #445
Medlem
noballoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Men en ickekriminell chef kan ju fixa sådanthär utan att någon annan måste stämpla åt den anställde, men då måste ju chefen utföra detta så det syns för företaget (typ anmäla ändringar via balnkett) och chefens chefer etc, måste det ske genom att en arbetskamrat som stämplar 'falskt' så är det ju väldigt troligt att chefen överskrider sina befogenheter och som anställd bör man ju ganska lätt förstå detta...

Det kanske var just därför chefen tyckte att det var lämpligare att stämpla lite extra i stämpelklockan.
Hen ville kanske vara en snäll chef och bjuda till lite extra samtidigt som hen visste att den här uppgörelsen inte skulle accepteras högre upp i ledet.
Om arbetarna hade gjort såkallade "plusstämplingar" så hade säkert någon på lönekontoret reagerat i ett väldigt tidigt skede.
Om man däremot stämplar ut senare i klockan så är det inget man reagerar på efter att chefen har attesterat tidsrapporten.

Tycker själv att det är ganska naivt att gå med på en sådan uppgörelse.
Speciellt när jag vet att det är ganska hög rörlighet på mellanchefer i företaget och när en överenskommelse man hade med en tidigare chef kanske inte faller i lika god jord hos efterträdaren.

Nu vet jag ju inte om det är så här det har gått till men...
Citera
2013-02-23, 11:17
  #446
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noballoon
Det kanske var just därför chefen tyckte att det var lämpligare att stämpla lite extra i stämpelklockan.
Hen ville kanske vara en snäll chef och bjuda till lite extra samtidigt som hen visste att den här uppgörelsen inte skulle accepteras högre upp i ledet.
Om arbetarna hade gjort såkallade "plusstämplingar" så hade säkert någon på lönekontoret reagerat i ett väldigt tidigt skede.
Om man däremot stämplar ut senare i klockan så är det inget man reagerar på efter att chefen har attesterat tidsrapporten.

Tycker själv att det är ganska naivt att gå med på en sådan uppgörelse.
Speciellt när jag vet att det är ganska hög rörlighet på mellanchefer i företaget och när en överenskommelse man hade med en tidigare chef kanske inte faller i lika god jord hos efterträdaren.

Nu vet jag ju inte om det är så här det har gått till men...

+ stämplingar går hem på lönekontoret sålänge din chef har attesterat tiden. Jag vet även vissa som vägrar använda stämpelklockan och bara har + stämplingar. Så det hade nog fungerat ändå.

Men om det grabbarna säger om beting stämmer, varför har man stämplat åt varandra? Bara det är helt åt skogen, borde dom väl förstå. Varför har inte alla bara gjort + stämplingar med den tiden som chefen gått med på. Eller låtit chefen stämplat tider? Nä det osar lite efterhandskonstruktion det här, eller så är dom bara genuint korkade

Edit: Vi har själv haft liknande upplägg på min arbetsplats (hänt någon gång på alla dessa år) och då har chefen stämplat min tid.
__________________
Senast redigerad av LKABfusk 2013-02-23 kl. 11:19.
Citera
2013-02-23, 11:29
  #447
Medlem
noballoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKABfusk
+ stämplingar går hem på lönekontoret sålänge din chef har attesterat tiden. Jag vet även vissa som vägrar använda stämpelklockan och bara har + stämplingar. Så det hade nog fungerat ändå.

Beror ju helt och hållet på ledningen. Vissa arbetsplatser tolererar bara ett visst antal +stämplingar varje månad innan det blir utredning.
Att stämpla i klockan är helt klart det bästa sättet att dölja "fusket" om inte chefen eller chefens chef godkänt det hela.
Citera
2013-02-23, 11:34
  #448
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noballoon
Beror ju helt och hållet på ledningen. Vissa arbetsplatser tolererar bara ett visst antal +stämplingar varje månad innan det blir utredning.
Att stämpla i klockan är helt klart det bästa sättet att dölja "fusket" om inte chefen eller chefens chef godkänt det hela.

Ja precis att det är riktiga stämplingar där en stämplat åt alla andra tyder bara på att det handlar om geniunt fusk. Men sanningen lär komma fram. Ska bli riktigt roligt att gå på medlemsmötet på måndag.
Citera
2013-02-23, 13:12
  #449
Medlem
Bob Luntas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brussels.sprout
Det här sker nästan överallt, det är bara ett extremfall.

Folk som har möjlighet betraktar sina jobb som ackordsjobb och täcker upp smårester för varandra.
Det.

Jag vet själv de gånger man gått hem från sommarjobbet kanske redan efter 2h av 8. Frågat arbetsledaren: ska vi skriva 2h eller 8 och fått samma konstiga blick varje gång innan svaret -Alla skriver åtta. Kommit.
Citera
2013-02-23, 13:31
  #450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valter-eggon
Det kan omöjligt vara invandrare eftersom dessa fuskande personer faktiskt har en anställning och får lön. Invandrare går ju som vi vet uteslutande på bidrag.
Jag känner invandrare som inte går på bidrag och som har anställning och lön. Hur förklarar du det?
Citera
2013-02-23, 13:35
  #451
Medlem
Tänk alla kapitalister som gör samma sak. Fast de får ut miljarder istället.
Citera
2013-02-23, 14:04
  #452
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Mingus
Jag känner invandrare som inte går på bidrag och som har anställning och lön. Hur förklarar du det?

jag förklarar det såhär: sarkasm
Citera
2013-02-23, 14:30
  #453
Medlem
Strike-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Mingus
Tänk alla kapitalister som gör samma sak. Fast de får ut miljarder istället.

Mm eller hur, idiot.
Citera
2013-02-23, 16:20
  #454
Medlem
losfers avatar
Om man anlitar nån för att fixa nåt i huset, tex en snickare, och sen inser man att snickaren har fakturerat dubbelt så många timmar som han/hon jobbat, skulle man ge den snickaren en andra chans då?
Citera
2013-02-23, 16:35
  #455
Medlem
Fladdermasks avatar
Läst några sidor bakåt men kunde inte hitta något om detta.

Någon som vet hur dom anställda kommer att straffas? Sparken och böter eller?
Citera
2013-02-23, 17:15
  #456
Medlem
pe11es avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Mingus
Tänk alla kapitalister som gör samma sak. Fast de får ut miljarder istället.

Ja men då skickas skattebetalarnas pengar som skulle gått till vård och liknande till skatteparadis av "riskkapitalister". Men eftersom det är för komlicerade transaktioner för att överhuvudtaget någon här förstår hur det går till här så är det enklare att sparka på några gruvarbetare som eventuellt har fuskat något med arbetstiden. De flesta här befinner sig tyvärr på en "underjordisk" mental nivå och kan endast förstå sådant med stämpelur och liknande i bästa fall.
Eftersom "femklövern" med M C KD FP och SD som i stort sätt röstar lika i 90% i alla riksdagsröstningar har stöd av över 70% av FB medlemmarna så blir ju politiken här av det nyliberala slaget. Alla med en avvikande åsikt här manglas effektivt 5 mot 1 av "femklövern" fast här med SD i majoritet med 56% i förra Flashback valet.
__________________
Senast redigerad av pe11e 2013-02-23 kl. 17:54.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback