Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-18, 15:08
  #1
Medlem
Hej!

Har en laptop som jag har bootat upp med System Rescue CD och vill köra rsync på en mountad windows partion.
Jag vill kopiera hela C:\Windows\CSC (Offline filer i windows) till en USB-sticka.

Kommandot jag har kört är
Citat:
rsync -a --progress /mnt/windows/windows/csc /mnt/usbminne/backup/
Problemet är dock att jag inte får med några kataloger eller filer med "ÅÄÖ" i namnet.

Felmeddelande:
Citat:
rsync: mkstemp "/ganska/lång/path/Någon fil med ÅÄÖ i." failed: invalid argument (22)


Verkar som om jag mountar usbminnet på fel sätt för att filer/kataloger med ÅÄÖ ska hänga med.
Har löst problemet lite fult nu med att packa katalogen till en zip-fil för att få över det på usbminnet, men blir en rätt så stor zipfil.

Så om någon har en tanke om hur usb-minnet ska mountas för att det ska fungera med rsync får ni gärna dela med er

Någon som vet hur jag kommer vidare? Eller vad jag ska söka på. Har försökt söka själv innan givetvis, men inte hittat något som har hjälpt mig.
__________________
Senast redigerad av kiTo2oo5 2013-02-18 kl. 16:07. Anledning: La till mer information
Citera
2013-02-18, 16:12
  #2
Moderator
vhes avatar
Inte insatt i problemet, men följande tråd (framför allt sista svaret) verkar kunna hjälpa: http://www.sysresccd.org/forums/view...hp?f=23&t=4134

Hur mountade du stickan?
Citera
2013-02-18, 16:25
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vhe
Inte insatt i problemet, men följande tråd (framför allt sista svaret) verkar kunna hjälpa: http://www.sysresccd.org/forums/view...hp?f=23&t=4134

Hur mountade du stickan?

mount /dev/sdb1 /mnt/usbminne


Körde som det stod i den andra tråden som du länkade till.

mount -o utf8 /dev/sdb1 /mnt/usbminne

Och nu verkar det fungera som det ska. Tack för hjälpen, har letat som en tok själv men är tydligen dålig på det
__________________
Senast redigerad av kiTo2oo5 2013-02-18 kl. 16:36.
Citera
2013-02-18, 17:22
  #4
Moderator
vhes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiTo2oo5
har letat som en tok själv men är tydligen dålig på det

Nyckelorden när man vill googla på problem som har med svenska tecken att göra brukar vara "non ascii characters" :-)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback