Citat:
Ursprungligen postat av th0d
Har du kollat datorns termp när detta händer? Och i anslutning till vad händer det? Vid hög belastning? Det låter som din fläkt trottlar mycket vilket bör, om allt fungerar, vara kopplat till hög temp som i sig är kopplat till hög användning av cpu/gpu. Alternativt så kan det vara dålig kvalite på fläkten och denna modell har återigen gått sönder. Har du tillgång till fläktkontrollerna i bios? Det kan vara värt att kolla där om du kan styra fläkten.
Det spelar ingen roll om den är varm eller kall, kan ligga och kolla på en film och då är fläkten fortfarande konstig som jag beskrev ovan. Vissa stunder är allt precis som vanligt men sen börjar det igen helt utan förvarning eller att jag gör något speciellt. Det kan vara så att det är dålig kvalitet på fläkten då den är från en vaio-dator och detta är en spellaptop, det märks tydligt på så sätt att datorn blir väldigt varm när jag spelar spel i längre stunder men just att det går upp i extremt hårt arbete som den inte ens gör när jag spelar så känns det konstigt. Mest är det störande då det håller på och går upp och ner hela tiden under så korta intervaller så det blir väldigt påtagligt och störande.