Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-01, 17:19
  #157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av der-bratwurst
Jag tror Österrike kommer etablera sig i toppdivisionen och på sikt göra en resa likt den Schweiz har gjort. En stark inhemsk liga, bra klimat och relativt stort intresse är faktorer som gör att de är att räkna med.

Om Austerrich får några topprundeval i NHL draften, kan media ge dem uppmärksamhet. Har hört från en utbytesstudent från min studenttid att hockey har en star fanbase, men det är som sagt en liten klick bara. Landet har ju tack vare alperna, utförsååkning som enormt stor nationalsport. Större än i något annat land.
Citera
2018-06-06, 13:29
  #158
Medlem
Danmarks stora problem är väl att det sällan är riktiga vintrar där, och alltså väldigt lite tid för spontan skridskoåkning där det inte finns ishallar.
Citera
2018-06-07, 18:56
  #159
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Danmarks stora problem är väl att det sällan är riktiga vintrar där, och alltså väldigt lite tid för spontan skridskoåkning där det inte finns ishallar.

Tror ändå detta är ett mindre problem för Danmark än de är för länder såsom Frankrike. Tror att med tanke att hockey-intresset verkligen ökar i Danmark att vi kommer närmare ett enormt hopp i kvalite av dansk hockey över en sisådär tjugoårs-period. Typ att de (ändå rätt så begränsade) framgångar leder till att mer folk engagerar sig, hallar byggs, ungdomar lockas -> framgångarna växer och cykeln accelererar Denna dynamiken är såklart också närvarande i mindre hockey-nationer, men jag tror den blir än snabbare desto närmare toppen man kommer. Śen underlättar det också att pengar finns i Danmark så investeringarna kommer nog komma rätt så snabbt så länge intresset finns.

Man kan naturligtvis göra exakt samma argument med Norge. Jag skulle inte alls vara förvånad om Danmark/Norge var kapabla att hota Finland i status om sisådär 30-år.
Citera
2018-06-08, 00:07
  #160
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spilldmjolk
Tror ändå detta är ett mindre problem för Danmark än de är för länder såsom Frankrike.

Inte i alporterna (där en hel del framgångsrik ishockey i Frankrike funnits).
Citera
2018-06-08, 00:19
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Inte i alporterna (där en hel del framgångsrik ishockey i Frankrike funnits).

Vill inte missrepressentera fransk hockey då det finns mycket potential där - men kanske mer på individuell nivå änsålänge. Känns bara som ett land som ligger ett par steg under även länder som Danmark/Norge. När jag föreställer mig internationell hockey om 20 år så det svårt, även under de mest optimistiska antaganden, att föreställa sig Frankrike i en bättre sits än Tyskland idag. Dvs, ett rejält framsteg men inte riktigt ännu i rollen av en framgångsrik hockeynation.

Det betyder naturligtivs inte att Frankrike inte är absolut central i en tråd som denna. Ser Frankrike och Storbrittanien som länderna där hockeyn har som mest potential, men då snackar vi en långsiktig utveckling. Om IIHF/CHL tillsammans lyckades göra någotdera av länderna till en på allvar seriös hockeynation inom ett par årtionden så är det verkligen hatten av.
Citera
2018-06-08, 00:43
  #162
Medlem
EastClintfoods avatar
ja, nån gång ska väl swedistan stiga upp nån nivå, men tveksamt när det importeras hjärnkirurger
Citera
2018-06-10, 10:46
  #163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spilldmjolk
Storbrittanien

Prova att lägga en VM-turnering i Storbrittanien .
Citera
2018-06-21, 14:49
  #164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Prova att lägga en VM-turnering i Storbrittanien .

Tycker detta är en ruskigt bra ide, även om jag inte har jättebra koll på kvaliten/storleken av brittiska hockey-arenor. Vi har sett att VM tenderar att attrahera fler stora namn när de är på någon sexig ort, och ett VM i London hade nog gjort mycket att få västeuropeiska och nordamerikanska lag att lyckas övertyga sina bästa spelare att komma över. Spelkvaliten höjs, vi ser förhoppningsvis fler turister/ex-pats som drar liv på matcherna samt lockar till sig en ny publik med hockey på toppnivå.

Mycket bättre än att sätta ett VM i t.ex Minsk.
Citera
2018-06-22, 01:10
  #165
Medlem
Om några år är både Danmark och Schweiz med i toppen och slåss, behöver några år till på sig för att kunna utmana riktigt. Behövs fler nationer att räkna med absolut!
Citera
2018-06-26, 17:40
  #166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spilldmjolk
Mycket bättre än att sätta ett VM i t.ex Minsk.

Har för mig VM i Vitryssland i maj 2014 drog ganska mycket publik också? (eller det kanske bara var när Vitryssland spelade, för jag minns att Sverige mötte dem då)
Citera
2018-06-28, 06:46
  #167
Medlem
Ser man på,,

Kanske man nu kan säga att det är hockey som Tyskland ska spela för att komma till slutspel. Inte fotboll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback