Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2016-08-22, 23:39
  #49
Avstängd
Cougarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karon58
Varför krångla till det så?
Har du gjutjärnsgrejer, använd dem och använd fett när du steker. Undvik att diska dem (normalt räcker det med varmt vatten och borste, skulle du ändå anse dig behöva diska kärlet så smörj in det när det är torrt). Ser järnet matt och tråkigt ut, smörj det med något matfett s.s. rapsolja, jordnötsolja, ister eller något i den vägen, olivolja är ett andrahandsval.

Ursäkt för en dum fråga men varför är olivolja ett andrahandsval?

För att följa tråden så köpte jag en keramikpanna som fungerade utmärkt i början men nu känns den förbrukad, maten vill gärna fastna i den trots glidmedel i form av olja/smör.

Gick tillbaka till gjutjärn, det fungerar bäst.
Citera
2016-08-22, 23:49
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cougars
Ursäkt för en dum fråga men varför är olivolja ett andrahandsval?

Jag har nyligen skaffat en keramisk stekpanna och till den rekommenderar tillverkaren bl a raffinerad olivolja. Men de affärerna jag handlar i säljer inte sådan olja utan enbart extra jungfruolja. Och extra jungfruolja har för låg rykpunkt för att vara lämplig till stekning. ICA har en mild olivolja som är en blandning av raffinerad och extra jungfruolja, vet inte om den är lämplig att steka i.
Citera
2016-08-23, 00:48
  #51
Avstängd
Cougarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag har nyligen skaffat en keramisk stekpanna och till den rekommenderar tillverkaren bl a raffinerad olivolja. Men de affärerna jag handlar i säljer inte sådan olja utan enbart extra jungfruolja. Och extra jungfruolja har för låg rykpunkt för att vara lämplig till stekning. ICA har en mild olivolja som är en blandning av raffinerad och extra jungfruolja, vet inte om den är lämplig att steka i.


Aha! Själv är jag förtjust i olivolja men har aldrig tänkt tanken att den inte passar vissa pannor. Får väl testa ett råd jag fick, nämligen 50/50 olivolja/smör och om inte det fungerar så blir det rapsolja.
Citera
2016-08-23, 01:06
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cougars
Aha! Själv är jag förtjust i olivolja men har aldrig tänkt tanken att den inte passar vissa pannor. Får väl testa ett råd jag fick, nämligen 50/50 olivolja/smör och om inte det fungerar så blir det rapsolja.

Det ska nog vara en extra jungruolja av hög kvalitet med låg syrahalt om man ska använda den i någon stekpanna, för de har högre rykpunkt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Smoke_point
Citera
2016-08-25, 11:35
  #53
Medlem
japanskbruds avatar
teflonpannan jag hade för 79kr började ryka och lukta bränd plast när jag skulle steka på hög värme.
Recensionerna jag läst/sett angående keramiska pannor säger att dom är bra i början, men bränner fast efter ett tag. Beläggningen blir sliten fort.
__________________
Senast redigerad av japanskbrud 2016-08-25 kl. 11:38.
Citera
2016-08-25, 12:56
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
teflonpannan jag hade för 79kr började ryka och lukta bränd plast när jag skulle steka på hög värme.

Stekpannor med beläggning ska inte användas vid höga temperaturer (varken teflon eller keramisk). För det har du t.ex. stekpanna i gjutjärn.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback