Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-19, 00:49
  #13
Medlem
LSdalmiaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datan.
Hej!

Har funderat på att skaffa en apple tv då jag både har iPhone och iPad! Det jag dock undrar över är om man kan ta upp svt play på ipaden och sen se det på tvn?

Jag vill att det ska vara enkelt och att man slipper hålla på och konvertera i iTunes osv..

Så fungerar det så som jag förstått mig på det? Dvs att ipadens skärm syns i tvn och att jag kan gå in på valfri hemsida och sätta på en stream som sedan visas snyggt på tv'n?

Mvh

Ja, men lättare att ha SVT Play direkt i Apple TVn.

Tänk som att Apple TV är själva TVn. För allt du tittar på. SVT, Netflix vanlig TV kanske via Telia Play t ex. Filmer kan du spela upp t ex i Plex om du vill ha ett snyggt gränssnitt och bra ordning.

Lyssnar du på musik och har kopplat din TV till högtalare/soundbar så spela upp allt via iTunes. Så har du en som en stereo.

Samma med bilder, hela ditt bildbibliotek finns där att bläddra igenom.

Så som sagt, det är själv mediacentret om man nu vill ha ett sådant. Givetvis kan du hyra och köpa filmer, musik mm. via iTunes också.
Citera
2017-11-19, 01:01
  #14
Medlem
Jag har sagt upp kabel-tv (eller vad kallar ni ungdomar det nu för tiden?) och kör bara Apple-tv.

Kidsen kör även spel där.

Nej Apple-tv är ett måste i vårt hem.
Citera
2017-11-19, 16:19
  #15
Medlem
Niggerss avatar
Apple TV är en trevlig produkt eller Chromecast om vill ha billigare lösning..
Citera
2017-12-01, 23:20
  #16
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimpakim
Ja. Via iCloud bildbibliotek samt att du är inloggad via ditt AppleID på AppleTVn så får du automatiskt hela ditt bildbibliotek på TVn. Detta så du kan visa din senaste semester eller liknande.

Du kan ju även som tidigare diskussion Airplay:a upp dina bilder/filmer på TV:n.

Dokument m.m finns det externa appar för att öppna upp till exempel PDF:er med men inte inbyggt från själva AppleTVn.

Tack för svar. Min reaktion: oh no! Då borde jag alltså försöka koppla in den för att se om något finns på den...eller det finns aldrig något på den utan det som finns, finns på en annan enhet; mobil, platta, och ATVn bara visar.?
Citera
2017-12-02, 21:07
  #17
Medlem
Apple-TV, Chromecast eller TVns egna appar.

Jag har en Samsung-tv och funderat lite på varför det är så fattigt med appar? SVT play saknas t.ex. Vad beror detta på? Är det någon slags rättighetsdiskussion som ligger till grund eller är det Samsung som valt att inte ha med SVT play som app eller är det SVT som inte anpassat sin app efter Samsung?
Citera
2017-12-02, 21:23
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Apple-TV, Chromecast eller TVns egna appar.

Jag har en Samsung-tv och funderat lite på varför det är så fattigt med appar? SVT play saknas t.ex. Vad beror detta på? Är det någon slags rättighetsdiskussion som ligger till grund eller är det Samsung som valt att inte ha med SVT play som app eller är det SVT som inte anpassat sin app efter Samsung?

Säkert bara tekniska orsaker.

"Nu är SVT Play Beta på väg ut i Samsungs tv-apparater. Först ut är de 2016-modeller i serie 7 och högre. Testning pågår fortfarande på övriga serier från 2016. När 2017-modellerna börjar säljas är appen tillgänglig på dessa. "

https://www.minhembio.com/forum/inde...owtopic=329157
Citera
2018-01-02, 20:26
  #19
Medlem
Delta99s avatar
Apple TV är det överlägset bästa underhållningssystemet på TV med ett stort utbud av appar som säkerställer tjänstens konkurrenskraftighet lång tid framåt. Risken med att använda andra plattformar är att utbudet är mindre på grund av att Apple TV har en så pass stor del av marknaden. Konton och lösenord integreras lätt i systemet vad jag förstår är det ganska enkelt att sätta begränsningar på olika appar för exempelvis minderåriga.

Familjen köpte en 64GB fast det skulle räcka gott och väl med hälften med tanke på hur vi använder den.

Chromecast är en flexibel och billig lösning men saknar komforten tyvärr som Apple TV erbjuder.
Citera
2018-01-02, 20:31
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delta99
Apple TV är det överlägset bästa underhållningssystemet på TV med ett stort utbud av appar som säkerställer tjänstens konkurrenskraftighet lång tid framåt. Risken med att använda andra plattformar är att utbudet är mindre på grund av att Apple TV har en så pass stor del av marknaden. Konton och lösenord integreras lätt i systemet vad jag förstår är det ganska enkelt att sätta begränsningar på olika appar för exempelvis minderåriga.

Familjen köpte en 64GB fast det skulle räcka gott och väl med hälften med tanke på hur vi använder den.

Chromecast är en flexibel och billig lösning men saknar komforten tyvärr som Apple TV erbjuder.


Synd att nvidia shield springer åttor runt äppeltven
Citera
2018-01-02, 20:50
  #21
Medlem
Delta99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
Synd att nvidia shield springer åttor runt äppeltven

Jag inser nu att det ser ut som att jag försökte få mitt inlägg att låta som en universal sanning, låt mig säga såhär istället- "enligt mig etc etc" och så var det överdrivet att använda orden "överlägset bästa " för det är den de facto inte. Nvidia Shield är jämbördig konkurrent och jag tror att den till och med är lite dyrare än standard äppleteven men den prisskillnaden är oväsentlig i slutändan för det är bara en smaksak.
Citera
2018-01-15, 10:51
  #22
Medlem
Sagspans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
Synd att nvidia shield springer åttor runt äppeltven

Nu är ju ATV till för pöbeln , Nvidia Shield kostar ju en slant extra speciellt med 500GB disk i och den lilla fjärkan som man röststyr med.
Citera
2018-01-15, 10:54
  #23
Medlem
Sagspans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delta99
Jag inser nu att det ser ut som att jag försökte få mitt inlägg att låta som en universal sanning, låt mig säga såhär istället- "enligt mig etc etc" och så var det överdrivet att använda orden "överlägset bästa " för det är den de facto inte. Nvidia Shield är jämbördig konkurrent och jag tror att den till och med är lite dyrare än standard äppleteven men den prisskillnaden är oväsentlig i slutändan för det är bara en smaksak.

Nvidia Shield är inte "jämbördig" med ATV, Shielden är överlägsen i allt. ATV och de nya Chromecast är jämbördiga.
Citera
2018-01-20, 22:58
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagspan
Nvidia Shield är inte "jämbördig" med ATV, Shielden är överlägsen i allt. ATV och de nya Chromecast är jämbördiga.

Fast ett äpple kan jag sätta hos föräldrarna eller valfria teknik-ovänliga vänner och de kommer förstå hur och faktiskt använda den. Om man har koll själv kanske man väljer andra alternativ men för vad den gör och hur lätt den är att använda så är den (appletv) faktiskt fantastisk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback