Flashback bygger pepparkakshus!
  • 4
  • 5
2013-06-07, 17:46
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teirdes
Farbror Sven:

Du menar att du företrädelsevis har förtroende för dem som kan påvisa stora akademiska meriter? Gäller det att de också behöver uppvisa akademiska meriter inom ett relevant ämnesområde för sin verksamhet, eller är det meriten som sådan som är mest relevant?

Betyder det i sådana fall också att du inte värderar att t ex folkvalda politiker eller tjänstemän har erfarenhet av andra typer av jobb än lagstiftningsarbete? För tid man lägger på att vara yrkesverksam är ju tid man annars skulle kunna lägga på att utbilda sig och skaffa rätt meriter akademiskt.

Jag tror att det kan vara bra att läsa Jan Berglins tidigare seriestrippar i Ergo för att få lite perspektiv på akademiska meriter. Jag lider själv ofta av en felplacerad respekt för människor som skrivit doktorsavhandlingar för att jag förutsätter att de har en problematiserande bild av omvärlden som förmår inkorporera många problemställningar och lösningsmodeller, men ofta finner jag istället bristande eller uteblivna problemställningar. Senast desillusionerades jag av MSB:s incidentrapporteringsutredningar. Och nu är jag smått olycklig för att jag, som egentligen saknar både relevant ämnesexpertis och akademisk examen, inte hittar den i särklass mest uppenbara problemställning som borde ha förekommit i de utredningarna i utredningarna.

Å andra sidan behöver vi uppenbarligen någon typ av klassificeringssystem också för människor - eventuellt kan vi återkoppla till våra tidigare fröcertifieringsdiskussioner. Hur skiljer vi agnarna från vetet?

Är det inte statstjänstemän i förvaltningen, med olika specialkunskaper (veterinärer, medicinare mm) som ska förse beslutsfattarna med underlag så att dessa folkvalda ska kunna fatta så vettiga beslut som möjligt? Eller vill du ha Margot Wallström-tjänstemän med tvåårig gymnasieskola som förser Margot Wallström-politiker med underlag?
Citera
2013-06-13, 12:44
Medlem
VY-CanisMajoriss avatar
För kännedom:
Taget ur hänvisning: Lönetabellen är för de tjänstemän som kallas handläggare (administrators på engelska)
Omkring 11.000 personer kallas assistenter. De börjar på en lägre lönenivå, och kan bara nå upp till lönegrad 11
Totalt arbetar drygt 33.000 personer inom EU-kommissionen.

Taget ur eur-lex:
[b]1 2.654,17

Detta är alltså ingångslön, hur det "efter några år" blir 50'sek kanske någon vill ta sig tid att förklara?

Som sagt: Inte blanda MEP:s, (som för övrigt rakar åt sig runt 25'€ i månaden med alla tillägg och ersättningar, jo då T. du vet precis vad jag talar om, redovisa gärna de lite mer udda ersättningarna som t.ex. extra betalt om det av skattebetalarna betalda flyget är försenat!) med tjänstemän, inte blanda GD:ar med lägre tjänstemän, ta gärna med allt i beräkningen, alltså även barnbidrag, ränteavdrag, gymkort, gsm, tjänstebil, etc, etc gärna med källa.

Det går helt säkert att debattera frågan på ett begripligt och sansat sätt.

Nä nu är det väl dags för vaktel och beluga-lunchen med lyx-vinerna, så tar jag limmon hem sen.
Senast redigerad av VY-CanisMajoris 2013-06-13 kl. 12:53.
Citera
2013-06-13, 21:10
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VY-CanisMajoris
För kännedom:
Taget ur hänvisning: Lönetabellen är för de tjänstemän som kallas handläggare (administrators på engelska)
Omkring 11.000 personer kallas assistenter. De börjar på en lägre lönenivå, och kan bara nå upp till lönegrad 11
Totalt arbetar drygt 33.000 personer inom EU-kommissionen.

Taget ur eur-lex:
[b]1 2.654,17

Detta är alltså ingångslön, hur det "efter några år" blir 50'sek kanske någon vill ta sig tid att förklara?

Som sagt: Inte blanda MEP:s, (som för övrigt rakar åt sig runt 25'€ i månaden med alla tillägg och ersättningar, jo då T. du vet precis vad jag talar om, redovisa gärna de lite mer udda ersättningarna som t.ex. extra betalt om det av skattebetalarna betalda flyget är försenat!) med tjänstemän, inte blanda GD:ar med lägre tjänstemän, ta gärna med allt i beräkningen, alltså även barnbidrag, ränteavdrag, gymkort, gsm, tjänstebil, etc, etc gärna med källa.

Det går helt säkert att debattera frågan på ett begripligt och sansat sätt.

Nä nu är det väl dags för vaktel och beluga-lunchen med lyx-vinerna, så tar jag limmon hem sen.

Ungefär halva assistenlönen går åt till hyra. Eller så sover de under bar himmel för att spara till gåslevern och champagnen.

Bäst är då att satsa på en politsk karriär. Det finns ju de som halkat in i parlamentet t.o.m.
Citera
2013-06-14, 00:02
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teirdes
Farbror Sven:

Du menar att du företrädelsevis har förtroende för dem som kan påvisa stora akademiska meriter? Gäller det att de också behöver uppvisa akademiska meriter inom ett relevant ämnesområde för sin verksamhet, eller är det meriten som sådan som är mest relevant?

Betyder det i sådana fall också att du inte värderar att t ex folkvalda politiker eller tjänstemän har erfarenhet av andra typer av jobb än lagstiftningsarbete? För tid man lägger på att vara yrkesverksam är ju tid man annars skulle kunna lägga på att utbilda sig och skaffa rätt meriter akademiskt.

Jag tror att det kan vara bra att läsa Jan Berglins tidigare seriestrippar i Ergo för att få lite perspektiv på akademiska meriter. Jag lider själv ofta av en felplacerad respekt för människor som skrivit doktorsavhandlingar för att jag förutsätter att de har en problematiserande bild av omvärlden som förmår inkorporera många problemställningar och lösningsmodeller, men ofta finner jag istället bristande eller uteblivna problemställningar. Senast desillusionerades jag av MSB:s incidentrapporteringsutredningar. Och nu är jag smått olycklig för att jag, som egentligen saknar både relevant ämnesexpertis och akademisk examen, inte hittar den i särklass mest uppenbara problemställning som borde ha förekommit i de utredningarna i utredningarna.

Å andra sidan behöver vi uppenbarligen någon typ av klassificeringssystem också för människor - eventuellt kan vi återkoppla till våra tidigare fröcertifieringsdiskussioner. Hur skiljer vi agnarna från vetet?

Du har fem assistenter och tid att skriva på FB, men har ändå inte grejat att lägga ut din meritförteckning på europaparlamentets hemsida. Det skulle vara intressant att se vilket EPSO-prov du skulle kunna ansöka till.
Citera
2013-06-14, 00:25
Bannlyst
Viss skall det bli skönt att PP försvinner helt efter detta val?
Citera
2013-06-14, 12:55
Medlem
VY-CanisMajoriss avatar
Japp,
PP= mycket snack men liten verkstad.
Citera
2013-06-14, 13:04
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladugardsdorr
Viss skall det bli skönt att PP försvinner helt efter detta val?
Tror du verkligen att de gör det? Överlag går väl europas piratpartier rätt bra? PRISM-skandalen ger ju också PP vatten på sin kvarn. Jag tror dessutom att många ser EU-valet som ett ganska betydelselöst val, vilket innebär att många av de gamla gråsossarna inte orkar bry sig. SD och V är emot EU och borde vara en hel del som avstår att rösta i protest. Iom att det inte har så stor inverkan på ditt dagliga liv tar ju många chansen att markera mot de som styr landet för tillfället, förra gången vet jag en hel del som röstade PP för att markera mot FRA och IPRED.

Min slutsats är nog att PP kommer fortsatt vara representerat i Bryssel, hur många mandat de får vågar jag inte sia om dock.
Citera
2013-06-14, 16:15
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Tror du verkligen att de gör det? Överlag går väl europas piratpartier rätt bra? PRISM-skandalen ger ju också PP vatten på sin kvarn. Jag tror dessutom att många ser EU-valet som ett ganska betydelselöst val, vilket innebär att många av de gamla gråsossarna inte orkar bry sig. SD och V är emot EU och borde vara en hel del som avstår att rösta i protest. Iom att det inte har så stor inverkan på ditt dagliga liv tar ju många chansen att markera mot de som styr landet för tillfället, förra gången vet jag en hel del som röstade PP för att markera mot FRA och IPRED.

Min slutsats är nog att PP kommer fortsatt vara representerat i Bryssel, hur många mandat de får vågar jag inte sia om dock.

PP hade en chans i Tyskland som tyckts vara bortblåst. FRA-frågan i Sverige är död och därmed PP. PRISM-skandalen kan leda till något, men det är inte säkert att det enbart kan gagna PP. De är ju "alla" mer eller mindre upprörda och i tisdags hade europaparlamentet en snabbinkallad extradebatt anågende Snowdens uppgifter.
Var PP med i den debatten?
Citera
2013-06-14, 17:31
Medlem
VY-CanisMajoriss avatar
Nä, PP var först på drink och sen på middag, givetvis gratis, häpp !

Tyvärr är det så illa att den som är trovärdigast inte vill vara med längre, hon åker nog hem till Malung och får lite välförtjänt vila.

Var det verkligen någon som trodde att vi inte kollas? Nä, just det.

https://www.torproject.org/

Beluga-dags igen, mums !
Citera
2013-06-14, 20:32
Medlem
klarobskyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birgett
...
Svenskarna som är anställda av EU i Sverige slipper svensk skatt och har mer än tre gånger så höga barnbidrag.
...
Det där är intressant. Var kan man läsa mer om detta?
Citera
2013-06-15, 15:55
Medlem
VY-CanisMajoriss avatar
eur-lex, tjänste-reglementet är offentligt, sök o finn.

Kom även ihåg vad barnbidraget ska räcka till, allt är inte som i hembyn, men det verkar som Birgitt(?) tror det.
"På min gata hemma i stan......" eller "i Sundbyberg" kostar en hamburgare bara x-kr så då utgår jag ifrån att den gör det i resten av världen åsså.

Tyvärr är det inte så enkelt.

Men visst om hen läser och begriper (eller snarare inte) med sjånalist-tänk så blir resultatet som hen vill, ungefär som att titta på allt med blåfärgade glasögon på, då blir allt blått.

Rätt väg är att: Ta själv reda på fakta, dubbel kolla, tänk själv, ifrågasätt.

Inte tro på sjånalister oavsett vilken media (DI,DN,SVD,SCB,ETC,GP, eller vad det nu finns för skattefinansierade propagandarör) de jobbar för.
Citera
2013-06-15, 16:00
Medlem
VY-CanisMajoriss avatar
Appropå:
Förmåner för FN-anställda
•Skattefri lön

•Ersättning till medföljande make/maka

•Hyresersättning upp till 80 procent av hyran i fem år, som därefter successivt sjunker

•Utbildningsstöd till barnen upp till 25 års ålder och 75 procent av kostnaden

•Barnbidrag

•Pension som baseras på genomsnittsersättningen av de tre bäst betalda åren

•Medicinsk försäkring och tandvårdsförsäkring

•Fria hemresor

•Livförsäkring

•Betald sjukledighet

•Betald familjesemester

•Betalda besök från familjen

•Betald ledighet vid adoption

•Betalda speciella ledigheter

Villkor EU personal bara kan drömma om.