Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-15, 16:24
  #1
Medlem
Flashborns avatar
Hej kamrater!

Köpte för några dagar sedan en USB-kyl ifrån teknikmagasinet av denna modell:

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...USB-Kylsk%e5p&

Kylskåpet kyls med ett s.k Peltierelement:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Peltiereffekt

Plattan som drycken står på är det enda i kylskåpet, som i dagsläget, blir kallt. Drycken blir kall eftersom aluminium är en god värmeledare. Det som behövs för en snus-kyl är att atmosfären inne i kylskåpet blir kallt då plastdosor inte leder speciellt bra.

Det som behövs är då alltså:

1. Ett isolerat skåp. Ytan är begränsad så helst någon typ av Latex som kan penslas på(Om Latex nu isolerar bra, det vet jag inte)

2. Ett undertryck när skåpet är stängt(Om skåpet blir tätt och bra isolerat kommer detta steg automatiskt)

3. Ett tätt skåp! En plastlist kanske? Jag har verkligen ingen aning om just detta steg.

4. Jag måste även isolera utrymmet mellan skåpet och kylplattan så att ingen luft tar sig in i utrymmet.

Här kommer lite bilder: http://imgur.com/a/REDE6

Jag behöver alltså tips på tunt, isolerande material. Hur jag ska täta utrymmen och hur jag ska täta skåpsluckan i sig.

Det jag har gjort än så länge var att dela skåpsluckan så att man kan effektivt täta kylplattan.

Tips, råd och idéer? Jag kanske borde bygga ett helt nytt skåp och bara spara elementet.

Mvh
__________________
Senast redigerad av Flashborn 2013-02-15 kl. 16:26.
Citera
2013-02-15, 16:35
  #2
Medlem
DrDownss avatar
Hade en exakt likadan kyl som du som jag använde som snuskyl på jobbet. Funkade bra med en eller två dosor ståendes på varandra på plattan, mest för att jag gillade att snusen var kall när jag petade in den (speciellt för lös). Dock gick det ju inte att hålla en stock kall eller så men snusar max en dosa om dan så det var bara för smidig förvaring på arbetsplatsen och fylla på med en dosa dagligen.

Tror att det är väldigt mycket jobb att täta det befintliga kylskåpet för det är ju bara plast och massa lufthål, utan du måste bygga något eget som du är inne på. Kanske att installera elementet i en kylbag på nåt sätt?

Vad är syftet med snuskylen? Mängder osv.
Citera
2013-02-15, 17:02
  #3
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Har själv vart inne på att bygga om en sån kyl men har inte riktigt fått "tummen ur röven" så att säga. Så denna tråden skall följas med glädje

En idé är att installera en glas/plastskiva i dörren så att man ser snusdosorna utifrån.
Citera
2013-02-15, 18:42
  #4
Medlem
Slickas avatar
jag hade antagligen tagit en tyst datorfläkt för att få kylan att cirkulera, sen så hade jag skärt hål i dörren och suttit in plexiglas så man kan se hur många dosor man har utan att öppna (och därmed minska temperaturen)
vet inte om det är bäst att modifiera eller göra en ny, hade personligen testat att modifiera först.
hur många dosor vill du få in?
Citera
2013-02-15, 20:00
  #5
Medlem
Flashborns avatar
Först och främst ska ni ha tack för att ni hjälper mig med projektet


Citat:
Ursprungligen postat av DrDowns
Hade en exakt likadan kyl som du som jag använde som snuskyl på jobbet. Funkade bra med en eller två dosor ståendes på varandra på plattan, mest för att jag gillade att snusen var kall när jag petade in den (speciellt för lös). Dock gick det ju inte att hålla en stock kall eller så men snusar max en dosa om dan så det var bara för smidig förvaring på arbetsplatsen och fylla på med en dosa dagligen.

Tror att det är väldigt mycket jobb att täta det befintliga kylskåpet för det är ju bara plast och massa lufthål, utan du måste bygga något eget som du är inne på. Kanske att installera elementet i en kylbag på nåt sätt?

Vad är syftet med snuskylen? Mängder osv.

Syftet är en "Livsnjutarkyl". Vill ha in minst 5 dosor så jag kan ha olika sorter, kylda och färska. Idén blir då att man kan variera sig och ta en kall, perfekt snus beroende på vad man är sugen på.

Citat:
Ursprungligen postat av Mysfarbrorn-
Har själv vart inne på att bygga om en sån kyl men har inte riktigt fått "tummen ur röven" så att säga. Så denna tråden skall följas med glädje

En idé är att installera en glas/plastskiva i dörren så att man ser snusdosorna utifrån.

Gör en samtidigt som mig då? Eller kopiera mig om resultatet blir lyckat. En genomskinlig dörr hade varit drömmen för att kunna se de vackra dosorna.

Citat:
Ursprungligen postat av Slicka
jag hade antagligen tagit en tyst datorfläkt för att få kylan att cirkulera, sen så hade jag skärt hål i dörren och suttit in plexiglas så man kan se hur många dosor man har utan att öppna (och därmed minska temperaturen)
vet inte om det är bäst att modifiera eller göra en ny, hade personligen testat att modifiera först.
hur många dosor vill du få in?

Smart idé att ha en datorfläkt. Peltierelementets kylningsförmåga från platta > luft är inte speciellt effektiv. Så datorfläkt med bra isolering kanske är lösningen.

Vad tror ni om en sorts kylbag i hårdplast då? Det här skåpet är rätt litet och ska jag isolera det kommer inte dosorna få plats. Kanske bäst med en ny behållare..

Fortsätt komma med idéer och frågor!
Citera
2013-02-16, 02:40
  #6
Medlem
DrDownss avatar
Ja då blir ju en kylbag jävligt tråkigt om det ska vara en livsnjutarkyl. Jag tror att det som blir bäst är att bygga om hela skiten faktiskt. Plexiglas runt om, med en extra metallplatta bakom för bättre ledning. Vad jag kan minnas så fanns det faktiskt en fläkt i botten på kylen, om man kan ha en lufspalt emellan där så sprids kylan genom konvektion i kylen så det inte enbart blir konduktion vilket är dåligt då snusburkarna har dålig värmeledning, speciellt om du snusar portion i plastdosor.
Citera
2013-02-16, 12:19
  #7
Medlem
Flashborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDowns
Ja då blir ju en kylbag jävligt tråkigt om det ska vara en livsnjutarkyl. Jag tror att det som blir bäst är att bygga om hela skiten faktiskt. Plexiglas runt om, med en extra metallplatta bakom för bättre ledning. Vad jag kan minnas så fanns det faktiskt en fläkt i botten på kylen, om man kan ha en lufspalt emellan där så sprids kylan genom konvektion i kylen så det inte enbart blir konduktion vilket är dåligt då snusburkarna har dålig värmeledning, speciellt om du snusar portion i plastdosor.

Ja precis, elementet har två sidor. En sida blir varm och en blir kall. Den varma sidan har en fläkt monterad för att leda bort värme. Jag förstår inte riktigt hur du menar. Jag skulle gärna vilja ha en "låda" som är färdig, typ ett plexiglasrör eller liknande så om ni ser en behållare som kan passa för mitt projekt i en affär någonstans, säg gärna till!
Citera
2013-02-17, 14:05
  #8
Medlem
Flashborns avatar
Säg gärna till om ni ser något ,i ICAs sortiment eller någon annan butik, som kan användas till projektet!
Citera
2013-02-17, 22:13
  #9
Medlem
DrDownss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashborn
Säg gärna till om ni ser något ,i ICAs sortiment eller någon annan butik, som kan användas till projektet!

Kolla http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/...vmaegd8pg.html

Verkar vara helt ok priser. Tror tom att sample som du får fraktfritt skulle passa ditt behov.
Citera
2013-02-18, 00:50
  #10
Medlem
Flashborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDowns
Kolla http://www.plexiglas-shop.com/SE/en/...vmaegd8pg.html

Verkar vara helt ok priser. Tror tom att sample som du får fraktfritt skulle passa ditt behov.

Trevligt! Isolerar plexiglas då?
Citera
2013-02-18, 22:41
  #11
Medlem
DrDownss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashborn
Trevligt! Isolerar plexiglas då?
Tror det isolerar bättre än glas, ingen expert dock.
Nackdelen är att det lätt blir repigt med tiden... Ser nog snygg ut men kanske inte kyler helt 100. Sen blir det ju svårt att få en snygg infästning med elementet.
Köp en sån rund montecristo-kyl istället. Borde kunna få en för 1500-2000 spänn. Alternativt om du nöjer dig med bara funktionen så tilläggsisolera usb-kylen med frigolit eller nåt.

Ledsen men har gått tom på idéer
Citera
2013-02-18, 22:56
  #12
Medlem
Flashborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDowns
Tror det isolerar bättre än glas, ingen expert dock.
Nackdelen är att det lätt blir repigt med tiden... Ser nog snygg ut men kanske inte kyler helt 100. Sen blir det ju svårt att få en snygg infästning med elementet.
Köp en sån rund montecristo-kyl istället. Borde kunna få en för 1500-2000 spänn. Alternativt om du nöjer dig med bara funktionen så tilläggsisolera usb-kylen med frigolit eller nåt.

Ledsen men har gått tom på idéer

Du har inspirerat mig tillräckligt, modellen är färdig. Förhoppningsvis kan jag konstruera den imorgon.
Som det ser ut nu blir det en frigolitisolerad kyl med peltierelement i botten. Den blir 10 x 10 x 16.5 cm stor. På luckan kommer det sitta ett smalt plexiglas så man kan se dosorna inuti. Jag klär insidan av kylen med aliminiumfolie. Tjockleken på frigolitväggarna blir ca 1,5 cm.

Tänkte måla han svart Förhoppningsvis kommer det upp bilder imorgon på kylen eller på den massan jag slagit sönder den till om jag misslyckas.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback