Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-13, 19:04
  #1
Medlem
bulgariens avatar
Upptäckte det nyss. VAFAN?! Om jag hade väntat en vecka hade jag alltså sparat 2700:-

Finns det något att göra åt saken? Kan jag lämna tillbaka min dator, för att sedan köpa en ny?
__________________
Senast redigerad av bulgarien 2013-02-13 kl. 19:40.
Citera
2013-02-13, 19:08
  #2
Medlem
Jag antar att du har förbrukat förpackningen. Då är det för sent.
Citera
2013-02-13, 19:09
  #3
Avstängd
fislurkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulgarien
Upptäckte det nyss. VAFAN?! Om jag hade väntat en vecka hade jag alltså sparat 2700:-

Finns det något att göra åt saken? Kan jag lämna tillbaka min dator, för att sedan köpa en ny?

Åthelvete med Apple.
Köpte du den på kort? Master Card eller liknande?
Citera
2013-02-13, 19:09
  #4
Medlem
SandraPalenryds avatar
Öppet köp?
Citera
2013-02-13, 19:12
  #5
Medlem
Köpt på Elgiganten? Där kan man lämna tillbaka även vid bruten förpackning.
Citera
2013-02-13, 19:18
  #6
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulgarien
Upptäckte det nyss. VAFAN?! Om jag hade väntat en vecka hade jag alltså sparat 2700:-

Finns det något att göra åt saken? Kan jag lämna tillbaka min dator, för att sedan köpa en ny?

Åthelvete med Apple.
Kanske dum fråga, men är du säker på att den 2700 kr billigare burken har samma bestyckning som den du inhandlade till fullpris?
Citera
2013-02-13, 19:20
  #7
Medlem
LaGrandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lampan.
Köpt på Elgiganten? Där kan man lämna tillbaka även vid bruten förpackning.

Elgiganten har prisgaranti i 30 dagar (på orten och egna butiken) så behöver inte lämna tillbaka isf utan bara inkassera.
Citera
2013-02-13, 19:20
  #8
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Kanske dum fråga, men är du säker på att den 2700 kr billigare burken har samma bestyckning som den du inhandlade till fullpris?

Antagligen. Apple har tydligen sänkt priset på flera (alla?) sina laptops precis.
Citera
2013-02-13, 19:23
  #9
Medlem
bulgariens avatar
Betalade via Visa, från Apple. Har kvar förpackningen, dock inte alla plastdetaljer som det var inpackat i.

Har beställt en retur nu, hoppas det går smidigt.. Distansavtalslagen bör gälla?

Skall även göra en systemåterställning.
Citera
2013-02-13, 19:29
  #10
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulgarien
Betalade via Visa, från Apple. Har kvar förpackningen, dock inte alla plastdetaljer som det var inpackat i.

Har beställt en retur nu, hoppas det går smidigt.. Distansavtalslagen bör gälla?

Skall även göra en systemåterställning.

Om det är via Apple online så har du 14 dagars ångerrätt. Det går ganska smidigt. Men du tvingas vara hemma för att vänta på TNT/UPS som kommer och hämtar datorn. En systemåterställning behövs oftast inte men har du redan hunnit lägga in grejer är det väl bra.
Citera
2013-02-13, 19:33
  #11
Medlem
Cuprinols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulgarien
Betalade via Visa, från Apple. Har kvar förpackningen, dock inte alla plastdetaljer som det var inpackat i.

Har beställt en retur nu, hoppas det går smidigt.. Distansavtalslagen bör gälla?

Skall även göra en systemåterställning.
Varför allt detta krångel. Ring bara och säg att du vill ha mellanskillnaden. Är övertygad om att ni kan lösa det så istället för att behöva skicka tillbaka och beställa på nytt
Citera
2013-02-13, 19:39
  #12
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulgarien
Betalade via Visa, från Apple. Har kvar förpackningen, dock inte alla plastdetaljer som det var inpackat i.

Har beställt en retur nu, hoppas det går smidigt.. Distansavtalslagen bör gälla?

Skall även göra en systemåterställning.
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Om det är via Apple online så har du 14 dagars ångerrätt. Det går ganska smidigt. Men du tvingas vara hemma för att vänta på TNT/UPS som kommer och hämtar datorn. En systemåterställning behövs oftast inte men har du redan hunnit lägga in grejer är det väl bra.
Distansavtalslagen ger dig 14 dagar ångerrätt efter att du mottagit din produkt. Apple må erbjuda ångerrätt också, men jag är tveksam till om någon av de två gäller vid bruten förpackning.

Edit: Det är 14 dagar från att du fått produkten, men ångerrätten vid distansköp gäller även om förpackningen är bruten. Däremot inte om plomberingen är bruten. Om Apple inte ändrat på det nyligen så vill jag minnas att själva datorn är inplastad och plomberad i förpackningen.

http://www.konsumentverket.se/Lagar-...distanshandel/
Citat:
Ursprungligen postat av Cuprinol
Varför allt detta krångel. Ring bara och säg att du vill ha mellanskillnaden. Är övertygad om att ni kan lösa det så istället för att behöva skicka tillbaka och beställa på nytt
Håller med. Men i sådana fall i en mer ödmjuk ton. TS har trots allt ingen egentlig rätt till att få tillbaka några pengar utan kan om han frågar snällt kanske få tillbaka en slant, eller kanske något litet plåster på såret (något i stil med ett presentkort på valfri digital butik, t.ex iTunes). Bättre än inget.
__________________
Senast redigerad av Joomla 2013-02-13 kl. 19:43.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback