Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-02-12, 13:19
Medlem
Hej!

Jag och några till har bokat tandemhopp här till våren på Vårgårda utanför Göteborg via tandemhopp.se..
Men har läst en del om mycket olyckor/dödsfall osv. så man börjar ju bli lite nojjig nu..
Ni som har hoppat, hur var det? säkert?

Mvh
Citera
2013-02-12, 14:54
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exxoritas
Hej!

Jag och några till har bokat tandemhopp här till våren på Vårgårda utanför Göteborg via tandemhopp.se..
Men har läst en del om mycket olyckor/dödsfall osv. så man börjar ju bli lite nojjig nu..

Mvh

Det är ju så säkert det kan bli när man hoppar från ett flygplan med en gubbe på ryggen
och ett lakan som stoppar en från döden.

Är inte många dödsfall i Sverige av fallskärmshoppning
och det är bra utbildad personal inget att oroa sig för.
Citera
2013-02-12, 15:00
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Hej!

Mvh
Ja vad är säkert egentligen?
Är det när inga dödsfall alls sker, eller är några dödsfall acceptabelt?

Alla extremsporter utgör en risk, och frågan är om man är beredd att ta risken.
Nu är ju inte chansen särskilt stor att någonting kommer att hända, olyckor med att fallskärmen inte löser ut eller att den trasslar sig är relativt få.

Man räknar väl på ungefär ett dödsfall per 100.000 hopp.
Sen får du själva avgöra om du vill ta risken eller ej, gör du det inte så kommer du ångra dig!
Citera
2013-02-12, 16:35
Medlem
Det är skillnad på att hoppa i Sverige och att hoppa i typ, Ghana. Det är säkert. Jag har själv tandemhoppat från 5.6km och det var jävligt soft.
Citera
2013-02-12, 18:31
Moderator
^Eazs avatar
49 dödsfall över hela världen 2012 (icke officiella siffror dock)

http://www.dropzone.com/fatalities/

Det finns alltid en risk, men det finns det med allt man gör, och det är ändå det som är lite av spänningen med extremsporter. Skulle inte vara samma tjusning annars.
Citera
2013-02-12, 19:15
Medlem
det har inte skett ett enda dödsfall på ett tandem ekipage någonsin i Sverige och kommer antagligen inte att ske då säkerhetstänkandet är väldigt högt här!

i vårgårda har du dessutom några av landets mest erfarna piloter
Citera
2013-02-12, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JPX
det har inte skett ett enda dödsfall på ett tandem ekipage någonsin i Sverige och kommer antagligen inte att ske då säkerhetstänkandet är väldigt högt här!

i vårgårda har du dessutom några av landets mest erfarna piloter

Det betyder att vi kommer allt närmre det första
Citera
2013-02-13, 12:25
Medlem
spacepandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Det betyder att vi kommer allt närmre det första

Oufff!!

Jag är också sugen på det någon gång i framtiden, men har ganska känsliga öron när jag flyger (vid avgång och landning), tuggar jag tuggummi brukar det gå rätt bra. Hur känsligt är det för örona vid fallskärmshoppning? Man tappar ju höjd jäkligt fort liksom. Svaret känns ganska självklart men har man någon hjälm eller något som hjälper?
Citera
2013-02-13, 18:29
Medlem
GalFisks avatar
För mig kändes det ganska rejält i öronen. Tandemhoppet var faktiskt mildare än mitt första ensamhopp från 4000, då fick jag ont i öronen. Sen har jag varit väldig flygkänslig, första gången jag flög (i nian) hörde jag inte riktigt resten av dagen.
Men efter hand har det gått över, nu får jag bara känningar om jag är riktigt förkyld.
Öronproppar kan hjälpa, men det har jag inte testat.
Citera
2013-02-14, 15:18
Medlem
spacepandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Inlägg.

Ok, tack för svar! Får väl undersöka hos bolaget innan eller hos läkare, för att vara på den säkra sidan!
(ber om ursäkt ifall jag tog över tråden lite)
Citera
2013-02-15, 15:35
Medlem
BeenArounds avatar
Citat:
Hej!

Mvh

Jag har ett par tusen hopp varav några i Vårgårda. Det är ett skönt gäng som hoppar där och deras tandeminstruktörer är bland de mest erfarna i landet.

Alla tandeminstruktörer i Sverige har samma gedigna utbildning. Man måste exempelvis bara för att få gå kursen till tandeminstruktör ha minst 700 hopp, vara testad och godkänd av militärens flygpsykolog och ha en godkänd läkarundersökning (ekg etc). Sen ska man klara av kursen också...

I Sverige har vi hoppat tandem sen 80-talet och hittills aldrig haft ett dödsfall orsakat av ett tandemhopp. Men, du hoppar fortfarande fallskärm så det finns såklart inga 100-procentiga garantier

Du kommer att få skitkul! Glöm inte rapportera här sen hur det va.

Mvh,
/B
Senast redigerad av BeenAround 2013-02-15 kl. 15:38.
Citera
2013-02-15, 16:19
Medlem
BeenArounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacepanda
Oufff!!

Jag är också sugen på det någon gång i framtiden, men har ganska känsliga öron när jag flyger (vid avgång och landning), tuggar jag tuggummi brukar det gå rätt bra. Hur känsligt är det för örona vid fallskärmshoppning? Man tappar ju höjd jäkligt fort liksom. Svaret känns ganska självklart men har man någon hjälm eller något som hjälper?

Har du normala friska örongångar så känner du inget alls av tryckskillnaden. Är du däremot förkyld eller har andra problem såsom svullnad eller ärrvävnad i gångarna så kan det göra riktigt ont. Ingen kan på förhand gissa hur just du kommer att känna.

Klarar du att flyga så brukar det normalt inte vara något problem att hoppa.

Mvh,
/B
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här