Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2013-02-12, 11:22
  #1
Medlem
Maledictuss avatar
Jag har alltid gillat korv och har även nu fått lite dille på att göra egen korv. Gjorde nyligen falukorv med bra resultat och är sugen på att experimentera mer med olika recept. Jag tänkte att vi kan diskutera korvmakeri på hobbynivå och delge varandra kunskap om denna genuina sysselsättning i den här tråden.

Hur många andra här på Flashback gör egen korv?
Citera
2013-02-12, 11:37
  #2
Medlem
ChrisOs avatar
Bra där. Jag är också intresserad av vad/hur man kan göra.
Citera
2013-02-12, 11:49
  #3
Medlem
Sereenas avatar
Har länge velat göra egen korv, dock så har jag inte hittat nån bra köksassistent med kvarn och korvstoppare som inte kostar en månadsinkomst...
Citera
2013-02-12, 11:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Har länge velat göra egen korv, dock så har jag inte hittat nån bra köksassistent med kvarn och korvstoppare som inte kostar en månadsinkomst...

Köpte en multimaskin för ändamålet som jag hittade i en kollega tidning (unionens medlemstidning). Kostade 1500 och funkar utmärkt. Har gjort köttfärs, stoppat korv och mixxat soppor. Hittils har den fungerat tillfredsställande. Ska se om jag kan hitta fakturan så jag vet vart den köptes ifrån.
Citera
2013-02-12, 12:06
  #5
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisO
Bra där. Jag är också intresserad av vad/hur man kan göra.

Finns massvis med olika recept som man kan prova. Har du en kvarn/korvhorn så tycker jag absolut att du ska prova att göra korv, det behöver inte vara så svårt. Jag tycker att man bör starta med en enkel färskkorv. Då är det inte lika viktigt med temperaturen och du behöver inte ha tillgång till en rök.


Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Har länge velat göra egen korv, dock så har jag inte hittat nån bra köksassistent med kvarn och korvstoppare som inte kostar en månadsinkomst...

Begagnat kan det nog finnas en del? Jag fick min farmors gamla assistent med tillhörande kvar som har åtskilliga decennier på nacken men den funkar klockrent. Skulle dock om jag hade möjlighet införskaffa en s.k. korvspruta istället.

Kolla på loppis annars efter en gammal handvevad köttkvarn? Brukar bara kosta några tior och även om det naturligtvis är smidigare med en elektrisk så är det ju en start.
Citera
2013-02-12, 12:24
  #6
Medlem
EmergencyBrakes avatar
Man kan väl göra en relativt billig korvstoppare själv av en petflaska, såg det på något program, kan ju vara värt och prova innan man lägger ut en förmögenhet
Citera
2013-02-12, 13:16
  #7
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Har länge velat göra egen korv, dock så har jag inte hittat nån bra köksassistent med kvarn och korvstoppare som inte kostar en månadsinkomst...

När min gamla (uppskattningsvis 30 år) ärvda Electrolux slutade fungera som den skulle (gick bara att köra på maxfart), köpte jag en i princip identisk maskin på Tradera för en knapp tusenlapp. Funkar alldeles utmärkt och används flitigt.

Här är t ex en auktion som slutar ikväll: Assistent. Ligger fn på drygt 1000 kr, har mer tillbehör än den jag köpte, inkl köttkvarn och korvhorn.

För att svara på tråden, så tycker jag också om att göra egen korv, även om jag bara gjort det ett par gånger. Mycket tillfredsställande när man sätter tänderna i en korv man gjort själv, speciellt om man lyckats bra med smak och konsistens. Håller med Maledictus om att det är lämpligt att börja med färskorv. Emulsion är lite knepigare, men inte så mycket.
Citera
2013-02-12, 13:20
  #8
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisO
Bra där. Jag är också intresserad av vad/hur man kan göra.

Salsus ser ut att ha en hel del bra information, och en massa recept.
Citera
2013-02-12, 14:38
  #9
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DingusMcDuck
För att svara på tråden, så tycker jag också om att göra egen korv, även om jag bara gjort det ett par gånger. Mycket tillfredsställande när man sätter tänderna i en korv man gjort själv, speciellt om man lyckats bra med smak och konsistens. Håller med Maledictus om att det är lämpligt att börja med färskorv. Emulsion är lite knepigare, men inte så mycket.

Dingus, du verkar veta en del om korvmakeri. Har du något tips på hur man får korvskinnet knaprigt? På en köpekorv (av grillkorvstypen) är ju skinnet såpass knaprigt att man relativt lätt kan ta en tugga och bita av skinnet. Jag upplever inte att jag får samma resultat när jag gör egen korv nämligen.

Jag funderar på om det kan ha att göra med att man på industrierna snabbt kyler ned korven direkt när den rökts/värmebehandlats och att det gör skinnet lite knaprigare.
Citera
2013-02-12, 15:11
  #10
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Dingus, du verkar veta en del om korvmakeri. Har du något tips på hur man får korvskinnet knaprigt? På en köpekorv (av grillkorvstypen) är ju skinnet såpass knaprigt att man relativt lätt kan ta en tugga och bita av skinnet. Jag upplever inte att jag får samma resultat när jag gör egen korv nämligen.

Jag funderar på om det kan ha att göra med att man på industrierna snabbt kyler ned korven direkt när den rökts/värmebehandlats och att det gör skinnet lite knaprigare.

Grillkorv brukar övht inte ha något skin (smeten pressas i rör eller plasttuber och kokas/ångas sen tas den ur röret/tuben).

Varmkorv (kokkorv), chorizo, frukostkorv mm brukar ha skinn (korvar med skinn brukar man behöva snitta så dom inte spricker samt när man värmer kokkorv så får vattnet inte koka för då spricker dom). Skinnet kan kännas lite annorlunda beroende på om det är syntetskin eller äkta fjälster (tarmar).
Citera
2013-02-12, 15:41
  #11
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Grillkorv brukar övht inte ha något skin (smeten pressas i rör eller plasttuber och kokas/ångas sen tas den ur röret/tuben).

Varmkorv (kokkorv), chorizo, frukostkorv mm brukar ha skinn (korvar med skinn brukar man behöva snitta så dom inte spricker samt när man värmer kokkorv så får vattnet inte koka för då spricker dom). Skinnet kan kännas lite annorlunda beroende på om det är syntetskin eller äkta fjälster (tarmar).

Felaktig formulering av mig. Jag avsåg inte typen "hot dogs" utan chorizo, tjock grillkorv osv. som har äkta skinn.

Om man tar en sådan korv, antingen stekt eller ostekt så är korvskinnet väldigt lätt att bita av. Jag har inte fått till det när jag själv gjort korv (har visserligen bara gjort sådan typ av korv en gång).
Citera
2013-02-12, 15:42
  #12
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Dingus, du verkar veta en del om korvmakeri. Har du något tips på hur man får korvskinnet knaprigt? På en köpekorv (av grillkorvstypen) är ju skinnet såpass knaprigt att man relativt lätt kan ta en tugga och bita av skinnet. Jag upplever inte att jag får samma resultat när jag gör egen korv nämligen.

Jag funderar på om det kan ha att göra med att man på industrierna snabbt kyler ned korven direkt när den rökts/värmebehandlats och att det gör skinnet lite knaprigare.

Jag är absolut ingen expert, har som sagt bara gjort korv ett fåtal gånger. Jag har upplevt samma sak som du; man får liksom ta sats för att bita igenom skinnet. Dock underlättar det om man steker/grillar längre tid på lägre värme, skulle tro att skinnet helt enkelt tillagas och blir sprödare och knaprigare.

Det här är bara en gissning, men jag kan tänka mig att om man låter korven torka ett tag innan man röker eller förpackar den, så kanske man lättare får knaprigt skinn vid tillagning. Torka bör man ju ändå göra om man ska röka korven. Det brukar ju vara ett vanligt tips för att få krispigt kycklingskinn att torka fågeln i kylen, t ex över natten.

Vet inte om nedkylning efter rökning påverkar skinnets knaprighet, men det bör väl göras ändå av säkerhetsskäl.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback