Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2014-02-13, 21:13
  #73
Medlem
orkarNs avatar
sammanfogade

/mod
Citera
2014-02-14, 18:51
  #74
Medlem
eXtremos avatar
Velen, den tidigare juristen i tråden har ju svarat på hur omväxlingen ser ut för mer seniora jurister.

Citat:
Ursprungligen postat av shejkuritasx
Angående omväxling. För vissa (framförallt de mer seniora advokaterna) utgörs variationen av att antingen leasa tåg eller att leasa flygplan.

Hur ser det ut för dig gällande variationen på arbetsuppgifter?
Citera
2014-02-14, 19:38
  #75
Medlem
Velens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Velen, den tidigare juristen i tråden har ju svarat på hur omväxlingen ser ut för mer seniora jurister.

Hur ser det ut för dig gällande variationen på arbetsuppgifter?


Här är skillnaden att delägarna är mycket mer ute och jagar uppdrag. Mer mingel, golfrundor med klienter och ständig press att få in arbete. Uppgifterna löses sedan av juniora jurister som gör grovjobbet. Sen kontrollerar seniora jurister att allt är ok.
Citera
2014-02-14, 21:41
  #76
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velen
Här är skillnaden att delägarna är mycket mer ute och jagar uppdrag. Mer mingel, golfrundor med klienter och ständig press att få in arbete. Uppgifterna löses sedan av juniora jurister som gör grovjobbet. Sen kontrollerar seniora jurister att allt är ok.
Tack för snabbt svar! Det var ungefär det jag har hört från bitrisar och andra under byråevent, ville bara kolla att det stämde.
Citera
2015-01-12, 01:20
  #77
Medlem
Ganska gammal tråd så ber om ursäkt i förväg om någon som läser detta stör sig på min bump Iallafall, hur svårt är det att komma in på Juristlinjer på högskolor runt om i världen? Och vilken linje studerade du på gymnasiet?
Citera
2018-01-29, 21:40
  #78
Medlem
hej jag har en fråga vilket rättsområde ska man söka advokat i när det gäller problem med tandläkaren? konsumenträtt?/leo
Citera
2018-10-04, 19:25
  #79
Medlem
Återupplivar en några år gammal tråd då jag själv har haft funderingar kring ämnet. Förhoppningsvis finns någon verksam affärsjurist som vill svara.

1) Vilka personliga egenskaper är viktiga för att man ska passa som affärsjurist?

Är det en "passion" för ett visst rättsområde t.ex. om du vill jobba inom entreprenad så bör du ha ett grundligt intresse för hur en husgrund konstrueras på ett sådant sätt att syllarna inte avviker från byggnormen? Eller är det mer intresset för att ro iland affärer som gynnar klienten, spela golf med toppar inom näringslivet etc.? Är det i regel introverta personer som passar snarare än introverta?

2) vilka egenskaper skiljer de som passar för affärsjuridik från jurister som passar bättre för att jobba på domstol eller på myndigheterna?
__________________
Senast redigerad av Shakshuka 2018-10-04 kl. 20:17.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback