2012-07-02, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Quickshift vet jag inte om man använder

Men min släkting som har race'at med motorcykel har nämnt att det är tvärt om, antagligen för att man inte vill sätta foten under växelpedalen när man lutar sig 70* (grader) i en kurva

Jodå, quickshit använder man, antingen triggad av rörelsen i pedalen eller via knapp på styret som bryter tändningen ett visst intervall.

Precis, anledningen till att vända på växlarna på banan är för att kunna växla upp under mycket nerlägg (ner är aldrig ett problem, det sköter man i ingången) och acceleration. Nackdelen blir om växelpedalen tar i asfalten då växlar man ned istället för upp och det kan bli rätt spännande.

Att just ha ettan ned, resten upp (som normalt) är fördel om man slår i något tex offroad, enduro osv så växlar den upp istället för ned.
Senast redigerad av _Användarnamn 2012-07-02 kl. 18:33.
Citera
2012-07-02, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Vid Roadracing har jag för mej att växlarna är reverserade för att dom lättare ska kunna växla när dom lutar ikull cykeln i kurvorna.

Berodde inte detta oftast på att man vände på växelspaken/-pedalen så att den pekade bakåt så att man kom åt den när man flyttade tillbaka fotpinnarna för att bättre kunna ligga ner när man körde?

---/T
Citera
2012-07-02, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samoht
Berodde inte detta oftast på att man vände på växelspaken/-pedalen så att den pekade bakåt så att man kom åt den när man flyttade tillbaka fotpinnarna för att bättre kunna ligga ner när man körde?

---/T

Pedalen har samma placering det är bara funktionen man ändrar på, gäller modern/nutid. Förr hade man en massa tokiga ideer.
Citera
2012-07-02, 20:52
Medlem
dunderdasens avatar
Går ju förresten rätt bra att växla utan koppling också om man har lite känsla. Vet dock inte om det sliter på växellådan mycket, folk säger att det inte gör det.. Fast det finns många som säger motsatsen också.
Man gasar upp, lägger lätt tryck på pedalen, sen släpper man lite lite på gasen fort så hoppar nästa växel i. Blir nästan mjukare växling än med koppling när man lär sig. Jag brukar dock göra så fast använda kopplingen också för säkerhets skull, det tar ju liksom inte lång tid att koppla om man har kört endel hoj!
Allt för en behagligare resa för en själv, men speciellt om man har passagerare!
Citera
2012-07-02, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dunderdasen
Går ju förresten rätt bra att växla utan koppling också om man har lite känsla. Vet dock inte om det sliter på växellådan mycket, folk säger att det inte gör det.. Fast det finns många som säger motsatsen också.
Man gasar upp, lägger lätt tryck på pedalen, sen släpper man lite lite på gasen fort så hoppar nästa växel i. Blir nästan mjukare växling än med koppling när man lär sig. Jag brukar dock göra så fast använda kopplingen också för säkerhets skull, det tar ju liksom inte lång tid att koppla om man har kört endel hoj!
Allt för en behagligare resa för en själv, men speciellt om man har passagerare!

Det kan man göra men fördelen med quickshift eller knapp är att man slipper släppa gasen
Citera
2012-07-02, 21:18
Medlem
Cowtippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Användarnamn
Det kan man göra men fördelen med quickshift eller knapp är att man slipper släppa gasen

Sen om man inte vill fjolla så kan man fixa en crashbox så är det bara att klappa i växlarna
Citera
2012-07-02, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowtipper
Sen om man inte vill fjolla så kan man fixa en crashbox så är det bara att klappa i växlarna

Vad är det?
Citera
2012-07-02, 21:37
Medlem
Cowtippers avatar
Citat:
Vad är det?
Sorry, dogbox.....
Citera
2012-07-02, 21:47
Medlem
dunderdasens avatar
Citat:
Ja såklart, men om man inte har en sån och inte orkar fixa så fungerar det utmärkt utan också! Är ju inte mycket man släpper på gasen heller, det märks knappt

Obs, detta kör jag och de flesta bara med när man växlar UPP. Inte när man växlar ner (det går men är svårare) eller från 1:an till 2:an (då man måste förbi friläget så föredrar jag att koppla).
Senast redigerad av dunderdasen 2012-07-02 kl. 21:50.
Citera
2012-07-02, 22:21
Medlem
Citat:
Sorry, dogbox.....

Vill inte vara dryg nu men en dogbox är i princip uppbyggd som en vanlig mc-låda, rakskurna drev och du växlar på samma sätt. Dippa på gasen och lägg i nästa, men med quickshift eller knapp behöver du inte släppa gasen heller. Håll full gas, tryck på knappen/växelpedalen och lägg i nästa växel.
Citera
2012-07-02, 22:31
Medlem
Cowtippers avatar
Citat:
Vill inte vara dryg nu men en dogbox är i princip uppbyggd som en vanlig mc-låda, rakskurna drev och du växlar på samma sätt. Dippa på gasen och lägg i nästa, men med quickshift eller knapp behöver du inte släppa gasen heller. Håll full gas, tryck på knappen/växelpedalen och lägg i nästa växel.

Dryg? det är du i nästan alla ilägg so far...
Är lådan byggt för det behövs inga elhjälpmedel eller gassläpp..
Sen om du vill vara riktigt hardcore så finns alltid planetlådor...
Citera
2012-07-02, 22:41
Medlem
Citat:
Dryg? det är du i nästan alla ilägg so far...
Är lådan byggt för det behövs inga elhjälpmedel eller gassläpp..
Sen om du vill vara riktigt hardcore så finns alltid planetlådor...

Möjligt, men jag har ju rätt i det jag skriver.

http://www.youtube.com/watch?v=n_1jO64tuQA 2:48 "You do need to take the load from the gearbox"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in