Citat:
Ursprungligen postat av Caoimhe
Hej, jag har sökt och försökt hitta en tråd där detta diskuteras men har inte hittat någon.
Jag har en valp på nio månader som jag haft i nästan fyra månader. Jag har försökt lära henne "gå och lägg dig". Hon kan sitt, ligg etc. men det vore skönt att kunna säga "gå och lägg dig" när man ska äta eller göra något då hunden kanske är ivägen, ex: dammsuga eller vad som. Jag har testat att upprepa den frasen när hon lägger sig i sin säng, jag har även testat att lägga godis i hennes säng och när hon kliver i den så berömmer jag henne men inget funkar. Någon som har något tips?
Det finns säkert flera olika sätt att träna och lära en hund men detta är det som fungerar bäst enligt mig. Ställ din hund ca 2 meter i från och håll en hundgodisbit(alltid godisbit, beröm fungerar knappt känns det som) och led din hund med godisbiten till hundkorgen. När din hund har satt sig i hundkorgen så kolla din hund tydligt i ögonen och säg "lägg dig" eller något, och så ger du godisbiten till din hund. Detta skall du upprepa, inte för ofta, men några gånger varje dag. De lär sig fort!
Kom ihåg att det ska inte vara en för lång fras, det ska helst vara 2 eller 1 ord. Lycka till!
Edit: Kom ihåg att inte mata din hund med massa pissmat som frolic eller dylikt. Det är som om vi skulle äta hamburgare eller nuggets varje dag.
Detta är enligt mig, den bästa, lite hård är den dock för valpar. Men beror på om godiset är färskt eller inte..Aja. Ser ut som hasch lol..