• 1
  • 2
2013-02-11, 21:16
Medlem
Caoimhes avatar
Hej, jag har sökt och försökt hitta en tråd där detta diskuteras men har inte hittat någon.
Jag har en valp på nio månader som jag haft i nästan fyra månader. Jag har försökt lära henne "gå och lägg dig". Hon kan sitt, ligg etc. men det vore skönt att kunna säga "gå och lägg dig" när man ska äta eller göra något då hunden kanske är ivägen, ex: dammsuga eller vad som. Jag har testat att upprepa den frasen när hon lägger sig i sin säng, jag har även testat att lägga godis i hennes säng och när hon kliver i den så berömmer jag henne men inget funkar. Någon som har något tips?
Citera
2013-02-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caoimhe
Hej, jag har sökt och försökt hitta en tråd där detta diskuteras men har inte hittat någon.
Jag har en valp på nio månader som jag haft i nästan fyra månader. Jag har försökt lära henne "gå och lägg dig". Hon kan sitt, ligg etc. men det vore skönt att kunna säga "gå och lägg dig" när man ska äta eller göra något då hunden kanske är ivägen, ex: dammsuga eller vad som. Jag har testat att upprepa den frasen när hon lägger sig i sin säng, jag har även testat att lägga godis i hennes säng och när hon kliver i den så berömmer jag henne men inget funkar. Någon som har något tips?
Det finns säkert flera olika sätt att träna och lära en hund men detta är det som fungerar bäst enligt mig. Ställ din hund ca 2 meter i från och håll en hundgodisbit(alltid godisbit, beröm fungerar knappt känns det som) och led din hund med godisbiten till hundkorgen. När din hund har satt sig i hundkorgen så kolla din hund tydligt i ögonen och säg "lägg dig" eller något, och så ger du godisbiten till din hund. Detta skall du upprepa, inte för ofta, men några gånger varje dag. De lär sig fort!

Kom ihåg att det ska inte vara en för lång fras, det ska helst vara 2 eller 1 ord. Lycka till!

Edit: Kom ihåg att inte mata din hund med massa pissmat som frolic eller dylikt. Det är som om vi skulle äta hamburgare eller nuggets varje dag.
Detta är enligt mig, den bästa, lite hård är den dock för valpar. Men beror på om godiset är färskt eller inte..Aja. Ser ut som hasch lol..
Senast redigerad av Cannnes 2013-02-11 kl. 21:29.
Citera
2013-02-11, 22:27
Medlem
Caoimhes avatar
Tack så mycket! Det ska jag testa. Och jag använder samma godis. Hon får sällan något annat.
Citera
2013-02-12, 00:03
Medlem
triasperiods avatar
Ge nåt som räcker ett tag när hunden lagt sig istället. Tex ett märgben.
Då blir den per automatik kvar i sängen ett tag, och kommandot gå och lägg dig blir då ett kommando som betyder gå och slappna av och ta det lugnt en stund. Att tugga ben är ju nämligen en slags aktivering och efter aktivitet slappnar de gärna av en stund. Med smågodis blir det lättare en förväntan på mer godis för hunden, då slappnar den inte av lika lätt.
Citera
2013-02-12, 00:24
Medlem
Zanizailas avatar
Jag säger "gå och lägg dig" exempelvis när hunden stirrar på mig vid måltider. Han har lärt sig det helt enkelt för att mitt kroppsspråk och min ton talar om att jag inte vill ha honom där, och orden har då associerats med att jag inte är nöjd förrän han ligger i sin fåtölj.
Men det har då att göra med "gå härifrån, nu är du respektlös". Uppfostran, inte lydnad.

Om man vill ha det som ett simpelt kommando så kan det fungera att helt enkelt säga orden så fort hunden lägger sig i sängen. Fast även det har jag lärt min hund - "upp i stolen" (han ska lägga sig i sin fåtölj) - genom att helt enkelt säga åt honom, och låter honom veta att han gjort rätt när han lagt sig där.
Citera
2013-02-12, 00:31
Medlem
När vi lärde vår hund "gå och lägg dig" knäppte vi alltid med fingrarna och pekade. Till slut behövde vi inte ens säga till henne att gå och lägga sig utan behövde bara knäppa och peka.

Nu kommer jag inte ihåg helt hur vi lärde henne. Men jag har ett svagt minne att farsan sa "gå och lägg dig" och knäppte med fingrarna. Så klart fattade hon inte det i början, men då tog han henne i halsbandet och ledde henne till vart vi ville att hon skulle ligga.

Rinse and repeat är det som gäller med hundar, och såklart belöning när de gör rätt.
Citera
2023-06-19, 17:28
Medlem
du glömde bara att hundar inte kan lära sig som människor..
Citera
2023-06-19, 17:29
Medlem
zombie-nations avatar
Förstår inte hur folk kan lära hundar komplexa saker. Är kattmänniska. Vi försöker lära hunden vacker tass men det är helt omöjligt.
Citera
2023-06-26, 08:18
Medlem
Visa tillbaka till bädden varje gång hunden lämnar den. Man är.som en jojjo i början men man får vara lite uthållig. Gärna något gott ben eller liknande i bädden!
Googla filtträning!

Det du söker hjälp om är jätteviktigt att en hund kan och är en av grunderna i hunduppfostran.
Lycka till!
Citera
2023-06-26, 11:44
Medlem
Jag har hållit på med hundar sedan -94.
Gå och lägg dig har aldrig varit svårt men att få den att gå och lägga sig i sin bädd har jag inte ens försökt med.
Hur jag gjort vettefan men alla mina hundar har gått och lagt sig på en avsides plats när jag knäppt med fingrarna mot ett visst håll och sagt åt dem att gå och lägga sig.
Att få bort dem från exempelvis matbordet har funkat det med. Inte för att de förstår matbord men jag har kört ut dem ur rummet vi äter i.

Mina hundar, inklusive min nuvarande på i veckor vet vad nej är. Den nuvarande har inte riktigt förstått, stanna kvar än men stannar kvar om den är på soffa/säng. Den blir överlycklig när den är färdig med att stanna kvar så den förstår.
Det jag gör är att fånga innan den gör fel och ge kommandot igen och igen….. samma sak med rummet de inte ska vara i. Fösa ut och ”Stanna kvar”.
Det blir ett jävla tjat i början men snart ligger de på tröskeln när bordet dukas.

Felet många gör och som jag ser dagligen är kärringen som går förbi med sin hund. Hon har en monolog med sin hund där hon numer skriker att de har pratat om detta.
En hund kan lära sig massor av ord. Men det är ord. Självklart kan man prata med sin hund men kommandon ska vara korta med så få ord som möjligt. Än bättre är det med visselsignaler och tecken.

Sist men inte minst.
Steg för steg. Som jag skrev, mina hundar har alltid kunnat ”gå och lägg dig” men ta ingen fight du inte kan vinna. Vill hunden ligga framför ACn som min gör just nu så är det en bra plats än att kräva att den ska ligga i en varm, ombonad hundbädd.
Citera
2023-07-02, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jag har hållit på med hundar sedan -94.
Gå och lägg dig har aldrig varit svårt men att få den att gå och lägga sig i sin bädd har jag inte ens försökt med.
Hur jag gjort vettefan men alla mina hundar har gått och lagt sig på en avsides plats när jag knäppt med fingrarna mot ett visst håll och sagt åt dem att gå och lägga sig.
Att få bort dem från exempelvis matbordet har funkat det med. Inte för att de förstår matbord men jag har kört ut dem ur rummet vi äter i.

Mina hundar, inklusive min nuvarande på i veckor vet vad nej är. Den nuvarande har inte riktigt förstått, stanna kvar än men stannar kvar om den är på soffa/säng. Den blir överlycklig när den är färdig med att stanna kvar så den förstår.
Det jag gör är att fånga innan den gör fel och ge kommandot igen och igen….. samma sak med rummet de inte ska vara i. Fösa ut och ”Stanna kvar”.
Det blir ett jävla tjat i början men snart ligger de på tröskeln när bordet dukas.

Felet många gör och som jag ser dagligen är kärringen som går förbi med sin hund. Hon har en monolog med sin hund där hon numer skriker att de har pratat om detta.
En hund kan lära sig massor av ord. Men det är ord. Självklart kan man prata med sin hund men kommandon ska vara korta med så få ord som möjligt. Än bättre är det med visselsignaler och tecken.

Sist men inte minst.
Steg för steg. Som jag skrev, mina hundar har alltid kunnat ”gå och lägg dig” men ta ingen fight du inte kan vinna. Vill hunden ligga framför ACn som min gör just nu så är det en bra plats än att kräva att den ska ligga i en varm, ombonad hundbädd.

Du svarar en tio år gammal fråga.

Hunden om den fortfarande lever mer ju elva år nu.
Citera
2023-07-03, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportitvsoffan
Du svarar en tio år gammal fråga.

Hunden om den fortfarande lever mer ju elva år nu.
Nej, jag svarade på en bumpad tråd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in