Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-11, 11:06
  #1
Medlem
Jag fick förkort tid sedan Lyrica utskrivet av min läkare och jag börjar undra om det är medicinen jag väntat på i flera år.

Redan från första tabletten kände jag mig bättre, den alltid närvarande smärtan försvann.

Verkar Lyrica så här fort eller kan det vara något annat? Håller effekten i sig på lång sikt?
Citera
2013-02-11, 11:49
  #2
Medlem
Hkicks avatar
Lyrica verkar ganska snabbt och fungerar jätte bra för mig.
Jag önskar att jag fick det utskrivet
Citera
2013-02-11, 12:17
  #3
Medlem
Effekten kommer rätt fort efter man tagit en tablett, det är inget som behöver byggas upp med tiden. Om effekten blir bättre/sämre med tiden vet jag dock inte. Toleransökning förekommer nog som med det mesta.
Citera
2013-02-11, 13:22
  #4
Medlem
effekten av lyrica kan komma snabbt, ja. tyvärr är det inget att hurra för då det kommer försvinna. du får tolerans och blir beroende. och det är INTE kul att sluta med den.
Citera
2013-02-11, 16:18
  #5
Medlem
Boxis avatar
En bekant till mig åt lyrica mot smärta och det fungerade fint, dosen stabiliserade till slut och smärtan blev mer uthärdlig. Det var inga problem med att sluta heller, fast för dom allra flesta är det oerhört besvärligt att sluta tyvärr. Dock kan man behöva stå på medicinen resten av livet om orsaken till smärtan är permanent så utsättning är inte aktuellt för alla.
Citera
2013-02-11, 18:29
  #6
Medlem
Effekten för mig brukar komma efter 30min, för att sedan ha sin topp ca 2h efter intag.
Börjar dock kännas som rena sockerpillerna då effekten uteblir ibland. Har ätit dom i ca 1år nu, stått på samma dos hela tiden (375mg). Funderar på att undvika intag dagar jag känner mig bättre. För att få bort toleransen.
Annars så är tabletterna mycket bra mot ångest.
Citera
2013-02-11, 20:43
  #7
Medlem
Ok, tack för infon!
Då är det inte något som jag bara inbillar mig att dom hjälper direkt.
Jag har tagit dom i mindre än två veckor och tar 2*50 mg per dag. Känns i nuläget som att dosen är tillräcklig.

Låter inte så bra att effekten försvinner med tiden. Jag har levt med ångest i många år och är rätt säker på att den kommer tillbaka om Lyrica slutar verka.
Citera
2017-09-08, 08:49
  #8
Avstängd
KringExs avatar
Gammal tråd men jag fattar inte hur ni kan känna av Lyrica snabbt? För mig tar det minst två timmar oavsett hur jag gör.
Brukar blanda det i kaffe på tom mage, då går det snabbast, annars tar det 3 timmar för mig
Citera
2017-10-15, 19:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Gammal tråd men jag fattar inte hur ni kan känna av Lyrica snabbt? För mig tar det minst två timmar oavsett hur jag gör.
Brukar blanda det i kaffe på tom mage, då går det snabbast, annars tar det 3 timmar för mig

Håller inte alls med om att det tar 3 timmar. Men ungefär 30-45 min innan man börjar känna nåt och sen mellan 1-2 timmar innan full effekt uppstår. Allt är ca tider självklart. Men det tar lite längre tid än allt annat jag tigit innan man börjar känna nåt.

Om man jämför med exempelvis imovan tar det 30 min innan man känner nåt samma med Treo innan det tar bort huvudvärk. Dessa tider är räknade med inte så jätte mycket mat i magen.

Varför det tar längre tid med lyrican har jag ingen aning om.
Citera
2017-10-19, 11:34
  #10
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devava
Håller inte alls med om att det tar 3 timmar. Men ungefär 30-45 min innan man börjar känna nåt och sen mellan 1-2 timmar innan full effekt uppstår. Allt är ca tider självklart. Men det tar lite längre tid än allt annat jag tigit innan man börjar känna nåt.

Om man jämför med exempelvis imovan tar det 30 min innan man känner nåt samma med Treo innan det tar bort huvudvärk. Dessa tider är räknade med inte så jätte mycket mat i magen.

Varför det tar längre tid med lyrican har jag ingen aning om.

Skulle nog säga att det mer är en regel än undantag att det tar 3 timmar
Citera
2017-10-20, 06:36
  #11
Medlem
mod32s avatar
När jag käka lyr så funka den efter 2 tim sen va jag ångestfri förjävla bra medicin. Med at är det värsta jag varit med om. Tog nästan 2år innan jag vart normal igen. Men då hade jag käkat lyr i 9år på 900mg. Men som sagt jätte bra medicin men man ska nog inte käka den varje dag. Tycker lyr skulle vara en behov medicin 1 eller 2 dagar i veckan mot svår ångest.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback