Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-11, 19:54
  #10813
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkOL
Hade velat att den går upp innan splitten så jag kan sälja mina, aktien är inte för mig och bryr mig inte om splitt eller vad för nymodigheter dem hittar på nu.
Tvärtom för mig. Vill köpa billigt
Citera
2022-06-11, 20:15
  #10814
Medlem
libbens avatar
Det är sjukt svårt att timea börsen och speciellt ett volatilt bolag som tesla.

Jag köper hela vägen fram tills innan splitten för det påverkar inte mitt gav så mycket i slutändan ändå troligen sett över tid. Visst, jag har köpt tesla på 900 dollar och 700 dollar och det påverkar ju snittet lite men i långa loppet så är det bara köpa oavsett för min del så länge bolaget är så här rabbaterat inför framtiden.

Dock är denna finanskris lite speciell och man gör inte direkt fel heller att sitta utanför och samla på sig cash och kliva in när man har lite mer data. Frågan är om det verkligen gör sådan skillnad i långa loppet av ens investering i tesla att det är värt sitta utanför någon månad till.
Citera
2022-06-11, 20:27
  #10815
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
Tvärtom för mig. Vill köpa billigt

Förmodar att du inte ligger minus?

Citat:
Ursprungligen postat av libben
Det är sjukt svårt att timea börsen och speciellt ett volatilt bolag som tesla.

Jag köper hela vägen fram tills innan splitten för det påverkar inte mitt gav så mycket i slutändan ändå troligen sett över tid. Visst, jag har köpt tesla på 900 dollar och 700 dollar och det påverkar ju snittet lite men i långa loppet så är det bara köpa oavsett för min del så länge bolaget är så här rabbaterat inför framtiden.

Dock är denna finanskris lite speciell och man gör inte direkt fel heller att sitta utanför och samla på sig cash och kliva in när man har lite mer data. Frågan är om det verkligen gör sådan skillnad i långa loppet av ens investering i tesla att det är värt sitta utanför någon månad till.

Med framtiden menar du 1-5 år eller 10-20 år?
Citera
2022-06-11, 21:12
  #10816
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkOL
Förmodar att du inte ligger minus?



Med framtiden menar du 1-5 år eller 10-20 år?
Har inte börjat köpa än. Väntar på splitten.
Men jag tror inte att jag kommer pricka botten, så kommer säkert ligga minus snart hehe

Tror du inte på Tesla längre? Eller är du bara trött på all annan skit? Syftar på inflationen, räntehöjningarna och Elons twitterfiasko?
Citera
2022-06-11, 22:15
  #10817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
Har inte börjat köpa än. Väntar på splitten.
Men jag tror inte att jag kommer pricka botten, så kommer säkert ligga minus snart hehe

Tror du inte på Tesla längre? Eller är du bara trött på all annan skit? Syftar på inflationen, räntehöjningarna och Elons twitterfiasko?

Asså det känns som att aktien blir motarbetad det är alltid nått? Hade jag varit plus så kanske jag hade tänkt om, dessutom tänker jag inte vänta 10-20 år det är inte logiskt för min del.
Citera
2022-06-11, 23:17
  #10818
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KirkOL
Asså det känns som att aktien blir motarbetad det är alltid nått? Hade jag varit plus så kanske jag hade tänkt om, dessutom tänker jag inte vänta 10-20 år det är inte logiskt för min del.
Förstår att det är tröttsamt. 2022 har varit en jävla cirkus.
Du kommer inte behöva vänta 10-20 år. 2023-2024 tror jag kommer vara Teslas "exponential growth" period.
Citera
2022-06-12, 00:12
  #10819
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Var går tårtgränsen isåfall? 1000$ ?

Ja hur mycket var det jag sa nu igen?
Citera
2022-06-12, 00:16
  #10820
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikeroids
Tror ni kursen går ner ju närmare splitten vi kommer för att sedan stiga som det brukar göra efter splitt?

Det finns mycket som händer som skulle kunna elda på en uppgång, om inte spliten blir triggern så blir det något annat. När det väl sker får vi en våldsam uppgång som håller i sig ett tag.
Citera
2022-06-12, 14:54
  #10821
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Ja hur mycket var det jag sa nu igen?
Vill minnas 3000$
Roligare att minnas än att kolla historiken
Citera
2022-06-12, 16:08
  #10822
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Nu viskas det om att det nya batteripacket med 4680-celler kan laddas till 100% kontinuerligt utan att degraderas för snabbt. Något som bara kunnat göras med LFP-celler. Då 4680-cellerna har en nickel-baserad kemi så skulle det kunna föreslå att kapaciteten på de nya batteripacken är begränsade av mjukvara, och att en LR-version kan låsas upp mot en avgift. Fortfarande rena spekulationer, vi får vänta till någon plockar isär ett strukturellt batteripack för att vi skall få klarhet i detta.

De första kundleveranserna har nu anlänt och vi kan konstatera att bilarna
1: inte är mjukvarubegränsade
2: 4680 är mindre energy dense än 2170 och dylika batterier.
3: besparingarna på vikt är ingenting i jämförelse av vad folk har uppskattat.
4: sämre charge curve än 2170 eqv


Vi kan nu återigen konstatera att det som sades på battery day var skitsnack, guld och gröna skogar lovades åter igen utan något breakthrough kring forskningen fanns
__________________
Senast redigerad av job230ge 2022-06-12 kl. 16:27.
Citera
2022-06-12, 16:35
  #10823
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Vill minnas 3000$
Roligare att minnas än att kolla historiken

Ja exakt. Då måste vi upp i $1000 ja, sen blir det tårtkalas!
Citera
2022-06-12, 17:03
  #10824
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
De första kundleveranserna har nu anlänt och vi kan konstatera att bilarna
1: inte är mjukvarubegränsade
2: 4680 är mindre energy dense än 2170 och dylika batterier.
3: besparingarna på vikt är ingenting i jämförelse av vad folk har uppskattat.
4: sämre charge curve än 2170 eqv


Vi kan nu återigen konstatera att det som sades på battery day var skitsnack, guld och gröna skogar lovades åter igen utan något breakthrough kring forskningen fanns

Haha, fast det kan ju inte konstateras. Om du inte personligen plockat isär ett pack och mätt upp voltagen efter en full laddning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback