Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Du får gärna utveckla lite
Citat:
Ursprungligen postat av
illumina
Anställda har tagit leverans av 4680 bilar vet jag. Men det byggs nya varje dag som levereras, men vet inte om det är till fler anställda eller till vanliga människor. Det viktiga är att 4680 bilen faktiskt existerar så det borde inte dröja allt för länge tills dom går ut till kunder.
Ja precis, jag kollade leveranstiden på dom billiga fälgarna då det är högst efterfrågan på dom. Men som sagt, marginalerna kommer öka kraftigt när Berlin och Austin rampas upp, även på dom billigaste modellerna. Finns ju även något som kallas "economies of scale"
Kolla även på Teslas capex. Deras kostnader ligger ganska stadigt trots att dom rampar upp fort som fan. Mer intäkter med samma utgifter = mer vinst.
Jag tror heller inte du förstår vilken stor skillnad det kommer göra med front&rear casting. Ca 300 färre robotar på linan och ungefär 1600 färre delar att svetsa (!). Mjukvaruintäkter kommer öka, Teslas försäkringsintäkter kommer öka, batterikostnader kommer sänkas, Tesla energy kommer öka (så fort det finns tillräckligt med batterier tillgängligt) osv. osv.
Jo men jag har svårt att se hur Tesla kan bibehålla denna prisnivån på bilarna och sälja miljontals bilar om året, får dom ner tillverkningskostnaderna kommer det enligt min åsikt behöva användas till att sänka priset om man ska nå de stora volymerna man har i sikte. Sen känner jag i min omgivning att utseendet på Teslorna börjat bli lite utdaterat, och man ska nog inte underskatta det då just hur bilen ser ut ändå är en stor faktor när man köper bil, speciellt om man pratar 600k+. Dom kommer behöva förnya sina modeller innan fabrikerna ens har fått igång produktionen ordentligt…
Tex Ferrari har ju jättebra marginaler, men det är ju inte så lätt som att bygga en fabrik till, trycka ut dubbelt så många Ferraris och tro man dubblar vinsten.