Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-05-05, 08:06
  #9973
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Tesla -9,84%
Nasdaq -23,79%

Du skriver vara siffror och smiley utan att redogöra för vad de gäller. Troll som stöder Tesla försöker skapa kaos i tråden för att försöka maskera att det inte går så bra för Tesla just nu.
Citera
2022-05-05, 08:10
  #9974
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du skriver vara siffror och smiley utan att redogöra för vad de gäller. Troll som stöder Tesla försöker skapa kaos i tråden för att försöka maskera att det inte går så bra för Tesla just nu.

Om nån annan inte fattar får de fråga. Men om jag skulle skriva varje gång du inte fattade något så hade jag inte hunnit göra massa annat kul på dagarna.

Ja, tesla har väldigt duktiga troll som skapar kaos med rätt information.
Citera
2022-05-05, 08:21
  #9975
Avstängd
wwrs avatar
Teslatrollen fortsätter att försöka trasa sönder tråden med suddig information och personangrepp. Det kan vara ett tecken på att det går dåligt för Tesla och man försöker dölja det. Tesla själva har ingen PR-avdelning och svarar inte på frågor från media. I tillägg finns två nyöppnade fabriker och en som legat under Coronarestriktioner i Kina. Slutresultatet blir ett kaos av information. Jag fortsätter att skriva i tråden men trollens personangrepp och motfrågor måste man ofta lämna.

Musk säljer en del av sina Tesla, säger senare att man bara skall sälja det man inte tror på. Musk är mest i media med Twitter nu. Det är negativt för Tesla.

Det man vet är att Tesla tappat -25% i år och Nasdaq som helhet -18% (tidigare igår). Igår kväll kom sedan ett kraftigt ryck upp på Nasdaq (+3.2%), TSLA följde med upp till 952 (+4.8%), men "det svänger fort i hockey" nu.

Stegringen av börsen kan bero på att FED meddelat att räntehöjningar om 50 punkter är aktuella (inte mer) nu höjdes med 50 punkter.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-05 kl. 09:19.
Citera
2022-05-05, 09:26
  #9976
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Teslatrollen fortsätter att försöka trasa sönder tråden med suddig information och personangrepp. Det kan vara ett tecken på att det går dåligt för Tesla och man försöker dölja det. Tesla själva har ingen PR-avdelning och svarar inte på frågor från media. I tillägg finns två nyöppnade fabriker och en som legat under Coronarestriktioner i Kina. Slutresultatet blir ett kaos av information. Jag fortsätter att skriva i tråden men trollens personangrepp och motfrågor måste man ofta lämna.

Musk säljer en del av sina Tesla, säger senare att man bara skall sälja det man inte tror på. Musk är mest i media med Twitter nu. Det är negativt för Tesla.

Det man vet är att Tesla tappat -25% i år och Nasdaq som helhet -18% (tidigare igår). Igår kväll kom sedan ett kraftigt ryck upp på Nasdaq (+3.2%), TSLA följde med upp till 952 (+4.8%), men "det svänger fort i hockey" nu.

Mmmh, mår du helt bra?

Att Tesla tappat 25% är inte ens rätt om du utgår från 1142 USD som var öppningskursen första börsdagen, 3'e Januari 2022. Även då blir det ca 16,5%. Utgår man från 1057 USD, den sista börsdagen förra året som man bör, då är tesla ner ca 10%.

Avanza, Nordnet m.fl visar rätt och alla förstår detta nu, utom du, Keyboard wwarrior.
Citera
2022-05-05, 09:26
  #9977
Avstängd
wwrs avatar
Här står lite om den amerikanska räntehöjningen. 0.5% är mycket men var nog inräknad i marknaden redan. Börsen steg och TSLA följde med.
Citat:
Fed raises rates by half a percentage point — the biggest hike in two decades — to fight inflation

The Federal Reserve increased its benchmark interest rate by half a percentage point, in line with market expectations.

Fed Chairman Jerome Powell underlined the commitment to bringing inflation down but indicated that raising rates by 75 basis points at a time “is not something the committee is actively considering.”
https://www.cnbc.com/2022/05/04/fed-...inflation.html

Edit
Annars mest Teslatroll i tråden nu. De sprider luddig information och utför personangrepp på andra skribenter. Kanske för att försöka att dölja att Tesla inte går så bra just nu. Företaget lämnar i alla fall ingen klar information om produktionen i sina nyöppnade fabriker. Jag hoppar över trollen tills vidare.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-05-05 kl. 09:31.
Citera
2022-05-05, 17:30
  #9978
Avstängd
wwrs avatar
Rejält fall idag. Just nu Nasdaq -4.6%, TSLA -6.6% (889). Teknologi föll mest.
Citera
2022-05-05, 18:18
  #9979
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Rejält fall idag. Just nu Nasdaq -4.6%, TSLA -6.6% (889). Teknologi föll mest.

Väldigt trist om man spelar short game
Citera
2022-05-05, 18:53
  #9980
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128
Väldigt trist om man spelar short game

Företaget Tesla och aktien är 2 olika saker.
Företaget går som tåget och ökar i värde varje dag. Aktien påverkas av marknaden men förr eller senare hittar kursen till rätt värdering. Det är som att bogsera ett kassaskåp med gummiband.

Play the long game.
Citera
2022-05-05, 19:32
  #9981
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du skriver vara siffror och smiley utan att redogöra för vad de gäller. Troll som stöder Tesla försöker skapa kaos i tråden för att försöka maskera att det inte går så bra för Tesla just nu.

Som Peppa-pig var inne på så går det dåligt för företaget Tesla. Däremot har aktien dykt en hel del i år, men det har väldigt lite med själva företagets förmåga att göra, annars har inte aktien varit handlad på de nivåer den har haft under de senaste åren.

Jag har några få aktier i Tesla och tycker att värdet är helt orimligt, och väntar bara på att det går åt helvete när Elons sex år gamla löften om självkörande bilar inte infrias eller när resten av världen hinner ikapp om några år. Med det sagt så går det fortfarande mycket bra för företaget just nu, oavsett vad aktiekursen säger.
Citera
2022-05-05, 19:46
  #9982
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Företaget Tesla och aktien är 2 olika saker.
Företaget går som tåget och ökar i värde varje dag. Aktien påverkas av marknaden men förr eller senare hittar kursen till rätt värdering. Det är som att bogsera ett kassaskåp med gummiband.

Play the long game.

Ingen som spelar det långa spelet köper Tesla till en värdering på mer än resten av bilindustrin. Teslas värdering är ett resultat av ZIRP och värderingen blir mindre och mindre attraktiv ju längre upp långräntorna letar sig. Gör man en DCF på Tesla i maj jämfört med årsskiftet har man behövt diskontera framtida kassaflöden mycket högre. Även om aktien är billigare än vid årsskiftet är värderingen mindre attraktiv.

Marknaden börjar sakta men säkert inse hur Techbolag vars vinster inte reflekterar värderingen inte går bra med hög inflation/räntor.

Äger hellre valfritt Oljebolag över Tesla även på 2-3 års sikt
Citera
2022-05-05, 20:05
  #9983
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ingen som spelar det långa spelet köper Tesla till en värdering på mer än resten av bilindustrin. Teslas värdering är ett resultat av ZIRP och värderingen blir mindre och mindre attraktiv ju längre upp långräntorna letar sig. Gör man en DCF på Tesla i maj jämfört med årsskiftet har man behövt diskontera framtida kassaflöden mycket högre. Även om aktien är billigare än vid årsskiftet är värderingen mindre attraktiv.

Marknaden börjar sakta men säkert inse hur Techbolag vars vinster inte reflekterar värderingen inte går bra med hög inflation/räntor.

Äger hellre valfritt Oljebolag över Tesla även på 2-3 års sikt

Jag vet många som köper hela tiden. Ja jag vet att du har svårt med det här att värdera företag enskilt. När det passar dig jämför du Tesla med biltillverkare, och ibland passar det dig bättre att jämföra med techföretag. Du slösar luft på mig. Förstår att du tror att du förstår mer än mig men jag vet vad jag håller på med. Lycka till med oljeaktierna.
Citera
2022-05-06, 00:37
  #9984
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Rejält fall idag. Just nu Nasdaq -4.6%, TSLA -6.6% (889). Teknologi föll mest.

Nu har du sagt att det antingen går eller kanske går dåligt för Tesla tre gånger de senaste gångerna du skrev något (inte detta inlägg).

Kan du berätta om vad det är som går dåligt med Tesla?

Notera att jag inte pratar om aktien, utan företaget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback