Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-04-08, 23:01
  #9673
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashriddaren128
Jag är nybliven investerare och det min mage säger är ”lägg dina pengar i framtiden”. Det låter väldigt logiskt att AI och eneriproduktion kommer nå astronomiska höjder framöver. Speciellt arbetsuppgiftautomariseringen som du nämnde.

Du ska ha ett enormt tack för dina fina upplysningar och jag ska trippla ner på att studera inom de områdena du nämnde!

Så, ja ditt inlägg hjälpte mig! Tack igen och hoppas du har en supertrevlig helg!

Toppen. Detsamma.
Kolla också på vilka företag som de absolut bästa på sina områden vill jobba för. En gång i tiden var Apple och Google där alla programmeraren och ingenjörer ville vara. Google är fortfarande hett, medan Apple är mer av en kyrkogård för avdankade och utbrända. En överdrift, men med lite sanning i.
Citera
2022-04-08, 23:41
  #9674
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Att Musk går in som störste ägare i Twitter kan vara för att cementera mediets funktion som reklamkanal för Tesla. Musk är en oligark som står för plutokrati. Den som har pengarna bestämmer. Fackföreningar och myndigheter är av ondo i hans värld. Han vill sköta företaget efter eget godfinnande. Det kan han göra i Kina så länge han följer landets grundläggande regler, t.ex att inte kritisera deras hårda lockdown.

Twitter har väl länge varit på glid. Skall man synas måste man betala. Det började väl förra året? Jag provade att registrera ett pro-account. Det verkar som om man kan betala upp till $50.000 per dag (!) för varje inlägg man vill skall få god exponering. Det är inte inläggets kvalitet som avgör hur det sprids utan vilka ekonomiska resurser som ligger bakom. Globala krafter skapar ett system där pengarna styr.

"Yttrandefiheten är bra på Twitter, utom för Trump, men det är självklart. Fast de som har pengar syns naturligtvis bättre." (Och de med de rätta åsikterna kanske får rabatt och förmånscheckar så de kan få sina inlägg spridda.) Det kanske sker på samma sätt som Musk vill sätta löner: Alla får samma lön för samma arbete vid Tesla. Men Musk vill bara ge bonus till de som inte är anslutna till facket. Det skrev han på Twitter. Myndigheter sade att hans twitter är olagligt. Men han har inte tagit bort det ännu, vad jag vet. Det blir ju lättare att få det twittret kvar om han är storägare i företaget.

Den elakartade tendensen med, i praktiken, censur baserad på ekonomiska resurser, kommer att stärkas med Musk som storägare i Twitter. Det kanske görs för att kunna baxa Teslas luftslott en bit till.


https://www.cnbc.com/2021/03/25/tesl...eted-nlrb.html

Det började alltså med domslut 2019. Inlägget (snart 4 år gammalt) är fortfarande kvar.

https://twitter.com/elonmusk/status/...zYXhipx0qLWUng

Varför skippade du hans tweet som bjud in UAV eller vad dom nu heter, amerikanska bilfacket, att göra en omröstning på fabriken?

Just det, för att du... Har glömde ta av dig foliehatten.

Du fortsätter prata om att vi inte vet vad en fabrik som inte startats ännu kommer producera per dag, som om det vore något annorlunda, det är standard.
Citera
2022-04-08, 23:49
  #9675
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Varför skippade du hans tweet som bjud in UAV eller vad dom nu heter, amerikanska bilfacket, att göra en omröstning på fabriken?

Just det, för att du... Har glömde ta av dig foliehatten.

Du fortsätter prata om att vi inte vet vad en fabrik som inte startats ännu kommer producera per dag, som om det vore något annorlunda, det är standard.
Han har en räcka konflikter med myndigheter och fack bakom sig. I Kina fungerar det. Företaget driver en agenda. Det intressanta nu är att det verkar som om företaget håller på att ta ett steg från bilproduktion till filmproduktion. Det är viktigt för att bedöma aktiekurs och framtida inriktning. Det är som Kulturmarxist brukar skriva - mer än en bilhandlare.
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Nya videos ute

https://youtu.be/fiwUE_2JhvY

https://youtu.be/oBWmijC09Y4

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Företaget utan reklambudget attackerar som vanligt de få platser som fortfarande står upp, nu med glassiga produktioner. Den fåniga CyberTrucken driver med texanernas F 150. Cowboyen som driver Teslorna verkar vara tjej. Det jättelika bältesspännet hon bär driver med texanernas klädsel och är sk-tdyrt på Teslshop. Den slappe broder Kimbal som fick tjej av Epstein brukar gå i cowboyhatt liksom Evil Overlord Bezos som dock är född i New Mexico. Texaner bor i ranch houses men Musk säljer sina stora hus i Californien och skaffar ett kyffe i Austin. (Att orden Texas och Tesla ljuder liknande skadar inte.) Giga-begreppet kopplar till "Everything is bigger in Texas." (Men det verkar sluta i micro-produktion.) Austin-invigningens CyberRodeo är nästan en oxymoron.

Det finns säkert fler kopplingar för den som gräver i texansk kultur.

Det produceras inga större mängder bilar. Musk har flyttat dit för att delta i att sänka staten i kaoset.

Det man kan lära av detta vad gäller TSLA är att företaget är ett rent PR-företag. Man skall inte titta på bristande produktion eller dåliga fundamenta. Det finns krafter bakom som garanterar en viss nivå på aktien. Som det ser ut nu kommer inte TSLA-kursen att dyka till sitt verkliga, usla värde inom den närmaste framtiden.
Citera
2022-04-08, 23:53
  #9676
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Han har en räcka konflikter med myndigheter och fack bakom sig. I Kina fungerar det. Företaget driver en agenda. Det intressanta nu är att det verkar som om företaget håller på att ta ett steg från bilproduktion till filmproduktion. Det är viktigt för att bedöma aktiekurs och framtida inriktning. Det är som Kulturmarxist brukar skriva - mer än en bilhandlare.

Det låter generellt som att du tror Tesla är ett luftslott, är det rätt?

Hur långt måste dom gå för dig för att du ska se att det inte är ett luftslott?
Citera
2022-04-08, 23:57
  #9677
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Det låter generellt som att du tror Tesla är ett luftslott, är det rätt?

Hur långt måste dom gå för dig för att du ska se att det inte är ett luftslott?
Det får vi se då. Men det intressanta nu är de nya videona som just kommit efter premiären på Austinfabriken i förrgår, tycker jag.

(FB) Tesla Motors - TSLA (USA)
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-04-09 kl. 00:09.
Citera
2022-04-09, 08:54
  #9678
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Det låter generellt som att du tror Tesla är ett luftslott, är det rätt?

Hur långt måste dom gå för dig för att du ska se att det inte är ett luftslott?

Allt finns ju där att se, så det handlar mer om TeslaQ människor som bestämt sig. Känslor ställer till det och avund är en kletig sörja som är svår att ta sig ur, men här är en som vaknade upp.

https://twitter.com/ATX_fight_club/s...uPmTL3VOA&s=19

Man får välja. Vill man ha rätt, eller vill man tjäna pengar.
Citera
2022-04-09, 10:03
  #9679
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Allt finns ju där att se, så det handlar mer om TeslaQ människor som bestämt sig. Känslor ställer till det och avund är en kletig sörja som är svår att ta sig ur, men här är en som vaknade upp.

https://twitter.com/ATX_fight_club/s...uPmTL3VOA&s=19

Man får välja. Vill man ha rätt, eller vill man tjäna pengar.

Jag som ändå klassas som en tesla skeptiker har inget att göra med att jag tror tesla är ett luftslott. Det är tydligt att de levererade över 900k bilar förra året.

Problemet är just det som ex Twitter-inlägget du delade. ”Om Elon levererar de han lovar så kommer aktien vara värd mycket mer”, vi sitter idag med ett företag vars enda riktiga intäkt är bilar. Deras energibusiness har värdelös marginal och tynger om något värderingen.

Vi har deras självkörande mjukvara som folk för 3-4 år sedan trodde var världsledande och att bilarna skulle köra sig själv 2017-2018-2019-2020-2021-2022. Utvecklingen har enligt många som själva kör FSD gått helt i sidledes senaste året. De löser vissa problem men med det så uppkommer nya problem den klarade förut.

Elon tappar också förtroende för varje produkt han lovar men aldrig levererar på. Exempelvis har han ju nu sagt att det kommer en prototyp på humanoid robot 2022 och att den ska produceras 2023, finns inte en människa med iq>30 som tror att Tesla kommer ha en RW AI humanoid robot 2023 som kan ersätta någonting.

Skulle Tesla varit värt 100B$ hade det varit intressant för mig. Men värderingen är absurd, under ZIRP tiden har värderingar inte spelat någon roll. Men med >8st räntehöjningar på horisonten och amerikanska yieldkurvor som spårar ur är inte ett bilföretag med 3 siffriga P/E jätteattraktivt
Citera
2022-04-09, 11:05
  #9680
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Jag som ändå klassas som en tesla skeptiker har inget att göra med att jag tror tesla är ett luftslott. Det är tydligt att de levererade över 900k bilar förra året.

Problemet är just det som ex Twitter-inlägget du delade. ”Om Elon levererar de han lovar så kommer aktien vara värd mycket mer”, vi sitter idag med ett företag vars enda riktiga intäkt är bilar. Deras energibusiness har värdelös marginal och tynger om något värderingen.

Vi har deras självkörande mjukvara som folk för 3-4 år sedan trodde var världsledande och att bilarna skulle köra sig själv 2017-2018-2019-2020-2021-2022. Utvecklingen har enligt många som själva kör FSD gått helt i sidledes senaste året. De löser vissa problem men med det så uppkommer nya problem den klarade förut.

Elon tappar också förtroende för varje produkt han lovar men aldrig levererar på. Exempelvis har han ju nu sagt att det kommer en prototyp på humanoid robot 2022 och att den ska produceras 2023, finns inte en människa med iq>30 som tror att Tesla kommer ha en RW AI humanoid robot 2023 som kan ersätta någonting.

Skulle Tesla varit värt 100B$ hade det varit intressant för mig. Men värderingen är absurd, under ZIRP tiden har värderingar inte spelat någon roll. Men med >8st räntehöjningar på horisonten och amerikanska yieldkurvor som spårar ur är inte ett bilföretag med 3 siffriga P/E jätteattraktivt

Jag tror den största anledningen till varför vissa undervärderar Tesla är för att de inte förstår vad en av deras viktigaste produkter är och vad den betyder för framtida intäkter och vinstmarginaler, nämligen fabrikerna i sig. Fremont är ett vanställt missfoster i jämförelse med Shanghai, som är den första riktiga planerade fabriken, byggd från grunden när Tesla hade blivit mer kompetent på produktion. Att Tesla byggde 2 fabriker samtidigt i ett andra skede hintade om att de hade utvecklat sina produktionsled till närmast perfektion, och att det var dags att börja "massproducera" själva fabriken. Självklart finns det gott om utrymme för innovation och förbättringar, men värdet av att ha en blueprint till en fabrik med sån effektivitet går helt över huvudet på de som bara kollar på produktionssiffrorna. Folk förstår uppenbarligen inte vad det innebär för vare sig Tesla eller konkurrenterna att Teslas främsta kompetenser är produktion och innovation, för om de hade förstått det så hade kursen inte varit så låg. Aktien är billig även om man bara ser till vad som faktiskt produceras och dess tillväxttakt.

Jag hör ofta argumenten att Tesla inte levererat som utlovat. Men det är halmstrån, och egentligen något som påverkar en haters skadeglädje mer än tillväxten av företaget. Så jag bryr mig väldigt lite om det. Om man tror att det är argument som biter så visst, fortsätt repetera det som ett mantra medan Tesla arbetar i ett tempo som får resten av marknaden att se ut som den står still. Man får ha sin egen uppfattning, och hur dum jag än tycker att den är så är så lovar jag det är ännu dummare att dela med sig av den till mig, då oddsen är väldigt låga att man råkar förstå saken bättre än vad jag gör.

Och ja, jag vet hur arrogant jag är, men det är för att jag också vet hur intelligent jag är.
Citera
2022-04-09, 11:37
  #9681
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag tror den största anledningen till varför vissa undervärderar Tesla är för att de inte förstår vad en av deras viktigaste produkter är och vad den betyder för framtida intäkter och vinstmarginaler, nämligen fabrikerna i sig. Fremont är ett vanställt missfoster i jämförelse med Shanghai, som är den första riktiga planerade fabriken, byggd från grunden när Tesla hade blivit mer kompetent på produktion. Att Tesla byggde 2 fabriker samtidigt i ett andra skede hintade om att de hade utvecklat sina produktionsled till närmast perfektion, och att det var dags att börja "massproducera" själva fabriken. Självklart finns det gott om utrymme för innovation och förbättringar, men värdet av att ha en blueprint till en fabrik med sån effektivitet går helt över huvudet på de som bara kollar på produktionssiffrorna. Folk förstår uppenbarligen inte vad det innebär för vare sig Tesla eller konkurrenterna att Teslas främsta kompetenser är produktion och innovation, för om de hade förstått det så hade kursen inte varit så låg. Aktien är billig även om man bara ser till vad som faktiskt produceras och dess tillväxttakt.

Jag hör ofta argumenten att Tesla inte levererat som utlovat. Men det är halmstrån, och egentligen något som påverkar en haters skadeglädje mer än tillväxten av företaget. Så jag bryr mig väldigt lite om det. Om man tror att det är argument som biter så visst, fortsätt repetera det som ett mantra medan Tesla arbetar i ett tempo som får resten av marknaden att se ut som den står still. Man får ha sin egen uppfattning, och hur dum jag än tycker att den är så är så lovar jag det är ännu dummare att dela med sig av den till mig, då oddsen är väldigt låga att man råkar förstå saken bättre än vad jag gör.

Och ja, jag vet hur arrogant jag är, men det är för att jag också vet hur intelligent jag är.
Ja du, självförtroende besitter du iaf. Enligt mig känns det ganska fragilt att ett 1000 miljarder dollar bolags största USP är tron om att de gör betydligt bättre fabriken än andra även fast deras bilar är ökända inom industrin som värdelös kvalitet.

Jag tror mer åt andra hållet att majoriteten av Teslas aktieägare aldrig i hela deras liv varit inne i en annan bilfabrik och har därför fått för sig att alla andra står och bankar med stenar på plåt medans tesla har automatiserat sin produktion.

Handlar inget om "Argumentet som biter" eller "det är ännu dummare att dela med sig av den till mig" detta är ett aktieforum men de visar ganska tydligt att du är här för att försvara "bolaget?" och inget annat.
Citera
2022-04-09, 12:40
  #9682
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ja du, självförtroende besitter du iaf. Enligt mig känns det ganska fragilt att ett 1000 miljarder dollar bolags största USP är tron om att de gör betydligt bättre fabriken än andra även fast deras bilar är ökända inom industrin som värdelös kvalitet.

Jag tror mer åt andra hållet att majoriteten av Teslas aktieägare aldrig i hela deras liv varit inne i en annan bilfabrik och har därför fått för sig att alla andra står och bankar med stenar på plåt medans tesla har automatiserat sin produktion.

Handlar inget om "Argumentet som biter" eller "det är ännu dummare att dela med sig av den till mig" detta är ett aktieforum men de visar ganska tydligt att du är här för att försvara "bolaget?" och inget annat.

Lyssna på några av Sandys klipp. Du hittar nog ingen med mer insyn i alla andra fabrikers tillverkningsprocess och som hyllar tesla samt rankar ner ibland på vissa punkter. Overall så är Tesla enligt Sandy way above alla andra. Mycket av det har att göra med att Tesla är skapat i nutid och utvecklar nya metoder som är förbättrade flera iterationer på fabriksgolvet under samma modell fas t.om.

Det räcker med att lyssna på de som uppenbart är insatta i processen för att förstår hur långt före Tesla ligger alla andra.
Citera
2022-04-09, 12:43
  #9683
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Jag tror mer åt andra hållet att majoriteten av Teslas aktieägare aldrig i hela deras liv varit inne i en annan bilfabrik och har därför fått för sig att alla andra står och bankar med stenar på plåt medans tesla har automatiserat sin produktion.
Det kan du ha rätt i. De senaste (förmodligen i stora delar förfalskade) videos visar otroligt glänsande maskiner som bygger bilar utan mänsklig närvaro. Undrar vad en operatör/fabriksarbetare skulle säga om videorna.

Tesla håller kursen uppe med märkliga videos av "drömfabriker".
Citera
2022-04-09, 12:46
  #9684
Medlem
libbens avatar
För övrigt så avvaktar jag själv med att köpa mer aktier. Världsläget och främst då USA med sin inverterad yeild curve samt ränteökningarna osv och nu Sverige som även är med på tåget med att börja öka räntorna snabbare också.

Tror jag sitter utanför några veckor till altentivt till sommaren. Shanghai är väl fortfarande covid låst osv. Så länge detta existerar så kommer just tesla troligen ligga platt i kursen eller blöda sakta ner under 1000.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback