Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-05, 06:15
  #9481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Svårt att säga vad som är "en rimlig kurs" på lite längre sikt eftersom dollar (all fiat) blivit en så otroligt volatil normerare.

Men jag är mer nyfiken på vad du tror kommer hända med branchen i stort? Jag kan lova att det är svårt att gå från el tillbaka till 1900-talsteknik, och jag kan lova att det är svårt att gå från Tesla till amatörmässiga prototyp-bilar. Har du inte råd/tid/ork till egen erfarenhet får du helt enkelt lita på det.

Det lilla embryo som uppstått av möjlig framtida konkurrens har långt, långt, långt, långt kvar innan de har någon relevant produktion.

Ska vi sluta köra bil? Ska de gamla klassikernas aktier ned till 0?
Det är även svårt att producera elenergi med teknik från 1800-talet (vidareutvecklade väderkvarnar ) för att driva en batteridriven fordonspark.
Citera
2022-03-07, 19:59
  #9482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Svårt att säga vad som är "en rimlig kurs" på lite längre sikt eftersom dollar (all fiat) blivit en så otroligt volatil normerare.

Men jag är mer nyfiken på vad du tror kommer hända med branchen i stort? Jag kan lova att det är svårt att gå från el tillbaka till 1900-talsteknik, och jag kan lova att det är svårt att gå från Tesla till amatörmässiga prototyp-bilar. Har du inte råd/tid/ork till egen erfarenhet får du helt enkelt lita på det.

Det lilla embryo som uppstått av möjlig framtida konkurrens har långt, långt, långt, långt kvar innan de har någon relevant produktion.

Ska vi sluta köra bil? Ska de gamla klassikernas aktier ned till 0?

Sjuklig spekulation på väldigt många sätt och vis. Mer eller mindre samtliga av legacy automakers EV's har stora backlogs även fast de börjar få stor volym. Ex VW Group som levererade 450 tusen BEV's 2021 och växer med över 100% i BEV sektorn.

Min familj försökte köpa en Ioniq 5 och de uppgav att om vi lägger order nu kan vi få bilen våren 2023...

Förstår inte varför de gamla klassiska bilaktierna skulle gå till 0 när de levererar varenda bil de tillverkar, har fruktansvärt fina kassaflöden de kan leva och frodas på medan de slår över till elbilsproduktion. De undviker också eventuella gigantiska smällar som sker för elbilsbolag när råvaror för batterier spårar ur.

Exempelvis är Nickel, som är 35% av teslas batteri upp 89% idag. Priset att tillverka ett batteripack för en 4680 bil ökade med >1000 dollar endast idag. Lithium är upp 290% på ett år ungefär
Citera
2022-03-07, 20:22
  #9483
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Sjuklig spekulation på väldigt många sätt och vis. Mer eller mindre samtliga av legacy automakers EV's har stora backlogs även fast de börjar få stor volym. Ex VW Group som levererade 450 tusen BEV's 2021 och växer med över 100% i BEV sektorn.

Min familj försökte köpa en Ioniq 5 och de uppgav att om vi lägger order nu kan vi få bilen våren 2023...

Förstår inte varför de gamla klassiska bilaktierna skulle gå till 0 när de levererar varenda bil de tillverkar, har fruktansvärt fina kassaflöden de kan leva och frodas på medan de slår över till elbilsproduktion. De undviker också eventuella gigantiska smällar som sker för elbilsbolag när råvaror för batterier spårar ur.

Exempelvis är Nickel, som är 35% av teslas batteri upp 89% idag. Priset att tillverka ett batteripack för en 4680 bil ökade med >1000 dollar endast idag. Lithium är upp 290% på ett år ungefär
Ja det är produktion som är en flaskhals idag, inte konsumtion. De klassiska biltillverkarna ligger tekniskt långt efter Tesla inom EV, vilket innebär att de måste ställa om både produktion och organisation rejält kommande år. Och sedan alltså på något vis skala produktionen.

Nu var scenariot att Tesla ska krascha fullständigt, och poängen är då att det inte klickar med branchen som helhet. Om Tesla ska krascha fullständigt, vad ska hända med resten egentligen? Folk kommer inte spontant backa utvecklingen och börja köpa bensinbilar eller skräp-EVs.

Självklart kan vi få dåliga utvecklingar där vi måste helt eller delvis återgå till bensinbilar via något otippat scenario, och då är det ju bra att vara en klassisk biltillverkare. Men det ligger lite bredvid den pedagogiska poängen. Många utanför marknaden tittar väldigt nonchalant på en aktiekurs som går parabolisk och reflekterar inte över hur marknaden ser ut generellt.
Citera
2022-03-11, 10:10
  #9484
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Lagstiftarna i USA gör sitt för att ej stå i vägen för utvecklingen:

U.S. eliminates human controls requirement for fully automated vehicles
Citera
2022-03-11, 18:00
  #9485
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Exempelvis är Nickel, som är 35% av teslas batteri upp 89% idag. Priset att tillverka ett batteripack för en 4680 bil ökade med >1000 dollar endast idag. Lithium är upp 290% på ett år ungefär

Tror du missat några detaljer här.

1. Tack vare ökningarna av bensin och diesel kommer fler och fler välja elbilar.

2. Tesla har bättre marginaler än alla andra större biltillverkare, de kan ta smällen och fortfarande tjäna mer pengar.

3. Mindre än hälften av Teslas bilar använder nickel överhuvudtaget, och andelen kommer bara krympa.

Har jag missat något?
Citera
2022-03-11, 19:28
  #9486
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Tror du missat några detaljer här.

1. Tack vare ökningarna av bensin och diesel kommer fler och fler välja elbilar.

2. Tesla har bättre marginaler än alla andra större biltillverkare, de kan ta smällen och fortfarande tjäna mer pengar.

3. Mindre än hälften av Teslas bilar använder nickel överhuvudtaget, och andelen kommer bara krympa.

Har jag missat något?


Ok kriget blir långvarit kommer man öka produktionen av Nickel på andra orter. Jag misstänker om det inte blir globalt kärnvapenkrig nu kommer man bara minska behovet från ryssland. Kanske därför börsen inte är så dramatusk trots krig. Största förloraren än hur det går blir Ryssland.
Citera
2022-03-13, 17:09
  #9487
Avstängd
wwrs avatar
Att få igång Giga Berlin skulle nog lyfta företaget en del.

Nu har tillstånd erhållits:
Citat:
After two years of construction, Tesla Gigafactory Berlin has secured its final environmental approval. The approval was discussed by Brandenburg Minister-President Dietmar Woidke during a press conference today.
https://www.teslarati.com/tesla-giga...nce-live-blog/

Citat:
Tesla has confirmed the planned date for the delivery of the first customer vehicles from the factory in Grünheide: According to invitations sent out by Tesla, the ‘Delivery Day’ will take place on 22 March at 3 pm.
electrive

Men ingen vet säkert ...
Citat:
Tesla must satisfy the 400 requirements that appear in the 536-page document; the company believes it can comply in just two weeks.
https://www.torquenews.com/15475/tes...nmental-permit
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-03-13 kl. 17:11.
Citera
2022-03-14, 17:28
  #9488
Medlem
raskenss avatar
Intresset för tesla verkar sjunka?
Citera
2022-03-14, 17:47
  #9489
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Hur går det för aktien?
Citera
2022-03-14, 18:40
  #9490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Intresset för tesla verkar sjunka?
Folk har köpt dippen nu i 3 månader, och den bara fortsätter ned, både pengarna och tron börjar väl ta slut..
Citera
2022-03-14, 18:49
  #9491
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Folk har köpt dippen nu i 3 månader, och den bara fortsätter ned, både pengarna och tron börjar väl ta slut..

Bubblan kan dock inte sägas ha spruckit än - långt, långt kvar till de 120-150 dollar som är en rimlig kurs.
Citera
2022-03-15, 01:24
  #9492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Intresset för tesla verkar sjunka?

Oroa dig inte aktien kommer gå upp till sitt rätta värde förr eller senare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback