Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-16, 14:58
  #937
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Nu gör de inte några vinster på sina elbilar. Det gör dock Tesla. Vare sig du vill erkänna det eller inte. Tror inte du förstår skalan av deras laddnätverk, egen batterifrabrik osv. De sitter i en guldsits som har tagit dessa jätteinvesteringar redan och byggt en grund att stå på.

BMW, Audi och de andra gör elbilar i liten skala sådär lite halvhjärtat och är inte ens i närheten av att vare sig tjäna pengar på elbilar eller vilja satsa helhjärtat. Pengarna tjänar de på bensin och dieselbilar. Däremot är de ju jävligt bra på att snacka om bilar som "kommer i framtiden" som de pratar om för att inte ännu fler av deras kunder ska köpa en Tesla.

Jag är en f.d. lojal BMW-kund som ägt ett tiotal olika BM (och då lite värre bilar än 320d/520d om man säger så). Jag är så förbannat trött på att Tesla och Model S får en massa skit som de inte gjort sig förtjänta av. För mig är Model S väldigt mycket roligare att köra än en 5-serie och interiören gör verkligen inte bort sig när man väl vant sig vid den stora skärmen. (Nu har jag jättesvårt att acceptera såna där plottriga inredningar som finns i andra bilar.)
Nej och nej, Tesla tjänar inte en cent, de förlorar pengar. Vad är det som är så svårt att förstå.
Resten är det sedvanliga Fanboys runkandet av liten pojkpenis i en medelålderskropp.
Citera
2018-11-16, 15:17
  #938
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej och nej, Tesla tjänar inte en cent, de förlorar pengar. Vad är det som är så svårt att förstå.
Resten är det sedvanliga Fanboys runkandet av liten pojkpenis i en medelålderskropp.

Ser inte så ut när man läser kvartalsrapporten.

I övrigt verkar du ha slut på argument. Inte så konstigt. Flashback kryllar av bittra förlorare som dig.
Citera
2018-11-16, 15:36
  #939
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Kan den inte lasta nåt? Varför då?

Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Kan den inte lasta nåt? Varför då?

Konceptet är korkat. Elon Musk lanserade den utan att specifiera lastvolym eller lastvikt, vilket är det som lastbilar är till för att transportera gods i volym och vikt. Säljpitch att den accelererar snabbt, det får ju en lastbilföretagare att skratta, det är lite som att sälja in en grävmaskin med att den minsann gör 0-100 på 4 sek..

Säg en dragbil som har bruttovikt på 60 kg, kan transportera ca 40 ton gods. En motsvarande dragbil med batteridrift har flera ton lägre nyttolast. Spara vikt är av yttersta vikt för lönsamheten tungtransport för då kan man öka nyttolasten. Säg att den lastar kanske 30 ton.

Elbatteridriften kräver batterier som äter upp allt för stor del av vikten att den i stort sätt mest transporterar sig själv och sina batterier och inte transportgods.

När det kommer till personvagnar så är det en helt annan sak eftersom den handlar om persontransport och lastvikten är i princip irrelevant.

Helt omöjlig är ju inte tekniken då en del gods inte kräver långa transportstäckor, transporterar volym snarare än vikt, tänk mindre lastbil utan släp eller dragbil med trailer. Möjligtvis är ju en sådan teknik tänkbar på distributionsbilar som postbilar, pågenbilar, sopbilar, flygfrakt osv, dvs lätt transport. Men det hela kräver ju att man i princip har ett fordon som klarar en arbetscykel utan batteriladdningstopp, för föraren kan ju inte rulla tummarna, lyfta lön och vänta på batteriet ska ladda upp. Ett yrkesfordon har ett högt tekniskt utnyttjande kräver ju minst ca 8 h arbetscykel.

Hur lång tid tar det att ladda upp en Tesla Truck?

Om vi tar ett exempel på 30 ton nyttolast mot 40 ton.

För att transportera 1000 ton gods så krävs det då 33 lastbilsturer med en ellastbil (nyttolast 30 ton) mot ca 25 turer med en konventionell lastbil (40 ton). Det innebär att kanske 25 % fler lastbilar skulle köra på vägarna vilket ingen egentligen tror är något bra om man skulle ersätta nuvarande lastbilspark med batteridrift.

Dessutom så kommer laddningen bli ett problem ioch med att även lastbilarna (fler lastbilar dessutom) kommer behöva att stå stilla och ladda upp batterierna vilket kommer ta mycket större plats, det skulle kräva ordentliga laddningsplatser för lastbilarna misstänker jag. Att tanka sin lastbil med diesel och sen köra vidare och lämna plats åt nästa går ju inte, utan du måste ta en stor plats i anspråk under laddningstiden. Det är kritiskt att det det går snabbt att ladda, men ska det gå snabbt så krävs det effekt och enligt någon som räknat på det så för att ladda en lastbil på 30 min så krävs det tydligen lika mycket ström som för 4000 hushåll. Det krävs alltså extrem utbyggnad av elnätet.

Frågan är inte om bränsleceller är ersättaren för tunga transporter och rent av flygtransport trots sina förluster vid tillverkningen så är energitätheten fenomenal. Bara för man kanske tror och gillar elpersonvagnar så bör man inse att en yrkeslastbil är en helt annan sak än en personbil.

Lite tankar från mig.

Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Ja, och en elbil kommer ingen köpa, tills Model S kom.
Men Model S är för dyr, ingen kommer ha råd, tills Model 3 kom..

Och snart kommer Model Y och Tesla Truck


Vad ni missar är utvecklingen av batterier, alltså att energitätheten ökar kraftigt och priserna faller. Ett bilbatteri i en Model S som idag kostar 150.000 kronor kommer kosta 50.000 kronor om 5 år. Vi kommer ha en räckvidd på 100+ mil, ingen kommer köpa en bensinbil snart.

Jag har inte sagt ett ord om personvagnarna, jag sa att Tesla Truck är trams. Det är två olika produkter, två helt olika.
Citera
2018-11-16, 17:25
  #940
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Ser inte så ut när man läser kvartalsrapporten.

I övrigt verkar du ha slut på argument. Inte så konstigt. Flashback kryllar av bittra förlorare som dig.
Ett företags lönsamhet beräknas inte på kvartalet. Den beräknas på helåret.
På helåret är det förlust med 99 % sannolikhet, precis som alla andra år.

Teslas “ vinst” för kvartalet kom från skattebetalarnas subventioer.
- ooooh skrek lillpenis till sin vän hängpung.
- Tesla har jättehöga marginaler på sina bilar.
-Vad säger du sa hängpung, hur hög blir utdelningen?
- Utdelningen! pep lillpenis!
- Ja utdelningen suckade hängpung! Du vet den vi aktieägare får när företaget tjänar pengar.
- Tesla tjänar jätte jättemycket på sina bilar pep lillpenis.
- Tyst nu! Sade hängpung irriterat, nu tar vi en joltcola och tittar på Bolibompa du och jag.
Citera
2018-11-16, 18:01
  #941
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Elbilar är helt klart en del av framtiden. Det är inte fråga om Know-how att producera en elbil det kan alla göra. Det ska vara lönsamt också.

Den dagen dom har lägre priser på min 100Mbit fiberuppkoppling så kan satellitbaserat internet vara intressant. Snart är 1Gbit basfödan. Dom måste konkurrera mot 5G också son börjar komma i drift. Lycka till säger jag. Musk är en dagdrömmare som förläst sig på SF.


Tesla kan ju producera sina elbilar med över 20% marginal, VW har 6% på sina bensinbilar.

Det är telia osv som bestämmer vems satelliter du får tillgång till, tror inte du förstår hur internet fungerar, men även din landlina kan hoppa upp i luften för att sedan gå ned i marken igen, beroende på vilket land servern du komunicerar med ligger.
Sen antar jag att du har en telefon kopplad till internet, troligtvis använder du redan satelliter uppskjutna av "dagdrömmaren" flera gånger om dagen. Han har nämligen mer eller mindre ett monopol på privata satellit uppskjutningar.


Vad tror du 5G är förnågot? Det är precis de satelliter som SpaceX producerar och har börjat skjuta upp.
Citera
2018-11-16, 18:05
  #942
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ett företags lönsamhet beräknas inte på kvartalet. Den beräknas på helåret.
På helåret är det förlust med 99 % sannolikhet, precis som alla andra år.

Teslas “ vinst” för kvartalet kom från skattebetalarnas subventioer.
- ooooh skrek lillpenis till sin vän hängpung.
- Tesla har jättehöga marginaler på sina bilar.
-Vad säger du sa hängpung, hur hög blir utdelningen?
- Utdelningen! pep lillpenis!
- Ja utdelningen suckade hängpung! Du vet den vi aktieägare får när företaget tjänar pengar.
- Tesla tjänar jätte jättemycket på sina bilar pep lillpenis.
- Tyst nu! Sade hängpung irriterat, nu tar vi en joltcola och tittar på Bolibompa du och jag.


Jag räknar annorlunda isåfall, har noll intresse av att briljera på nått forum, när jag investerar vill jag göra cash, vilket jag gjort och kommer fortsätta göra på Tesla.

Du kan fortsätta äta kattmat och investera i ICA Gruppen, för mig är sådana företag ointressant och ger mig inte kapital nog att leva som jag vill.

Jag kan se vad Tesla gör och de enorma underliggande värden som skapas från år till år, et räcker för mig.


Du har haft fel i 10 år, och kommer ha fel i 10 år till. Och Tesla gjorde en enorm kvartalsvinst, just eftersom deras CAPEX var lägre.
Såvida dem inte börjar bygga 2-3 fabriker samtidigt så kommer model 3s enorma kassaflöde göra att företaget visar svarta siffror framöver.
Men jag personligen vill hellre se att man vräker in pengar i CAPEX eftersom det gör mig rikare.
Citera
2018-11-16, 18:54
  #943
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ett företags lönsamhet beräknas inte på kvartalet. Den beräknas på helåret.
På helåret är det förlust med 99 % sannolikhet, precis som alla andra år.

Teslas “ vinst” för kvartalet kom från skattebetalarnas subventioer.
- ooooh skrek lillpenis till sin vän hängpung.
- Tesla har jättehöga marginaler på sina bilar.
-Vad säger du sa hängpung, hur hög blir utdelningen?
- Utdelningen! pep lillpenis!
- Ja utdelningen suckade hängpung! Du vet den vi aktieägare får när företaget tjänar pengar.
- Tesla tjänar jätte jättemycket på sina bilar pep lillpenis.
- Tyst nu! Sade hängpung irriterat, nu tar vi en joltcola och tittar på Bolibompa du och jag.

Huruvida ett bolagsvinst kommer från subventioner är väl ganska ointressant som aktieägare så länge de gör vinst?
Hela välfärdsektorn är ju i princip subventionerad av skattebetalarna, försvarsindutrin likaså, även IT-sektorn och väldigt mycket annat.

Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron

Vad tror du 5G är förnågot? Det är precis de satelliter som SpaceX producerar och har börjat skjuta upp.

Vad har SpaceX med Tesla-aktien att göra? Ni kanske borde tjafsa i en skvallertråd om Elon istället
Citera
2018-11-16, 19:53
  #944
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ett företags lönsamhet beräknas inte på kvartalet. Den beräknas på helåret.
På helåret är det förlust med 99 % sannolikhet, precis som alla andra år.

Teslas “ vinst” för kvartalet kom från skattebetalarnas subventioer.
- ooooh skrek lillpenis till sin vän hängpung.
- Tesla har jättehöga marginaler på sina bilar.
-Vad säger du sa hängpung, hur hög blir utdelningen?
- Utdelningen! pep lillpenis!
- Ja utdelningen suckade hängpung! Du vet den vi aktieägare får när företaget tjänar pengar.
- Tesla tjänar jätte jättemycket på sina bilar pep lillpenis.
- Tyst nu! Sade hängpung irriterat, nu tar vi en joltcola och tittar på Bolibompa du och jag.

Jag försöker visualisera en vuxen man sitta och skriva detta. Men det går fan inte. Är du 14 år gammal?
Citera
2018-11-16, 21:04
  #945
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Tesla kan ju producera sina elbilar med över 20% marginal, VW har 6% på sina bensinbilar.

Det är telia osv som bestämmer vems satelliter du får tillgång till, tror inte du förstår hur internet fungerar, men även din landlina kan hoppa upp i luften för att sedan gå ned i marken igen, beroende på vilket land servern du komunicerar med ligger.
Sen antar jag att du har en telefon kopplad till internet, troligtvis använder du redan satelliter uppskjutna av "dagdrömmaren" flera gånger om dagen. Han har nämligen mer eller mindre ett monopol på privata satellit uppskjutningar.


Vad tror du 5G är förnågot? Det är precis de satelliter som SpaceX producerar och har börjat skjuta upp.

Skulle Tesla hålla samma priser som VW så lär det blir brakförlust. En rolex-klocka har säkert fin marginal också. En elbil tillför inga nya egenskaper, den gör samma sak som en bensinbil. Enda drivkraften är att folk är beredda att betala extra för ett varumärke och en coolhetsfaktor men i slutändan vill staten ha samma skatteintäkter av bildproducenter. Så enkel är inte ekvationen att elbilar ska snabbt slå igenom.

Teslas satellitprojekt inriktar sig mot slutanvändare i områden där det inte är lönsamt att fiber till. Att konkurrera mot fiber i folktäta områden är som att köra huvudet mot en betongvägg. Det fungerar i delar av USA där folktätheten är låg och folk kan betala för sig (mellan västern), en bidragande orsak är att internet i USA är betydligt sämre än i Europa, samt i mindre utvecklade områden där en mindre del av folkmängden har råd. Bredband för de stora massorna kommer det aldrig att bli.
__________________
Senast redigerad av raskens 2018-11-16 kl. 21:14.
Citera
2018-11-16, 22:15
  #946
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Huruvida ett bolagsvinst kommer från subventioner är väl ganska ointressant som aktieägare så länge de gör vinst?
Hela välfärdsektorn är ju i princip subventionerad av skattebetalarna, försvarsindutrin likaså, även IT-sektorn och väldigt mycket annat.



Vad har SpaceX med Tesla-aktien att göra? Ni kanske borde tjafsa i en skvallertråd om Elon istället
Nej den är inte "oväsentlig", den är nyckeln till varför Tesla för tillfället är en aktie som bara bygger på varmluft. Så länge inte Tesla klarar av att tjäna pengar på sin egen affärsidé så är de ett kursras som väntar på att hända.
Citera
2018-11-16, 22:22
  #947
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnargron
Jag räknar annorlunda isåfall, har noll intresse av att briljera på nått forum, när jag investerar vill jag göra cash, vilket jag gjort och kommer fortsätta göra på Tesla.

Du kan fortsätta äta kattmat och investera i ICA Gruppen, för mig är sådana företag ointressant och ger mig inte kapital nog att leva som jag vill.

Jag kan se vad Tesla gör och de enorma underliggande värden som skapas från år till år, et räcker för mig.


Du har haft fel i 10 år, och kommer ha fel i 10 år till. Och Tesla gjorde en enorm kvartalsvinst, just eftersom deras CAPEX var lägre.
Såvida dem inte börjar bygga 2-3 fabriker samtidigt så kommer model 3s enorma kassaflöde göra att företaget visar svarta siffror framöver.
Men jag personligen vill hellre se att man vräker in pengar i CAPEX eftersom det gör mig rikare.
Tesla gjorde vinst pga att de fick bidrag då de hade byggt ett antal fordon som inte drevs av förbränningsmotorer. Det var anledningen till deras kvartalsvinst.
Citera
2018-11-16, 22:32
  #948
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Jag försöker visualisera en vuxen man sitta och skriva detta. Men det går fan inte. Är du 14 år gammal?
Jag försöker visualisera hur en normalbegåvad vuxen individ kan få röda siffror till svarta bara genom att önsketänka.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback