Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-20, 09:02
  #8245
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
I stora drag tänker jag i dessa banor

När du tittar på renodlade EV-bolag: Fokusera på deras tillväxt och marginaler. De som visar kontinuerlig tillväxt samtidigt som deras marginaler växer, där har du de förmodliga vinnarna. Tesla har bevisat att de nu har en effektiv produktion där vinsten ökar mer än deras operationella kostnader i samband med att deras produktionskapacitet ökar = högre vinst för varje såld bil. Övriga aktörer har fortfarande mycket att bevisa, så svårt att sia om deras framtid innan de kommer in i massproduktion. Polestar skulle jag säga är en "up and comer" då de faktiskt har bilar som når kunder som dessutom är någorlunda nöjda. Har dock inte grävt i deras vinstmarginal, så har inte koll på deras finanser.

Traditionella OEM: Här behöver du kombinera fler faktorer. Ovannämnda resonemang i jämförelse med minskade intäkter årligen från deras traditionella försäljningar är den första. Det är ingen hemlighet att det säljs färre ICE-bilar för varje år, vilket leder till att de kommer att förlora en hel del varje år från minskade försäljningar. Här måste de visa att de kan kontra med god tillväxt inom EV.

Nummer två är produktionskapacitet. Alla OEM står inför STORA kostnader att omvandla befintliga fabriker till EV (dagens produktion är horribelt ineffektiva och kommer behöva effektiviseras. Ett ex. är att det tar 3x längre tid att skapa en ID4 jämfört med en Model Y = förlust affär om de inte investerar i effektiv produktion). Identifiera potentiella vinnare som ligger hyffsade i den här fronten så att de faktiskt kan äta en del av den växande EV-kakan som växer årligen.

Nummer tre: Granska alla OEM:s skulder. Då de står inför stora investeringskostnader så kommer det förmodligen resultera i ännu högre skulder de kommande åren. Några kanske kommer lyckas, men det kommer garanterat komma några kända namn som antingen konkar eller tvingas till att merga med varandra för att hålla sig vid liv. En snabb titt på Ford visar att de har en total skuld på 113 BUSD och deras börsvärde är runt 90 BUSD idag. Så om Ford inte lyckas med deras F-150 så är det nog klappat och klart för deras del. Lyckligtvis för dem så är truckar en rejäl marknad i USA och än så länge är deras F-150 uppskattad. Men som sagt, massproduktionen måste komma igång och med god effektivitet.

Kom dock ihåg att sannolikheten är att Tesla fortsätter dominera, sen kommer det alltid finnas en stor del av kakan att dela på (och räkna med minst en kines som också kommer vara dominant). När ett bolag når en kritisk massa så blir det som ett svart hål, majoriteten av pengarna kommer sväljas av dessa. Det senaste decenniet har det kommit och gått väldigt många s.k. experter som tyckte att Amazon, Apple och Google "redan har blivit för stora". År in och år ut så visar de fortfarande vara överlägset dominanta spelare i deras marknader och sannolikheten är definitivt åt Teslas favör att en liknande resa väntar dem de kommande 10-20 åren.

My two cents. Läs, tolka hur du vill och fatta dina egna beslut.
Intressant inlägg med bra poänger, traditionella biltillverkare har dragit på sig en del skulder, det är sant, dessa har inte haft lyxen som Tesla att få en dramatisk ökning av aktiekursen och sedan profiterat på detta med nyemissioner.

Angående fabrikerna är jag lite osäker, är det verkligen så stora kostnader att lägga om produktionen till EV drift? Stora delar av produktionslinan är ändå rätt så lik, en annan drivlina bara (med färre komponenter). Sen vet jag inte riktigt om biltillverkarna verkligen borde sträva efter att nå Teslas effektivitet, den kommer ändå till ett pris i form av bristande kvalite på slutprodukten i många fall. Det verkar ju inte bättre än att Tesla i princip helt har slopat all form av slutkontroll av sina producerade bilar, leverera bilar utan bromsbelägg osv.

Men jag skulle nog ändå säga att främsta skälet till att Tesla har så hög vinstmarginal är för att dom satt ett högt pris på bilarna, jämfört med konkurrenter är det en rätt så betydande skillnad, det är väl bra för Tesla så länge köparna "köper" det och alternativen är få, men dom börjar ju som man märker komma ikapp i produktionen.

Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
Trevligt, vid vilken nivå kan du tänka dig gå in igen?
Jag tänket gå in med en ny blankning igen vid 1200 (där jag fick in en bra position förra gången), men jag missade när den peaka där den 3 jan en kort stund. Skulle väl kunna tänka mig att den letar upp sig där efter Q4 rapporten och något event där någon sprallig ny idé på ritbordet ska lanseras som produktionsklar inom 12 månader.
Citera
2022-01-20, 09:27
  #8246
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
WB/BH vill ha bolag som lämnar utdelningar, inte bara ett uppblåst luftslott där twitter styr kursen.

Sant! Jag kör samma strategi och har inte heller Tesla.
Citera
2022-01-20, 09:33
  #8247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det vore intressant att se produktionskostnaderna per bil för olika märken och hur måga personer som i genomsnitt behövs. Produktionstiden för en bil är lite trubbigt mått man kan ju t ex vänta tre dygn med att montera backspeglar. Ett annat mått är hur mycket energi fabriken konsumerar/per producerad bil.
ICE har onekligen en nackdel att ta hänsyn till alla investeringar som gjort och dom vill nog krama ut så mycket det går. Med tiden kommer Tesla och anda nya också att stå med stora investeringar dom sitter fast i.

Andra bilmärken har jag inte bra koll på eftersom jag inte hinner/orkar gå igenom deras siffror i detalj. Men här har du Teslas trend sedan 2018. Svårt att räkna ut per person/bil exakt men det räcker med att analysera trenderna med totala siffror.

Operating costs - Du ser tydligt att uppgången inte är dramatisk i samband med att massproduktion trampar igång

Revenue Under samma tidsspann så har du istället en betydligt högre uppgång av omsättningen, vilket tyder på att de tjänar mer ju högre produktionen skalar upp

Resultat Slutligen vinsten, Gross profit fortsätter att öka och trenden är så här långt exponentiell.

Ser du andra bilföretag som har liknande trender med följande nyckeltal så är det ett väldigt gott tecken.
Citera
2022-01-20, 09:34
  #8248
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Intressant inlägg med bra poänger, traditionella biltillverkare har dragit på sig en del skulder, det är sant, dessa har inte haft lyxen som Tesla att få en dramatisk ökning av aktiekursen och sedan profiterat på detta med nyemissioner.

Angående fabrikerna är jag lite osäker, är det verkligen så stora kostnader att lägga om produktionen till EV drift? Stora delar av produktionslinan är ändå rätt så lik, en annan drivlina bara (med färre komponenter). Sen vet jag inte riktigt om biltillverkarna verkligen borde sträva efter att nå Teslas effektivitet, den kommer ändå till ett pris i form av bristande kvalite på slutprodukten i många fall. Det verkar ju inte bättre än att Tesla i princip helt har slopat all form av slutkontroll av sina producerade bilar, leverera bilar utan bromsbelägg osv.

Men jag skulle nog ändå säga att främsta skälet till att Tesla har så hög vinstmarginal är för att dom satt ett högt pris på bilarna, jämfört med konkurrenter är det en rätt så betydande skillnad, det är väl bra för Tesla så länge köparna "köper" det och alternativen är få, men dom börjar ju som man märker komma ikapp i produktionen.


Jag tänket gå in med en ny blankning igen vid 1200 (där jag fick in en bra position förra gången), men jag missade när den peaka där den 3 jan en kort stund. Skulle väl kunna tänka mig att den letar upp sig där efter Q4 rapporten och något event där någon sprallig ny idé på ritbordet ska lanseras som produktionsklar inom 12 månader.

När jag läser allt det där så känns det verkligen som om du kommer fråntt parallellt universum. Hur skall någon ens orka att bemöta alla fel. Så länge de som kan något inte skriver här på fb så kommer det förbli ett skämtforum. Men problemet är att de som kan något har förstånd nog att inte slösa sin tid här, förutom eran egna bäste herr Mongolid.
Citera
2022-01-20, 09:34
  #8249
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Intressant inlägg med bra poänger, traditionella biltillverkare har dragit på sig en del skulder, det är sant, dessa har inte haft lyxen som Tesla att få en dramatisk ökning av aktiekursen och sedan profiterat på detta med nyemissioner.

Angående fabrikerna är jag lite osäker, är det verkligen så stora kostnader att lägga om produktionen till EV drift? Stora delar av produktionslinan är ändå rätt så lik, en annan drivlina bara (med färre komponenter). Sen vet jag inte riktigt om biltillverkarna verkligen borde sträva efter att nå Teslas effektivitet, den kommer ändå till ett pris i form av bristande kvalite på slutprodukten i många fall. Det verkar ju inte bättre än att Tesla i princip helt har slopat all form av slutkontroll av sina producerade bilar, leverera bilar utan bromsbelägg osv.

Men jag skulle nog ändå säga att främsta skälet till att Tesla har så hög vinstmarginal är för att dom satt ett högt pris på bilarna, jämfört med konkurrenter är det en rätt så betydande skillnad, det är väl bra för Tesla så länge köparna "köper" det och alternativen är få, men dom börjar ju som man märker komma ikapp i produktionen.


Jag tänket gå in med en ny blankning igen vid 1200 (där jag fick in en bra position förra gången), men jag missade när den peaka där den 3 jan en kort stund. Skulle väl kunna tänka mig att den letar upp sig där efter Q4 rapporten och något event där någon sprallig ny idé på ritbordet ska lanseras som produktionsklar inom 12 månader.
Inte då, det handlar snarare om att de modellserier man byggt och bygger inte varit anpassade för batterier och således har hybrider fått batterier på en plattform anpassad för förbränningsmotorer.
I takt med att nya plattformar tas fram så minskar eller försvinner den typen av problem.
Tesla fanboys är mästare på att svamla.
Citera
2022-01-20, 09:48
  #8250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Intressant inlägg med bra poänger, traditionella biltillverkare har dragit på sig en del skulder, det är sant, dessa har inte haft lyxen som Tesla att få en dramatisk ökning av aktiekursen och sedan profiterat på detta med nyemissioner.

Angående fabrikerna är jag lite osäker, är det verkligen så stora kostnader att lägga om produktionen till EV drift? Stora delar av produktionslinan är ändå rätt så lik, en annan drivlina bara (med färre komponenter). Sen vet jag inte riktigt om biltillverkarna verkligen borde sträva efter att nå Teslas effektivitet, den kommer ändå till ett pris i form av bristande kvalite på slutprodukten i många fall. Det verkar ju inte bättre än att Tesla i princip helt har slopat all form av slutkontroll av sina producerade bilar, leverera bilar utan bromsbelägg osv.

Men jag skulle nog ändå säga att främsta skälet till att Tesla har så hög vinstmarginal är för att dom satt ett högt pris på bilarna, jämfört med konkurrenter är det en rätt så betydande skillnad, det är väl bra för Tesla så länge köparna "köper" det och alternativen är få, men dom börjar ju som man märker komma ikapp i produktionen.


Jag tänket gå in med en ny blankning igen vid 1200 (där jag fick in en bra position förra gången), men jag missade när den peaka där den 3 jan en kort stund. Skulle väl kunna tänka mig att den letar upp sig där efter Q4 rapporten och något event där någon sprallig ny idé på ritbordet ska lanseras som produktionsklar inom 12 månader.

Återstår att se. Jag tror att det långsiktigt kommer att ha en ofantligt viktig betydelse, då det i slutändan kommer att vara en större del av deras vinstmarginal. För varje år som går så blir EV-intäkterna större för alla OEM och om de inte har goda marginaler och smidig produktion så kommer det att ätas upp av deras toppline.

Men vi är fortfarande inne i ett relativt tidigt skede och framtiden kommer att avgöra.

Jag brukar tänka så här: Apple hade 100% av smartphone marknaden 2007. 2021 har de ~20%. Med liknande resonemang som många pratar om här så har det gått hur dåligt som helst för Apple. De har förlorat 80% av marknaden!!!! Men det har fortfarande gott rätt så bra för de ändå ellerhur? Eftersom smartphone-kakan har vuxit årligen dramatiskt, precis som EV-kakan kommer att göra de kommande 20 åren.

Så även om resterande OEM "kommer ikapp" så kommer kakan vara tillräckligt stor i framtiden för alla som kan producera EV med god marginal. Tesla kommer dock fortsätta vara den dominanta spelaren (trots minskad % av totalen) med stor sannolikhet. Så frågan är: Vill du chansa på någon mindre spelare som har mycket kvar att bevisa, eller vill du hålla dig till de etablerade spelarna som har lyckats bygga en stabil grund (notera att Tesla inte är den enda stabila, men definitivt den största)?
Citera
2022-01-20, 09:56
  #8251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte då, det handlar snarare om att de modellserier man byggt och bygger inte varit anpassade för batterier och således har hybrider fått batterier på en plattform anpassad för förbränningsmotorer.
I takt med att nya plattformar tas fram så minskar eller försvinner den typen av problem.
Tesla fanboys är mästare på att svamla.

Blanda inte ihop mig med fanboys som slaviskt följer twitter där de nickar och ler till det som skrivs utan att tänka till. Du kan granska alla mina påståenden, de är baserade på fakta från årsrapporter och Yahoo-Finance, dvs faktiska utfall.

Du har varit negativ i det här forumet sedan 2017 och om du fortfarande inte inser att Tesla är ett välfungerande bolag så har du själv för dålig koll på bolaget, alternativt att du är bitter och vägrar inse att de faktiskt har fått det att fungera.
Citera
2022-01-20, 10:12
  #8252
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Elon säger att dom fixar General AI.
Gör han det, vilket är fullt möjligt, då kommer ju Teslaboten bli människans bästa vän. Undra hur mycket det är värt? Jag hade i alla fall betalt en saftig slant för att få en supermentor i hemmet. Den som inte vill det, tja, hen måste i så fall va gravt hjärnbränd och befinna sig i ett vegetativt tillstånd.

Elon Musk: Tesla could play a role in Artificial General Intelligence, decentralize Tesla Bot to avoid Terminator scenario

All aboard the hype train! Cho-cho-cho!
Citera
2022-01-20, 10:49
  #8253
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
Återstår att se. Jag tror att det långsiktigt kommer att ha en ofantligt viktig betydelse, då det i slutändan kommer att vara en större del av deras vinstmarginal. För varje år som går så blir EV-intäkterna större för alla OEM och om de inte har goda marginaler och smidig produktion så kommer det att ätas upp av deras toppline.

Men vi är fortfarande inne i ett relativt tidigt skede och framtiden kommer att avgöra.

Jag brukar tänka så här: Apple hade 100% av smartphone marknaden 2007. 2021 har de ~20%. Med liknande resonemang som många pratar om här så har det gått hur dåligt som helst för Apple. De har förlorat 80% av marknaden!!!! Men det har fortfarande gott rätt så bra för de ändå ellerhur? Eftersom smartphone-kakan har vuxit årligen dramatiskt, precis som EV-kakan kommer att göra de kommande 20 åren.

Så även om resterande OEM "kommer ikapp" så kommer kakan vara tillräckligt stor i framtiden för alla som kan producera EV med god marginal. Tesla kommer dock fortsätta vara den dominanta spelaren (trots minskad % av totalen) med stor sannolikhet. Så frågan är: Vill du chansa på någon mindre spelare som har mycket kvar att bevisa, eller vill du hålla dig till de etablerade spelarna som har lyckats bygga en stabil grund (notera att Tesla inte är den enda stabila, men definitivt den största)?

Värt att tillägga är ju att Apple inte hade någon komponenttillverkning, egen batteriproduktion och sannerligen inte hade sin egen gruvdrift. De hade bara duktiga programmerare. Det gick att tillverka smartphones med lika bra teknik för att konkurrera med Apple men utan mjukvara så var man ganska körd.
__________________
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2022-01-20 kl. 11:01.
Citera
2022-01-20, 12:45
  #8254
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
När jag läser allt det där så känns det verkligen som om du kommer fråntt parallellt universum. Hur skall någon ens orka att bemöta alla fel. Så länge de som kan något inte skriver här på fb så kommer det förbli ett skämtforum. Men problemet är att de som kan något har förstånd nog att inte slösa sin tid här, förutom eran egna bäste herr Mongolid.

Du slösar ju din tid här , är du undantaget som har förstånd? Musk twittrade att dom kanske kan hjälpa till med generell AI, vilket genast medförde tusentals Muskoviter naturligtvis youtubade superlativ om att Tesla kommer att ta över världen. Ett fascinerande masspsykologiskt kultfenomen som driver kursen.
__________________
Senast redigerad av raskens 2022-01-20 kl. 12:47.
Citera
2022-01-20, 12:57
  #8255
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Du slösar ju din tid här , är du undantaget som har förstånd? Musk twittrade att dom kanske kan hjälpa till med generell AI, vilket genast medförde tusentals Muskoviter naturligtvis youtubade superlativ om att Tesla kommer att ta över världen. Ett fascinerande masspsykologiskt kultfenomen som driver kursen.

Otroligt svårt att veta om man är idioten eller om man diskuterar med idioter. Antar att sånt visar sig på lite sikt när företagets värdering återspeglar vad man förutspått. Än så länge har det inte gått så bra för dig, men det kan ju vända när som helst.
Citera
2022-01-20, 13:05
  #8256
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
Blanda inte ihop mig med fanboys som slaviskt följer twitter där de nickar och ler till det som skrivs utan att tänka till. Du kan granska alla mina påståenden, de är baserade på fakta från årsrapporter och Yahoo-Finance, dvs faktiska utfall.

Du har varit negativ i det här forumet sedan 2017 och om du fortfarande inte inser att Tesla är ett välfungerande bolag så har du själv för dålig koll på bolaget, alternativt att du är bitter och vägrar inse att de faktiskt har fått det att fungera.
Tesla existerar av en orsak, politiskt beslutade subventioner.
Tesla har börjat tjäna pengar men den intjäningen räcker inte på långa vägar till att motivera dagens värdering. Det spelar ingen roll om Tesla femdubblar vinsten, värderingen är ändå för hög.
Sen motiveras värderingen med dravel om FSD( vilket är ett förarstöd och inte en autonom autopilot), nya batterier, nya sätt att bygga bilar, förutom dravel om solceller, batterilagring och annat trams.

Hade Tesla legat på ett P/E på 30-40 så hade det varit högt men något bolaget hade kunnat växa in i, nu är det en bubbla.

Risken finns att det är saker som inte kommit upp till ytan men som kan torpedera Teslas kurs fullständigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback