Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-05, 17:56
  #7645
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Om allt går åt helvete rent hypotetiskt så är det självklart att det blir pannkaka av aktien. Så dum är ingen investerare. Du kan ju hypotetiskt tänka dig det värsta om vilket företag som helst. Allt pekar dock åt motsatsen när det kommer till Tesla. Följ bara brödsmulorna..

Investerare på tillräckligt hög nivå är risktagare. Småsparare inser sällan riskerna utan följer blint flocken.
Citera
2022-01-05, 18:02
  #7646
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det kommer inte vara ”egna batterier” typiskt dravel från fan boys, Teslas fantastiska nya batterier som redan skulle vara under leverans lyser med sin frånvaro.
Precis som semin, CT, FSD.

Bilar är inte mobiltelefoner och Teslas model S är en liten rännil av vad som säljs.
Teslas vinster har tills i år byggt helt och hållet regulatory credits, fortsatt är intäkterna på elbilarna i huvudsak beroende av subventioner genom bonusar och skattereduktioner, jmf Sverige, vi bjuder på 70.000 kr och några tusen kr per år till miljömonstren batteribilar.
Likande subventioner går igen på flera marknader.

Mercedes har klivit förbi Tesla gällande förarstöd och presenterade precis en konceptbil med 100 mils räckvidd.
Tillverkare efter tillverkare kommer med modeller som är bättre ihopskruvade, har bättre säkerhet samtidigt som Teslas bilar fortsätter att orsaka svåra olyckor.
Teslas tvingades återkalla hundratusentals bilar pga backkameran.

Kineserna har dessutom börjat irriterat sig på Space X pga klantarna som driver projektet lyckas lägga sig i kolllisionskurs med kinas nya rymdstation med uppskjutna satelliter.

Haha, det står dig fritt att blanka aktien, så slipper vi dig när kronkalle kommer och plockar dator och telefon av dig.

Backkameran.. det kommer ut en kille till dig och byter sladden medans du gör annat. Klart att det blir en kostnad för Tesla och relevant för tråden, men som ägare kan man ju bara drömma om en sån sak hos Mercedes.

Subventioner, regler och bidrag och skit är samma för alla tillverkare, så vet inte hur det är relevant?
Citera
2022-01-05, 18:07
  #7647
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Investerare på tillräckligt hög nivå är risktagare. Småsparare inser sällan riskerna utan följer blint flocken.

Om jag ser nån titta på publiken istället för duken på biografen, eller ser nån köra mot trafiken på motorvägen, då vet jag att det är du.
Citera
2022-01-05, 18:08
  #7648
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Investerare på tillräckligt hög nivå är risktagare. Småsparare inser sällan riskerna utan följer blint flocken.
Det är sant. Vissa av oss har dock gjort hemläxan och följer inte bara flocken blint. Jag spenderar i snitt 15 timmar i veckan på att följa allt som har med Tesla att göra. Jag tror inte någon här förstår hur lönsamma Tesla är och hur snabbt dom växer. Jag skulle till och med påstå att jag vet mer om Tesla än alla så kallade experter på Wallstreet.
Citera
2022-01-05, 18:17
  #7649
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Kan du inte prova att dra den om vad du vet om företagsekonomi och redovisning, skillnaden på inkomst , inbetalning, intäkt resp utgift, kostnad och utbetalning resp brutto och nettovinst
Jag gissar att dina polare på dagverksamheten får sig ett gott skratt.
Hälsa!

https://m.youtube.com/watch?v=r_uwoxDK6gI

Det blir alltså knäpptyst så fort man frågar riktiga frågor om siffror. Inga riktiga kunskaper om detta, bara snack?

Spoiler: Jag vet redan att det bara är snack. De som kan räkna och begriper en del om teknik sitter inte på forum och trashtalkar Tesla.
Citera
2022-01-05, 18:22
  #7650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tröttsamt med denna jämförelse med Apple.

Menar endast tillverkningsprocessen av telefonen. Med hög volym, få modeller, kontroll på hela designen blir produktionskostnaden låg, men utpriset är det högsta på marknaden, för att dom kan. Vilka andra biltillverkare kommer i närheten av Teslas marginaler?
Citera
2022-01-05, 18:46
  #7651
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
Menar endast tillverkningsprocessen av telefonen. Med hög volym, få modeller, kontroll på hela designen blir produktionskostnaden låg, men utpriset är det högsta på marknaden, för att dom kan. Vilka andra biltillverkare kommer i närheten av Teslas marginaler?


Affärsmodellen. Tesla ska tjäna pengar på all runtomkringverksamhet. Bilen är bara en gizmo som fylls med innehåll.
Citera
2022-01-05, 18:49
  #7652
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Rent hypotetiskt, har du aldrig tänkt ett scenario där FSD inte blir verklighet, dom inte kommer att bli stora på energilagring och handel med el, cybertruck floppar , deras cyberrobot aldrig blir verklighet, självkörande taxi realiseras aldrig, deras solcellstak floppar. Rent hypotetisk vad skulle hända då? (Om man inte ens hypotetiskt kan tänka sig sådana scenarios då ska man vara försiktigt med investeringar).

Jag föreställer mig många olika scenarios om allt möjligt.
Jag har rent hypotetiskt föreställt mig att du vet vad du pratar om, även om det är otroligt osannolikt.
Citera
2022-01-05, 18:54
  #7653
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Rent hypotetiskt, har du aldrig tänkt ett scenario där FSD inte blir verklighet, dom inte kommer att bli stora på energilagring och handel med el, cybertruck floppar , deras cyberrobot aldrig blir verklighet, självkörande taxi realiseras aldrig, deras solcellstak floppar. Rent hypotetisk vad skulle hända då? (Om man inte ens hypotetiskt kan tänka sig sådana scenarios då ska man vara försiktigt med investeringar).

FSD blir verklighet. Det är oundvikligt. Men inte nödvändigtvis att det är Tesla som klarar det, eller blir först, eller klarar att slå mynt av det. Men enligt min bedömning har Tesla kapitalet och människorna att klara det. För mig är Dojo/wafer-scale chip mindblowing.

Elhandel och lagring, bilar, semi och allt övrigt hänger på batterierna. Dom har visat prototyperna och håller som bäst på att lyfta in utrustningen till skarpa produktionslinorna för batterierna i Berlin och Austin. Om dom inte lurat alla så är det bara en fråga om råvarutillgången.

Solpanelerna är trams.
Citera
2022-01-05, 19:14
  #7654
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
FSD blir verklighet. Det är oundvikligt. Men inte nödvändigtvis att det är Tesla som klarar det, eller blir först, eller klarar att slå mynt av det. Men enligt min bedömning har Tesla kapitalet och människorna att klara det. För mig är Dojo/wafer-scale chip mindblowing.

Elhandel och lagring, bilar, semi och allt övrigt hänger på batterierna. Dom har visat prototyperna och håller som bäst på att lyfta in utrustningen till skarpa produktionslinorna för batterierna i Berlin och Austin. Om dom inte lurat alla så är det bara en fråga om råvarutillgången.

Solpanelerna är trams.

Du tänker på solar roof då va? Det är en fuckup än så länge.
Deras vanliga paketlösningar med solceller är det inget fel på.
Tvekar dock inte på att de kan lösa soolar roof konceptet när de lägger fokus på det. De har fullkomligt laserfokus på att lösa autonom körning just nu. Uppskalning av produktionen av 4680 cellerna vågar jag påstå fortskrider enligt plan.
Citera
2022-01-05, 19:29
  #7655
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurowipe
FSD blir verklighet. Det är oundvikligt. Men inte nödvändigtvis att det är Tesla som klarar det, eller blir först, eller klarar att slå mynt av det. Men enligt min bedömning har Tesla kapitalet och människorna att klara det. För mig är Dojo/wafer-scale chip mindblowing.

Elhandel och lagring, bilar, semi och allt övrigt hänger på batterierna. Dom har visat prototyperna och håller som bäst på att lyfta in utrustningen till skarpa produktionslinorna för batterierna i Berlin och Austin. Om dom inte lurat alla så är det bara en fråga om råvarutillgången.

Solpanelerna är trams.

Det är typiskt hur teslaentusiaster förvanskar verkligheten. Deras Dojochip är inte på långa vägar färdigt än medan ett för alla teslayoutubekreatörer okänt företag som heter Cerebras sedan ett år tillbaka säljer kompletta datorsystem baserade på 7nm wafer scale teknologi. Dom ligger 5år före Tesla i teknologiskt utveckling. Det är dock inte lika coolt att skriva om det företaget.

Riktig mindblower: https://www.youtube.com/watch?v=N9mSw7iKwoY
__________________
Senast redigerad av raskens 2022-01-05 kl. 20:04.
Citera
2022-01-05, 20:12
  #7656
Medlem
Det är så jävla underbart att sitta på en solig västkust i USA och dra in några hundra lax om dagen, tack Elon!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback