Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-24, 16:10
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
och du uttalar dig om Tesla utan att ha civilekonomexamen och 30 års erfarenhet som börsmäklare?

Du är på aktieforumet för Tesla, ett av nu världens största företag. Hittar du inte civilekonomer med 30 års erfarenhet här så är inte titeln värd särskilt mycket. 😉
Citera
2021-12-24, 16:16
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Du är på aktieforumet för Tesla, ett av nu världens största företag. Hittar du inte civilekonomer med 30 års erfarenhet här så är inte titeln värd särskilt mycket. 😉

Som vanligt missar du ironin. När argumenten tryter angriper man CVt. Storleken beror på vilken metrik man använder. ABB har dubbelt så många anställda. Dom passerade nyligen Volvo i vinst. Det enda dom kan imponera med är börsvärdet.
Senast redigerad av raskens 2021-12-24 kl. 16:26.
Citera
2021-12-24, 16:35
Medlem
illuminas avatar
Citat:
och du uttalar dig om Tesla utan att ha civilekonomexamen och 30 års erfarenhet som börsmäklare?
Haha ja? +406% senaste 3 åren tror jag slår vilken professionell börsmäklare som helst. Tycker ändå jag är lite duktig, eller?
Citera
2021-12-24, 17:05
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Haha ja? +406% senaste 3 åren tror jag slår vilken professionell börsmäklare som helst. Tycker ändå jag är lite duktig, eller?

Jag har alltid frågat mig varför man måste vara anställd som börsmäklare om man har kompetensen att investera för tillväxt.
Tror jag skulle rangordna kompetensen så här;

Teslas aktieägare
Aktiemäklare
Ekonomilärare
Trött boomer

Citera
2021-12-24, 22:36
Avstängd
wwrs avatar
Giga Berlin hade invigning i oktober. Men inte en bil har kommit ur fabriken ännu. Nu bråkas det om en vattenpump.
Citat:
The latest hurdle, as reported by regional outlet RBB24, involves a dispute over a water pumping facility in the region where the Gigafactory is located could have knock-on effects for the factory’s operations.
https://www.cnbc.com/2021/12/24/tesl...ompletion.html
Citera
2021-12-24, 23:31
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Jag har alltid frågat mig varför man måste vara anställd som börsmäklare om man har kompetensen att investera för tillväxt.
Tror jag skulle rangordna kompetensen så här;

Teslas aktieägare
Aktiemäklare
Ekonomilärare
Trött boomer

Wow. Så fort man har en Teslaaktie så har man alltså toppkompetens.
Citera
2021-12-25, 00:41
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Wow. Så fort man har en Teslaaktie så har man alltså toppkompetens.

Nej, men har man kompetens så har man troligtvis Tesla aktier.
Citera
2021-12-25, 09:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Oklart om du vill trolla eller är inkompetent, men oavsett tycker jag det är jättebra att du inte äger några aktier. Man skall vara kapabel att förstå det man äger.
Var det inte du som nyss påstod att Tesla inte fokuserar så mycket på att gå med vinst, samtidigt som du ville hitta på lite egna bokföringsregler.
Den här tråden är lyteskomik som så många andra aktietrådar med förhoppningsbolag. Vad händer den dagen ett förhoppningsbolag blir värderat som ett vanligt fordonsbolag dessutom med en rad helt olika verksamhetsinriktningar.
Brukar det senare höja värderingen eller sänka den?
Tiden kommer ikapp Tesla förr eller senare.
Citera
2021-12-25, 09:17
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Var det inte du som nyss påstod att Tesla inte fokuserar så mycket på att gå med vinst, samtidigt som du ville hitta på lite egna bokföringsregler.
Den här tråden är lyteskomik som så många andra aktietrådar med förhoppningsbolag. Vad händer den dagen ett förhoppningsbolag blir värderat som ett vanligt fordonsbolag dessutom med en rad helt olika verksamhetsinriktningar.
Brukar det senare höja värderingen eller sänka den?
Tiden kommer ikapp Tesla förr eller senare.

Tesla är inget förhoppningsbolag, och de skall handlas till högre vinst-multipel med hänsyn till en så aggressiv tillväxt. Att tråden är "lyteskomik" stämmer nog, men mest pga alla som inte är insatta i vare sig företag eller marknad och sitter och resonerar utifrån känslor. Detta motstånd från folk som inte äger aktien är faktiskt väldigt komisk. Jag kan bara säga have fun staying poor.
Jag har aldrig pratat om Teslas bokföring.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2021-12-25 kl. 09:23.
Citera
2021-12-25, 11:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Tesla är inget förhoppningsbolag, och de skall handlas till högre vinst-multipel med hänsyn till en så aggressiv tillväxt. Att tråden är "lyteskomik" stämmer nog, men mest pga alla som inte är insatta i vare sig företag eller marknad och sitter och resonerar utifrån känslor. Detta motstånd från folk som inte äger aktien är faktiskt väldigt komisk. Jag kan bara säga have fun staying poor.
Jag har aldrig pratat om Teslas bokföring.
Ett bolag med ett p/e på på över 300 är ett förhoppningsbolag.
Det har redan förklarats i tråden hur mycket Tesla måste öka sina volymer för att ens nå den värderingen.
Grupprunk om FSD, CT, Semi och en bilfabrik i Tyskland återkommer regelbundet.

Att köpa förhoppningsbolag kan definitivt vara lönsamt så länge man har vett att plocka hem vinsterna i tid.
Har själv gjort pengar på Evolution gaming som har ett ännu högre p/e.

Teslas kurs kommer sjunka även om Tesla fortsätter att växa och tjäna pengar, enda möjligheten för Tesla att bygga fundamenta för dagens kurs är om Tesla slår ut flera av biljättarna helt och hållet ( tror du på den själv).

En halvnöjd Teslaägare i Finland( dock inte bara ett Teslaproblem utan gäller alla batteribilar).

https://m.youtube.com/watch?time_con...ature=emb_logo
Citera
2021-12-25, 11:38
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Grattis alla TSLA ägare! Riktigt fin ökning på börsen idag, nästan 10% och 525$ vid stängning. Och på aftermarket bara fortsätter aktien att öka och har nått 530$.

Teslas börsvärde är nu 95B$. Inte så långt ifrån volkswagen-koncernen och deras börsvärde på 101B$ / 92B€. Det kan bli ett bra år det här.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Spara det här inlägget så syns vi om 3 år tops.
Att Tesla värderas högre än GM och Ford och närmar sig VW är ett skämt. Noll substans, bara förhoppningar. Framfab 2.0 men modell mega.
Den siste idioten är långt ifrån född.

Jag är säker på att det fötts någon sen du skrev det för 2 år sedan, bara ett år kvar nu... tops!.
Uppenbarligen tröttnar du inte på förnedring, men jag tror ingen som läst din historik tar dig på allvar. Jag förstår att det skett en braindrain med dig här. Jag tänkte dock stanna och få se din frustration växa. Det måste ha blivit otroligt jobbigt vid det här laget.
Citera
2021-12-25, 11:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag är säker på att det fötts någon sen du skrev det för 2 år sedan, bara ett år kvar nu... tops!.
Uppenbarligen tröttnar du inte på förnedring, men jag tror ingen som läst din historik tar dig på allvar. Jag förstår att det skett en braindrain med dig här. Jag tänkte dock stanna och få se din frustration växa. Det måste ha blivit otroligt jobbigt vid det här laget.
Inte det minsta, marknaden är fylld av idioter, det är så pengar tjänas. Elon Musk har nyss plockat hem sina vinster för att betala ”skatt”.
Samtidigt ser vi inte röken av CT, Semi eller FSD level 3.
Mycket kan hända på ett år, vi får hoppas för din skull att jag har fel och Tesla lyckas leverera 25 miljoner bilar om ett par år med bibehållen lönsamhet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback