2021-12-02, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Vem vet 😅

Jag har sålt majoriteten av mitt TSLA innehav så antagligen är det denna gång jag står vid sidlinjen när den sticker iväg upp ^^
Har du fått kalla fötter eller väntar du på Elons alla försäljningar är gjorda ?
Citera
2021-12-02, 21:53
Medlem
ElongatedMuskrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Musk är visseligen en dramaqueen men nu orerar han om konkurs för Spacex. Jag är inte förvånad. Kanske därför han sålde Teslaaktier.

https://www.dagensps.se/bors-finans/elon-musk-till-anstallda-risk-for-konkurs-for-spacex/

Du laggar flera dagar om du ska vara uppdaterad genom svensk media.
Citera
2021-12-03, 07:33
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Har du fått kalla fötter eller väntar du på Elons alla försäljningar är gjorda ?

Initialt hade jag förväntat mig mer drama kring försäljningen med minskad kurs som följd.

Hade fel 😑

Men samtidigt är det dags för mig att byta strategi, 1600% plus för min TSLA portfölj sedan 2016 så blir man lätt fartblind och lite hybris.

Faller TSLA igen är jag inte rädd för att börja om men just nu tar jag en paus
Citera
2021-12-03, 09:34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Kylan slog ut elbilar – övergavs på motorvägen
https://samnytt.se/kylan-slog-ut-elbilar-overgavs-pa-motorvagen/

Det påverkar aktiekursen. Ibland passerar jag en laddstation där huttrande människor sitter i kalla bilar och väntar på att laddning skall bli klar. De hade nog hellre hällt i lite soppa och åkt hem till familjen i en varm bil för länge sedan.

Senast verkade killen bara vara lättare klädd och kanske körde kupévärmaren. Det kanske inte fördröjer laddning då mycket? Men ligger man på gränsen och familjen väntar kanske man försöker krama ur det sista? "Om vi slår av kupévärmen kanske vi klarar oss hem." Den globala uppvärmningen går trögt.

Detaljer om händelsen här:
(FB) Kylan slog ut elbilar – övergavs på motorvägen i onsdagens motorvägsköer (2021-12-02)

Skillnaden är om det hade funnits en konsekvent politik hos regeringen och internationella politiker. Då hade man kört elbil och köpt TSLA. Men klimatet används bara som svepskäl för politiska manipulationer. Det påstås föreligga en klimatkris som privatpersoner skall lösa eller främst oroa sig för, men politikerna gör inget.
Senast redigerad av wwr 2021-12-03 kl. 10:03.
Citera
2021-12-03, 16:25
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Det påverkar aktiekursen. Ibland passerar jag en laddstation där huttrande människor sitter i kalla bilar och väntar på att laddning skall bli klar. De hade nog hellre hällt i lite soppa och åkt hem till familjen i en varm bil för länge sedan.

Senast verkade killen bara vara lättare klädd och kanske körde kupévärmaren. Det kanske inte fördröjer laddning då mycket? Men ligger man på gränsen och familjen väntar kanske man försöker krama ur det sista? "Om vi slår av kupévärmen kanske vi klarar oss hem." Den globala uppvärmningen går trögt.

(FB) Kylan slog ut elbilar – övergavs på motorvägen i onsdagens motorvägsköer (2021-12-02)

Skillnaden är om det hade funnits en konsekvent politik hos regeringen och internationella politiker. Då hade man kört elbil och köpt TSLA. Men klimatet används bara som svepskäl för politiska manipulationer. Det påstås föreligga en klimatkris som privatpersoner skall lösa eller främst oroa sig för, men politikerna gör inget.

Kört ovanligt mycket i november, runt 5000km. Fastnat i en del köer, visserligen inte flera timmar men resultatet är att man kommer fram med mer batteri när man har en lägre medelhastighet.
Men det är klart att det skulle vara problematiskt om har ett litet batteri och utan värmepump
Citera
2021-12-03, 16:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Kört ovanligt mycket i november, runt 5000km. Fastnat i en del köer, visserligen inte flera timmar men resultatet är att man kommer fram med mer batteri när man har en lägre medelhastighet.
Men det är klart att det skulle vara problematiskt om har ett litet batteri och utan värmepump
Ja. Och vid vilka temperaturer hjälper värmepumpen?
Citat:
The optimal temperature range for conventional air source heat pump operation is above 25 to 30 degrees Fahrenheit. The heat pump begins to lose efficiency once temperatures dip to 40 degrees and is no longer the most efficient heating option once temperatures fall to 25 to 30 degrees.
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=51&t=22402&start=40

(motsvarar Celsius -1 - -4°)
Citera
2021-12-03, 21:20
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ja. Och vid vilka temperaturer hjälper värmepumpen?

https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=51&t=22402&start=40

(motsvarar Celsius -1 - -4°)

Stämmer helt klart men den drar ca 2kw för för att värma kupé. Är såklart problematiskt i vissa situationer men ofta inte. Kan ha ett samband med att typ 40% av BEV ägare tillkom bara i år.

Jag tankade alltid fullt när jag körde fossilt i dåligt väder. Nu laddar jag bara fullt.
Lätt för mig att säga som vaknar med fullt batteri varje dag iof
Citera
2021-12-03, 21:42
Medlem
Citat:

Varför skulle dom inte ha på värme vid laddning? 2000w lär räcka mer än väl till uppvärmning (de flesta diesel värmare är på ca 2000w). En supercharger ger 50kw. Altså skulle laddhastigheten minska max 4% med värmen på, troligtvis mindre.
En tesla klara att hålla värmen i ca 2 dygn i -25˚C på ett fullt batteri.
Citera
2021-12-03, 21:48
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Varför skulle dom inte ha på värme vid laddning? 2000w lär räcka mer än väl till uppvärmning (de flesta diesel värmare är på ca 2000w). En supercharger ger 50kw. Altså skulle laddhastigheten minska max 4% med värmen på, troligtvis mindre.
Du har säkert rätt. Det här var inte Supercharger. En av de jag såg verkade väldigt påpälsad medan han väntade och det verkade nog vara frost på rutorna tyckte jag. Kanske han hade bråttom att få i så det räckte hem?

Jag har bara gjort enstaka observationer när jag passerat. Innan det blev kallt såg man oftast flera bilar av varierande fabrikat men inga Tesla som laddade. Nu när det blivit kallt har jag passerat 3 gånger. Varje gång har bara en bil, en Tesla laddat (olika bil varje gång). Kör Teslaägarna mer i kyla?
Senast redigerad av wwr 2021-12-03 kl. 22:23.
Citera
2021-12-04, 15:15
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner

En supercharger ger betydligt mer än 50 kW? 150 kW i V2 och 250 kW i V3 (tror inte det finns några v1 i Sverige?).
Citera
2021-12-05, 12:12
Medlem
raskenss avatar
Cybertruck får fyra motorer. Dom verkar kopiera Rivian friskt nu. Ska verkligen bli spänbande se om dom lyckas bryta sig in på den marknaden. Skulle gissa Rivian tar hem segern.

Cybertruck väger ca 3ton och gränsen för B körkort går väl vid 3,5ton. Många behöver nog ta lastbilskort för att kunna köra med last.

https://m3.idg.se/2.1022/1.759826/cybertruck-uppdateras--far-krabblage-och-fyra-motorer
Citera
2021-12-06, 15:17
Medlem
Enterprises avatar
Tesla under utredning hos SEC pga bristande information om bränder orsakade av solpaneler.

Citat:
Elbilstillverkaren Tesla har hamnat under utredning hos finansinspektionen i USA, SEC, efter att en visselblåsare sagt att bolaget inte har notifierat aktieägare och allmänheten om defekter i solpaneler som kan vara brandfarliga. Det säger källor till Reuters.

Det har tidigare publicerats diverse rapporter om bränder som startats av Teslas solpaneler, men det har aldrig blivit granskat av SEC tidigare.

Tesla som sjönk 6,4 procent i fredags tappar 1,8 procent i dagens förhandel.
källa DI/Reuters
Senast redigerad av Enterprise 2021-12-06 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in