Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-05, 11:38
  #6841
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Vadå veckor haha vänta några år sisådär 20 år rättare sagt 😁 Hur kan man ens komma på tanken att korta just Tesla av alla aktier man välja.
Jag har en ful ovana att alltid gå in i topparna, oavsett aktie.

Men har bara varit aktiv i knappt ett år så hoppas det är nu det vänder.
Citera
2021-11-05, 11:43
  #6842
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Funkar riktigt bra i Danmark där Teslaägare som fått en repa när de handlat kan se hur den uppstod och sedan lagföra bilen som eventuellt backade på den.

Men om legaliteten är osäker i Sverige så får de bara köra en liten patch då.

Med tanke på hur lättkränkta alla är så skulle jag kunna tänka mig att det blir lagligt. Om de kommer på en patch så att reg-nr. och ansikte blurras
Citera
2021-11-05, 11:44
  #6843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Jag har en ful ovana att alltid gå in i topparna, oavsett aktie.

Men har bara varit aktiv i knappt ett år så hoppas det är nu det vänder.

Tyvärr, jag köpte till några fler aktier igår så, dippen kommer nu ska du se.

Inte för att det spelar någon roll i längden.
Citera
2021-11-05, 13:07
  #6844
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Jag har en ful ovana att alltid gå in i topparna, oavsett aktie.

Men har bara varit aktiv i knappt ett år så hoppas det är nu det vänder.

Menar du gå in och korta i topparna? Antar du menar att du köper aktierna som vanligt då björnande i Tesla inte hör till vanligheten. I och med att Tesla nästan alltid är i nya toppar blir det nog handlande i nya toppar ständigt. Men den når ju alltid nya höjder så det gör ingenting. Och vi har bara skrapat på ytan tror vi når MYCKET högre, Tesla är en unik aktie som kan nå enorma höjder det både tror och hoppas jag. Har bara handlat Tesla sedan en månad, så jag är också ny! Men tror 100 % på Tesla och Elon Musk. Tesla är jag väldigt långsiktig med. Men var man får avgöra själv. Vissa här i tråden hävdar ju i åratal om att Tesla snart faller och att den är övervärderad. Men faktum är ju att jag i skrivande stund fått en avkastning på 29% på endast en månad. EN MÅNAD. Mycket trevlig aktie. Ska själv köpa fler varje månad. Ska du investera i Tesla?
Citera
2021-11-05, 14:47
  #6845
Medlem
raskenss avatar
Diess säger att produktionstiden för en WV är 30 timmar och Teslas planeras att bli 10 timmar i berlinfabriken. Det är lite konstig att mäta produktionstiden per bil då den parametern säger väldigt lite om fabrikens effektivitet. Har man en buffert på 20 timmar där bilen står still inför lackeringen t ex så är det ingen belastning , det kostar ingen personal eller maskiner bara lagringsutrymme. Vore bättre att mäta produktionskostnad antal anställda per producerad bil och år eller liknande. I slutändan är det enbart företagets vinst som är en giltig parameter.

https://alltomelbil.se/volkswagen-ch...r-var-bransch/
Citera
2021-11-05, 16:33
  #6846
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Diess säger att produktionstiden för en WV är 30 timmar och Teslas planeras att bli 10 timmar i berlinfabriken. Det är lite konstig att mäta produktionstiden per bil då den parametern säger väldigt lite om fabrikens effektivitet. Har man en buffert på 20 timmar där bilen står still inför lackeringen t ex så är det ingen belastning , det kostar ingen personal eller maskiner bara lagringsutrymme. Vore bättre att mäta produktionskostnad antal anställda per producerad bil och år eller liknande. I slutändan är det enbart företagets vinst som är en giltig parameter.

https://alltomelbil.se/volkswagen-ch...r-var-bransch/
Räknade man inte bilproduktion i mantimmar förut? (idag blir det väl 'persontimmar')
Det vore intressant att se vad Tesla verkligen åstadkom. En Giga-pressad kaross var 90:e sekund låter bra, fast jag tror inte ens Freemont klarar det. Och vad betyder det i stort.
Samma med Elons SpaceX. Hade varit kul att se en oberoende beräkning av vad återanvända boostrar ev sparar samt miljövinst, samt vad varje tur till ISS kostat skattebetalarna jämfört med rymdfärjorna. Han måste ju ha blivit rik på något, inte bara aktieoptioner från Tesla. (Han var pank 2008)
Citera
2021-11-05, 20:24
  #6847
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Diess säger att produktionstiden för en WV är 30 timmar och Teslas planeras att bli 10 timmar i berlinfabriken. Det är lite konstig att mäta produktionstiden per bil då den parametern säger väldigt lite om fabrikens effektivitet. Har man en buffert på 20 timmar där bilen står still inför lackeringen t ex så är det ingen belastning , det kostar ingen personal eller maskiner bara lagringsutrymme. Vore bättre att mäta produktionskostnad antal anställda per producerad bil och år eller liknande. I slutändan är det enbart företagets vinst som är en giltig parameter.

https://alltomelbil.se/volkswagen-ch...r-var-bransch/
Tiden har ju mycket med toleransnivåer att göra. Ju lägre dessa är desto högre kvalitet, men då tar det också lite längre tid.
Citera
2021-11-05, 21:19
  #6848
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Teslas market cap är ett luftslott. Värderingen idag är drygt 1200 miljarder dollar och är enligt en känd analytiker, David Trainer, värd ca 150 miljarder dollar.
Trainer tror att Tesla skulle behöva sälja nästan 31 miljoner fordon 2030 för att motivera den nuvarande värderingen. Det är mer än vad han förväntar sig att hela branschen ska producera, baserat på siffror från Internationella energibyrån. I IEA:s 2021-utsikter för elfordon räknar man med en årlig global försäljning på cirka 28 miljoner elbilar i slutet av decenniet. Och till dess har konkurrenterna kommit ikapp och konkurrensen gör att marginalerna krympt rejält för Tesla.

Tesla har idag ett marknadsvärde som är större än de 15 största bilföretagen i världen som säljer cirka 60 miljoner bilar per år. Tesla säljer 1 miljon.....

Det eviga svaret är att tesla inte bara är ett bilföretag utan de har massa mer i pipeline. FSD brukar nämnas, robottaxi, solpaneler osv. Lite oklart om det blir flipp elöer flopp. Men nä bilprodultionen lär inte kunna ensamt motivera priset.

Nu köper folk Tesla lite som de köper apple, det är märket som är lite hippt. Skillnaden är att där handlar det om max 20-30k, för bilar handlar det om 20x mer pengar så det blir kanske svårt
Citera
2021-11-06, 13:22
  #6849
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Räknade man inte bilproduktion i mantimmar förut? (idag blir det väl 'persontimmar')
Det vore intressant att se vad Tesla verkligen åstadkom. En Giga-pressad kaross var 90:e sekund låter bra, fast jag tror inte ens Freemont klarar det. Och vad betyder det i stort.
Samma med Elons SpaceX. Hade varit kul att se en oberoende beräkning av vad återanvända boostrar ev sparar samt miljövinst, samt vad varje tur till ISS kostat skattebetalarna jämfört med rymdfärjorna. Han måste ju ha blivit rik på något, inte bara aktieoptioner från Tesla. (Han var pank 2008)

För några år sen låg Freemontfabriken på jumboplats om man räknade på hur många persontimmar som behövdes för att färdigställa en bil, dom har förmodligen förbättrat sig men skulle vara intressant att se en jämförelse med Toyotas top-notchfabriker och Tesla. Amerikanska fabriker har generellt alltid legat 10år efter resten av världen.

Jag har inte hört så mycket vad som händer med rättegången om Solarcity-uppköpet, om dom går investerarna sida så riskerar Musk rejäla belopp.
https://www.reuters.com/business/inv...al-2021-10-04/
__________________
Senast redigerad av raskens 2021-11-06 kl. 13:27.
Citera
2021-11-06, 21:27
  #6850
Medlem
LOL, Elon på twitter kör poll ang. att sälja 10 % av sitt Tesla-innehav...
Citat:
@elonmusk: Much is made lately of unrealized gains being a means of tax avoidance, so I propose selling 10% of my Tesla stock.

Do you support this?

@elonmusk: I will abide by the results of this poll, whichever way it goes

@elonmusk: Note, I do not take a cash salary or bonus from anywhere. I only have stock, thus the only way for me to pay taxes personally is to sell stock.
https://twitter.com/elonmusk/status/1457064697782489088

Ja-sidan leder just nu (55,6 % mot 44,4 %).
Citera
2021-11-06, 22:22
  #6851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
LOL, Elon på twitter kör poll ang. att sälja 10 % av sitt Tesla-innehav...

https://twitter.com/elonmusk/status/1457064697782489088

Ja-sidan leder just nu (55,6 % mot 44,4 %).
Elons bror, Kimbal, sålde Tesla aktier för 108 miljoner dollar i fredags. Det är för bra för att vara en tillfällighet

Måndag lär bli blodröd, Tesla bear cert lockar
Citera
2021-11-06, 22:35
  #6852
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Köpte min blankningsposition för nåt halvår sedan, då var de flesta överrens om att aktien var gravt övervärderad. Nu ligger jag -80%

https://twitter.com/elonmusk/status/1457064697782489088
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback