Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-25, 00:01
  #6589
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det kan vi inte diskutera i denna tråd. Men det finns 1740 Starlinksatelliter uppe och det går fortfarande inte att gå in och köpa i en affär. (Det skulle ha haft funktion inom begränsade områden med 400 satelliter.) Det anses bara vara distribuerat till vissa personer som utsetts att prova systemet. I det fallet kan man inte lita på tidningsrubriker. Starship står nedan. Han har alltid problem med FAA. Nu klagar han på att han måste skjuta upp från andra platser än han planerat, på havet.


Han är känd för förseningar.
Han skyllde på NASA när han inte lyckades bygga en rymdkapsel som landade med raketer.Hela systemet fick byggas om till fallskärmar och 3 av stolarna plockas bort.
FAA har han alltid problem med. Just nu står Starship och väntar på någon miljögranskning påstås det och kan inte skjutas upp förrän i mars, tror man.

Han flyttade från kalifornien efter myndighetsproblem.

Han "jagas" även för ett olagligt Tweet där han hotar fackföreningsanslutna medlemmar med löneavdrag.

Musks verksamhet är en serie av myndighetsproblem. Han klarar inte av verksamheten.

Och han är ju legendarisk för förseningar.

Han lovade Teslaägarna att deras bilar skulle tjäna pengar åt dem genom att själva köra taxikunder! DEt skulle ha funkat förra året. Det kommer inte att fungera på 10 år.

Han lever helt i det blå med sina prognoser. Han bedrar folk med sina vilda prognoser. Det kommer att komma ifatt både honom och Tesla till slut, tror jag i alla fall. Han frontar Tesla.
Inget av det du skrev är sant. Varför måste du gå in i en affär och köpa det? Vi lever inte på 90-talet längre. Som jag sa så finns det redan över 100.000 kunder, du hittar ju bara på en massa saker.
https://www.cnbc.com/2021/08/03/spac...000-users.html

Jag skulle inte kalla det att ha problem med FAA. Dom väntar på flygtillstånd bara. Vad är problemet?

Musk har jättebra relation till NASA, du verkar inte vara insatt över huvudtaget.

Men du undviker fortfarande frågan. Hur är Berlin förseningen Musks fel?
Citera
2021-10-25, 00:07
  #6590
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Inget av det du skrev är sant. Varför måste du gå in i en affär och köpa det? Vi lever inte på 90-talet längre. Som jag sa så finns det redan över 100.000 kunder, du hittar ju bara på en massa saker.
https://www.cnbc.com/2021/08/03/spac...000-users.html

Jag skulle inte kalla det att ha problem med FAA. Dom väntar på flygtillstånd bara. Vad är problemet?

Musk har jättebra relation till NASA, du verkar inte vara insatt över huvudtaget.

Men du undviker fortfarande frågan. Hur är Berlin förseningen Musks fel?
Man måste de Musks verksamhet i ett sammanhang. Det är en rad myndighetsproblem som jag beskriver. Berlin skulle ha varit igång i juli. Andra är också beroende av det.

Alla dessa myndigheter kan inte vara ute efter honom.

Resten har jag redan svarat på. Det finns inga kunder till Starlink. Bara vissa personer som påstås ha utsetts att prova systemet och betalar för det. Du kan inte vara säker på att få något om du beställer.

FSD är en katastrof. Han har lovat funktion som inte kommer att finnas på 10 år.

Men nu går diskussionen runt så jag tar en paus. Svar finns i mina 4-5 senaste inlägg.
Citera
2021-10-25, 00:12
  #6591
Medlem
Det känns mer och mer som att det bara är att kasta in handduken för Teslas "konkurrenter". Teslas Gigapress i kombination med de nya batterierna kommer att minska tillverkningskostnaderna långt under motsvarande fossilbilar och ännu längre under de andra bilföretagens elbilar.

Det är faktiskt helt galet när man tänker efter. Anledningen till att elbilar hittills varit dyrare än fossilbilar har att göra med batteriet. En elbil utan batteri är mycket billigare än en fossilbil. För ett en elbil ska bli billigare än en motsvarande fossilbil måste batteripriset sjunka till cirka $100/kWh. Just nu ligger Tesla en liten bit ovanför detta. Med deras nya batteriteknik kommer priset att sjunka till cirka $40/kWh. När batterikostnaden sjunkit rejält så är den största kostnaden chassit/karossen. Där har Tesla möjligtvis revolutionerat ännu mer med deras gigapress som kommer att dra ner kostnaden helt vasinnigt mycket samtidigt som kvaliten blir mycket bättre.

I Teslas nya bilfabriker i Austin och Berlin så kommer båda dessa framsteg att introduceras samtidigt. Det finns väldigt lite som konkurrenterna kommer att kunna göra annat än att möta samma öde som Nokia. Detta kommer att ske om man bara tar hänsyn till prissänkningen som dessa tekniker kommer att resultera i. Men batterierna har också massor med andra fördelar som högre energidensitet och mycket bättre hållbarhet. Med dessa tekniker så kommer Tesla inte bara att ta över bilindustrin utan de kommer att ta över energisektorn och bli lika stora i energisektorn som Standard Oil var i början av 1900-talet. Det är inte speciellt orimligt att inom 5 år så kommer Tesla passera $10 Trillion i börsvärde och Elon Musk blir världens first trillionaire och sedan världens första multi-trillionaire.
Citera
2021-10-25, 00:29
  #6592
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Man måste de Musks verksamhet i ett sammanhang. Det är en rad myndighetsproblem som jag beskriver. Berlin skulle ha varit igång i juli. Andra är också beroende av det.

Alla dessa myndigheter kan inte vara ute efter honom.

Resten har jag redan svarat på. Det finns inga kunder till Starlink. Bara vissa personer som påstås ha utsetts att prova systemet och betalar för det. Du kan inte vara säker på att få något om du beställer.

FSD är en katastrof. Han har lovat funktion som inte kommer att finnas på 10 år.

Men nu går diskussionen runt så jag tar en paus. Svar finns i mina 4-5 senaste inlägg.
Starlink har massa kunder, lägg av.
Men du har fortfarande inte svarat på frågan. Jag ger det ett sista försök, och prata inte om starlink eller fsd.
Jag vet att Berlin är försenad, men hur är det Musks fel?
Citera
2021-10-25, 00:41
  #6593
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Starlink har massa kunder, lägg av.
Men du har fortfarande inte svarat på frågan. Jag ger det ett sista försök, och prata inte om starlink eller fsd.
Jag vet att Berlin är försenad, men hur är det Musks fel?
Jag hänvisar till mina tidigare svar. Alla dessa olika förseningar kan inte vara en sammansvärjning mot Musk. "Musk-tid" har blivit ett begrepp.

Berlin lovar han till juli. Sedan blir det oktober. Men då visar det sig att invigningen inte betyder start av produktion. Sedan lovas november men då sker ny miljöprövning. Sedan lovas nästa år men då visar det sig att det kommer att ta längre tid att få igång produktionen än att bygga fabriken. Han har ingen koll på vad som sker.

Det är klassisk fördröjningstaktik. Man måste se misslyckandet i Berlin tillsammans med alla övriga misslyckanden. Allt detta beror inte på andra.

FSD är kanske det tydligaste. Han lovade något till förra året och det kommer inte att finnas på 10 år. Det kan man inte heller ta bort ur bilden. Kunderna grundlurade.

Man måste se allt i ett sammanhang. Han är en bluffmakare som använder fördröjningtaktik. Jag hänvisar till mina 5-6 senaste inlägg. Ha en trevlig kväll.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-25 kl. 00:48.
Citera
2021-10-25, 00:57
  #6594
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag hänvisar till mina tidigare svar. Alla dessa olika förseningar kan inte vara en sammansvärjning mot Musk. "Musk-tid" har blivit ett begrepp.

Berlin lovar han till juli. Sedan blir det oktober. Men då visar det sig att invigningen inte betyder start av produktion. Sedan lovas november men då sker ny miljöprövning. Sedan lovas nästa år men då visar det sig att det kommer att ta längre tid att få igång produktionen än att bygga fabriken. Han har ingen koll på vad som sker.

Det är klassisk fördröjningstaktik. Man måste se misslyckandet i Berlin tillsammans med alla övriga misslyckanden. Allt detta beror inte på andra.

FSD är kanske det tydligaste. Han lovade något till förra året och det kommer inte att finnas på 10 år. Det kan man inte heller ta bort ur bilden. Kunderna grundlurade.

Man måste se allt i ett sammanhang. Han är en bluffmakare som använder fördröjningtaktik. Jag hänvisar till mina 5-6 senaste inlägg. Ha en trevlig kväll.
Ja 5-6 inlägg av trams där du alltid lyckas undvika en enkel fråga.
Citera
2021-10-25, 00:59
  #6595
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Det känns mer och mer som att det bara är att kasta in handduken för Teslas "konkurrenter". Teslas Gigapress i kombination med de nya batterierna kommer att minska tillverkningskostnaderna långt under motsvarande fossilbilar och ännu längre under de andra bilföretagens elbilar.

Det är faktiskt helt galet när man tänker efter. Anledningen till att elbilar hittills varit dyrare än fossilbilar har att göra med batteriet. En elbil utan batteri är mycket billigare än en fossilbil. För ett en elbil ska bli billigare än en motsvarande fossilbil måste batteripriset sjunka till cirka $100/kWh. Just nu ligger Tesla en liten bit ovanför detta. Med deras nya batteriteknik kommer priset att sjunka till cirka $40/kWh. När batterikostnaden sjunkit rejält så är den största kostnaden chassit/karossen. Där har Tesla möjligtvis revolutionerat ännu mer med deras gigapress som kommer att dra ner kostnaden helt vasinnigt mycket samtidigt som kvaliten blir mycket bättre.

I Teslas nya bilfabriker i Austin och Berlin så kommer båda dessa framsteg att introduceras samtidigt. Det finns väldigt lite som konkurrenterna kommer att kunna göra annat än att möta samma öde som Nokia. Detta kommer att ske om man bara tar hänsyn till prissänkningen som dessa tekniker kommer att resultera i. Men batterierna har också massor med andra fördelar som högre energidensitet och mycket bättre hållbarhet. Med dessa tekniker så kommer Tesla inte bara att ta över bilindustrin utan de kommer att ta över energisektorn och bli lika stora i energisektorn som Standard Oil var i början av 1900-talet. Det är inte speciellt orimligt att inom 5 år så kommer Tesla passera $10 Trillion i börsvärde och Elon Musk blir världens first trillionaire och sedan världens första multi-trillionaire.
Inte många som förstår detta 👆
Instämmer på allt!
Citera
2021-10-25, 01:00
  #6596
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Exakt @raskens.
Kollade på en Tesla Model Y test/review.

Citat:
So what's my summary of the Tesla Model Y? On the whole, it's a good car. But [...] It seems that Tesla has almost fallen behind in a lot of ways, for example the ride and handling.

Should you buy this car? Absolutely, it has a lot going for it. But bear in mind that Teslas rivals are just as good and in a lot of ways, even better


Snart är det början på slutet för Teslaaktiens värdering. Lite större elbilsutbud fr Teslas konkurrenter och fler biltester som föredrar andra bilar och vips...
Enjoy while it lasts, Teslabulls. Won't last long.

Car and Driver är mycket positiva till Tesla som biltillverkare.
Trots det, rankas Model Y på plats 8 av 12 testade elbilar.
https://i.ibb.co/4Z2XXrm/Screenshot-...t-00-57-03.png

Teslaaktiens värdering ska ner. Rejält.
Inte imorgon, och inte överimorgon.
Men värderingen ska ner. Rejält.
Nästa gång hörs vi på 600 USD/aktie.
__________________
Senast redigerad av MahaNakhon 2021-10-25 kl. 01:56.
Citera
2021-10-25, 04:52
  #6597
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Lite lustigt att du tror att alla som faktiskt förstår något om aktie analys och därmed också förstår det vansinniga i Teslas börskurs per automatik ligger korta i aktien.
Nej jag har ingen blankning då det är för svårt att tajma en kort position i Tesla. Speciellt med en massa såna som dig som bara köper och köper oavsett hur framtiden eller värderingen ser ut. Jag ser det lite som de okunnigas aktie. Det finns många såna som du tycker att de tjänat pengar på den. De flesta säljer dock aldrig så med tanke på att Tesla inte ger en spänn i utdelning så har de heller inte tjänat något. När det sedan blir uppenbart att den stora dominansen aldrig kom och det blir panik och trångt vid utgången om ett par år så får du gärna återkomma mer dina reflektioner

Ja lustigt! Du verkar vara en av dessa huvudkliande människor som år efter år inte kunnat begripa varför Teslas kurs är så lukrativ. Lite suris att du inte hoppade på för år sedan? Och möjligtvis lite nödig över att du nu sitter och måste bestämma dig för om du ska missa ytterligare en stor uppgång som pågår i åratal eller ska du välja att sitta tillbaka IGEN men denna gång hoppas din domedagsanalys stämmer. Vi får väl se vem av oss som får rätt. Kan vara du Mackan. Eller så är det vi som inte förstår det vansinniga som får rätt. Ja jag tycker absolut att vi ses här igen om 10 år och ser hur det gick. Fan måste svida rejält i dina kunniga små ögon att se oss "okunniga" tjäna mer än ditt pålästa arsle?
Citera
2021-10-25, 08:12
  #6598
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Inget av det du skrev är sant. Varför måste du gå in i en affär och köpa det? Vi lever inte på 90-talet längre. Som jag sa så finns det redan över 100.000 kunder, du hittar ju bara på en massa saker.
https://www.cnbc.com/2021/08/03/spac...000-users.html

Jag skulle inte kalla det att ha problem med FAA. Dom väntar på flygtillstånd bara. Vad är problemet?

Musk har jättebra relation till NASA, du verkar inte vara insatt över huvudtaget.

Men du undviker fortfarande frågan. Hur är Berlin förseningen Musks fel?
100.000 st kunder? Oj ett helt Västerås, eller bara nästan.
Citera
2021-10-25, 12:05
  #6599
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av narniafinnsinte
Ja lustigt! Du verkar vara en av dessa huvudkliande människor som år efter år inte kunnat begripa varför Teslas kurs är så lukrativ. Lite suris att du inte hoppade på för år sedan? Och möjligtvis lite nödig över att du nu sitter och måste bestämma dig för om du ska missa ytterligare en stor uppgång som pågår i åratal eller ska du välja att sitta tillbaka IGEN men denna gång hoppas din domedagsanalys stämmer. Vi får väl se vem av oss som får rätt. Kan vara du Mackan. Eller så är det vi som inte förstår det vansinniga som får rätt. Ja jag tycker absolut att vi ses här igen om 10 år och ser hur det gick. Fan måste svida rejält i dina kunniga små ögon att se oss "okunniga" tjäna mer än ditt pålästa arsle?
Jag har tjänat bra pengar på Tesla också men då köpt i dipp och sålt av efter rekyl. Jag skulle aldrig sitta och hålla Tesla aktier, känns alldeles för riskabelt. Sen att de inte ger mig någon utdelning för den risken gör att jag definitivt passar.
Citera
2021-10-25, 13:15
  #6600
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MahaNakhon
Car and Driver är mycket positiva till Tesla som biltillverkare.
Trots det, rankas Model Y på plats 8 av 12 testade elbilar.
https://i.ibb.co/4Z2XXrm/Screenshot-...t-00-57-03.png

Teslaaktiens värdering ska ner. Rejält.
Inte imorgon, och inte överimorgon.
Men värderingen ska ner. Rejält.
Nästa gång hörs vi på 600 USD/aktie.
Även om du har rätt så vet man inte när det sker, därför är det väldigt riskabelt att gå kort. Som tur är så var din position väldigt liten. Kommer du stänga positionen och hoppa in igen senare eller fortsätter du öka på din nuvarande position?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback