Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-10, 21:48
  #565
Medlem
Jaha, tydligen så vill inte aktien hålla sig kring 300 och har exploderat ytterligare. Lite väl mycket till och med för min smak. Jag passade på att hoppa ut då detta börjar likna lite av en farlig bubbla för tillfället och passar på att casha in vinsten. Ska hoppa in igen när saker och ting har lugnat ner sig en aning. Tesla har trots allt fortfarande inte ens börjat att producera sin Model 3 ännu.

Ökning är ju alltid bra men snabb och helt omotiverad ökning är farligt och aktien är som sagt hur volatil som helst och rätt så övervärderad vid 300.
Citera
2017-04-22, 19:57
  #566
Medlem
CarlXIIs avatar
Är det bara jag som köper bear-certifikat? Låter ju som att alla är överens att den är övervärderad. Alla utom Elon..
Citera
2017-04-22, 20:50
  #567
Medlem
sheldor4599s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Är det bara jag som köper bear-certifikat? Låter ju som att alla är överens att den är övervärderad. Alla utom Elon..
Tesla har varit objektivt övervärderad i flera år och ändå har aktien gått upp. Man ska nog vara väldigt säker på sin sak om man ska blanka.
Citera
2017-04-22, 21:44
  #568
Medlem
Det är just nu omöjligt att säga vart aktien kommer att gå. Ja, den är extremt volatil och övervärderad just nu men trots det är chansen rätt stor att den kommer att gå vidare uppåt - det mesta beror just nu på Model 3.

Tänk dock på att det finns en risk för strejk då både tyska och amerikanska fackföreningar håller på att nafsa Tesla i hälarna rätt rejält just nu så håll ett öga på det också. Sedan kan minsta lilla annat också få aktien att gå ner rejält. Både björnarna och tjurarna är av den extrema typen för just denna aktie så minsta lilla positiva eller negativa nyhet kommer att påverka aktien något oehört.

Personligen tror jag stenhårt på Tesla i längden men vill ändå se lite mer stabilitet innan jag går in igen.
Citera
2017-04-22, 22:34
  #569
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Är det bara jag som köper bear-certifikat? Låter ju som att alla är överens att den är övervärderad. Alla utom Elon..
Om alla hade varit överens om att den är övervärderad hade ju inte aktien befunnit sig på de nivåer den gör nu. TSLA har i flera år trotsat alla former av logik, varför tror du att vändningen skulle komma nu?
Citera
2017-04-23, 01:54
  #570
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Om alla hade varit överens om att den är övervärderad hade ju inte aktien befunnit sig på de nivåer den gör nu. TSLA har i flera år trotsat alla former av logik, varför tror du att vändningen skulle komma nu?
Är förvånad att den nått så högt, o väntar mig att bubblan spricker. Är väl bara pessimist i allmänhet, men satsade inte jättemycket.. räknar med att börsen skakar efter franska valet, får väl se.
Citera
2017-04-23, 08:17
  #571
Medlem
börsvalps avatar
Tänk om inte Tesla är en bubbla? Tänk om Tesla blir för bilbranschen vad Apple är för smart phones?
Citera
2017-04-23, 10:05
  #572
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Tänk om inte Tesla är en bubbla? Tänk om Tesla blir för bilbranschen vad Apple är för smart phones?
Då får de börja tjäna pengar, Apple kan ta överpriser pga varumärke och image, det kan inte Tesla. Tvärtom kommer Teslas intjäning på de nya bilarna sjunka, vill till att produktiviteten stiger hos Tesla, annars kommer bolaget vara borta inom 5-10 år.
Citera
2017-04-24, 00:54
  #573
Medlem
Unizeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Tänk om inte Tesla är en bubbla? Tänk om Tesla blir för bilbranschen vad Apple är för smart phones?


Apple P/E 17
Tesla P/E -60

Skillnaden är att ett av bolagen är vinstdrivande vilket underlättar värderingen av bolaget.
Tesla däremot är svårare att värdera eftersom det inte finns någon vinst att tala om.
Citera
2017-04-24, 06:51
  #574
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Tänk om inte Tesla är en bubbla? Tänk om Tesla blir för bilbranschen vad Apple är för smart phones?

Det har inte kommit några genombrott i batteriteknik på länge nu. Bra batterier är ju det helt avgörande för Teslas framtid. Ett batteri väger 600 kilo, kostar runt $50000 och räcker i runt 6 år påstår Tesla, men det är ju samma NiMH-teknik som till laptopar och som alla med laptops vet är ett laptopbatteri värdelöst efter 3 år. Tesla erbjuder dock garanti på batteriet - MEN de säger inte vad exakt som garantin innefattar (när exakt ska ett utslutet batteri kallas för utslitet?), vilket gör att de kan göra hur de vill när det gäller att uppfylla den. Elbilsoptimismen börjar nu också övergå i elbilsrealism när folk får reda på att man måste ha konstiga laddare som måste installeras av elektriker och stå på hela natten.

Segmentet som lönar sig bäst är ju kommersiella fordon som körs hela dagen eller helst dygnet runt, och det verkar Tesla ha fattat nu till slut eftersom de säger att de ska satsa på lastbilar. Det borde de gjort från början. En familjebil är inte det användningsområde som batteribilsteknik passar bäst till.

Med tanke på hur lätt de haft att få finansiering tack vare det gynnsamma investmentklimatet i USA tror jag ändå de klarar sig ända fram tills den dagen då de kan börja gå med vinst. Då är det många som väntat länge.

Elbilar är absolut framtiden men om det inte sker fler genombrott i batteritekniken kommer kanske framtidens elbilar ha någon sorts strömavtagare för laddning under körning, eller ett modulärt batteri som byts mot ett nyladdat på bensinstationer på några minuter. Tesla bygger pga den enorma vikten in sina batterier i chassit där de inte är lätta att komma åt.
Citera
2017-04-24, 19:27
  #575
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Det har inte kommit några genombrott i batteriteknik på länge nu. Bra batterier är ju det helt avgörande för Teslas framtid. Ett batteri väger 600 kilo, kostar runt $50000 och räcker i runt 6 år påstår Tesla, men det är ju samma NiMH-teknik som till laptopar och som alla med laptops vet är ett laptopbatteri värdelöst efter 3 år. Tesla erbjuder dock garanti på batteriet - MEN de säger inte vad exakt som garantin innefattar (när exakt ska ett utslutet batteri kallas för utslitet?), vilket gör att de kan göra hur de vill när det gäller att uppfylla den. Elbilsoptimismen börjar nu också övergå i elbilsrealism när folk får reda på att man måste ha konstiga laddare som måste installeras av elektriker och stå på hela natten.

Segmentet som lönar sig bäst är ju kommersiella fordon som körs hela dagen eller helst dygnet runt, och det verkar Tesla ha fattat nu till slut eftersom de säger att de ska satsa på lastbilar. Det borde de gjort från början. En familjebil är inte det användningsområde som batteribilsteknik passar bäst till.

Med tanke på hur lätt de haft att få finansiering tack vare det gynnsamma investmentklimatet i USA tror jag ändå de klarar sig ända fram tills den dagen då de kan börja gå med vinst. Då är det många som väntat länge.

Elbilar är absolut framtiden men om det inte sker fler genombrott i batteritekniken kommer kanske framtidens elbilar ha någon sorts strömavtagare för laddning under körning, eller ett modulärt batteri som byts mot ett nyladdat på bensinstationer på några minuter. Tesla bygger pga den enorma vikten in sina batterier i chassit där de inte är lätta att komma åt.

Sen miljöproblemen som kommer med alla batterier, väldigt miljövänligt.
Citera
2017-04-24, 19:55
  #576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Sen miljöproblemen som kommer med alla batterier, väldigt miljövänligt.

Jaså? Jag visste inte att man olikt gamla blybatterier kommer att dumpa alla dessa nya batterier i naturen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback