Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-03, 14:53
  #5161
Medlem
Powrs avatar
"Konkurrenterna kommer"
https://twitter.com/wholemarsblog/st...735995913?s=21

Tesla sålde till och med bättre än den lilla kinesiska elbilen som kostar $4000


https://cleantechnica.com/2021/05/01...-sales-report/
Citera
2021-05-03, 15:44
  #5162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Instämmer! Denna tråden består 99% av bittra björnar som inte har någon aning om vad de pratar om.
Det är alltid samma visa, vänta bara tills konkurrenterna kommer.

"VW kommer ta över" https://twitter.com/tesletter/status...053464578?s=21
Här står de i sitt lilla tält och försöker få folk att köpa deras skitbil
Medan Tesla dominerar utan att spendera en enda krona på marknadsföring.
Jag är mycket nöjd med min ID.4. Utan att vara insatt i elbilsmarknaden och utan att ha kört någon annan elbil så måste jag ändå ifrågasätta vad det är så otroligt mycket bättre med Tesla jmf med andra tillverkare. Min ID.4 kostar drygt 500.000 kr och kvaliten känns mycket bra. Dessutom en rymlig bil som går 40 mil på en laddning. Varför skulle inte andra tillverkare kunna ta en del av den marknadsandel som Tesla har? Varför skulle inte ökad konkurrens tvinga Tesla att sänka priset och på så sätt få lägre vinstmarginal?
Citera
2021-05-03, 15:46
  #5163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Fler sålda bilar ger mer mjukvaruintäkter som kommer öka marginalerna.
Giga Berlin är en helt ny fabrik, alltså inte någon "copy&paste" från Fremont eller Shanghai. Den nya fabriken kommer vara mer effektiv som också ökar marginalerna, lägg sedan till att Berlin kommer använda sig av 4680 batterierna som är billigare att producera.
Ja, värderingen är hög idag, men man behöver inte vara en Tesla fanboy för att inse att de kommer dominera längre fram.

Konkurrenterna kan inte bygga elbilar med bra marginaler, därför måste de köpa krediter från Tesla. De förlorar mindre pengar genom att köpa krediter än att bara bygga elbilar själva. Så just nu tar jag inte konkurrenterna seriöst.
Det återstår att se, nu är Berlin fabriken ytterligare försenad till nästa år.

Man måste inte bygga elbilar för att klara miljömålen, laddhybrider kommer man långt med.

Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Tesla är ju grymt mycket bättre. På varenda punkt.

Tesla slår ju det mesta.

Tom tesla roadster slår ju Bugatti chiron med hästlängder. 1,9s vs 2,4s på 0 till 100km/h tex. Tom bättre range. 4 säten vs 2 osv.

Chiron kostar över 2 miljoner dollar minst, roadster kostar typ 200 000 dollar. Det kostar lika mycket att reservera en Chiron.

Det folk inte verkar fatta med Tesla är att de bara är i början av sin utveckling och deras teknologier kommer öka exponentiellt.

De befinner sig just nu på språngbrädan.
Låter jättefint, bara den lilla hållhaken att Tesla Roadster inte går att köpa.
Citera
2021-05-03, 16:34
  #5164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det återstår att se, nu är Berlin fabriken ytterligare försenad till nästa år.

Man måste inte bygga elbilar för att klara miljömålen, laddhybrider kommer man långt med.


Låter jättefint, bara den lilla hållhaken att Tesla Roadster inte går att köpa.

Den kommer ju att kunna köpas. Så du kommer alltså hålla med mig när den kommer på marknaden?
Citera
2021-05-03, 16:44
  #5165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Den kommer ju att kunna köpas. Så du kommer alltså hålla med mig när den kommer på marknaden?
Förstår inte riktigt vad det är vi diskuterar? Jag tycker en Volvo V60 är en bättre bil än en Bugatti Chiron, delvis för jag kanske vill ha lastutrymme och baksäten, samt en praktisk bil, och framförallt jag köper inte en bil för 2 miljoner dollar. Men tror du verkligen Tesla Roadster konkurrerar om köpare från Bugatti Chiron? Att bilen kostar 1+ miljon dollar är ju i princip en anledning till att kunderna köper den...

Ur affärsmässig synpunkt vore de kanske bättre om Tesla tog 1 miljon dollar för Tesla Roadster.
Citera
2021-05-03, 17:19
  #5166
Medlem
Powrs avatar
Köpte mer TSLA idag
Citera
2021-05-03, 18:07
  #5167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Konkurrenterna kan inte bygga elbilar med bra marginaler, därför måste de köpa krediter från Tesla. De förlorar mindre pengar genom att köpa krediter än att bara bygga elbilar själva. Så just nu tar jag inte konkurrenterna seriöst.
De bygger nog elbilar med skapliga marginaler men för en tillverkare som vw så är elbilarna fortfarande en försvinnande liten del av deras flotta så det är helt enkelt omöjligt för dem att komma ner i utsläppskraven per km totalt. Och då blir det billigare att köpa utsläppsrätter än att betala böterna.
Citera
2021-05-03, 18:38
  #5168
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag är mycket nöjd med min ID.4. Utan att vara insatt i elbilsmarknaden och utan att ha kört någon annan elbil så måste jag ändå ifrågasätta vad det är så otroligt mycket bättre med Tesla jmf med andra tillverkare. Min ID.4 kostar drygt 500.000 kr och kvaliten känns mycket bra. Dessutom en rymlig bil som går 40 mil på en laddning. Varför skulle inte andra tillverkare kunna ta en del av den marknadsandel som Tesla har? Varför skulle inte ökad konkurrens tvinga Tesla att sänka priset och på så sätt få lägre vinstmarginal?

Du har naturligtvis helt rätt. Traditionella bilmärken med elbilar, som VW, Kia, Audi, Mercedes osv kan bygga bilar. Det kan inte Tesla. Teslas bilar har alltid haft, och lider fortfarande av, enorma kvalitetsproblem. De har exempelvis karosspassning som en Trabant.

När de vanliga tillverkarna kommer med bra utbud och större produktion kommer det bli enormt mycket tuffare för Tesla. Och då tjänar ändå Tesla inga pengar på sin biltillverkning idag..

Inser man inte att Teslas aktie är enormt övervärderad, ska man inte äga annat än breda indexfonder.
Citera
2021-05-03, 19:15
  #5169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Förstår inte riktigt vad det är vi diskuterar? Jag tycker en Volvo V60 är en bättre bil än en Bugatti Chiron, delvis för jag kanske vill ha lastutrymme och baksäten, samt en praktisk bil, och framförallt jag köper inte en bil för 2 miljoner dollar. Men tror du verkligen Tesla Roadster konkurrerar om köpare från Bugatti Chiron? Att bilen kostar 1+ miljon dollar är ju i princip en anledning till att kunderna köper den...

Ur affärsmässig synpunkt vore de kanske bättre om Tesla tog 1 miljon dollar för Tesla Roadster.

Man ska inte jämföra en chiron med en v60. De har olika ändamål.
Citera
2021-05-03, 19:38
  #5170
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
De bygger nog elbilar med skapliga marginaler men för en tillverkare som vw så är elbilarna fortfarande en försvinnande liten del av deras flotta så det är helt enkelt omöjligt för dem att komma ner i utsläppskraven per km totalt. Och då blir det billigare att köpa utsläppsrätter än att betala böterna.
Inte en jättebra situation de hamnat i tyvärr
Citera
2021-05-03, 19:41
  #5171
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
När de vanliga tillverkarna kommer med bra utbud och större produktion kommer det bli enormt mycket tuffare för Tesla.
Detta har man hört i några år nu. Alla tillverkare har visat upp sina elbilar, men Tesla dominerar mer än någonsin. Tror du inte det finns en liten chans att du kanske har fel?
Citera
2021-05-04, 09:37
  #5172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Man ska inte jämföra en chiron med en v60. De har olika ändamål.
Precis som man inte ska jämföra en Roadster med en Chiron.

Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Detta har man hört i några år nu. Alla tillverkare har visat upp sina elbilar, men Tesla dominerar mer än någonsin. Tror du inte det finns en liten chans att du kanske har fel?
Nu har väl ändå Tesla stadigt tappat marknadsandelar?
__________________
Senast redigerad av David86 2021-05-04 kl. 09:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback