Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-17, 12:59
  #4765
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Värderingen som du kallar det kommer av att alla och då menar jag alla handlar med aktier idag. Bilmekanikern köper aktier, undersköterskan köper aktier. Klientelet är inte enbart wallstreet män med hermes kostymer och kotlettfrillor som det var för 10-15 år sedan.
Instämmer helt här! Det är en poäng inte många tänker på. Det är även därför jag tycker det är dumt att jämföra börsen idag med it-bubblan för 20 år sen. På den tiden var det inte så enkelt att köpa aktier, man var väll tvungen att gå till banken för att köpa aktier?
Jämfört med idag där vem som helst kan köpa aktier på några sekunder genom en app.
Kollar man bara på de senaste åren när exempelvis Robinhood blev populärt i USA, så har man sett en otrolig ökning i antal investerare i börsen, speciellt yngre, som vill investera i framtiden (förnybar energi, teknologi osv)
Citera
2021-03-17, 13:33
  #4766
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Värderingen som du kallar det kommer av att alla och då menar jag alla handlar med aktier idag. Bilmekanikern köper aktier, undersköterskan köper aktier. Klientelet är inte enbart wallstreet män med hermes kostymer och kotlettfrillor som det var för 10-15 år sedan.


Man kunde köpa aktier via internet för 10-15 år sedan, ingen större skillnad emot nu, i alla fall inte i sverige. Sedan indikera det du skriver snarare mer på en bubbla, det rättfärdigar inte kursen mer.
Citera
2021-03-17, 14:48
  #4767
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Man kunde köpa aktier via internet för 10-15 år sedan, ingen större skillnad emot nu, i alla fall inte i sverige. Sedan indikera det du skriver snarare mer på en bubbla, det rättfärdigar inte kursen mer.

Jag vet ej om du trollar men skillnaden mot hur det ser ut idag är enorm. Du hade till och börja med inga mobilappar, du hade inte html 5 kodade hemsidor, du hade ett fåtal VPn att handla med jämfört med idag, utbildningsmaterial var förbehållet till diverse trading institut och stora banker. Listan kan göras lång. Jag påstår inte att Tesla inte är en spekulativ bubbla, men du förstå att marknaden och handeln har förändrats enormt på dom här åren innan du påstår något annat.
Citera
2021-03-17, 16:41
  #4768
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ja ta mark måste de. En kurs på 2000usd skulle innebära att marknaden har prisat in att de kommer ha ca 100% av hela bilmarknaden, känns ju rimligt, ingen bubbla alls.

Amazon/apple satsade på marknader som växte, bilmarknaden säger ju du kommer minska. Sedan hade apple aldrig någon vansinnig värdering, för 10 år sedan så hade de en p/e på 14 och var etablerade. Apple är också ett tydligt exempel på att det handlar inte om att vara först. Apple är nästan alltid sen med saker, men då de kommer med det så tar massorna till sig det.

Så för göra om min fråga ifrån varför värdera uppstickare inom bilbranschen högre idag än för 20 år sedan, till anpassa det till apple som du nämner, varför värdera man tesla mkt högre än vad man värderade apple för 10 år sedan?

Våra tankegångar skiljer sig vid en väsentlig punkt:

Bilmarknaden och elbilsmarknaden är forfarande två helt olika saker, precis som mobiltelefoner och smartphones.

När jag säger 2000 dollar så är det i absoluta underkant. Jag ser inte 3000 dollar som speciellt orimligt.
Citera
2021-03-17, 17:59
  #4769
Avstängd
wwrs avatar
Det sägs ibland att Tesla är en "folkaktie" men jag är inte säker på att det stämmer. Jag är inte helt van att tolka dessa siffror men tittar man på "float" dvs de aktier som är tillgängliga för handel så ägs dessa av institutioner i följande mängd:
Citat:
Float som ägs av institutioner, %
Tesla 53
Ford 52
VW 30
Toyota 1
(Man får gå in på respektive sida i Yahoo)

Jag tolkar det som att Teslakursen beror mer av institutioner än de övriga företagen.

Edit
Aktier som ägs av insiders:
Tesla 20%
Toyota 0%
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-03-17 kl. 18:02.
Citera
2021-03-17, 18:14
  #4770
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag har haft samma jobb i 10 år, så jag hade kunnat gå tillbaka till heltid när jag vill. Jag var mer intresserad utav olika strategier på hur man kan leva helt på aktier. Vissa sätter det på aktier med utdelning, vissa säljer av 4% om året, vissa säljer av allt, osv. Jag vet inte hur jag ska göra riktigt.

Varför säljer du inte ditt hus och din bil (utgifter) och köper Tesla för allt?
Citera
2021-03-17, 18:23
  #4771
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag har haft samma jobb i 10 år, så jag hade kunnat gå tillbaka till heltid när jag vill. Jag var mer intresserad utav olika strategier på hur man kan leva helt på aktier. Vissa sätter det på aktier med utdelning, vissa säljer av 4% om året, vissa säljer av allt, osv. Jag vet inte hur jag ska göra riktigt.

Sälja av 4% om året? Urholkning kallas det. Satsa på en utdelare istället som delar ut pengar utan att du behöver sälja av aktierna. Annars minskar din del av kakan för varje år i takt med försäljningarna.
Citera
2021-03-18, 08:01
  #4772
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Våra tankegångar skiljer sig vid en väsentlig punkt:

Bilmarknaden och elbilsmarknaden är forfarande två helt olika saker, precis som mobiltelefoner och smartphones.

När jag säger 2000 dollar så är det i absoluta underkant. Jag ser inte 3000 dollar som speciellt orimligt.

Så vad gör man med en elbil som man inte gör med en bil? Det enda som skiljer är vad som driver bilen, det är fortfarande samma marknad. Men även om man bortser ifrån påståendet att elbil inte är en bil. Så spelar det mindre roll, det relevanta är om det kommer säljas fler "elbilar" i framtiden än vad det säljs "bilar" idag? Om inte så spelar det mindre roll hur mkt mer avancerade elbilar är och om de kommer ha 100% av marknaden 2030 eller inte. Ni har sagt ni tror det snarare kommer säljas färre i framtiden.

Så över 100% av (el)bilmarknaden då alltså, väldigt rimligt.
Citera
2021-03-18, 08:15
  #4773
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Jag vet ej om du trollar men skillnaden mot hur det ser ut idag är enorm. Du hade till och börja med inga mobilappar, du hade inte html 5 kodade hemsidor, du hade ett fåtal VPn att handla med jämfört med idag, utbildningsmaterial var förbehållet till diverse trading institut och stora banker. Listan kan göras lång. Jag påstår inte att Tesla inte är en spekulativ bubbla, men du förstå att marknaden och handeln har förändrats enormt på dom här åren innan du påstår något annat.


Avanza såg nästan exakt likadan ut då som nu, väldigt små skillnader. Lika lätt att köpa aktier för 10-15 år sedan som det är nu, i sverige i alla fall. Jag köpte själv aktier på avanza då och det var ingen nämnvärd skillnad mot nu. Sluta överdriv skillnader. Att påstå att skillnaden är enorm är direkt felaktigt, däremot så är det fullt möjligt att fler ändå har hittat till börsen.
Citera
2021-03-18, 09:37
  #4774
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Så vad gör man med en elbil som man inte gör med en bil? Det enda som skiljer är vad som driver bilen, det är fortfarande samma marknad. Men även om man bortser ifrån påståendet att elbil inte är en bil. Så spelar det mindre roll, det relevanta är om det kommer säljas fler "elbilar" i framtiden än vad det säljs "bilar" idag? Om inte så spelar det mindre roll hur mkt mer avancerade elbilar är och om de kommer ha 100% av marknaden 2030 eller inte. Ni har sagt ni tror det snarare kommer säljas färre i framtiden.

Så över 100% av (el)bilmarknaden då alltså, väldigt rimligt.

Ja självklart ”demand” men inte supply.

Det är irrelevant vem som vill eller kör och köper elbilar. Det är de som tillverkar dem som är det enda viktiga.

Ungefär som smartphones på 10-talet.
Citera
2021-03-18, 09:44
  #4775
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Ja självklart ”demand” men inte supply.

Det är irrelevant vem som vill eller kör och köper elbilar. Det är de som tillverkar dem som är det enda viktiga.

Ungefär som smartphones på 10-talet.


Så du menar att tesla kommer ha ca 150% eller mer av bilmarknaden?

Som sagt din jämförelse med apple haltar rejält minst sagt.
Citera
2021-03-18, 09:47
  #4776
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Så du menar att tesla kommer ha ca 150% eller mer av bilmarknaden?

Som sagt din jämförelse med apple haltar rejält minst sagt.

Du får analysera detta bäst du vill. Vi kan höras om fem år, så det vi vad Teslas aktie är värd.

Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback