Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-16, 17:18
  #4753
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
De är en uppstickare inom bilbranschen. Elbilbranschen är ingen ny separat bransch.

Jo det är väsentligt skillnad med helt annan teknologi.

Det är ju inte så att de redan etablerade bilföretagen per automatik hänger med i elbilsbranschen bara för att de är bilföretag.
Citera
2021-03-16, 17:31
  #4754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
De är en uppstickare inom bilbranschen. Elbilbranschen är ingen ny separat bransch.
Om till och med tröga Volvo säger att de ska producera 100% el 2030 (eller nåt), så är detta nu en elbilsbranch. En elbilsbranch som snart blir en självkörande elbilsbranch. Och på de allra flesta punkter ligger då Tesla en bra bit före hela marknaden.

Svårt att föreställa sig att detta skulle ändras också. Man behöver ju inte ens titta på miljöaspekten. För den som har vant sig med att trycka på plattan i en Model 3 känns det väldigt, väldigt konstigt att gå tillbaka.

Jag själv kör en ny model 3 long range, och kan konstatera att baseline är "klar" här. Det krävs väldigt speciella förhållanden för att inte detta ska vara en mycket lämplig bil, snarare än motsatsen. Exempelvis väldigt fattiga förhållanden, men då köper man inte nya bilar heller.
__________________
Senast redigerad av LarryLarry 2021-03-16 kl. 17:34.
Citera
2021-03-16, 18:43
  #4755
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Om till och med tröga Volvo säger att de ska producera 100% el 2030 (eller nåt), så är detta nu en elbilsbranch. En elbilsbranch som snart blir en självkörande elbilsbranch. Och på de allra flesta punkter ligger då Tesla en bra bit före hela marknaden.

Svårt att föreställa sig att detta skulle ändras också. Man behöver ju inte ens titta på miljöaspekten. För den som har vant sig med att trycka på plattan i en Model 3 känns det väldigt, väldigt konstigt att gå tillbaka.

Jag själv kör en ny model 3 long range, och kan konstatera att baseline är "klar" här. Det krävs väldigt speciella förhållanden för att inte detta ska vara en mycket lämplig bil, snarare än motsatsen. Exempelvis väldigt fattiga förhållanden, men då köper man inte nya bilar heller.

Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Jo det är väsentligt skillnad med helt annan teknologi.

Det är ju inte så att de redan etablerade bilföretagen per automatik hänger med i elbilsbranschen bara för att de är bilföretag.


Oavsett om bilen är driven av bensin, el, eller blommor och kärlek, så är det fortfarande en bil. Det är samma marknad de konkurrera om. Det finns ingen anledning till att tro att marknaden kommer bli större bara för nästa modell är en elbil istället för bensinbil, och jag är högst tveksam till att vi hade sett samma hype om tesla hade producerat bensinbilar som var lite mer bensinsnåla eller liknade och det är det som gör hypen så dum. Så frågan är då varför ska uppstickare (inte bara tesla utan även lucid, nio etc) värderas högre än uppstickare för 20 år. Presentera en vettig anledning till varför marknaden är så mkt mer lukrativ för uppstickare nu än för 20 år sedan. Kommer elbilar på något lustigt sätt göra hela bilbranschen mkt större? Att bara uppstickare skulle kunna producera bra elbilar är ju bara trams.
Citera
2021-03-16, 18:45
  #4756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Oavsett om bilen är driven av bensin, el, eller blommor och kärlek, så är det fortfarande en bil. Det är samma marknad de konkurrera om. Det finns ingen anledning till att tro att marknaden kommer bli större bara för nästa modell är en elbil istället för bensinbil, och jag är högst tveksam till att vi hade sett samma hype om tesla hade producerat bensinbilar som var lite mer bensinsnåla eller liknade och det är det som gör hypen så dum. Så frågan är då varför ska uppstickare (inte bara tesla utan även lucid, nio etc) värderas högre än uppstickare för 20 år. Presentera en vettig anledning till varför marknaden är så mer lukrativ för uppstickare nu än för 20 år sedan. Kommer elbilar på något lustigt sätt göra hela bilbranschen mkt större? Att bara uppstickare skulle kunna producera bra elbilar är ju bara trams.

Det är ingen som påstått att det kommer köras fler bilar i framtiden. Skulle snarare tro tvärtom.

Däremot kommer i princip alla köra elbilar om 10 år. Man får tycka vad man vill om det, men det är så det kommer bli.

Idag utgör elbilarna under 5% av samtliga bilar i Sverige, samtidigt som försäljningen ökar exponentiellt.

I Norge utgjorde elbilarna över 50% av all bilförsäljning 2020.

Jag säger det igen: de som inte hänger med i elbilsutvecklingen kommer försvinna, oavsett hur stora de är idag.

Tesla ligger typ 10 år före alla andra idag. Do the math.

Btw jag kör den fetaste dieselbilen du kan föreställa dig. Men jag är inte här och sysslar med tesla för att jag gillar elbilar, utan för att tjäna pengar. Miljö och el rör mig inte i ryggen.

Återigen: inom max 5år ligger teslas aktie på över 2000 dollar.
__________________
Senast redigerad av barfotalasse 2021-03-16 kl. 18:57.
Citera
2021-03-16, 19:27
  #4757
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
USA och Kina är ju världens största bilmarknader, det är därför jag jämför med dem. Det gäller även stora länder i Europa, som Tyskland.

Den normala pendlaren vill nog inte behöva ladda sin bil varje dag, precis som man inte vill åka till macken och tanka varje dag. Bara för att man kör korta sträckor betyder inte det att man vill ha en elbil med kort räckvidd.

Du och Krösus har fel angående bromsningen. Du sliter endast på bromsarna när du trycker på bromspedalen. One pedal driving är precis som det låter, du kör bara med accelerationspedalen, släpper du på pedalen så saktar bilen ner som om du hade tryckt ner bromspedalen. Enda gången du behöver använda bromsen är om du behöver tvärnita. Gillar man inte det så är det bara att ändra på inställningarna.

Angående värderingen kan den tyckas hög när man inte har dykt in djupt i vad Tesla är för bolag.
Jag håller med om att vi inte kommer någonstans med våra inlägg, men det är för att du, likt många andra i tråden inte vill ta tiden att läsa på om Tesla. Ni bara stirrar på p/e och jämför med andra biltillverkare och tar slutsatsen att aktien är övervärderad. Jag försöker bara få er att förstå vilket tillfälle ni har att tjäna stora pengar.

Denna videon förklarar varför Tesla fortfarande är billig, och varför det absolut inte är för sent att hoppa på tåget. https://youtu.be/i9eWmAkTTTw
Jag tycker att han är onödigt konservativ och tror personligen att man kan dubbla siffrorna.
Nu visar dock ditt inlägg om bromsarna på okunskap, det är vida känt att det är ett problem för skivbromsar att inte användas, det orsakar dyrare reperationskostnader än att byta belägg då och då, i form av kärvande bromsok..

https://teslaclubsweden.se/forum/vie...p?f=62&t=21936

Tesla cluben har tom uppmärksammat problemen, bra att veta om man ska skaffa elbil...

Vet själv att vi hade problem med lastbilar där förarna körde för bra ecodriving och med hjälp av stort användande av tillsatsbromsar skapade problem med bromsskivorna som orsakade kostsamma haverier, tom bränder då kärvande bromsok orsakade varmgång i bromsskivan.

Citat:
Bromsvätsketest
Tesla rekommenderar att bromsvätska testas avseende föroreningar vartannat år och byts ut vid behov.

Vintervård
Tesla rekommenderar att man gör ren och smörjer alla bromsok var tolfte månad eller varje 20 000 km för bilar i regioner med kallt klimat.
Från Tesla själva..
https://www.tesla.com/sv_SE/support/car-maintenance
Citera
2021-03-16, 19:46
  #4758
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu visar dock ditt inlägg om bromsarna på okunskap, det är vida känt att det är ett problem för skivbromsar att inte användas, det orsakar dyrare reperationskostnader än att byta belägg då och då, i form av kärvande bromsok..

https://teslaclubsweden.se/forum/vie...p?f=62&t=21936

Tesla cluben har tom uppmärksammat problemen, bra att veta om man ska skaffa elbil...

Vet själv att vi hade problem med lastbilar där förarna körde för bra ecodriving och med hjälp av stort användande av tillsatsbromsar skapade problem med bromsskivorna som orsakade kostsamma haverier, tom bränder då kärvande bromsok orsakade varmgång i bromsskivan.


Från Tesla själva..
https://www.tesla.com/sv_SE/support/car-maintenance
Jag var inne på samma sida men läste bara detta
Citat:
I och med att de är elbilar är det till och med sällan bromsbeläggen behöver bytas eftersom regenerativ bromsning återför energi till batteriet vilket väsentligen minskar slitaget på bromsarna.
Det du citerade står det "byt vid behov"
Det andra med regioner med kallare klimat visste jag dock inte. Bra att veta för oss i Sverige.
Citera
2021-03-16, 22:17
  #4759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Det är ingen som påstått att det kommer köras fler bilar i framtiden. Skulle snarare tro tvärtom.

Däremot kommer i princip alla köra elbilar om 10 år. Man får tycka vad man vill om det, men det är så det kommer bli.

Idag utgör elbilarna under 5% av samtliga bilar i Sverige, samtidigt som försäljningen ökar exponentiellt.

I Norge utgjorde elbilarna över 50% av all bilförsäljning 2020.

Jag säger det igen: de som inte hänger med i elbilsutvecklingen kommer försvinna, oavsett hur stora de är idag.

Tesla ligger typ 10 år före alla andra idag. Do the math.

Btw jag kör den fetaste dieselbilen du kan föreställa dig. Men jag är inte här och sysslar med tesla för att jag gillar elbilar, utan för att tjäna pengar. Miljö och el rör mig inte i ryggen.

Återigen: inom max 5år ligger teslas aktie på över 2000 dollar.

Så om inte flera kommer köra bil i framtiden utan snarare färre, då kvarstår min fråga varför ska man värdera uppstickare högre idag än vad man gjorde för exempelvis 20 år sedan? Det spelar ingen roll hur stor del elbilar utgör av bilförsäljning idag emot hur stor del den kommer utgöra om 10 år. Ingen förnekar att elbilar är framtiden. Men det irrelevant, då det i slutändan bara är en bil, och även om vi inte hade haft elbilar så hade vi ju fortfarande haft nya bilar om 10 år, så biltillverkarna hade fortfarande behövt förnya sig för kunna sälja nästa bil oavsett hur stora de är idag så garantera det inte att de förblir det elbil eller inte elbil. Så det du skriver, "de som inte hänger med i elbilsutvecklingen kommer försvinna, oavsett hur stora de är idag. ", hade ju varit lika mkt sant även om du stryker ord el. Precis som det var för 20 år sedan, 50 år sedan etc, de kommer alltid nya bilar. Så som sagt varför ska man värdera uppstickare högre nu?

Varför utgår du ifrån att de etablerade inte kommer hänga med? Det handlar väldigt sällan om att vara först när det gäller teknologi, och om nu tesla ligger förre andra nu (vilket man kan diskutera emot), så kan det ju bero på att de andra inte har satsat lika mkt på det än då teknologin inte har varit redo än. Men vi kan redan se andra biltillverkare komma ut med på många sätt bättre elbilar än tesla. Om tesla har något nämnvärt försprång nu så lär det nog se väldigt annorlunda ut om 10 år.

Just nu är teslas marknadsvärde mer än det dubbla av toyotas, toyota som har ca 15% av all bilförsäljning, så redan nu är det prisat in kursen att tesla kommer bli mer en dubbelt så stort som toyota är idag. Det innebär att marknaden redan har prisat in att tesla kommer få mer än 30% av bilmarknaden, eller förlåt elbilmarknaden, av någon anledning blir det ju mer lukrativt då det är elbilar även om ingen fortfarande har klarat av att säga varför, och du säger att bilmarknaden snarare kommer minska? Jag får inte det att gå ihop?
Citera
2021-03-16, 23:22
  #4760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Så om inte flera kommer köra bil i framtiden utan snarare färre, då kvarstår min fråga varför ska man värdera uppstickare högre idag än vad man gjorde för exempelvis 20 år sedan? Det spelar ingen roll hur stor del elbilar utgör av bilförsäljning idag emot hur stor del den kommer utgöra om 10 år. Ingen förnekar att elbilar är framtiden. Men det irrelevant, då det i slutändan bara är en bil, och även om vi inte hade haft elbilar så hade vi ju fortfarande haft nya bilar om 10 år, så biltillverkarna hade fortfarande behövt förnya sig för kunna sälja nästa bil oavsett hur stora de är idag så garantera det inte att de förblir det elbil eller inte elbil. Så det du skriver, "de som inte hänger med i elbilsutvecklingen kommer försvinna, oavsett hur stora de är idag. ", hade ju varit lika mkt sant även om du stryker ord el. Precis som det var för 20 år sedan, 50 år sedan etc, de kommer alltid nya bilar. Så som sagt varför ska man värdera uppstickare högre nu?

Varför utgår du ifrån att de etablerade inte kommer hänga med? Det handlar väldigt sällan om att vara först när det gäller teknologi, och om nu tesla ligger förre andra nu (vilket man kan diskutera emot), så kan det ju bero på att de andra inte har satsat lika mkt på det än då teknologin inte har varit redo än. Men vi kan redan se andra biltillverkare komma ut med på många sätt bättre elbilar än tesla. Om tesla har något nämnvärt försprång nu så lär det nog se väldigt annorlunda ut om 10 år.

Just nu är teslas marknadsvärde mer än det dubbla av toyotas, toyota som har ca 15% av all bilförsäljning, så redan nu är det prisat in kursen att tesla kommer bli mer en dubbelt så stort som toyota är idag. Det innebär att marknaden redan har prisat in att tesla kommer få mer än 30% av bilmarknaden, eller förlåt elbilmarknaden, av någon anledning blir det ju mer lukrativt då det är elbilar även om ingen fortfarande har klarat av att säga varför, och du säger att bilmarknaden snarare kommer minska? Jag får inte det att gå ihop?


Jag förstår din frågeställning och det är bra att du är kritisk. Man måste lyfta på varje sten. Du tänker långsiktigt, sort och rätt. Precis som man borde när man investerar i aktier.

Enkla svaret är att jag tror tesla kommer vinna mark. Den marken du pratar om och lite till.

Jag har aldrig sagt att de redan etablerade kommer försvinna, bara att om de inte hänger med i elbilsutvecklingen, så gör de det. Många kommer nog hänga med. Några kommer kanske göra det bättre än Tesla.

Jag kan bara inte definiera vilka just nu. Tesla däremot vet jag vad jag satsar på och är helt övertygad kommer vinna mer mark. Så länge de är banbrytande och revolutionerade inom sitt område, vilket de faktiskt är.

Ungefär som amazon och Square Inc är inom sina fält.

Men tänk såhär:

Samma analogi går egentligen att använda i alla branscher. Vad gjorde att Apple lyckades bättre inom mobiltelefoni än de andra? Vad gör dem unika? När det ändå är mobiltelefoner?

Jag kan se många likheter mellan teslas situation idag och iPhones för 10 år sedan.

Tesla är ett starkt varumärke i fronten av elbilsbranschen med ständigt utvecklande teknologi och bygger nya fabriker hela tiden. Jag vill inte veta så mycket mer.
Citera
2021-03-17, 00:15
  #4761
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Oavsett om bilen är driven av bensin, el, eller blommor och kärlek, så är det fortfarande en bil. Det är samma marknad de konkurrera om. Det finns ingen anledning till att tro att marknaden kommer bli större bara för nästa modell är en elbil istället för bensinbil, och jag är högst tveksam till att vi hade sett samma hype om tesla hade producerat bensinbilar som var lite mer bensinsnåla eller liknade och det är det som gör hypen så dum. Så frågan är då varför ska uppstickare (inte bara tesla utan även lucid, nio etc) värderas högre än uppstickare för 20 år. Presentera en vettig anledning till varför marknaden är så mkt mer lukrativ för uppstickare nu än för 20 år sedan. Kommer elbilar på något lustigt sätt göra hela bilbranschen mkt större? Att bara uppstickare skulle kunna producera bra elbilar är ju bara trams.
Att du blandar in märkliga scam-företag som NIO visar väl med all tydlighet att du bara hittar på en negativ historia. Eller menar du att någon här inne faktiskt hypat NIO?

Det är gammalt klassiskt nigeriabrev-upplägg. Att i den här marknaden kalla sitt företag för Nicola gör att alla IQ>100 tycker att det är så dumt att de tittar åt ett annat håll, dvs det uppfattas som rent brus. Medan de tittar åt ett annat håll kan mer utmanade människor snacka upp varandra. Plötsligt har du en enorm mängd människor som stöttar varandra, så när det börjar droppa in folk med hjärnceller och påpeka att detta är galet så kommer en majoritet skrika tillbaka "ahem du är bara avundsjuk!". Scam-företag vill filtrera bort kunniga människor, och Nicola gör det redan i namnet.

Och detta skulle på något vis vara negativt för Tesla?

Självklart visar det att aktiemarknaden är överhettad, men det är ingen nyhet och har inte heller så mycket med Tesla att göra.

EDIT: En motsvarighet är ju alltså att säga att Microsoft och Apple är övervärderade pga att svagbegåvade slänger sig in i Snowflake. Både MSFT och AAPL kan vara övervärderade, men det har då inget att göra med Snowflake.
__________________
Senast redigerad av LarryLarry 2021-03-17 kl. 00:49.
Citera
2021-03-17, 08:31
  #4762
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag var inne på samma sida men läste bara detta

Det du citerade står det "byt vid behov"
Det andra med regioner med kallare klimat visste jag dock inte. Bra att veta för oss i Sverige.
Jo, detsamma gäller egentligen tex Volvo, dom rekommenderar byte av bromsvätskan varannat år, men brukar mäta och påpeka om de behövs eller inte, men på min bil har deras testanordning detekterat fukt i bromsvätskan varannat år, sen om de är scam eller inte vettetusan...

Skulle nog i detta fallet definiera "kallare klimat" som alla länder som har någon snö på vintern. Vet inte om dom har det idag men det vore inte fel om elbilar hade någon funktion som ibland stängde av motorbromsen helt och förlitade sig på bromsskivorna några mil för att hålla dom i arbete då och då.

Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
I Norge utgjorde elbilarna över 50% av all bilförsäljning 2020.

Jag säger det igen: de som inte hänger med i elbilsutvecklingen kommer försvinna, oavsett hur stora de är idag.
Fast hur stor marknadsandel hade Tesla av de, 15%?
Citera
2021-03-17, 12:02
  #4763
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Jag förstår din frågeställning och det är bra att du är kritisk. Man måste lyfta på varje sten. Du tänker långsiktigt, sort och rätt. Precis som man borde när man investerar i aktier.

Enkla svaret är att jag tror tesla kommer vinna mark. Den marken du pratar om och lite till.

Jag har aldrig sagt att de redan etablerade kommer försvinna, bara att om de inte hänger med i elbilsutvecklingen, så gör de det. Många kommer nog hänga med. Några kommer kanske göra det bättre än Tesla.

Jag kan bara inte definiera vilka just nu. Tesla däremot vet jag vad jag satsar på och är helt övertygad kommer vinna mer mark. Så länge de är banbrytande och revolutionerade inom sitt område, vilket de faktiskt är.

Ungefär som amazon och Square Inc är inom sina fält.

Men tänk såhär:

Samma analogi går egentligen att använda i alla branscher. Vad gjorde att Apple lyckades bättre inom mobiltelefoni än de andra? Vad gör dem unika? När det ändå är mobiltelefoner?

Jag kan se många likheter mellan teslas situation idag och iPhones för 10 år sedan.

Tesla är ett starkt varumärke i fronten av elbilsbranschen med ständigt utvecklande teknologi och bygger nya fabriker hela tiden. Jag vill inte veta så mycket mer.

Ja ta mark måste de. En kurs på 2000usd skulle innebära att marknaden har prisat in att de kommer ha ca 100% av hela bilmarknaden, känns ju rimligt, ingen bubbla alls.

Amazon/apple satsade på marknader som växte, bilmarknaden säger ju du kommer minska. Sedan hade apple aldrig någon vansinnig värdering, för 10 år sedan så hade de en p/e på 14 och var etablerade. Apple är också ett tydligt exempel på att det handlar inte om att vara först. Apple är nästan alltid sen med saker, men då de kommer med det så tar massorna till sig det.

Så för göra om min fråga ifrån varför värdera uppstickare inom bilbranschen högre idag än för 20 år sedan, till anpassa det till apple som du nämner, varför värdera man tesla mkt högre än vad man värderade apple för 10 år sedan?
Citera
2021-03-17, 12:17
  #4764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Ja ta mark måste de. En kurs på 2000usd skulle innebära att marknaden har prisat in att de kommer ha ca 100% av hela bilmarknaden, känns ju rimligt, ingen bubbla alls.

Amazon/apple satsade på marknader som växte, bilmarknaden säger ju du kommer minska. Sedan hade apple aldrig någon vansinnig värdering, för 10 år sedan så hade de en p/e på 14 och var etablerade. Apple är också ett tydligt exempel på att det handlar inte om att vara först. Apple är nästan alltid sen med saker, men då de kommer med det så tar massorna till sig det.

Så för göra om min fråga ifrån varför värdera uppstickare inom bilbranschen högre idag än för 20 år sedan, till anpassa det till apple som du nämner, varför värdera man tesla mkt högre än vad man värderade apple för 10 år sedan?

Värderingen som du kallar det kommer av att alla och då menar jag alla handlar med aktier idag. Bilmekanikern köper aktier, undersköterskan köper aktier. Klientelet är inte enbart wallstreet män med hermes kostymer och kotlettfrillor som det var för 10-15 år sedan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback