Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-14, 14:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Förutom att de redan har solcellspaneler på plats billigare än konkurrenterna samt integrerat i taket som är tåligare tak än andra tak. De har redan batteristorageslösningar och hjälper redan olika utsatta områden i världen med att balansera sitt energinät. Bilarna blir hela tiden lite billigare och lite bättre. FSD kommer med stor sannolikhet hända med tanke på hur AI fungerar och hur långt de redan kommit. Robotaxis osv kanske inte sker på samma drömmande sätt som redan målats upp. Men tids nog så.

Nej, du klarar helt enkelt inte av att se all fundament som redan lämnat startgropen och är på väg att bli verklighet inom alla deras områden.

Du får gärna fortsätta ha skygglapparna på. Mig gör det inget om ni är många non belivers, det håller aktiekursen nere lite till. För varje månad köper jag mer medans ni andra tjatar om bilar och att det inte kommer gå och inga fundament finns.

Berätta hur du som troligen inte verkar inom denna bransch vet bättre än Elon Musk som levt i denna verklighet i årtioenden med att förbättra framtiden inom dessa områden och investerat alla sina pengar och gör ett stort avtryck redan nu. Berätta hur du vet bättre än Elon om hans område om att det inte finns några fundament för kommande 5-10 år.

Säg även det till alla stora investerar som värderar bolag och gjort det framgångsrikt och ser att allt Tesla gör är att bädda inför framtiden och vi är bara i startgropen för vad som komma skall.

Jag köper faktiskt tesla aktier. Men inte för att jag tror på några fåniga grejer som att Musk är ett geni eller att de ska sälja 20 miljoner bilar (LOL) 2030 utan för att jag vet att det finns tillräckligt många fanboys som inte vet något om utveckling av bilar kommer att driva upp kursen. Därför köper jag tesla aktier.

Jag har jobbat med att utveckla VWs MEB plattform samt Volvos SPA2. Jag är i högsta grad involverad i utvecklingen av elbilar. Det är snarare ni fanboys som har noll aning om utveckling av bilar som är mest högljudda om Teslas förträfflighet.
Citera
2021-03-14, 14:39
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag köper faktiskt tesla aktier. Men inte för att jag tror på några fåniga grejer som att Musk är ett geni eller att de ska sälja 20 miljoner bilar (LOL) 2030 utan för att jag vet att det finns tillräckligt många fanboys som inte vet något om utveckling av bilar kommer att driva upp kursen. Därför köper jag tesla aktier.

Jag har jobbat med att utveckla VWs MEB plattform samt Volvos SPA2. Jag är i högsta grad involverad i utvecklingen av elbilar. Det är snarare ni fanboys som har noll aning om utveckling av bilar som är mest högljudda om Teslas förträfflighet.
Okej experten, nämn några saker som Volvo och VW gör bättre än Tesla när det kommer till elbilar
Citera
2021-03-14, 15:45
Medlem
Powrs avatar
Jag behöver lite råd! Jag vet inte hur jag ska lägga upp min "exit strategy"
Jag är redan dollar miljonär och hade kunnat pensionera mig redan idag. Problemet är att jag inte vill sälja en enda aktie än. Hur hade ni andra gjort? Jag skriver inte detta för att skryta eller något sådant, jag vill verkligen höra lite olika strategier. Vad jag gjort nu iaf är att gå ner till deltid, jag jobbar 2-3 dagar i veckan bara för att täcka utgifter, jag har även 6 månadslöner på sparkontot som ska täcka andra utgifter. Egentligen vill jag sluta jobba helt men jag får väll hålla ut lite till antar jag?
Hit me with your best tips är ni snälla.
Citera
2021-03-14, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag är redan dollar miljonär och hade kunnat pensionera mig redan idag. Problemet är att jag inte vill sälja en enda aktie än. Hur hade ni andra gjort? Jag skriver inte detta för att skryta eller något sådant, jag vill verkligen höra lite olika strategier. Vad jag gjort nu iaf är att gå ner till deltid, jag jobbar 2-3 dagar i veckan bara för att täcka utgifter, jag har även 6 månadslöner på sparkontot som ska täcka andra utgifter. Egentligen vill jag sluta jobba helt men jag får väll hålla ut lite till antar jag?
Sälj innan det kraschar...
Citera
2021-03-14, 16:28
Avstängd
Citat:

Om jag varit dig hade jag flyttat till ett varmt land. ex Thailand där dina pengar tom tredubblas i värde. Öppna en uppfinnarverkstad (hade jag gjort) och bygga kul grejor. Gå på gym. Lär dig dyka tex. Ät sunt. Investera i din kropp. Köp inget. Bara hyr. Behöver du en moped så hyr den. Hyr en lägenhet med gemensam pool. (2000-3000 skr/mån) Åk bara buss, tåg och taxi och hyr dig fram så mycket det går. Ägande (förutom aktier och valutor) bara stör livet. Vad vill du med ditt liv?

Jag vet en kille som är i Thailand. Han äger ingenting och bor ingenstans. Kör bara runt i Thailand träffar folk och gör youtubefilmer om bilar och snygga brudar. Han hyr bara dit han kommer. Han lever det liv han vill leva men måste göra youtubefilmer. Du behöver inte göra youtubefilmer. Dina Tesla är idiotsäkra. - Alltså lev enkelt i Thailand.

Killen i Thailand som lever sitt liv som han vill. Go for it.
https://www.youtube.com/watch?v=hWvQWVWDR6I
Citera
2021-03-14, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Märkliga slutsatser att dra i samma stycke.

SpaceX och Tesla har fått sammanlagt ungefär 5 miljarder dollar i statligt stöd sedan de startade. Tycker du det är speciellt mycket i ett av världens absolut största företag?
!
Nu är ju tesla bara stora till börsvärdet.
I övrigt kan det inte räknas som ett jättestort företag
Senast redigerad av Mackan70 2021-03-14 kl. 16:52.
Citera
2021-03-14, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Alla handlar i Dollar. Dollar, EWuro och Skr är extremt inflationbenägna. Se bara på skr som är en veritabel katastrof....
skr går det bara utför när Löfvén minar för glatta livet för att försörja importerade analfabeter och ensamkommande och gud vet allt på den östra sidan av den skandinaviska halvön.
SEK är inte alls någon katastrof.
Går du ett år tillbaka så är kronan upp 13% mot dollarn. I ett 5 årigt perspektiv så är det i stort sett dött lopp.
Citera
2021-03-14, 17:08
Avslutat konto
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Nu är ju tesla bara stora till börsvärdet.
I övrigt kan det inte räknas som ett jättestort företag

Alltså inte helt enormt, men ganska stort. Typ top 100 i USA. Däremot kommer det bli enorma med tanke på hur de öppnar fabriker och framtidsprognoser med elbilsanvändandet.
Senast redigerad av barfotalasse 2021-03-14 kl. 17:10.
Citera
2021-03-14, 19:31
Medlem
flybikess avatar
la en order på 1 tesla aktie nu! yolo
får sälja om de går allt för dåligt har inget jättestort kapital att investera med men vi prövar ;D
Citera
2021-03-14, 20:08
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Om jag varit dig hade jag flyttat till ett varmt land. ex Thailand där dina pengar tom tredubblas i värde. Öppna en uppfinnarverkstad (hade jag gjort) och bygga kul grejor. Gå på gym. Lär dig dyka tex. Ät sunt. Investera i din kropp. Köp inget. Bara hyr. Behöver du en moped så hyr den. Hyr en lägenhet med gemensam pool. (2000-3000 skr/mån) Åk bara buss, tåg och taxi och hyr dig fram så mycket det går. Ägande (förutom aktier och valutor) bara stör livet. Vad vill du med ditt liv?

Jag vet en kille som är i Thailand. Han äger ingenting och bor ingenstans. Kör bara runt i Thailand träffar folk och gör youtubefilmer om bilar och snygga brudar. Han hyr bara dit han kommer. Han lever det liv han vill leva men måste göra youtubefilmer. Du behöver inte göra youtubefilmer. Dina Tesla är idiotsäkra. - Alltså lev enkelt i Thailand.

Killen i Thailand som lever sitt liv som han vill. Go for it.
https://www.youtube.com/watch?v=hWvQWVWDR6I
Ja juste, tänkte inte ens på att pengarna tripplas i ett billigt land. Tack för tipset
Citera
2021-03-15, 00:32
Medlem
Citat:
Är i lite liknande sits som dig och vet exakt vad du menar! Vad jag gjorde nyligen var att sälja av ca 10% av mitt TSLA innehåll och investera denna summa i annat på börsen. Aboslute känns det lite små surt att sälja TSLA, men någonstans tror jag man måste släppa "känslorna" man har för en viss aktie och helt enkelt gå vidare till nästa aktie. Försök hitta andra aktier som känns lovande och har grym potential och köp i dem.
Förresten, har du köpt en Tesla? Det är också kul att göra ;-)
Citera
2021-03-15, 01:04
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av my1m
Är i lite liknande sits som dig och vet exakt vad du menar! Vad jag gjorde nyligen var att sälja av ca 10% av mitt TSLA innehåll och investera denna summa i annat på börsen. Aboslute känns det lite små surt att sälja TSLA, men någonstans tror jag man måste släppa "känslorna" man har för en viss aktie och helt enkelt gå vidare till nästa aktie. Försök hitta andra aktier som känns lovande och har grym potential och köp i dem.
Förresten, har du köpt en Tesla? Det är också kul att göra ;-)
Jag har inte köpt en Tesla än men jag är jävligt sugen! Vill först flytta till ett hus och skaffa en snabbladdare i garaget. Sen vet jag inte om jag vill vänta på Model S Plaid+
Äger du en Tesla? Har du slutat jobba helt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in