Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-13, 20:53
  #3913
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
TSLA har i skrivande stund ett P/E-värde på 1 410!!!!

Tror inte någon kan förneka att bolaget i dagsläget är sjuuukt övervärderat. Men jag håller ändå fast! Första gången jag är med i en bubbla så ska bli roligt att vara mitt i stormens öga när korrektionen väl kommer. Och jag tror på Tesla på lång sikt, framförallt deras varumärke och deras infrastruktur för laddningsstationer. Där finns enligt mig deras största "vallgrav" som Buffet skulle säga.
Citera
2021-01-13, 21:33
  #3914
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Det du säger hade varit logiskt om Tesla var ensamma om att erbjuda elbilar, men det är dom inte.

Sen är kalkylen lagom oseriös, det är ofta annat än motorn i en nyare bil som går sönder, en Tesla har väl också fjädring, hjulupphängning, bromssystem osv? En tung elbil lär få några problem med de sakerna på 10 år / 20000 mil.. Argumentet att elbromsen avlastar bromsarna är snarare skadligt, finns en anledning till att bakbromsarna på bilar oftare kärvar ihop och behöver lagas än dom där fram. Köra en bil, om än en Tesla i 10 år utan nån service känns vanskligt.

Ok, jag menar att de tillverkare som satsar på elbilar har ett försprång (för fossilbilar kommer att försvinna inom 10 år). Kalkylen sa inte att motorn gick sönder (det som kostade mest var drivmedlet). Är man först med något så kan man utnyttja det. Det är inte så mycket som går sönder i en elbil. En elbil behöver inte slita på bromsklossarna så mycket. De jag känner som har elbilar har typ aldrig bytt bromsbelägg. Rostproblemen är nog likvärdiga (jag vet inte). Vad jag vet så krävs det ingen service på en Tesla för att garantin ska gälla. På firman jag jobbar har de Tesla som firmabil. Det har varit några pinsamma fel på den såsom att bagageluckan fylldes av regnvatten. Parkerar man i ett underjordsgarage utan tidigare bluetooth-parning resulterar det i att man får bärga bilen om internet-täckning saknas.
Teslan är grymt mycket trevligare att köra än alla fossilbilar jag kört. Du bara nöddar gaspedalen och alla andra bilar finns i backspegeln...
Citera
2021-01-13, 22:18
  #3915
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Första gången jag är med i en bubbla så ska bli roligt att vara mitt i stormens öga när korrektionen väl kommer. Och jag tror på Tesla på lång sikt, framförallt deras varumärke och deras infrastruktur för laddningsstationer. Där finns enligt mig deras största "vallgrav" som Buffet skulle säga.

Varför skulle det vara kul att vara med om en korrektion? Att förlora pengar?
Jag föredrar att försöka förutspå när en nedgång är på gång och då sälja.

Sen köpa tillbaka vid lägre nivå eller köpa annan aktie så länge som ligger på låga nivåer.

Varför tycka det är kul att se en korrektion där man kanske förlorar allt från tusentals, tiotusentals eller hundratusentals kronor beroende på hur mycket man har investerat?
Citera
2021-01-14, 05:08
  #3916
Medlem
Purovskys avatar
Varför tycka det är kul att se en korrektion där man kanske förlorar allt från tusentals, tiotusentals eller hundratusentals kronor beroende på hur mycket man har investerat?[/quote]

För att det kan bli utmärkta köplägen, ingen som har lite koll ligger väl "all in" nu?
Citera
2021-01-14, 08:48
  #3917
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
1. Vad jag vet har samtliga stora biltillverkare planer på elbilar, vissa har sålt dom i många år, BMW har sålt sin i3 sedan 2013 som exempel. Möjligtvis hade de traditionella biltillverkarna hellre sett att det tog längre tid, då dom ändå tjänar en hel del på sina bilar med förbränningsmotorer i form av service osv, men att det skulle hända har dom troligtvis redan vetat långt innan Tesla ens fanns. Tesla har en liten andel av elbilsmarknaden idag, och dom stora biltillverkarna har bara börjat pumpa ut elbilar, varför tror du Teslas marknadsandelar skulle öka nämnvärt? Det mesta pekar egentligen åt det motsatta..

2. Du glömmer det faktum att de flesta nyttjar sina bilar vid samma tidpunkter, alla kan inte ta en Tesla robottaxi till sitt jobb kl 7 på morgonen för det vill troligtvis ägarna till bilarna också göra vid den tidpunkten. Och de flesta är skeptiska till att låna ut sin bil till en person för en dag, vem i hela friden skulle då vilja att den körde runt en massa främlingar på dagarna? Kul när bilen gjort taxijobb under dagen och kommer till dig för att köra hem dig, och du blir varse om att där ligger en spya i baksätet...

3. Du skriver "sina batterier", är du medveten om att det är andra företag, tex Panasonic och LG som tillverkar batterier till Tesla? Det Tesla presterat hittills är att presentera en ambition om att tillverka egna batterier om 1 år, då Tesla i princip aldrig hållit en deadline så kan man anta att det kommer hända denna gången med.

Framdrivningen i en bil är en liten del av hela paketet, tror du en person som kört Mercedes hela sitt liv på en gång ska överge den och köpa en Tesla som är ihopmonterad som en Dacia och plastig som vilken jänkarbil som helst för att den kan spela upp pruttljud när man sätter sig i ett säte?


Förstår inte varför man skulle motivera Teslas värdering genom att jämföra med andra haussade och övervärderade bolag, jämför med Toyota, Volkswagen, Daimler, du vet dom som faktiskt gjort och gör, vad Tesla försöker göra, i 100 år...

Om vi bara antar att allting faller ut perfekt för Tesla, dom blir marknadsledande, dom säljer bilar som fan med bra marginaler, då kan man kanske hoppas som en Tesla tjur att dom uppnår samma försäljningssiffror som Toyota, med dubbla, kanske till och med trippel vinstmarginal, går det ens då motivera dagens börsvärde? Börsvärdet är 32 gånger högre idag! Toyota säljer närmare 10 miljoner bilar om året, ska Tesla sälja 32 gånger fler bilar då med samma vinstmarginal som Toyota gör idag? Eller kanske sälja 10 miljoner bilar om året fast med 32 gånger högre vinstmarginal?

Börja inte snacka om deras solceller och grejer, om man öppnar ögonen lite märker man att både Eon och Ikea börjat pracka på solceller med batteripaket till svensson, med leasingavtal och grejer...

samtliga stora biltillverkare har planer på elbilar eftersom Tesla visat dem att de kommer konka om de inte ställer om. WW's VD gick själv ut för en tid sen och sa att de kunde vara nästa Nokia om de inte agerade.

Som nämnt är tesla kursen svår att försvara atm, men folk har bitchat om den i flera år även när den var 90% lägre.

För att förstå Tesla behöver man läsa på ganska mkt om vad de faktiskt gör och hur de jobbar, det går inte att bara se på siffrorna. Jag har nästan varje dag följt detta bolag i fler års tid och det handlar om att de förändrar totalt från grunden, utifrån vad som är fysiskt möjligt.

Ang självkörande teknik stämmer det att flera andra aktörer kör samma race, vilket är ett argument för att det kommer hända (dvs mot tesen att självkörande bilar aldrig kommer hända). Men Tesla är ljusår före i datainsamling, också kommer de kunna skjuta ut sin upgrade via mjukvara när det är klar och över natten har de miljoner möjliga robotaxis.
Kommer man vilja hyra ut sin bil för det, beror på, om inte så producerar Tesla bilarna för sig själv och kör dem. Det kommer kunna vara såpass lönsamt att det ändå löser sig, likadant med att fler åker samtidigt så ska det där vara möjligt att lösa logistiskt med algoritmer och carsharing, finns förm redan nu sådant med Uber. Det är enkelt att räkna på det investeringsmässigt, drar din robotaxi in 1000kr om dan betalar den av sig på mindre än två år, omkostnader inräknat, så det blir svårt att inte försvara den verksamheten...
Time will tell som Cathy Wood säger.


Ang Batteriteknik så är det mer än att LG producerar dem, dessa företag gör även cellerna för andra tillverkare idag men dessa får inte ut samma kräm, experter (Sandy Munro) som är en legend i bilproduktion och först dissade Tesla säger, efter att ha brutit ner bilarna att de liggar ca 10år före konkurrenterna i elektroniken.
Sen är planen just att de ska producera sin egna teknik där de gjort om den från grunden, vilket kommer dirupta flera industrier.

Iaf, som nämnt kan kursen rasa, säker 50-60% också närmaste två åren, och just nu är den extremt hypad, men kritikerna har alltid varit där även vid 90% lägre värdering. Långsiktigt måste jag dock vara med bolaget (2023 och senare är när det riktigt har slagit igenom vad jag tror) och det är irrelevant vad man eg käbblar om, jag kan försöka ge lite perspektiv kring hur man resonerar när man investerar i desruptiv teknologi som kan rycka undan mattan på allt annat, eller så håller man sig till Cloetta som inte gjort nått nytt på 30år, det är lite olika vad man äar lagd emot.
Just nu lever vi under den fjärde industriella revolutionen, tiden av desruptiv teknologi och innovation, jag menar att Tesla är spjutspetsen där.
__________________
Senast redigerad av SvaMp_ 2021-01-14 kl. 09:09.
Citera
2021-01-14, 13:21
  #3918
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Varför skulle det vara kul att vara med om en korrektion? Att förlora pengar?
Jag föredrar att försöka förutspå när en nedgång är på gång och då sälja.

Sen köpa tillbaka vid lägre nivå eller köpa annan aktie så länge som ligger på låga nivåer.

Varför tycka det är kul att se en korrektion där man kanske förlorar allt från tusentals, tiotusentals eller hundratusentals kronor beroende på hur mycket man har investerat?
Varför skulle jag sälja något jag tror på långsiktigt? Och jag har inte mycket investerat i Tesla så det gör inte mig så mycket om aktien skulle rasa. Jag ser det snarare som ett tillfälle att köpa på mig mer om det nu skulle ske.
Citera
2021-01-14, 18:10
  #3919
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Varför skulle jag sälja något jag tror på långsiktigt? Och jag har inte mycket investerat i Tesla så det gör inte mig så mycket om aktien skulle rasa. Jag ser det snarare som ett tillfälle att köpa på mig mer om det nu skulle ske.

Jag har köpt och sålt Tesla fram och tillbaka många gånger och även andra aktier. Är ju roligare att sälja en aktie när den står ovanligt högt och sedan köpa tillbaka den mycket billigare istället för att förlora alla pengarna på nedgången.

Just nu har jag inga Tesla alls då jag inte vågar vara med på det tåget i den här stunden.
Men kommer en rejäl dip så kommer jag vara framme och köpa igen. Under tiden sätter jag pengarna i andra aktier.

Edit, vill tillägga att det viktiga för mig är inte att aktien är billigare än när jag sålde den.
Det viktiga är att jag har pengarna där de gör mest nytta för stunden.
__________________
Senast redigerad av JohnBlund 2021-01-14 kl. 18:13.
Citera
2021-01-15, 05:35
  #3920
Avstängd
Ni som tror att Tesla är en bilfirma tänk en gång till. Ser ni inte på intervjuerna med Musk? Han säger om och om igen att han har tre mål i livet och ett av dessa är att göra planeten jorden fri från fossilt bränsle. Meningen är att bygga upp ett nytt energisystem för folk/grannat byter energi med varandra och alla skall producera el på deras hustak.Med starlink kan Elon tom bygga upp ett (spekulation) internet med eget banksystem egen valuta etc. Eget "Twitter" etc under ett konglomerat. (Mina spekulationer)

Ni som har aktier i Google. Vad är Google? En sökmotor. Vad är Amazon? Ullared på steroider? Vad är Ali Baba under den halvt utvecklingsstörda Jack Ma. Ullared på steroider. Twitter och Facebook tex har ingen substans och de lägger ner mer energi på marknadsföring och övervaka de anställda och användarna än att förbättra produkten. They are doomed. Tesla har substans. De andra är luftslott son leker halvgudar över åsikter istället för att bedriva företagsverksamhet. Twitterchefen tex ser ut som en uteliggare och resonerar som han precis klivit ut från en avloppstrumms där han tillbringat natten med en joint. Silicon Valley är dött. Det är bara dinosaurierba kvar och de ägnar mer tid åt att trampa ner konkurrenter och leta oliktänkare och jämföra Rolex klockor på golfbanan än att förbättra tjänsten/produkter. Twitter, Amazon, Facebook kan rasa fortare än Berlinmuren. Apple säljer livsstilar. Inte mobiler längre. Ingen substans.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-01-15 kl. 05:58.
Citera
2021-01-15, 07:24
  #3921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ni som tror att Tesla är en bilfirma tänk en gång till. Ser ni inte på intervjuerna med Musk? Han säger om och om igen att han har tre mål i livet och ett av dessa är att göra planeten jorden fri från fossilt bränsle. Meningen är att bygga upp ett nytt energisystem för folk/grannat byter energi med varandra och alla skall producera el på deras hustak.Med starlink kan Elon tom bygga upp ett (spekulation) internet med eget banksystem egen valuta etc. Eget "Twitter" etc under ett konglomerat. (Mina spekulationer)

Ni som har aktier i Google. Vad är Google? En sökmotor. Vad är Amazon? Ullared på steroider? Vad är Ali Baba under den halvt utvecklingsstörda Jack Ma. Ullared på steroider. Twitter och Facebook tex har ingen substans och de lägger ner mer energi på marknadsföring och övervaka de anställda och användarna än att förbättra produkten. They are doomed. Tesla har substans. De andra är luftslott son leker halvgudar över åsikter istället för att bedriva företagsverksamhet. Twitterchefen tex ser ut som en uteliggare och resonerar som han precis klivit ut från en avloppstrumms där han tillbringat natten med en joint. Silicon Valley är dött. Det är bara dinosaurierba kvar och de ägnar mer tid åt att trampa ner konkurrenter och leta oliktänkare och jämföra Rolex klockor på golfbanan än att förbättra tjänsten/produkter. Twitter, Amazon, Facebook kan rasa fortare än Berlinmuren. Apple säljer livsstilar. Inte mobiler längre. Ingen substans.


Jag håller inte med dig men jag uppskattar dina färgglada beskrivningar. Finns det något Flashback litteratur pris så röstar jag på dej.
Citera
2021-01-15, 08:12
  #3922
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
TSLA har i skrivande stund ett P/E-värde på 1 410!!!!

Tror inte någon kan förneka att bolaget i dagsläget är sjuuukt övervärderat. Men jag håller ändå fast! Första gången jag är med i en bubbla så ska bli roligt att vara mitt i stormens öga när korrektionen väl kommer. Och jag tror på Tesla på lång sikt, framförallt deras varumärke och deras infrastruktur för laddningsstationer. Där finns enligt mig deras största "vallgrav" som Buffet skulle säga.

Tesla = Wall street darling

Sexigt tech bolag, säljer bra, bankerna får fat checks. Man säljer en vision och skiter i P/E-tal och den finansiella info som finns.
Citera
2021-01-15, 08:18
  #3923
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Ni som tror att Tesla är en bilfirma tänk en gång till. Ser ni inte på intervjuerna med Musk? Han säger om och om igen att han har tre mål i livet och ett av dessa är att göra planeten jorden fri från fossilt bränsle. Meningen är att bygga upp ett nytt energisystem för folk/grannat byter energi med varandra och alla skall producera el på deras hustak.Med starlink kan Elon tom bygga upp ett (spekulation) internet med eget banksystem egen valuta etc. Eget "Twitter" etc under ett konglomerat. (Mina spekulationer)

Ni som har aktier i Google. Vad är Google? En sökmotor. Vad är Amazon? Ullared på steroider? Vad är Ali Baba under den halvt utvecklingsstörda Jack Ma. Ullared på steroider. Twitter och Facebook tex har ingen substans och de lägger ner mer energi på marknadsföring och övervaka de anställda och användarna än att förbättra produkten. They are doomed. Tesla har substans. De andra är luftslott son leker halvgudar över åsikter istället för att bedriva företagsverksamhet. Twitterchefen tex ser ut som en uteliggare och resonerar som han precis klivit ut från en avloppstrumms där han tillbringat natten med en joint. Silicon Valley är dött. Det är bara dinosaurierba kvar och de ägnar mer tid åt att trampa ner konkurrenter och leta oliktänkare och jämföra Rolex klockor på golfbanan än att förbättra tjänsten/produkter. Twitter, Amazon, Facebook kan rasa fortare än Berlinmuren. Apple säljer livsstilar. Inte mobiler längre. Ingen substans.

Musk har stor vision, för P/E tal på 1410 måste Tesla ta över alla bilmarknader i världen annars spricker bolagets höga värdering... de är kanske 0.1% sannolikhet att alla våta drömmar slår in och pushar TSLA aktien upp 100 procent till
Citera
2021-01-15, 09:00
  #3924
Medlem
libbens avatar
Snälla. Sluta nämn P/E. Ni som gör det gör bara bort er. Påvisar hur mycket insikt ni saknar i värdera bolag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback