Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-06, 23:26
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Elon Musk är också en fysiker.

Den där snubben som du länkar till är väl precis samma snubbe som gjorde en video om hur SpaceX aldrig skulle kunna landa en raket? Sen när SpaceX började återanvända raketer så tog han fort bort videon. Hans karriär verkar gå ut på att göra youtubevideos där han med stora bokstäver skriver BUSTED på olika projekt Elon Musks företag pysslar med för att sedan tjäna pengar några år innan projekten blir verklighet för att sedan ta bort videon. Undra när han tar bort videon om starship?

Den där snubben har dykit upp i diskussioner om Musk nu i några års tid och är alltid en lika stor pajas. Han verkar inte inse att det tar flera år att ta avancerad teknik från ritbordet till en produkt som massproduceras. Eller så är det precis detta som han inser och det hela hans affärsmodel bygger på. Elon Musk går ut med att ett av hans företag jobbar med x. Pajasen gör en video om hur x aldrig kommer kunna ske och tjänar pengar på mongon några år. Några år senare försvinner videon. Återupprepa med allt Musk pysslar med.

Just nu håller Boring company på och bygger kollektivtrafik i Las Vegas. Det är bara en tidsfråga innan Elon Musk konkurrerat ut det mesta inom kolletivtrafik och den där videon om loopen åker ner. Boring company ägs dock av SpaceX så detta kommer inte att påverka Teslas börsvärde så jättemycket.
Jag har inte sett den videon. Men nasa gjorde en raketlandning redan på 90 talet så det är inte Musk som uppfunnit det. Har du sett "loopen" från Las vegas? Större skämt får man leta efter.
Citera
2021-01-07, 11:02
Avstängd
När Starlink är uppbyggt kan Musk teoretiskt bygga upp ett eget bankväsende där uppe med egen kryptovaluta och ocensurerad Twitter, Spacebook, egen sökmotor mm. (teoretiskt) - Det blir nervöst i Red-Woodskogen i Kalifornien den dagen. Redwoodskogen har gått in i "narcisstisic mode" och har tusentals anställds enbart för att tex övervaka användarna istället för att förbättra produkten. Man satsar pengar på "livstiler" osv. - Man bygger huvudkontor för 5 miljarder dollar och jämför sina klockor på golfbanorna. Kort sagt de lägger ner enorm energi och fokus på ren nonsens istället för att de anställda skall förbättra den egna produkten. De har blivit megalomaniska. Om du snställs av Tesla så är ditt jobb att förbättra produkten. INGET ANNAT. ingen marknadsföring, ingen byråkrati, så lite möten som möjligt osv.

Tesla är först och främst ett energibolag som vill skapa självförsörjande el-producenter (DU) som "byter el" med varandra/grannar och till det behövs det astronomiska mängder batterier. Batteriet i en bil kan även försörja ett hus tex. - Vem vill ha en elräkning? Teslas fabriker skall bli helt självförsörjande på el. Tesla vill inte ha återförsäljare, de vill inte lägga ner en krona på reklam. Allt går ut på att förbättra produkten. - Vi kan ta tex Raptormotorn till Starship Heavy. Den har Musk gjort ännu mer effektivare. Från början behövde de 37 motorer. Idag behöver de bara 31. Imorgon kanske 25. (the best part is no part) Starship drivs av flytande syre och methan. Inget fossilt bränsle alls. Så resonerar Musk som i realiteten dansat förbi Nasa eftersom de har en organisation på lerfötter med alldeles för mycket folk. Musks rymdbas i Texas (Boca Chika) är i realiteten en verkstad tillverkad av tält. Musk har gjort sig av med allt ägande och är helt fokus på att förbättra företaget, Han sover på byggarbetsplatser och sover i konferensrum för att spara tid (slippa åka till jobbet)
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-01-07 kl. 11:28.
Citera
2021-01-07, 12:43
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Jag har inte sett den videon. Men nasa gjorde en raketlandning redan på 90 talet så det är inte Musk som uppfunnit det. Har du sett "loopen" från Las vegas? Större skämt får man leta efter.

Har är affärsman ut i fingerspetsarna och socialt geni, hans fysikkunskaper är dock måttliga men en hyfsad programmerare.
Citera
2021-01-07, 13:54
Medlem
https://www.theverge.com/2021/1/6/22...7jxFF7tJdmSY0E

Citat:
Years ago, Waymo considered developing an advanced driver-assist system like Tesla’s “Full Self-Driving” version of Autopilot but ultimately decided against it, having become “alarmed” by the negative effects on the driver. Drivers would zone out or fall asleep at the wheel.

Citat:
“We’re hopeful that consistency will help differentiate the fully autonomous technology Waymo is developing from driver-assist technologies (sometimes erroneously referred to as ‘self-driving’ technologies) that require oversight from licensed human drivers for safe operation.”

Waymo känner ett behov av att sluta använda termen självkörande bilar eftersom Tesla missbrukat det...
Citera
2021-01-07, 15:10
Medlem
JustinTrudeaus avatar
En efter en ger björnarna upp. När den siste björnen väl kapitulerat kommer bubblan och vilken megabubbla det kommer bli.

'Vi hade helt fel om Tesla' - RBC mer än dubblar riktkursen

Edit: Nu är Elons shitshow upp 4 %.
Senast redigerad av JustinTrudeau 2021-01-07 kl. 15:49.
Citera
2021-01-07, 15:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
En efter en ger björnarna upp. När den siste björnen väl kapitulerat kommer bubblan och vilken megabubbla det kommer bli.

'Vi hade helt fel om Tesla' - RBC mer än dubblar riktkursen

Be aldrig en nörd (tex en aktieexpert) förutspå framtiden inom sitt eget expertområde. Detta beror på att Nördar har "tunnelsyn". Detta är känt inom psykologin sedan över 50 år tillbaka. - Se på Tegnell tex. Han har haft minst 90% fel i alla hans förutsägelser i pandemin. - Precis som psykologerna konstaterat.- En Lemur/apa på Skansen har bara 50% fel (ja/nej) Nördar är nördar och de har alla tunnelsyn när de skall förutspå framtiden inom deras eget expertområde har ca 80% fel enligt psykologernas forskning. - Be därför aldrig en dataexpert förutse framtiden inom dataområdet. Lita på dig själv istället. Tegnell har nog lyckats med bedriften att ha 90% fel (lågt räknat) i alla hans uttalanden. Dvs ännu mer än Nörd-snittet men det beror på att Tegnell även är autist.

Detta är en intressant intervju med Elon Musk. Hans syn på misstag/kraschade raketer är "Collecting data" om Pengar ="Access to data" Inget annat. - Musk är inte bara intelligent. Han är slug också. - Musk vet att allt godis i USA tillverkas av 3 företag och konstaterar att "I havent seen any new snackbar in 30 years" (företagen står stilla mentalt) Tesla kommer nog (gissar jag) att gå in i godisindustrin. - Musk vet att godisindustrin en vidöppen planhalva. - Du skall födas med en snickers och dö med en snickers. De kan inget annat. Godisindustrin i USA är handikappade. De har ingen kreativitet kvar. Musk vet det. Samma sak med barnmat och hund/kattmat i USA. - Tre företag styr allt och lägger ner mer energi på att trycka ner uppkomlingar/entreprenörer än på att förbättra produkten.

Elon Musk on Tesla, SpaceX and Why He Left Silicon Valley
https://youtu.be/V1nQFotzQMQ

RBC Capital Markets har äntligen insett att de har haft fel hela tiden. Tegnell (och regeringen) kommer aldrig att begripa det.

Nörden Tegnells framtidsprognoser. Allt blir fel. - Så går det när autistiska nördar gissar.
www.tegnellcitat.se
Citera
2021-01-07, 20:03
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Värt att nämna är att med dagens kursutveckling är Elon Musk rikast i världen.
Citera
2021-01-07, 20:08
Medlem
Humeruss avatar
Herregud vilken resa denna aktie gjort. Idag avyttrade jag några aktier till då jag spår i min kristallkula att det kanske ligger en sättning i piplinen.

Fy fan ändå, trodde att det skulle ta flera år att nå dagens nivå. Jag tackar iaf för mig och ska göra mig av med hälften av det jag har kvar sen får vi se om jag köper in mig igen i framtiden eller inte.

Har iaf beställt en model 3 som någon form av tack till Tesla(dock inte privat), rätt taggad på den
Citera
2021-01-07, 20:19
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Herregud vilken resa denna aktie gjort. Idag avyttrade jag några aktier till då jag spår i min kristallkula att det kanske ligger en sättning i piplinen.

Fy fan ändå, trodde att det skulle ta flera år att nå dagens nivå. Jag tackar iaf för mig och ska göra mig av med hälften av det jag har kvar sen får vi se om jag köper in mig igen i framtiden eller inte.

Har iaf beställt en model 3 som någon form av tack till Tesla(dock inte privat), rätt taggad på den
Grattis!
Du kommer älska din model 3
Vilken version valde du?
Citera
2021-01-07, 20:31
Medlem
Elon Musk går om Jeff och blir världens rikaste.

https://www.cnbc.com/2021/01/07/elon-musk-is-now-the-richest-person-in-the-world-passing-jeff-bezos-.html?fbclid=IwAR3qTMqCg5OaiCIZK HKchsz55yU7EYlyt_D-SQVYyVNL7syXCwld4r_Cmzs

Tesla går om ansiktsboken och blir världens sjätte största företag.

https://www.reuters.com/article/us-u...-idUSKBN29C2OP

Grattis alla aktieägare som varit rationella och behållit aktierna istället för att lyssna på massa galna shorts och andra som är sura på Tesla.
Citera
2021-01-07, 21:12
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Helt sjukt. Grattis, Elon... Men Tesla är absolut inte ett mer värdefullt företag än Facebook i dagsläget.

Tror de flesta kommer börja inse hur övervärderat Tesla är och börja sälja av, vilket kommer få priserna att dyka.

Eller så leder detta till en ännu större hajp och större värdeökning. Tiderna är underliga.

Jag tänker i vilket fall hålla på mitt innehav eftersom jag tror på Tesla långsiktigt.
Citera
2021-01-07, 21:14
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Grattis!
Du kommer älska din model 3
Vilken version valde du?

Snålvarianten SR+ vit med vit interiör, tjänstebilsavtalet räcker inte riktigt hela vägen att fläska på mer än så
Kört en del Tesla innan och autopiloten är anledningen att jag köpte både aktien och bilen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback