Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-06, 16:57
  #3817
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Gör en analys istället för att fråga? Jag vet redan svaret. Men vore bra om ni själva funderar och gräver lite för att inse varför siffrorna säger som de gör.


Min analys är att Teslas modelller börjar bli åldersstigna och kostar för mycket. Hypen har falnat och det inte längre är trendigt med Tesla. Det räcker inte längre med att ha fräsiga spel i displayen. Varför kursen går upp är dock obegripligt.
Citera
2021-01-06, 17:05
  #3818
Medlem
0ldMans avatar
Realitycheck för er som har tungan i Elons röv. https://www.youtube.com/watch?v=dMmaG_3NnGs
Citera
2021-01-06, 17:49
  #3819
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Några frågor till alla björnar i tråden. Är nyfiken på om ni delar samma åsikter.

1. Vad gör er mest skeptiska till Tesla? Är det dagens kurs som gör att ni undviker aktien, eller tror ni att de kommer misslyckas totalt?

2. Vad hade behövt hända för att ni ändrar åsikt, eller för att investera era pengar i Tesla?

3. Ogillar ni Elon Musk?


Tesla är ett fint företag, men absurt övervärderat (i skrivandes stund 770USD/aktie vilket ger ett mkt cap på 700+ miljarder dollar). I jämförelse ligger toyota på ungefär 250 miljarder dollar och VW ligger på under ~100 miljarder.

Behöver inte slösa tid med att jämföra antalet bilar sålda, omsättning eller vinst mellan företagen då det redan gjort hur många gånger som helst i tråden. De som anser priser på tesla vara skäligt menar ofta att det är ett techbolag eller energibolag och således inte kan jämföras med bilföretag. Detta har jag problem att acceptera då närmare 95% av deras omsättning kommer från bilindustrin. Visst kan de komma att grena ut med andra produkter som solceller etc. etc. men det är ingenting som är säkert, och frågetecknen är många.

Tesla sålde ungefär 500.000 bilar i år. Totalt såldes det 1.7 miljoner EV-bilar i världen. Detta ger Tesla en 29% andel av den totala marknaden. Definitivt imponerande. Enligt bloomberg kan vi räkna med ungefär 26 miljoner sålda EV-bilar år 2030 ( https://about.bnef.com/electric-vehicle-outlook/ ). Om vi räknar med att Tesla lyckas behålla sin stora andel av marknaden, någonting jag betvivlar på grund av stora kvalitetsproblem i kombination med att tyskarna och japanerna tar sig in på marknaden, så innebär det en CAGR för marknaden och därmed även för TSLA på 31.35 %. Omsättning per aktie för Tesla från september 2020 och tolv månader tillbaka ligger på 28.05 USD. Detta skulle innebära att även om TSLA lyckas behålla samma andel av marknaden kommer TSLA ha en omsättning per aktie på strax under 430 USD år 2030. Med dagens marknadsvärde ger det ett P/S ratio på ~1.8. Detta är alltså för år omsättning år 2030 med dagens börsvärde. I jämförelse ligger Toyota på 0,84 för nästa år. Visst planerar Tesla prenumenationsavgifter på autopiloten etc. etc. Men jag har varit generös nog i ovan matematik när jag inte räknar med att kvalitetsmärken som Audi etc kommer äta på TSLAs marknadsandel. Om vi ser till de senaste siffrorna från Europa verkar det som att detta är en trend som redan påbörjats.

Som Elon Musk själv sa i ett läckt email: "Investors are giving us a lot of credit for future profitability, but if, at any point, they conclude that's not going to happen, our stock will immediately get crushed like a souffle under a sledgehammer!"

Vad gäller Musk och vad hans diverse företag har åstadkommit är jag ett fan.
__________________
Senast redigerad av mrdoominik 2021-01-06 kl. 17:59.
Citera
2021-01-06, 18:36
  #3820
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrdoominik
Tesla är ett fint företag, men absurt övervärderat (i skrivandes stund 770USD/aktie vilket ger ett mkt cap på 700+ miljarder dollar). I jämförelse ligger toyota på ungefär 250 miljarder dollar och VW ligger på under ~100 miljarder.

Behöver inte slösa tid med att jämföra antalet bilar sålda, omsättning eller vinst mellan företagen då det redan gjort hur många gånger som helst i tråden. De som anser priser på tesla vara skäligt menar ofta att det är ett techbolag eller energibolag och således inte kan jämföras med bilföretag. Detta har jag problem att acceptera då närmare 95% av deras omsättning kommer från bilindustrin. Visst kan de komma att grena ut med andra produkter som solceller etc. etc. men det är ingenting som är säkert, och frågetecknen är många.

Tesla sålde ungefär 500.000 bilar i år. Totalt såldes det 1.7 miljoner EV-bilar i världen. Detta ger Tesla en 29% andel av den totala marknaden. Definitivt imponerande. Enligt bloomberg kan vi räkna med ungefär 26 miljoner sålda EV-bilar år 2030 ( https://about.bnef.com/electric-vehicle-outlook/ ). Om vi räknar med att Tesla lyckas behålla sin stora andel av marknaden, någonting jag betvivlar på grund av stora kvalitetsproblem i kombination med att tyskarna och japanerna tar sig in på marknaden, så innebär det en CAGR för marknaden och därmed även för TSLA på 31.35 %. Omsättning per aktie för Tesla från september 2020 och tolv månader tillbaka ligger på 28.05 USD. Detta skulle innebära att även om TSLA lyckas behålla samma andel av marknaden kommer TSLA ha en omsättning per aktie på strax under 430 USD år 2030. Med dagens marknadsvärde ger det ett P/S ratio på ~1.8. Detta är alltså för år omsättning år 2030 med dagens börsvärde. I jämförelse ligger Toyota på 0,84 för nästa år. Visst planerar Tesla prenumenationsavgifter på autopiloten etc. etc. Men jag har varit generös nog i ovan matematik när jag inte räknar med att kvalitetsmärken som Audi etc kommer äta på TSLAs marknadsandel. Om vi ser till de senaste siffrorna från Europa verkar det som att detta är en trend som redan påbörjats.

Som Elon Musk själv sa i ett läckt email: "Investors are giving us a lot of credit for future profitability, but if, at any point, they conclude that's not going to happen, our stock will immediately get crushed like a souffle under a sledgehammer!"

Vad gäller Musk och vad hans diverse företag har åstadkommit är jag ett fan.

Jag är ett fan av Tesla, men PE värdet börjar bli löjligt högt. Jag tror dock att många som investerar för första gången i aktier gör det i Tesla och bara köper och köper i tron om att det är en pengamaskin och det blir det ju också när folk köper aktien dyrare och dyrare.

Jag har tjänat rätt bra med pengar på Tesla, men jag är inte redo att dra mig ur. Speciellt inte nu när Tesla har flera nya fabriker på gång och en enorm efterfrågan på bilarna i Kina. Dessutom sägs Full self driving släppas i år vilket kommer bli enormt.

Trots det riktigt sjuka priset på Tesla så tror jag det kommer vara över 1000 dollar om ett år.
Det är bearish, bullish är 1000 dollar redan till sommaren.
Citera
2021-01-06, 18:47
  #3821
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
https://www.teslarati.com/tesla-chin...ercent-report/

Så vad säger du nu? Blir kul att se dig försöka spinna detta till något negativt
Ja, lägg lite pengar på kvalitetskontroll istället för att skicka ut bilar med fel man inte ens skulle hitta på en Dacia.
Citera
2021-01-06, 20:41
  #3822
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Att Tesla är sjukt övervärderade just nu är det nog ingen som ifrågasätter. Jag tror dock att Tesla i grunden är ett bra företag och att det är en bra investering långsiktigt. De har ett urstarkt varumärke och en otroligt lojal fanbase.

Deras största problem i dagsläget är att de inte kan hålla jämna steg med efterfrågan på deras produkter, vilket är ett av de bättre problemen att ha.
Citera
2021-01-06, 21:10
  #3823
Medlem
Idag gick Tesla om Tencent och blir således världens sjunde största företag räknat i börsvärde. En liten bit till och sen går Tesla också om den där efterblivna ansiktsboken.

Det är inte så långt kvar innan Elon Musk tar sig förbi Jeff Bezos som världens rikaste. Teslaaktien måste upp till lite drygt 800$. Sen måste Elon Musks förmögenhet nästan dubbleras för att han ska ta sig förbi John D. Rockefeller när han var som rikast och bli den rikaste sen den industriella revolutionen. När John D. Rockefeller var som rikast hade han runt $420B i dagens dollarvärde. Detta kommer dock att ske först efter att Tesla slår Alphabets rekord som snabbast företag till $1T i market cap. När detta sker senare i år så kommer Tesla fortfarande vara extremt undervärderad när man tar hänsyn till allt som de kommer att konkurrera ut.
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Realitycheck för er som har tungan i Elons röv. https://www.youtube.com/watch?v=dMmaG_3NnGs
Antingen gjordes den där videon av en tesla bear som blivit rövknullad av teslaaktien och nu är helt gråtfärdig eller så är det en Tesla bull bakom som försöker motivera Musk ytterligare. Det finns få saker som motiverar Musk mer än folk som hävdar att han inte kan göra något.

Elon Musk har flera gånger talat om elflyg som åker minst lika snabbt som concorde och som kan både landa och lyfta vertikalt. Han har sagt att om ingen annan bygger ett sådant elflyg så kommer han att göra det. Efter den där efterblivna videon så kanske Musks flygplan åker i 2-3 mach istället för drygt 1 mach. Det är inte bara flygbolagen som kommer att konkurreras ut utan även flygplatserna då planet inte behöver onödiga landningsbanor eftersom den landar och startar vertikalt.

https://www.youtube.com/watch?v=RyS92KPQnjk&t=51s
__________________
Senast redigerad av brota 2021-01-06 kl. 21:15.
Citera
2021-01-06, 21:25
  #3824
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Ja, lägg lite pengar på kvalitetskontroll istället för att skicka ut bilar med fel man inte ens skulle hitta på en Dacia.
Hahaha är det allt du har att komma med?
Citera
2021-01-06, 21:30
  #3825
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Idag gick Tesla om Tencent och blir således världens sjunde största företag räknat i börsvärde. En liten bit till och sen går Tesla också om den där efterblivna ansiktsboken.

Det är inte så långt kvar innan Elon Musk tar sig förbi Jeff Bezos som världens rikaste. Teslaaktien måste upp till lite drygt 800$. Sen måste Elon Musks förmögenhet nästan dubbleras för att han ska ta sig förbi John D. Rockefeller när han var som rikast och bli den rikaste sen den industriella revolutionen. När John D. Rockefeller var som rikast hade han runt $420B i dagens dollarvärde. Detta kommer dock att ske först efter att Tesla slår Alphabets rekord som snabbast företag till $1T i market cap. När detta sker senare i år så kommer Tesla fortfarande vara extremt undervärderad när man tar hänsyn till allt som de kommer att konkurrera ut.

Antingen gjordes den där videon av en tesla bear som blivit rövknullad av teslaaktien och nu är helt gråtfärdig eller så är det en Tesla bull bakom som försöker motivera Musk ytterligare. Det finns få saker som motiverar Musk mer än folk som hävdar att han inte kan göra något.

Elon Musk har flera gånger talat om elflyg som åker minst lika snabbt som concorde och som kan både landa och lyfta vertikalt. Han har sagt att om ingen annan bygger ett sådant elflyg så kommer han att göra det. Efter den där efterblivna videon så kanske Musks flygplan åker i 2-3 mach istället för drygt 1 mach. Det är inte bara flygbolagen som kommer att konkurreras ut utan även flygplatserna då planet inte behöver onödiga landningsbanor eftersom den landar och startar vertikalt.

https://www.youtube.com/watch?v=RyS92KPQnjk&t=51s
Nej han är en fysiker tror jag som slår sönder galna ideer. Han har pratat om skämtet loopen och många andra uppfinningar. Mycket sevärt.
Citera
2021-01-06, 22:23
  #3826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Hahaha är det allt du har att komma med?
Förstår inte vad jag ska bemöta, någon utomstående har räknat lite och kommit fram till någon siffra och du ser det som fakta?

Tycker inte du det är ett problem att man som köpare av en ny Tesla får räkna med ett par turer till verkstan för att få löjliga misstag i tillverkningen åtgärdade? Detta med en bil som har ett premiumpris? Det faktumet i sig är ett skäl till att jag idag aldrig skulle köpa en Tesla. Då är det saker vi faktiskt ser, vem vet vilka misstag som skett under ytan på bilarna om det är samma kvalitetskontroll där...

https://youtu.be/yFfgpHkNCOM

Kanske går an så länge köparna är Tesla anhängare och köper såna fel, men ska man sälja miljoner bilar behöver man prestera bättre än så, såvida man inte dumpar priserna och gör sig till ett lågprismärke.
Citera
2021-01-06, 22:24
  #3827
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Att Tesla är sjukt övervärderade just nu är det nog ingen som ifrågasätter.

Driver du eller? Hela jävla tråden är ju full av idioter som tror Tesla ska konkurrera ut inte bara alla andra biltillverkare utan alla som sysslar med energi, ai och lösgodis...
Citera
2021-01-06, 23:08
  #3828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Nej han är en fysiker tror jag som slår sönder galna ideer. Han har pratat om skämtet loopen och många andra uppfinningar. Mycket sevärt.
Elon Musk är också en fysiker.

Den där snubben som du länkar till är väl precis samma snubbe som gjorde en video om hur SpaceX aldrig skulle kunna landa en raket? Sen när SpaceX började återanvända raketer så tog han fort bort videon. Hans karriär verkar gå ut på att göra youtubevideos där han med stora bokstäver skriver BUSTED på olika projekt Elon Musks företag pysslar med för att sedan tjäna pengar några år innan projekten blir verklighet för att sedan ta bort videon. Undra när han tar bort videon om starship?

Den där snubben har dykit upp i diskussioner om Musk nu i några års tid och är alltid en lika stor pajas. Han verkar inte inse att det tar flera år att ta avancerad teknik från ritbordet till en produkt som massproduceras. Eller så är det precis detta som han inser och det hela hans affärsmodel bygger på. Elon Musk går ut med att ett av hans företag jobbar med x. Pajasen gör en video om hur x aldrig kommer kunna ske och tjänar pengar på mongon några år. Några år senare försvinner videon. Återupprepa med allt Musk pysslar med.

Just nu håller Boring company på och bygger kollektivtrafik i Las Vegas. Det är bara en tidsfråga innan Elon Musk konkurrerat ut det mesta inom kolletivtrafik och den där videon om loopen åker ner. Boring company ägs dock av SpaceX så detta kommer inte att påverka Teslas börsvärde så jättemycket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback