Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-02, 20:44
  #3793
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
”dEt FiNNs InGeN efTerFrågAn”

500.000 fordon levererade under en pandemi och under ganska ansträngda internationella handelsrelationer.
"Efterfrågan i Kina är bortblåst så de måste skicka till Europa"

"Kineserna köper hellre Nio eller Xpeng"

Så ser man detta: https://www.tesmanian.com/blogs/tesm...k-friday-sales

Citera
2021-01-02, 23:17
  #3794
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
"Efterfrågan i Kina är bortblåst så de måste skicka till Europa"

"Kineserna köper hellre Nio eller Xpeng"

Så ser man detta: https://www.tesmanian.com/blogs/tesm...k-friday-sales

Tesla reade ut bilarna med kraftig rabatt för att nå sitt mål, man ska inte bara sälja bilarna utan tjäna pengar på det med..

Samtidigt sålde Toyota över 800 000 bilar i november, troligtvis med större vinst (eller kanske rättare sagt med vinst).
Citera
2021-01-03, 00:03
  #3795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tesla reade ut bilarna med kraftig rabatt för att nå sitt mål, man ska inte bara sälja bilarna utan tjäna pengar på det med..

Samtidigt sålde Toyota över 800 000 bilar i november, troligtvis med större vinst (eller kanske rättare sagt med vinst).

Och hur länge tror du att dom kan fortsätta göra det? Var det inte just Toyota som var väldigt anti elbilar? Alla som är anti elbilar och otroligt snabb omställning till det kommer gå i konkurs inom bara några år. Straffskatterna och avgifterna för alla som tillverkar fossila bilar kommer bara öka och öka för varje år tills det blir omöjligt att tjäna pengar på den försäljningen.
Citera
2021-01-03, 00:17
  #3796
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tesla reade ut bilarna med kraftig rabatt för att nå sitt mål, man ska inte bara sälja bilarna utan tjäna pengar på det med..

Samtidigt sålde Toyota över 800 000 bilar i november, troligtvis med större vinst (eller kanske rättare sagt med vinst).

Vad snackar du om? Vilken rabatt? 3 månaders gratis super-charge?

Tesla har en 18 till 20%-ig vinstmarginal på sina model 3. Det är en % som lyxmärken strävar efter.

Toyota har kanske en 8%-ig vinstmarginal.

Tesla ligger på maximal produktionskapacitet över tiden och säljer i princip varenda fordon dom tillverkar, samtidigt står dom idag endast med två operativa fabriker varav den ena nyss gick på full produktion, med två liknande fabriker som blir färdiga i år.

För att ha haft 67 år längre på sig är Toyotas siffror ganska fjuttiga jämfört med Teslas.

Du bör kanske vänta till earnings innan du säger något om Teslas vinst.
__________________
Senast redigerad av Dristigheten 2021-01-03 kl. 00:20.
Citera
2021-01-03, 00:22
  #3797
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tesla reade ut bilarna med kraftig rabatt för att nå sitt mål, man ska inte bara sälja bilarna utan tjäna pengar på det med..

Samtidigt sålde Toyota över 800 000 bilar i november, troligtvis med större vinst (eller kanske rättare sagt med vinst).
Som vanligt har du fel information. Jag antar att du syftar på prissänkningen av Model Y i Kina.

"The original prices are intentionally inflated, so not to cannibalize Model 3 sales. Also leave competition in the dark as to their own new Model pricing. Even after 30% price reduction, AWD LR Model Y is 2k more expensive than its US-made Model".

Förresten så förväntas Toyotas försäljning minska med över 20%

Gör lite research innan du skriver
Citera
2021-01-03, 10:30
  #3798
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Vad snackar du om? Vilken rabatt? 3 månaders gratis super-charge?

Tesla har en 18 till 20%-ig vinstmarginal på sina model 3. Det är en % som lyxmärken strävar efter.

Toyota har kanske en 8%-ig vinstmarginal.

Tesla ligger på maximal produktionskapacitet över tiden och säljer i princip varenda fordon dom tillverkar, samtidigt står dom idag endast med två operativa fabriker varav den ena nyss gick på full produktion, med två liknande fabriker som blir färdiga i år.

För att ha haft 67 år längre på sig är Toyotas siffror ganska fjuttiga jämfört med Teslas.

Du bör kanske vänta till earnings innan du säger något om Teslas vinst.
https://dashboards.trefis.com/data/c...e=trefis201008

Toyota hade 17% vinstmarginal på sina bilar 2019, det stämmer att Tesla hade 21% 2019, men den har sjunkit för varje år och nu när man inriktar sig mer och mer på billigare bilar lär det fortsätta ner...

Att hävda att Toyota är ”fjuttiga” jämfört med Tesla är ju bara absurt. Det är världens största biltillverkare.

Jag syftade på länken från Powr där bilarna såldes med 30% lägre pris.
Citera
2021-01-03, 10:31
  #3799
Medlem
Level 3 av FSD kommer ta längre tid än planerat, det är ett mjukvaruprojekt de gör i stort sett alltid det. Det tar 20% av tiden att färdigställa 80% av funktionaliteten och 80% av tiden att få klart de sista 20% av funktionaliteten. Jag har jobbat med utveckling av mjukvara i över 20 år. Har själv inte läst AI, men känns som att få bort de sista buggarna lät bara bli en ännu större utmaning om man adderar ett neutralt nätverk till systemet.
__________________
Senast redigerad av Mackan70 2021-01-03 kl. 10:54.
Citera
2021-01-03, 11:08
  #3800
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
https://dashboards.trefis.com/data/c...e=trefis201008

Toyota hade 17% vinstmarginal på sina bilar 2019, det stämmer att Tesla hade 21% 2019, men den har sjunkit för varje år och nu när man inriktar sig mer och mer på billigare bilar lär det fortsätta ner...

Att hävda att Toyota är ”fjuttiga” jämfört med Tesla är ju bara absurt. Det är världens största biltillverkare.

Jag syftade på länken från Powr där bilarna såldes med 30% lägre pris.
Det står på min länk att originalpriset var $68.000 men "sänktes" till $52.000. Varför jag säger "sänktes" är för att bilen aldrig såldes för $68.000.
Du måste börja läsa hela artikeln om du ska kommentera.
Så nu när du vet att din teori om "kraftig rabatt" och "säljer bilar med förlust" inte stämmer, vad ska du säga nu?
Citera
2021-01-03, 11:16
  #3801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Det står på min länk att originalpriset var $68.000 men "sänktes" till $52.000. Varför jag säger "sänktes" är för att bilen aldrig såldes för $68.000.
Du måste börja läsa hela artikeln om du ska kommentera.
Så nu när du vet att din teori om "kraftig rabatt" och "säljer bilar med förlust" inte stämmer, vad ska du säga nu?
Bra, då behöver dom bara sälja 20 miljoner bilar detta året så är börsvärdet någorlunda motiverat.
Citera
2021-01-03, 11:22
  #3802
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Bra, då behöver dom bara sälja 20 miljoner bilar detta året så är börsvärdet någorlunda motiverat.
Du har hatat Tesla långt innan dagens börsvärde. Det spelar ingen roll vad priset per aktie är. Du förstår ändå inte vad som håller på hända.
Citera
2021-01-03, 11:35
  #3803
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hela anledningen till att bilarna skickas från Kina till Europa är ju för att efterfrågan är bortblåst i Kina, trots att dom sänkte priset på dom med ca 20%. Nu kommer det hit Teslor med ännu sämre kvalite än den redan dåliga från USA...
Haha minns du detta inlägget?
Enligt uppgifter kom det 100.000 ordrar på 10 timmar av Model Y i Kina!!! Ingen efterfrågan sa du va? https://www.tesmanian.com/blogs/tesm...g-announcement

Tröttnar du inte på att ha fel hela tiden? Det börjar bli lite pinsamt va?
Citera
2021-01-03, 12:00
  #3804
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Du har hatat Tesla långt innan dagens börsvärde. Det spelar ingen roll vad priset per aktie är. Du förstår ändå inte vad som håller på hända.
Jag hatar inte Tesla, var för du det ifrån? Jag har problem med värderingen på aktien, sen tycker jag inte bilarna är så bra, jag skulle inte köpa en Tesla bil för för dagens priser, skulle du? Frågade innan om du har en Tesla själv men fick inget svar på det. Finns många bolag som jag tycker är bra och gör bra produkter, det betyder inte att jag köper aktien enbart baserat på det och inte kollar vad börsvärdet ligger på.

Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Haha minns du detta inlägget?
Enligt uppgifter kom det 100.000 ordrar på 10 timmar av Model Y i Kina!!! Ingen efterfrågan sa du va? https://www.tesmanian.com/blogs/tesm...g-announcement

Tröttnar du inte på att ha fel hela tiden? Det börjar bli lite pinsamt va?
Det fanns inte den efterfrågan när jag skrev inlägget, man sänkte priset 30% sen och fick tydligen beställningar, det är en helt annan sak. Sen återstår frågan om det är samma Model Y som fanns förra året, är det de sämre kinesiska batteriet? Är byggkvaliten ännu sämre? Sen skulle jag vänta tills bilarna är levererade innan jag ropar hej.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback