Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-09-05, 11:16
  #361
Medlem
Pilsnerpungs avatar
Jag har svårt att tänka sig att model x kommer bli någon hit då den kostar mer än model s och dessutom är förbannat ful.
Däremot tror jag att den kommande lågprismodellen kommer att göra tesla till en betydligt större bolag. Tänk en elbil som inte koster mer än en medelutrustad volvo v70 och som oxå har en räckvidd på 40-50 mil. Denna kommer bli teslas genombrott tror jag.
Det enda som skulle kunna stoppa det är om någon annan tillverkare släpper en elbil med hög räckvidd och till ett lågt pris. Tex som mercedes och audi har planerat o göra.
Skulle dom göra en bil som matchar tesla så skulle jag nog hellre köpa en sån då man litar mer på etablerade företag.
Citera
2015-09-22, 13:06
  #362
Medlem
Lucens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasp18
Lithium används i allt möjligt idag och efterfrågan på lithium ökar hela tiden. Främst för energilagring och Elbilar. Elbilarna får större batterier och säljs i betydligt fler exemplar. Det kommer därför att vara större efterfrågan än utbud på lithium runt 2020 ungefär. Det är därför enligt mig intressant att investera i bolag som har möjlighet att leverera lithium till de bolag som använder stora mängder.

Då Teslas gigafactory spås använda 17% av dagens produktion av lithium när den byggs så är det bra att investera i företag som kan leverera till dom.

Pure energy minerals tycker jag är mest intressant har en väldigt fin brine tillgång i Nevada som de förhoppningsvis kommer att få i produktion snart. Fortfarande i prospekterings fasen så självklart inte en riskfri investering.

Western lithium har även dom en fyndighet i Nevada men inte från brine och ingen produktion än . Mer vanlig gruvdrift där fast kan såklart vara bra att sprida riskerna och investera i båda bolagen fast jag tror mer på Pure.

Man kan såklart investera i dom två stora väletablerade bolagen på den amerikanska marknaden Albemarle corp och FMC corp, stora bolag som har mycket annat än bara lithium produktion fast skulle främst investera i dom två för lithiumets skull.

SQM är ett väldigt stort bolag med en låg värdering nu har fallit rejält de senaste åren då det är Chilenskt så är det en större politisk risk i det bolaget men värderingen ser defenitivt bra ut och på sikt som alla lithium investeringar ska vara tror jag på bolaget.

Finns stora producenter i Australien också men har ingen större koll då jag inte kan köpa Australenska aktier.

Att investera i lithium bör vara på lång sikt minst 5 år snarare 10-20 år. Då är det samma sak som om du hade investerat i olja när de första bilarna kom i slutet av 1800 talet och bensin såldes på apotek i dl flaskor.

Kan någon förklara för mig hur Pure Minerals sjunker så förbannat?
Sen förra veckan när man offentliggjorde samarbete med Tesla så har aktien sjunkit stadigt.

Jag investerade i Pure innan dess och finner inga svar till varför det går så dåligt.
Citera
2015-09-28, 11:49
  #363
Medlem
PilotHockeys avatar
Enligt Musk kommer Teslas bilar kunna köra +1000km 2017. Alltså en dubblering av vad dem kan köra idag.

Porsches 600km satsning 2017 som skulle bli "Tesladödaren" känns rättså död själv just nu.

http://www.aftonbladet.se/bil/article21485864.ab
Citera
2015-10-01, 22:19
  #364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucen
Kan någon förklara för mig hur Pure Minerals sjunker så förbannat?
Sen förra veckan när man offentliggjorde samarbete med Tesla så har aktien sjunkit stadigt.

Jag investerade i Pure innan dess och finner inga svar till varför det går så dåligt.


Jag undrar samma sak. Har letat febrilt på nätet men hittar inte varför. Har sjunkit mer än 35% på bara nån vecka
Citera
2015-10-03, 20:03
  #365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Enligt Musk kommer Teslas bilar kunna köra +1000km 2017. Alltså en dubblering av vad dem kan köra idag.

Porsches 600km satsning 2017 som skulle bli "Tesladödaren" känns rättså död själv just nu.

http://www.aftonbladet.se/bil/article21485864.ab

I diverse medier tjatas det om "tesladödare" från andra tillverkare som beskrivs som hopplöst efter då utmanarna inte ska finnas på marknaden förens om flera år.
Tesla beskrivs som en succé och fördömme. Det antyds att alla tillverkare skulle vilja vara som Tesla.

Jag får inte riktigt ihop det här. Tesla säljer 50000 model S per år. Det är som sagt lika många som BMW säljer 7-serie, en i pris jämförbar bil.

Jag ser två alternativ:
1. Tesla har ett starkt varumärke och 100% av all de som vill och kan köpa sig en elbil i premiumsegmentet finns bland kunderna. Marknaden är dammsugen och hela marknaden uppgår till 50000 kunder World wide. Många av dom kraftigt uppbackade ekonomiskt av statliga subventioner (Norge). Om de andra premiumtillverkarna skulle ha bilar på marknaden idag skulle man alla få slåss om de befintliga 50000 kunderna.

2. Tesla har ett svagt varumärke. Om bara fler tillverkare med starkare varumärke skulle lansera bilar skulle kunderna strömma till och det totala kundunderlaget för premiumelbilar skulle växa betydligt. Försäljningen av elbilar skulle öka.

Jag tror på alternativ 1 vilket sannolikt även de andra tillverkarna gör. Man väntar till kunderna efterfrågar vilket man inte tror att dom gör förens om 2-3 år. 50000 kunder räcker inte att en tillverkare ska gå med vinst på det här.
Citera
2015-10-05, 16:50
  #366
Medlem
But the Model X has one especially peculiar feature that even Bond might not need: a “Bioweapon Defense Mode,” and it’s pretty much exactly what it sounds like. It’s a button that activates a filter that Tesla claims will protect occupants from pollen, bacteria, viruses, and pollution up to 800 times better than normal air filters.

“This is a real button,” Musk said at the car’s unveiling. “We’re trying to be a leader in apocalyptic defense scenarios.”


Det gäller att förbereda sig!
Citera
2015-10-06, 13:16
  #367
Medlem
Fruity Freshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
I diverse medier tjatas det om "tesladödare" från andra tillverkare som beskrivs som hopplöst efter då utmanarna inte ska finnas på marknaden förens om flera år.
Tesla beskrivs som en succé och fördömme. Det antyds att alla tillverkare skulle vilja vara som Tesla.

Jag får inte riktigt ihop det här. Tesla säljer 50000 model S per år. Det är som sagt lika många som BMW säljer 7-serie, en i pris jämförbar bil.

Jag ser två alternativ:
1. Tesla har ett starkt varumärke och 100% av all de som vill och kan köpa sig en elbil i premiumsegmentet finns bland kunderna. Marknaden är dammsugen och hela marknaden uppgår till 50000 kunder World wide. Många av dom kraftigt uppbackade ekonomiskt av statliga subventioner (Norge). Om de andra premiumtillverkarna skulle ha bilar på marknaden idag skulle man alla få slåss om de befintliga 50000 kunderna.

2. Tesla har ett svagt varumärke. Om bara fler tillverkare med starkare varumärke skulle lansera bilar skulle kunderna strömma till och det totala kundunderlaget för premiumelbilar skulle växa betydligt. Försäljningen av elbilar skulle öka.

Jag tror på alternativ 1 vilket sannolikt även de andra tillverkarna gör. Man väntar till kunderna efterfrågar vilket man inte tror att dom gör förens om 2-3 år. 50000 kunder räcker inte att en tillverkare ska gå med vinst på det här.
Elon Musk har i alla fall varit väldigt tydlig med att det är punkt 2 som gäller, vilket också är ganska självklart. Lägg därtill att infrastrukturen kring laddstationer skulle förbättras avsevärt om fler tillverkare erbjöd elbilar.
Citera
2015-10-06, 22:35
  #368
Medlem
Pilsnerpungs avatar
Sedan så är ju anledningen att köpa aktier i tesla för att man tror på att företaget kommer växa i framtiden. Inte jämfört mot övriga marknaden då det är ett växande bolag. BMW har funnit i 100 år typ.
Citera
2015-10-07, 07:58
  #369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruity Fresh
Elon Musk har i alla fall varit väldigt tydlig med att det är punkt 2 som gäller, vilket också är ganska självklart. Lägg därtill att infrastrukturen kring laddstationer skulle förbättras avsevärt om fler tillverkare erbjöd elbilar.

Det som talar för alternativ 1 är att Tesla inte gör tekniskt avancerade bilar. De övriga tillverkarna skulle kunna haft liknande bilar på marknaden redan nu om viljan (och om det skulle finnas kunder) fanns. Helt nya BMW 7-serie ska precis lanseras. När det projektet startade fanns Tesla Model S redan...
Citera
2015-10-18, 22:27
  #370
Medlem
Smurfhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsippen
I diverse medier tjatas det om "tesladödare" från andra tillverkare som beskrivs som hopplöst efter då utmanarna inte ska finnas på marknaden förens om flera år.
Tesla beskrivs som en succé och fördömme. Det antyds att alla tillverkare skulle vilja vara som Tesla.

Jag får inte riktigt ihop det här. Tesla säljer 50000 model S per år. Det är som sagt lika många som BMW säljer 7-serie, en i pris jämförbar bil.

.

Det handlar inte om att det bara är 50 000st personer som vill köpa en Model S, i det prissegmentet där S ska konkurrera emot lyxigare 7-serien och Mercas motsvarighet så väljer många de tyska alternativen, om man har råd med en bil för 800k så är inte kostnaden för bensin/diesel sådan betydelse. Det är inte barnfamiljerna som rullar i 7-serien.

Tesla kan bli stora när de lyckas få fram en bil i cirka 3-400k klassen men som ändå har bra prestanda och klarar 40mil+. Då kan många pendlare som idag rullar instegs 5-serien, v70 och A6 att istället välja en Tesla. Det är i den här prisklassen som man hittar den stora målgruppen, medelklassfamiljen som är köpstarka, vill ha premium-bil men samtidigt har en budget att förhålla sig till, att kunna spara in 2000kr i månaden på drivmedel betyder mycket för barnfamiljen.

Det gäller att Tesla hinner få fram en bil i den prisklassen som har den prestandan som jag nämnde och ingen av de största biltillverkaren har lyckats.
Citera
2015-10-18, 22:36
  #371
Medlem
staticages avatar
Tesla kommer att krossas av andra större bilmärken,så är det bara.
Citera
2015-10-21, 21:10
  #372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfhunter
Det handlar inte om att det bara är 50 000st personer som vill köpa en Model S, .

Det är precis vad det är.

Så Teslas framgång hänger på att man kommer att kunna tillverka en familjebil mycket billigare än de etablerade konkurrenterna? En Tesla S fast billigare och med oförändrad prestanda.
En Tesla S innehåller ingen unik teknik som inte övriga skulle kunnat ha i bilar redan om kunderna funnits i tillräckligt antal.

Btw, eftersom vi är i aktieforumet. Läste någonstans att bedömningen är att Teslas aktievärde skulle halveras om Musk blev akut sjuk....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback