Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-23, 15:30
  #3685
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Den här skiten ska ner till 300$.
SeekingAlpha författarna börjar tänka i samma banor då sentimentet svängt efter 21 december.
Citera
2020-12-23, 15:38
  #3686
Medlem
"Renault-Nissan, Volkswagen och Hyundai-Kia är tvåa, trea och fyra på elbilsmarknaden med 13 procent, 11 procent respektive 8 procent i marknadsandelar - totalt 32 procent av marknaden.

"Denna andel är cirka 10 procent större än Tesla och växer ungefär lika snabbt, men tillsammans värderas de till 172 miljarder dollar. Det är knappt en fjärdedel av Teslas börsvärde", skriver analytikerna.

"Teslas aktie bär efter en åttafaldig uppvärdering sedan i mars alla kännetecken av en bubbla, skriver analytikerfirman Research Affiliates"
Citera
2020-12-23, 15:40
  #3687
Medlem
Vill för övrigt påpeka att jag inte önskar någon investerare eller sparare olycka och förlust. Men ta chansen och sälj en del av ert innehav nu på toppen. Farligt höga fallhöjder stundar.
Citera
2020-12-23, 15:43
  #3688
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vilket trams. Länka gärna till ett bra försvar av värderingen, om du nu menar att det finns så många.
Du kan väll gå tillbaka några sidor och läsa själv? Eller gå igenom mina inlägg. Jag har motbevisat rätt många björnars argument och det slutar alltid på samma sätt. De slutar svara och försvinner ett tag, sen kommer de tillbaka med ett nytt trött argument, och så fortsätter det.
Citera
2020-12-23, 15:49
  #3689
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Du kan väll gå tillbaka några sidor och läsa själv? Eller gå igenom mina inlägg. Jag har motbevisat rätt många björnars argument och det slutar alltid på samma sätt. De slutar svara och försvinner ett tag, sen kommer de tillbaka med ett nytt trött argument, och så fortsätter det.

Som sagt, jag har inte sett några inlägg som på ett seriöst sätt försvarar värderingen. Detta trots att jag följt tråden en längre tid.

Dina inlägg där du jämför "cash on hand" med andra bilbolag eller skriver att kursen ska vara 1 500 när Tesla säljer en miljon bilar (vilket är en skitvolym jämfört med värderingen) kan inte klassas som seriösa inlägg för att försvara värderingen, vilket nog inte var vad de handlade om heller.
Citera
2020-12-23, 16:00
  #3690
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Som sagt, jag har inte sett några inlägg som på ett seriöst sätt försvarar värderingen. Detta trots att jag följt tråden en längre tid.

Dina inlägg där du jämför "cash on hand" med andra bilbolag eller skriver att kursen ska vara 1 500 när Tesla säljer en miljon bilar (vilket är en skitvolym jämfört med värderingen) kan inte klassas som seriösa inlägg för att försvara värderingen, vilket nog inte var vad de handlade om heller.

Det är det som är genomgående för björnarnas argument till försvar av värderingen.

-Framtidstro och förhoppningar
-Förutsättning att Tesla ökar sin produktion, försäljning, marknadsandelar
-Förutsättning att alla konkurrenter i hela världen misslyckas
-Obehindrad framgång sällan skådad

Vad de INTE utgår ifrån:

-Bolags- och finansiella rapporter
-VD:s uttalanden om börsvärderingen
-Vissa analytiker och riktkurser
-Att Tesla har uppfyllt definitionen av en bubbla
Citera
2020-12-23, 16:07
  #3691
Medlem
GoUoDs avatar
-
Citera
2020-12-23, 16:27
  #3692
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Det är det som är genomgående för björnarnas argument till försvar av värderingen.

-Framtidstro och förhoppningar
-Förutsättning att Tesla ökar sin produktion, försäljning, marknadsandelar
-Förutsättning att alla konkurrenter i hela världen misslyckas
-Obehindrad framgång sällan skådad

Vad de INTE utgår ifrån:

-Bolags- och finansiella rapporter
-VD:s uttalanden om börsvärderingen
-Vissa analytiker och riktkurser
-Att Tesla har uppfyllt definitionen av en bubbla

CHECK -Framtidstro och förhoppningar
CHECK -Förutsättning att Tesla ökar sin produktion, försäljning, marknadsandelar
NEJ, Tesla leder stort, det påverkar -Förutsättning att alla konkurrenter i hela världen misslyckas
NEJ, Hård arbete gäller, vilket har påvisats -Obehindrad framgång sällan skådad

Vad de INTE utgår ifrån:
Precis detta vi utgår ifrån. Frågor på det?

CHECK -Bolags- och finansiella rapporter
CHECK -VD:s uttalanden om börsvärderingen
CHECK, Alla som är bear har inte gjort någon analys vilket reflekterar i deras bedömning -Vissa analytiker och riktkurser
NEJ, Vi vet vad akten kommer kosta och vad en årlig avkastning betyder till olika prisnivåer beroende på scenarion -Att Tesla har uppfyllt definitionen av en bubbla
Citera
2020-12-23, 17:29
  #3693
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Som sagt, jag har inte sett några inlägg som på ett seriöst sätt försvarar värderingen. Detta trots att jag följt tråden en längre tid.

Dina inlägg där du jämför "cash on hand" med andra bilbolag eller skriver att kursen ska vara 1 500 när Tesla säljer en miljon bilar (vilket är en skitvolym jämfört med värderingen) kan inte klassas som seriösa inlägg för att försvara värderingen, vilket nog inte var vad de handlade om heller.

Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Det är det som är genomgående för björnarnas argument till försvar av värderingen.

-Framtidstro och förhoppningar
-Förutsättning att Tesla ökar sin produktion, försäljning, marknadsandelar
-Förutsättning att alla konkurrenter i hela världen misslyckas
-Obehindrad framgång sällan skådad

Vad de INTE utgår ifrån:

-Bolags- och finansiella rapporter
-VD:s uttalanden om börsvärderingen
-Vissa analytiker och riktkurser
-Att Tesla har uppfyllt definitionen av en bubbla
Värderingen speglar självklart in framtida planer. Frågan är varför ni tvekar på allt Tesla planerar? Spolar ni tillbaka tiden så ser ni att de alltid levererar!

Låt oss spola tillbaka tiden till år 2006. Tesla masterplan del 1 var följande:

Bygga en dyr sportbil i låg volym (Roadster) check!
Bygga billigare bilar i mellanvolym (Model S&X) check!
Bygga ännu billigare bilar i massproduktion (Model 3&Y) check!
Erbjuda solenergi check!

Låt oss spola tillbaka tiden till år 2016. Tesla master plan del 2

Erbjuda snygga solpaneler integrerat med batteripacks (Tesla Solarglass Roof och Powerwalls) check!
Utöka produktlinjen för att täcka alla stora segment (Cybertruck, Lastbil, Kompakt bil) snart check!
Skapa en självkörande bil som är 10x säkrare än en människa, snart check!
Erbjuda egen försäkring, vilket de redan gör i Kalifornien, som succesivt kommer utökas världen runt, så halvt check!

Vad jag försöker få fram med detta inlägget är att alla björnar tror att Teslas planer är en omöjlig dröm, men med facit i hand ser ni att de alltid levererat, även om det blir förseningar.

Självklart är aktien övervärderat om man stirrar blint på dagens siffror. Om Tesla aldrig hade sålt mer än 500.000 bilar så är den övervärderad. Om Tesla aldrig kommer erbjuda FSD så är den övervärderad. Ni verkar tro att bara för att konkurrenterna jobbar hårt så kommer Tesla stå stilla? Förstår ni inte vilken ledning de har?

Bara FSD hade skjutit värderingen till 2 biljoner, enligt ARK Invest, som har ett jävligt bra track record!
SarekNationalpark, du tror ju själv att Tesla kommer vara först med FSD.

Kan ni ge mig ett enda exempel på något de misslyckats med? Om inte, varför tror ni inte på dem?
Citera
2020-12-23, 17:39
  #3694
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Värderingen speglar självklart in framtida planer. Frågan är varför ni tvekar på allt Tesla planerar? Spolar ni tillbaka tiden så ser ni att de alltid levererar!

Låt oss spola tillbaka tiden till år 2006. Tesla masterplan del 1 var följande:

Bygga en dyr sportbil i låg volym (Roadster) check!
Bygga billigare bilar i mellanvolym (Model S&X) check!
Bygga ännu billigare bilar i massproduktion (Model 3&Y) check!
Erbjuda solenergi check!

Låt oss spola tillbaka tiden till år 2016. Tesla master plan del 2

Erbjuda snygga solpaneler integrerat med batteripacks (Tesla Solarglass Roof och Powerwalls) check!
Utöka produktlinjen för att täcka alla stora segment (Cybertruck, Lastbil, Kompakt bil) snart check!
Skapa en självkörande bil som är 10x säkrare än en människa, snart check!
Erbjuda egen försäkring, vilket de redan gör i Kalifornien, som succesivt kommer utökas världen runt, så halvt check!

Vad jag försöker få fram med detta inlägget är att alla björnar tror att Teslas planer är en omöjlig dröm, men med facit i hand ser ni att de alltid levererat, även om det blir förseningar.

Självklart är aktien övervärderat om man stirrar blint på dagens siffror. Om Tesla aldrig hade sålt mer än 500.000 bilar så är den övervärderad. Om Tesla aldrig kommer erbjuda FSD så är den övervärderad. Ni verkar tro att bara för att konkurrenterna jobbar hårt så kommer Tesla stå stilla? Förstår ni inte vilken ledning de har?

Bara FSD hade skjutit värderingen till 2 biljoner, enligt ARK Invest, som har ett jävligt bra track record!
SarekNationalpark, du tror ju själv att Tesla kommer vara först med FSD.

Kan ni ge mig ett enda exempel på något de misslyckats med? Om inte, varför tror ni inte på dem?

Jag håller ju med dig! Saken är att ett pris på 300$ kanske hade varit rimligt för det du skriver. Dagens pris på 650$ är bara löjligt. Enbart pga sp500-inkluderingen och splitter har börsvärdet dubblats.
Citera
2020-12-23, 17:51
  #3695
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Jag håller ju med dig! Saken är att ett pris på 300$ kanske hade varit rimligt för det du skriver. Dagens pris på 650$ är bara löjligt. Enbart pga sp500-inkluderingen och splitter har börsvärdet dubblats.

Nej, dagens pris/värdering är för att smarta investerare förstår vilken värdeökning som väntar när nästa katalysatorer hamnar på plats. Allt under 1600 dollar i dag får anses vara billigt ifall man tänker sig att man vill ha låga 10-12 procents avkastning fram till 2030. Jag köper hävstångsprodukter och konverterar allt eftersom till aktier. Jag har pengar och köper mer när det dippar. Ni tror att dagens värdering är det som bolaget ska stå för vid 2025 eller 2030. Då kan jag berätta för er att ni kommer bli besvikna år 2025 samt 2030.

Folk som inte tror på bolaget kommer givetvis hitta massvis med saker att peka på. Vilket de gjort konstant, och vet ni vad. De har alla förlorat stenhårt och inget av det dem säger har inträffat.

Fortsätt misstro bolagets tillväxtpotential och stå utanför. Ratta ni in er på Gordons snack eller Morgan stanleys värderingar. För de har ju haft rätt hittills.

Alla som inte trott på Tesla har aldrig förstått bolaget och verkar inte förstår enkelt exponentiell tillväxt och ser inte när dessa katalysatorer kommer kicka igång.
Citera
2020-12-23, 18:02
  #3696
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarekNationalpark
Jag håller ju med dig! Saken är att ett pris på 300$ kanske hade varit rimligt för det du skriver. Dagens pris på 650$ är bara löjligt. Enbart pga sp500-inkluderingen och splitter har börsvärdet dubblats.
Folk är villiga ett betala ett premiumpris på $650 för de tror på Teslas framtidsplaner.
Visst kan jag hålla med om att den ökat överdrivet mycket för s&P nyheten. Men marknaden är aldrig logisk.
Jag trodde att den skulle skjuta upp efter battery day, istället kraschade den. Många investerare verkar ta Tesla mer seriöst nu pga s&p inkluderingen, och visst, så kan man också resonera.

En annan sak björnar inte verkar förstå med oss tjurar är att vi kunde inte bry oss mindre om aktiepriset idag, nästa vecka eller nästa månad. Vi är långsiktiga! Tesla har alltid varit volatil, men jag håller hårt och säljer inte en enda aktie! Istället köper jag mer på varje dipp.

Om du nu håller med på allt jag säger så borde du också köpa in dig, men inte allt på en gång. Köp lite idag, går den ner så kan du köpa mer och avrunda neråt. Jag lovar dig/er att detta bara är början!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback