Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-04, 11:17
  #3445
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Allmän fakta ja, kan man också kalla saker om man inte kan förklara dom.
Så du menar att Tesla aldrig har släppt en uppdatering som gör det jag påstår? Eller vad är det du försöker komma fram till? Vad är det du vill att jag ska förklara?
https://electrek.co/2020/10/16/tesla...ting-vehicles/
Citera
2020-12-04, 12:18
  #3446
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Du har uppenbarligen inte så bra koll på Tesla. Jag ska fatta mig kort då jag inte tror att det går att övertyga dig ändå.
Ditt första argument angående kobolt kommer snart vara ett minne blott. Teslas nya batterier kommer vara koboltfria.
Ditt andra argument angående "10 minusgrader så halveras körsträckan" är redan ett minne blott. Alla nya model 3 och Y kommer med deras nya heatpump som är extremt energisnål.
Jag förstår verkligen inte vart allt hat mot Tesla kommer ifrån? Varför vill så många att de ska misslyckas?
Visar det sig att Tesla är luftslott kommer den krashen inte enbart påverka de som har aktier i bolaget utan börsen i stort. Skulle Tesla tappa 90% av sitt börsvärde, och även då har Tesla en hel att bevisa för att motivera den kursen, kommer det ge rippeleffekter så givetvis kan det finnas en legitim oro hos "utomstånde".
Citera
2020-12-04, 12:24
  #3447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alucard75
Jag tror jag läste 21 december någonstans.
Tack, jag hade faktiskt för mig det men läste sedan en felaktig källa som hävdade 1 dec, varpå jag köpte. Ok, det är väl bara på't igen då. Känns sannolikt att kursen kommer vara högre 21 dec än idag. Det gäller bara att hinna ut i tid sen för jag räknar med brant nedåt den 22 dec.
Citera
2020-12-04, 12:40
  #3448
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Visar det sig att Tesla är luftslott kommer den krashen inte enbart påverka de som har aktier i bolaget utan börsen i stort. Skulle Tesla tappa 90% av sitt börsvärde, och även då har Tesla en hel att bevisa för att motivera den kursen, kommer det ge rippeleffekter så givetvis kan det finnas en legitim oro hos "utomstånde".
Hur skulle det påverka börsen i stort? Tesla kommer utgöra ca 1% av hela S&P.
Citera
2020-12-04, 13:47
  #3449
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Hur skulle det påverka börsen i stort? Tesla kommer utgöra ca 1% av hela S&P.
Som du säkert har listat ut så handlar inte börsen enbart om fundamenta, det finns en stor psykologisk komponent. När ett stort företag går omkull uppstår panik och scenariot kan nog bäst beskrivas genom "Prisoners dilemma".

En ögonblicksbild från efterdyningarna av Enron-krash en.
https://www.theguardian.com/business...n.stockmarkets
Citera
2020-12-04, 14:04
  #3450
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Som du säkert har listat ut så handlar inte börsen enbart om fundamenta, det finns en stor psykologisk komponent. När ett stort företag går omkull uppstår panik och scenariot kan nog bäst beskrivas genom "Prisoners dilemma".

En ögonblicksbild från efterdyningarna av Enron-krash en.
https://www.theguardian.com/business...n.stockmarkets

Tesla har mer cash on hand än skulder. Sådana företag konkar inte bara. Här har du dock en lista på de mest skuldsatta företagen i världen.

https://thereformedbroker.com/2020/0...nies-on-earth/

Ouch! Dessa bensinbilstillverkare som måste ställa om till EV. Kan inte bli lätt med tanke på att de kommer drabbas av stora nedskrivningar på sina bensinbilspatent och tillgångar.
Citera
2020-12-04, 14:11
  #3451
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Tesla har mer cash on hand än skulder. Sådana företag konkar inte bara. Här har du dock en lista på de mest skuldsatta företagen i världen.

https://thereformedbroker.com/2020/0...nies-on-earth/

Ouch! Dessa bensinbilstillverkare som måste ställa om till EV. Kan inte bli lätt med tanke på att de kommer drabbas av stora nedskrivningar på sina bensinbilspatent och tillgångar.
Att stora företag har skulder betyder bara att de befinner sig i säkra händer, ungefär som din namne irl beskriver för länder:
Justin Trudeau
Citera
2020-12-04, 14:28
  #3452
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Du har uppenbarligen inte så bra koll på Tesla. Jag ska fatta mig kort då jag inte tror att det går att övertyga dig ändå.
Ditt första argument angående kobolt kommer snart vara ett minne blott. Teslas nya batterier kommer vara koboltfria.
Ditt andra argument angående "10 minusgrader så halveras körsträckan" är redan ett minne blott. Alla nya model 3 och Y kommer med deras nya heatpump som är extremt energisnål.
Jag förstår verkligen inte vart allt hat mot Tesla kommer ifrån? Varför vill så många att de ska misslyckas?

Det handlar inte om hat mot bolaget, det handlar om en nykter syn på aktiekursen. Personligen tycker jag att Tesla gör mycket rätt och har gjort mycket både för elbilsmarknaden (genom att vara väldigt tidiga med mer "normala" elbilar med bra räckvidd) och för bilar överlag (självkörning och OTA-uppdateringar). Med det sagt ska kursen rimligen ner ca 90 % och jag förstår inte alls hypen. Tesla tillverkar hyfsade bilar, men tyvärr med usel byggkvalitet och för höga priser.

Det jag däremot verkligen stör mig på är alla idioter som tror att Tesla är ens i närheten av korrekt värderat (eller t.o.m undervärderat!) på dessa nivåer. Sådana där idioter finns i alla bubblor (jmf. ex med Fingerprintdårarna, eller mängder av folk under IT-bubblan). Ingen människa som kan något om aktier och inte har ett egenintresse av att haussa kursen kan tycka att Tesla ska värderas på dessa nivåer. Det går helt enkelt inte att räkna hem även om man tror att de ska fortsätta växa så det knakar. Och samtidigt som man ser denna övertydliga bubbla så gapar folk om att Tesla ska upp och att alla som inte tror att Musk är en halvgud som ska frälsa mänskligheten och Tesla är värt oändligt med pengar - då blir man irriterad. Det är som att diskutera med en vägg. Jag upplevde precis samma sak i Fingerprintbubblan och hajparna lät på precis samma sätt.
Citera
2020-12-04, 14:34
  #3453
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det handlar inte om hat mot bolaget, det handlar om en nykter syn på aktiekursen. Personligen tycker jag att Tesla gör mycket rätt och har gjort mycket både för elbilsmarknaden (genom att vara väldigt tidiga med mer "normala" elbilar med bra räckvidd) och för bilar överlag (självkörning och OTA-uppdateringar). Med det sagt ska kursen rimligen ner ca 90 % och jag förstår inte alls hypen. Tesla tillverkar hyfsade bilar, men tyvärr med usel byggkvalitet och för höga priser.

Det jag däremot verkligen stör mig på är alla idioter som tror att Tesla är ens i närheten av korrekt värderat (eller t.o.m undervärderat!) på dessa nivåer. Sådana där idioter finns i alla bubblor (jmf. ex med Fingerprintdårarna, eller mängder av folk under IT-bubblan). Ingen människa som kan något om aktier och inte har ett egenintresse av att haussa kursen kan tycka att Tesla ska värderas på dessa nivåer. Det går helt enkelt inte att räkna hem även om man tror att de ska fortsätta växa så det knakar. Och samtidigt som man ser denna övertydliga bubbla så gapar folk om att Tesla ska upp och att alla som inte tror att Musk är en halvgud som ska frälsa mänskligheten och Tesla är värt oändligt med pengar - då blir man irriterad. Det är som att diskutera med en vägg. Jag upplevde precis samma sak i Fingerprintbubblan och hajparna lät på precis samma sätt.

Fast det är inte längre vanliga svenssons som styr teslas värde utan market makers, och dom tror uppenbarligen på teslas värde, och någonstans känner jag att jag hellre litar på wallstreetanalytikerna än nån snubbe på flashback som säger att deras analyser är fel.
Citera
2020-12-04, 14:36
  #3454
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Som du säkert har listat ut så handlar inte börsen enbart om fundamenta, det finns en stor psykologisk komponent. När ett stort företag går omkull uppstår panik och scenariot kan nog bäst beskrivas genom "Prisoners dilemma".

En ögonblicksbild från efterdyningarna av Enron-krash en.
https://www.theguardian.com/business...n.stockmarkets
Tesla har en skuld på $14B. Deras cash on hand är också $14B. Kolla på konkurrenterna så ska du se att Tesla inte är den du behöver oroa dig för.
Citera
2020-12-04, 15:01
  #3455
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Fast det är inte längre vanliga svenssons som styr teslas värde utan market makers, och dom tror uppenbarligen på teslas värde, och någonstans känner jag att jag hellre litar på wallstreetanalytikerna än nån snubbe på flashback som säger att deras analyser är fel.

Vadå market makers? Market makers är vad som på svenska heter likviditetsgaranter och sådana finns endast indirekt i Tesla (genom att MMs i olika instrument (ex optioner, warranter m.m) ställer ut priser på instrumentet, men har en neutral position i Tesla, så då är det fortfarande köparna av instrumenten som påverkar priset på Tesla (genom att "tvinga" MM att köpa Teslaaktier för att hedga sin position)).

Med ditt resonemang är alla stora bolag alltid helt korrekt prissatta, eller? Hur många Wallstreetfirmor tror du äger Tesla i egen bok?

Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tesla har en skuld på $14B. Deras cash on hand är också $14B. Kolla på konkurrenterna så ska du se att Tesla inte är den du behöver oroa dig för.

För att de gjort en nyemission. Det är väl ingen konst att ha mycket cash i balansräkningen om det är aktieägarna som betalar in pengarna?
__________________
Senast redigerad av Stygotius 2020-12-04 kl. 15:05.
Citera
2020-12-04, 15:24
  #3456
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det handlar inte om hat mot bolaget, det handlar om en nykter syn på aktiekursen. Personligen tycker jag att Tesla gör mycket rätt och har gjort mycket både för elbilsmarknaden (genom att vara väldigt tidiga med mer "normala" elbilar med bra räckvidd) och för bilar överlag (självkörning och OTA-uppdateringar). Med det sagt ska kursen rimligen ner ca 90 % och jag förstår inte alls hypen. Tesla tillverkar hyfsade bilar, men tyvärr med usel byggkvalitet och för höga priser.

Det jag däremot verkligen stör mig på är alla idioter som tror att Tesla är ens i närheten av korrekt värderat (eller t.o.m undervärderat!) på dessa nivåer. Sådana där idioter finns i alla bubblor (jmf. ex med Fingerprintdårarna, eller mängder av folk under IT-bubblan). Ingen människa som kan något om aktier och inte har ett egenintresse av att haussa kursen kan tycka att Tesla ska värderas på dessa nivåer. Det går helt enkelt inte att räkna hem även om man tror att de ska fortsätta växa så det knakar. Och samtidigt som man ser denna övertydliga bubbla så gapar folk om att Tesla ska upp och att alla som inte tror att Musk är en halvgud som ska frälsa mänskligheten och Tesla är värt oändligt med pengar - då blir man irriterad. Det är som att diskutera med en vägg. Jag upplevde precis samma sak i Fingerprintbubblan och hajparna lät på precis samma sätt.
Kortsiktigt så är Tesla extremt övervärderad ja. Långsiktigt är den inte det.
Det är samtidigt ganska svårt att värdera Tesla då det inte är ett traditionellt bolag. Tesla gör så mycket mer än att sälja bilar.
Tesla är nog det mest vertikalt integrerade bolaget i världen. De gör nästan allt själva och förlitar sig inte på underleverantörer som alla andra.

De gör solpaneler som tillverkar energi, de gör elbilar som brukar energi och de kommer göra egna batterier som lagrar energi. Sluten cirkel. Hur värderar man det? Hur värderar man deras supercharging nätverk? Hur värderar man deras full self driving?

Att försäkra en Tesla är dyrt i dagsläget, även om Teslas bilar är säkrast i världen. Därför kommer de i framtiden erbjuda sin egna försäkring. Hur värderar man det?

Har man följt deras FSD beta så ser man hur fort den blir bättre. Jag har inga tvivel om att Tesla kommer vara *först* med att erbjuda en helt självkörande bil. När det sker så kommer det en Tesla appstore. Hur värderar man det?

Det finns så mycket mer än det jag tog upp nu men det får räcka nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback