2020-12-02, 21:54
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu jämför du dock E200 i Sverige mot E350 i USA, jämför du likvärdiga modeller är den billigare i USA (539 900 kr var listpriset för E350 i Sverige)...

Noterade förövrigt när jag kikade på Teslas hemsida att där finns en hel drös lagerbilar till salu i Sverige, fabriksnya bilar med under 50 km på mätaren.

https://www.tesla.com/sv_SE/inventor...m3?redirect=no

Passa på att fynda alla ni som anser dom vara bästa bilen på jorden.

Samtidigt får den en att undra, jag trodde Teslas dåliga försäljningssiffror i Europa berodde på att dom inte fick bilarna fraktade hit av olika skäl, men i själva verket står dom och väntar på köpare på någon parkering. Avbeställningar? Noterar att det är samma sak på tex Tyska hemsidan, fullt med lagerbilar..
Är det inte vanligt att ha bilar på lager? Alla tillverkare har det. Jag personligen hade inte köpt en begagnad Tesla då de nästan är lika dyra.
Har du kört en Tesla nån gång? Nyfiken bara.
Citera
2020-12-02, 21:57
Medlem
Humeruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Höjer du prestandan med förändrad mjukvara behöver du även en registreringsbesiktning.

Största anledningen till att övriga tillverkare avstår beror väll på att skadlig kod kan slå ut hela bilen.

Man kan ju vända på steken och se det som att dom är så säkra på sin mjukvara att dom är beredda att ta risken. Sedan 2012...

Tänk om någon hackar Android/IOS och kortsluter alla mobiler i hela världen så att miljarder mobiler börjar brinna i folks fickor.

Inte omöjligt men troligen inte sannolikt
Citera
2020-12-02, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Du leker med eld. Om du tycker Tesla är övervärderade, varför söker du då ett argument för att folk säljer?
Dom tycker antagligen som du, att den är övervärderad och därför säljer dom....
Vad jag tycker är märkligt är att stora index köp har varit en av de stora anledningarna till uppgången sedan S&P beslutet. Men folk säljer innan dessa har kommit igång?
Och min undran är nu - när ska index fonderna börja köpa? Jag hade antagit att de skulle börjat köpa ifrån dag 1 med tanke på hur stor del av S&P som tesla är, och vill fonderna följa index så borde de väl köpa på sig motsvarande del så fort som möjligt?
Och ja, Tesla är helt vansinnigt övervärderat. Om du inte tycker det så är du antingen en del av Elon kulten eller så har du aldrig varit med om hajpade bolag som verkligheten kommer ifatt förut.
Citera
2020-12-02, 23:25
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Vad jag tycker är märkligt är att stora index köp har varit en av de stora anledningarna till uppgången sedan S&P beslutet. Men folk säljer innan dessa har kommit igång?
Och min undran är nu - när ska index fonderna börja köpa? Jag hade antagit att de skulle börjat köpa ifrån dag 1 med tanke på hur stor del av S&P som tesla är, och vill fonderna följa index så borde de väl köpa på sig motsvarande del så fort som möjligt?
Och ja, Tesla är helt vansinnigt övervärderat. Om du inte tycker det så är du antingen en del av Elon kulten eller så har du aldrig varit med om hajpade bolag som verkligheten kommer ifatt förut.
Jag skulle nog inte räkna med att lejonparten av den handeln sker på börsen, men jag kan ha fel, det har hänt förut.
Citera
2020-12-03, 07:29
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Genom optimering ökar deras effektivitet.

Optimering av vad? Optimering av ledningsförmåga av kablaget genom mjukvara? Optimering av motorers verkningsgrad.....Genom mjukvara?
Citera
2020-12-03, 08:01
Medlem
Citat:
Är det inte vanligt att ha bilar på lager? Alla tillverkare har det. Jag personligen hade inte köpt en begagnad Tesla då de nästan är lika dyra.
Har du kört en Tesla nån gång? Nyfiken bara.
Såklart har alla biltillverkare bilar i lager. Förstår inte vad du menar med begagnad, det är vad jag kan se helt nya Teslor som bara rullat av bilfärjan (under 50 km står de på dem, men klickar man in på dem har de gått typ 10 km). Problemet är att Tesla målat upp en bild av att efterfrågan är mycket större än vad dom hinner med att tillverka, det är också vad anhängare har sagt är anledningen till att Teslas försäljningssiffror sviktat i Europa detta året. Att det står osålda bilar på parkeringar tyder på att det snarare är efterfrågan som har gått ner på just Tesla bilar (då andra elbilar säljer bra).

Nej jag har inte kört någon, jag har räknat på det snabbt och insett att en Model 3 skulle kosta alldeles för mycket varpå det hela känns ointressant.

Citat:
Jag skulle tro att dessa köp redan till stor del gjorts för länge sen, när du får reda på att Tesla ska in på S&P 500 har redan de stora aktörerna troligtvis vetat detta ett tag.
Citera
2020-12-03, 08:45
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Astrologerna på Goldman Sachs har studerat stjärnorna och kommit fram till en ny riktkurs för Tesla. Riktkursen går från 455$ till 780$ och rekommendationen går från neutral till köp.

https://www.avanza.se/placera/telegr...s-780-usd.html

Edit: Mera telegram.

https://www.avanza.se/placera/telegr...an-bedomt.html

Senast redigerad av JustinTrudeau 2020-12-03 kl. 08:51.
Citera
2020-12-03, 12:34
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag skulle tro att dessa köp redan till stor del gjorts för länge sen, när du får reda på att Tesla ska in på S&P 500 har redan de stora aktörerna troligtvis vetat detta ett tag.
Ja det var en tanke jag hade också innan jag köpte men jag tyckte att det föll på ett par saker:
1. De frångår då sin strävan att följa index, då de för en period äger en massa Tesla aktier som inte ingår i indexet de försöker följa.
2. Många indexfonder är passiva och köper enbart aktier ur indexet per automatik.

Jag har hur som helst sålt av redan. Vad ska driva aktiekursen nu? De kommer inte kunna göra det med fundamenta. Om jag inte missminner mig såg jag också siffror på hur både GM och VW ska satsa större pengar på eldrift än Tesla de kommande 5 åren. Mina preffar i VW värderas i dagsläget 323 ggr lägre än Teslas aktie. Är det någon på allvar som tror Tesla kommer sälja 300 gånger fler elbilar än VW om 5 år?
Nej jag tror iofs att Tesla kommer göra en del pengar på försäljning av batterier eller licensiering av olika patent vad gäller batterier, men det täcker ändå inte dagens värdering
Citera
2020-12-03, 12:42
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Astrologerna på Goldman Sachs har studerat stjärnorna och kommit fram till en ny riktkurs för Tesla. Riktkursen går från 455$ till 780$ och rekommendationen går från neutral till köp.
Analytikerna förskräcks aldrig.

Citat:
Goldman Sachs höjer Tesla till köp - övergången mot elbilar sker snabbare än bedömt
Vad får de allt ifrån? Har de använt kaffesump eller kristallkula?
Hur långsamt bedömde de att övergången till elbilar skulle gå tidigare?
Citera
2020-12-03, 13:23
Medlem
Citat:
Sedan s&p nyheten har Tesla gått upp ca 40%. Inte konstigt att folk tar vinst.
Jag är en long time Tesla Bull och kommer inte sälja förrän 2030 tidigast men även jag tycker att aktien är övervärderad i dagsläget. Tror det är nyttigt att den går ner lite.

Någon orsak till att du valt certifikat istället för termin?
Citera
2020-12-03, 13:52
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Optimering av vad? Optimering av ledningsförmåga av kablaget genom mjukvara? Optimering av motorers verkningsgrad.....Genom mjukvara?
Precis som en optimering av iOS kan ge bättre batteritid till alla iPhones genom en uppdatering. Jag är ingen ingenjör eller utvecklare så kan inte ge dig ett mer avancerat svar. Spelar egentligen ingen roll hur det går till, så länge det görs. Den stora frågan är varför ingen annan tillverkare gör det.
Citera
2020-12-03, 14:00
Medlem
Assault12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi

Man chipstrimmar bara volten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback