2020-11-25, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
En stor del av Teslas inkomster kommer från biltillverkningen, så tills resten av framtidsvisionerna finns i verkligheten är tesla en biltillverkare.

Samtliga stora biltillverkare kommer inom kort ha flera modeller av elbilar ute på marknaden. Det som talar emot ett snabbt skifte är att elpriserna kommer gå upp i takt med att elbilar blir vanligare (och bränslepriserna kommer gå ner pga mindre efterfråga), att tro man kommer kunna ladda bilen billigt på natten för att det idag är billig el då kan man drömma om i framtiden, i takt med att fler kommer ladda elbilar på nätterna kommer även priserna justeras då det inte längre blir samma brist på efterfrågan då. Samma sak med tanken att alla ska ha batteripack hemma som laddas när elen är billig, gör alla detta kommer såklart elpriset normaliseras över hela dygnet.

Jag får inte idag ihop kalkylen med tex en model 3, den kommer aldrig bli billigare än en 1-2 år gammal dieselvolvo, teslan skulle kosta mig mycket mer att ha som fordon än en dieselbil idag. För en normal bilist som avverkar 1500 mil om året är bränsle en av de mindre kostnaderna, min parkering kostar mer än bränslet jag använder. Ska jag dessutom fixa p-plats med el får jag betala dubbelt upp, bara merkostnaden för parkeringplats med elstolpe kommer alltså göra att elbilen blir dyrare än en dieselbil för mig...

En tesla idag är en lyxig leksak som 90% av bilisterna aldrig kommer behöva, bara de faktum att dom inte har en hyfsad kombi på marknaden gör den riktigt oattraktiv (nej model x är knappast ett alternativ till en Volvo V60).

Eftersom du är så smart, varför lyssnar inte resten av världen på dig? Tesla skrivs dessutom som Tesla, med stort T.
Citera
2020-11-25, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crimsonwestgard
Eftersom du är så smart, varför lyssnar inte resten av världen på dig? Tesla skrivs dessutom som Tesla, med stort T.
Bara för många gör något dumt och ologiskt betyder inte det att det blir mindre dumt. Vill man rida på vågen och är beredd att hoppa ut när bubblan spricker, go for it, men kom inte och försök motivera det med tomma löften och framtidsvisioner. För att bubblan inte ska spricka måste folk fortsätta investera och pumpa upp kursen, det är ett pyramidspel. Dagen folk börjar tappa tron på det kommer det gå fort... Tesla kan mycket väl öka hundratals procent till, men den kan likabra dyka 99% om två veckor.
Citera
2020-11-25, 18:44
Medlem
0ldMans avatar
Har tesla skickat några bilar från usa till Europa senaste tiden? Eller är det de 7000 bilarna från kina som är de enda under oct och nov?
Citera
2020-11-25, 18:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av David86

Samtliga stora biltillverkare kommer inom kort ha flera modeller av elbilar ute på marknaden. Det som talar emot ett snabbt skifte är att elpriserna kommer gå upp i takt med att elbilar blir vanligare (och bränslepriserna kommer gå ner pga mindre efterfråga), att tro man kommer kunna ladda bilen billigt på natten för att det idag är billig el då kan man drömma om i framtiden, i takt med att fler kommer ladda elbilar på nätterna kommer även priserna justeras då det inte längre blir samma brist på efterfrågan då. Samma sak med tanken att alla ska ha batteripack hemma som laddas när elen är billig, gör alla detta kommer såklart elpriset normaliseras över hela dygnet.

Det där har Elon Musk redan räknat ut för 15 år sedan. - Elen skall komma från folks hustak. Alla hus skall ha billiga solceller. Bilen kan även fungera som husets backup batteri. Målet är självförsörjning på energi och vi skall byta el med grannen via Teslas app. Alla Teslas gigafabriker/verksamhet skall vara självförsörjande på el och tom producera el. - Jag är även ganska säker på att Teslas AI kommer att lösa fusion inom 5 år. Det blir ett patent som heter duga.
Citera
2020-11-25, 19:29
Medlem
flyer1s avatar
Ett tips är köpa Tesla aktier nu ! Om en månad är det krav fonder i USA måsta äga Tesla, för att de ska kunna följa index S&P 500. De har inte velat köpa pga hög värdering hittills.de har snarare shortat 10% av aktiemassan (mest i USA?) Men nu måste de få tag i 10% av hela Teslas aktiemassa. Gissa det kommer driva priser ! Det syns i kursen redan nu 1 mån före deadeline. Klart bäst köpa nu , innan kursen pressas än högre. Köper just därför själv, finner inte dagen värdering rimlig, men kan ej säga nej till gratis pengavinster. All in 4v framåt !
Citera
2020-11-25, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Ett tips är köpa Tesla aktier nu ! Om en månad är det krav fonder i USA måsta äga Tesla, för att de ska kunna följa index S&P 500. De har inte velat köpa pga hög värdering hittills.de har snarare shortat 10% av aktiemassan (mest i USA?) Men nu måste de få tag i 10% av hela Teslas aktiemassa. Gissa det kommer driva priser ! Det syns i kursen redan nu 1 mån före deadeline. Klart bäst köpa nu , innan kursen pressas än högre. Köper just därför själv, finner inte dagen värdering rimlig, men kan ej säga nej till gratis pengavinster. All in 4v framåt !
Gammal nyhet. Det där är inprisat i aktiekursen redan.
Citera
2020-11-26, 08:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Detta är en mycket intressant aktie med tanke på den starka produkten och vilka som ligger bakom. Självklart är det risky, men det här är nog framtiden vad gäller bilar tror jag.

Så här trodde jag 2013. Och idag är jag helt övertygad. Fossilbilens tid är förbi. Bästa aktien i min portfölj i alla kategorier. Långsiktighet betalar sig. Sälja? Nej nej nej....
Citera
2020-11-26, 11:01
Avstängd
Teslas familjebil med plats för 7 vs Audi R8 i Drag Race med Jeremy Clarkson.

https://youtu.be/wNQeeBi1VUY

Tja, - vad hade du själv köpt? - Tesla eller Audi. bil vs aktier?
Citera
2020-11-26, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Teslas familjebil med plats för 7 vs Audi R8 i Drag Race med Jeremy Clarkson.

https://youtu.be/wNQeeBi1VUY

Tja, - vad hade du själv köpt? - Tesla eller Audi. bil vs aktier?
Köper man en R8a är man nog mer intresserad av varvtiden på nurburgring eller dylikt...
Citera
2020-11-26, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så här trodde jag 2013. Och idag är jag helt övertygad. Fossilbilens tid är förbi. Bästa aktien i min portfölj i alla kategorier. Långsiktighet betalar sig. Sälja? Nej nej nej....

Kan hålla med. Jag började med aktier så sent som i början av Augusti i år. Slängde in nästan allt i Tesla och gick till en början bra. Sen sålde jag av en del av det och köpte annat också.

Men nu efter S&P500 historien så gick ju aktien upp rejält och jag tänkte efter lite teknisk analys att detta kan inte hålla länge till, så sålde nyligen mycket av Tesla, men det fortsatt uppåt ändå.

Men jag klagar inte. Har gått mycket plus på Tesla och det jag köpte istället har också gått riktigt bra. Nästan alla mina aktier har gått som tåget senaste månaden.

Men jag kommer vänta till den dag Tesla störtdyker och då köper jag in mig igen. Har fortfarande lite kvar i Tesla, men bara kanske 1/20 av vad jag hade när jag hade som mest.
Citera
2020-11-26, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja nu börjar det finnas alternativ.

Brukar ta en titt på Norge ibland, se länk nedan, uppdateras ofta. Nu är förstås inte Norge världens största bilmarknad, men det är väl den mest elektrifierade så den är intressant på så sätt.

Audi E-tron har gått bäst i år.

https://elbilstatistikk.no/

Topp 10 2020

Audi E-tron
Nissan Leaf
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW
Volkswagen Golf
HYUNDAI Kona
Tesla Model 3
Mg Mg Zs Ev
Mercedes-benz Eqc 400 4matic
Kia Soul
Bmw I3

Topp 10 i November(än så länge)

VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW
Mg Mg Zs Ev
Nissan Leaf
Audi E-tron
HYUNDAI Kona
Mercedes-benz Eqc 400 4matic
POLESTAR Polestar 2
VOLVO XC40
MAZDA MAZDA MX-30
KIA NIRO
Intressant...ja mycket av Teslas inkomster kommer ju ifrån att sälja credits till ICE tillverkare som vill undvika straffavgifter. Denna inkomstkälla kommer bli mindre och mindre ju mer EVs de andra biltillverkarna producerar.
Tesla's aktiekurs är så uppblåst, och kommer förmodligen öka ytterligare något pga S&P inträdet men jag skulle aldrig köpa i det här läget.
Jag köpte på mig VW aktier istället. VW ska satsa extremt mycket pengar på FOU inom EV de närmsta 5 åren. Jämför gärna P/E för att se hur löjligt överprisat Tesla är.
Uppsidan på 3-5 års sikt är klart bättre på VW.
Citera
2020-11-26, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Vad pratar du om? Tesla säljer samtliga fordon man producerar och fabrikerna går för fullt med Shanghai på väg till full kapacitet och Berlin snart färdigt.
Det säger ju inte så mycket om man inte har så stor produktions kapacitet vilket de inte har jämfört med de stora ICE tillverkarna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback