Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-23, 15:52
  #3301
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Du har helt fel.

Redan 2018 gick Kina förbi USA. https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=34812

USA nettoimporterar knappt nån olja alls längre.

2019 var nettoimporten lägre än den varit sen mitten av 1950-talet. https://www.eia.gov/energyexplained/...nd-exports.php
Jag ställer mig tveksam till att världens största oljenettoimportör har kunnat gå till självförsörjning på bara några år. Men det får vi ta i någon annan tråd.
Citera
2020-11-23, 16:27
  #3302
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Daimler (Mercedes benz) har redan färdiga fabriker, ambitiösa framtidsplaner där med.

Volkswagen håller också på för fullt.

Toyota har också stora planer för att förse deras hybrider med batterier, ihop med Panasonic (dom är alltså inte exklusiva för Tesla).

Varför någon av ovanstående inte handlas upp till absurda P/E tal när Tesla gör det på samma premisser förstår jag inte? Vilka som har bäst möjligheter att bygga många bra, hållbara, tillförlitliga elbilar ser jag som en icke-fråga. Tesla har lyckats spotta ut ett par enstaka modeller, med ytterst snarlika utseenden, de flesta med pinsamma kvalitetsproblem. Skulle aldrig komma på tanken att köpa en Tesla, jag är personen som stör mig om där är en glipa på 2 mm mellan framskärm och motorhuv, en model 3 går ju inte ens köra in i en automattvätt utan att inredningen blir tvättad på samma gång...

Därför att Tesla är ett tillväxtföretag som visar på 40% i årlig tillväxt de kommande 10 åren.

De andra gör det inte.
Citera
2020-11-23, 20:19
  #3303
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Därför att Tesla är ett tillväxtföretag som visar på 40% i årlig tillväxt de kommande 10 åren.

De andra gör det inte.


Att ha köpt sommaren 2019 hade täckt den största ökningen och man hade kunnat skratta av lycka.
Citera
2020-11-23, 21:16
  #3304
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OkFlashback
Jag säljer mina TSLA direkt efter öppningen idag och köper

(Xpeng)
(nio)
(tata)

Har du gått in igen?

Och om inte, hur ledsen är du över att du sålde av?
Citera
2020-11-23, 21:33
  #3305
Medlem
0ldMans avatar
Hur resonerar ni kring teslas försäljning? Den enda marknad som verkar gå bra är Usa men både Kina och Europa ser sämre ut. Trots att marknaden växer så det knakar i hela världen så ökar inte tesla sin försäljning, det borde vara oroväckande.
Citera
2020-11-23, 23:00
  #3306
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Hur resonerar ni kring teslas försäljning? Den enda marknad som verkar gå bra är Usa men både Kina och Europa ser sämre ut. Trots att marknaden växer så det knakar i hela världen så ökar inte tesla sin försäljning, det borde vara oroväckande.
Har du läst Q3 2020?
Citera
2020-11-23, 23:18
  #3307
Medlem
0ldMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Har du läst Q3 2020?
Total revenue är upp 39 procent men då är kina inräknat för 2020. 2019 såldes inga bilar i Kina(?). Europa har de minskat försäljningen rejält vilket kan vara en indikation på att konkurrenterna äter upp marknaden.
Citera
2020-11-24, 05:37
  #3308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Total revenue är upp 39 procent men då är kina inräknat för 2020. 2019 såldes inga bilar i Kina(?). Europa har de minskat försäljningen rejält vilket kan vara en indikation på att konkurrenterna äter upp marknaden.

Vad pratar du om? Tesla säljer samtliga fordon man producerar och fabrikerna går för fullt med Shanghai på väg till full kapacitet och Berlin snart färdigt.
Citera
2020-11-24, 10:15
  #3309
Medlem
Elon Musk går nu om Bill Gates och blir världens näst rikaste.

https://www.bloomberg.com/news/artic...ichest-ranking

Samtidigt går nu en del analytiker ut och säger att Tesla kommer att nå $1 T i market cap.

https://www.barrons.com/articles/mos...ny-51606142511

Därmed skulle Tesla slå Google/Alphabets rekord som snabbast företag till $1 T. Andra analytiker håller inte med och menar istället att Tesla är på väg mot $10 T i market cap. Men även om de mer skeptiska analytikerna får rätt så kommer Tesla att dubbleras gentemot deras nuvarande värde.
Citera
2020-11-24, 11:46
  #3310
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Men även om de mer skeptiska analytikerna får rätt så kommer Tesla att dubbleras gentemot deras nuvarande värde.

Haha, om de mer skeptiska analytikerna får rätt ska Tesla ner mot 40 USD per aktie eller market cap på ca 40 000 MUSD (dvs knappt 10 % av dagens kurs), se ex https://www.privataaffarer.se/analyt...a-wall-street/

Och nu underdriver jag; det finns naturligtvis betydligt mer skeptiska analytiker än så.
Citera
2020-11-24, 12:55
  #3311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Därför att Tesla är ett tillväxtföretag som visar på 40% i årlig tillväxt de kommande 10 åren.

De andra gör det inte.
...vilket man utan större problem kan säga är inprisat i dagens kurs. Frågan är vad som händer om de inte blir så, då sitter man på en riktig stor säck med grisar. Enorm nedsida, tveksam uppsida.

Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Vad pratar du om? Tesla säljer samtliga fordon man producerar och fabrikerna går för fullt med Shanghai på väg till full kapacitet och Berlin snart färdigt.
Är det därför man konstant sänker priserna på sina bilar, för att folk är helt galna i dom? Vi går dessutom från ett läge där Tesla i princip var det enda alternativet för de som ville ha en elbil, till att de snart finns elbilar från alla större bilmärken. Dagens värdering förutsätter total dominans på personbilsmarknaden (oavsett drivning).
Citera
2020-11-24, 14:24
  #3312
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
...vilket man utan större problem kan säga är inprisat i dagens kurs. Frågan är vad som händer om de inte blir så, då sitter man på en riktig stor säck med grisar. Enorm nedsida, tveksam uppsida.



Nedsidan är bara hundra procent, medan uppsidan är oändlig om jag förstått rätt.
Kan ju bara gå bra.

På en mer allvarlig not, jag skulle inte våga riskera delar av mitt lilla välstånd på Elon Musks dagsform och eventuella framtida bipolära suicid. Han verkar karismatisk, intelligent och galen. Är inte beredd på att investera i den personkulten.

Men också såklart bitter att jag inte gjorde det för ett år sedan... Så viss bias här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback