Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-17, 20:32
  #3265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tror inte en renault zoe lider av samma problem, så det är inte eldriften i sig som är bekymret.


Teslor är byggda för Kalifornien, du får helt enkelt ställa den i garaget vinterhalvåret..

Skitsnack. Är inte farligt. Man behöver ju inte tvärsläppa gaspedalen.
Citera
2020-11-17, 23:26
  #3266
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Skitsnack. Är inte farligt. Man behöver ju inte tvärsläppa gaspedalen.
Exakt! Efter man kört en Tesla några timmar så inser man hursystemet fungerar och därefter känns de helt naturligt att bara lätta på gasen istället för använda bromsen vid de flesta tillfällen. Extremt bekvämt .
Citera
2020-11-18, 21:42
  #3267
Medlem
Tesla trycker pengar, 700 EOY
Citera
2020-11-18, 23:54
  #3268
Avstängd
Nästa år producerar Tesla dubbelt så mycket bilar som Volvo. 1 3 miljoner. 2022 producerar de 3 ggr så mycket. Enbart Tesla Berlin skall pumpa ut 2 miljoner Tesla Y varje år med start till våren. 21 - Volvo tillverkar 700 000 bilar totalt i hela världen. Tesla har ett dotterföretag som återvinner batterierna Redwood heter det. De menar att all lithium och cobolt kan återvinnas "for ever" så tom gruvdrift blir obsolet. Inget händer i atomerna bara förr ett batteri är kass. Målet för den firman är även att inga människor skall behövas i processen. Alla battetier/mobiler/Klockor helt enkelt smälts ner i en magma och sedan utvinns mineralerna "som vanligt' i gruvinfustrin. Tesla blir självförsörjande på dessa metaller.
Citera
2020-11-19, 09:34
  #3269
Avstängd
wwrs avatar
12.523 utbyten av infotainmentsystemet. Bilen övervakar säkert allt som sker och skriver sedan på minnen som är köpta på motsvarigheten till Elgiganten. Även deras touchscreen var av dålig kvalitet.
Citat:
After 12,523 replacements, Feds investigate Tesla Media Control Unit failures
https://arstechnica.com/cars/2020/11...ailures/?amp=1
Citera
2020-11-19, 09:48
  #3270
Avstängd
Warren Buffet köper nu i smyg upp enorma mängder Tesla.

Tesla bygger sina fabriker själva och Tesla Berlin (3 ggr större än Volvos alla fabriker tillsammans) kommer att bli 65% billigare att bygga en den första GIGA fabriken. (Tesla slår tom byggföretag som Skanska i effektivitet) -Under 2022 kommer tesla att passera företag som BMW/Opel/Skoda i antal bilar. 2023 och framåt kan vi alla bara gissa. Teslas underrede är idag 3 delar. Vanliga biltillverkare behöver 80-100 delar bara för underredet. Tesla har själva konstruerat en gigantisk press av aldrig skådat slag och fått ner tillverkningskostnaden med 70-80%. "The best part is no part" - Elon Musk.

Hela chassit/skelettet till Cybertruck kommer att vara en enda del. - Planen är att skapa en press som kan göra allt "på en gång"
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-11-19 kl. 09:59.
Citera
2020-11-19, 22:27
  #3271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OkFlashback
Sålde (xpev) nu förlorade pengar på den
Den steg 14% idag
Citera
2020-11-19, 22:37
  #3272
Medlem
Sålde 50% av mina Tesla aktier idag för $503

Får se om det var ett misstag eller inte. Men dyker den ner till bara $490 så vågar jag inte vänta längre och köper tillbaka allt igen.

Eller ja, det beror på hur trenden ser ut. Ligger den på 490 och mycket pekar på mer nedgång så kanske jag väntar lite till, men kommer köpa tillbaka dessa 50% inom kort är jag övertygad om.

Om det inte går ner så kollar jag istället på Nio och köper där om den går ner tillräckligt.
Citera
2020-11-20, 00:21
  #3273
Medlem
Dubbeltrasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Nästa år producerar Tesla dubbelt så mycket bilar som Volvo. 1 3 miljoner. 2022 producerar de 3 ggr så mycket. Enbart Tesla Berlin skall pumpa ut 2 miljoner Tesla Y varje år med start till våren. 21 - Volvo tillverkar 700 000 bilar totalt i hela världen.
Volkswagen som är störst i Europa registrerade 1 768 286 bilar i Europa 2019 med över 20 olika modeller. Den bästa SUV:en sålde ca 225 000 st. VW har 16 fabriker i Europa.

En enda modell från en enda fabrik kommer kommer alltså byggas 2 miljoner/år
Köp inte i Tesla aktier investera i parkeringsplatser i Brandenburg.
Citera
2020-11-20, 01:06
  #3274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbeltrast
Volkswagen som är störst i Europa registrerade 1 768 286 bilar i Europa 2019 med över 20 olika modeller. Den bästa SUV:en sålde ca 225 000 st. VW har 16 fabriker i Europa.

En enda modell från en enda fabrik kommer kommer alltså byggas 2 miljoner/år
Köp inte i Tesla aktier investera i parkeringsplatser i Brandenburg.

Volkswagen är ett sjunkande skepp. Du bör förstå varför du ska sälja VAG och investera i elbilar. VAG har bara en intressant elbil med taycan medans hela teslas line up är intressant, desamma gäller nio och xpeng.
Citera
2020-11-20, 03:59
  #3275
Avstängd
wwrs avatar
Kina kör vidare med bränsleceller.
Citat:
In a 15-year plan for new-energy vehicles released on Nov. 2, China’s State Council said the country will focus on building the fuel-cell supply chain and developing hydrogen-powered trucks and buses.
https://www.bloomberg.com/amp/news/a...-with-hydrogen

Kommer Elon att få äta upp detta tweet?
Citat:
Exactly, fuel cells = fool sells
https://twitter.com/elonmusk/status/...401699841?s=19

Att elbilar politiskt sett, tills vidare mest är snack och målsättningar (typ Tyskland och Storbritannien) anser jag. Men om bränsleceller kan bli ett alternativ i framtiden, det vet jag inte om någon kan säga säkert?
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-11-20 kl. 04:01.
Citera
2020-11-20, 10:46
  #3276
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kina kör vidare med bränsleceller.

https://www.bloomberg.com/amp/news/a...-with-hydrogen

Kommer Elon att få äta upp detta tweet?

https://twitter.com/elonmusk/status/...401699841?s=19

Att elbilar politiskt sett, tills vidare mest är snack och målsättningar (typ Tyskland och Storbritannien) anser jag. Men om bränsleceller kan bli ett alternativ i framtiden, det vet jag inte om någon kan säga säkert?


Jag tror bränsleceller har viss plats i framtiden, framförallt kan det användas som energy storage, alltså att det produceras o lagras. Japan tex har ju stora stormar som kommer några gånger per år som skulle kunna försörja dem flera gånger om energimässigt (om det fångades av vind kraftverk).
Jag tror också på hydrogen när det kommer till flygplan iom energy density är långt mkt lägre än tom existerande flygbränsle.
Däremot bland vanliga bilar det tror jag inte, infrastrukturen måste byggas ut, också måste man komma ihåg att det i konverteringen från elektricitet, till hydrogen tillbkas till el (i bilen) tappas 50% mot batterier som knappt tappar ngt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback