Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-10-15, 20:50
  #2965
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Tack för bra länk !

Min fråga blir såklart !

Vad gör en Tesla unik nu ?

Bilarna som dyker upp nu på marknaden kommer knocka Tesla framöver var så säkra ..

Är det bara batteriet som ska vara "the nuts" från Tesla och dess självkörande bilar framöver ? Såklart kommer inget inträffa.

Tesla köper batterier från Panasonic som Tesla har patent på?
Om nu Panasonic gör batterier med Tesla patent så vore det härligt att ta del av .

Panasonic gör och säljer batterier till alla fabrikanter . Ska Tesla köpa Panasonic så kommer de kosta .
Tror folk underskattar Teslas brand name. De är helt klart det överlägset mest kända elbilsmärket och deras anhängare är VÄLDIGT rabiata och lojala.

Jag ser Tesla som bilvärldens Apple. Folk har i åratal klagat på att Apples produkter är undermålig kvalitet och överprisade och att konkurrenterna är mycket högre kvalitet. Och ändå så har Apple alltid varit det dominerande märket inom smartphones och deras anhängare är rabiat lojala oavsett vilka invändningar folk har.
Citera
2020-10-15, 21:49
  #2966
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Tror folk underskattar Teslas brand name. De är helt klart det överlägset mest kända elbilsmärket och deras anhängare är VÄLDIGT rabiata och lojala.

Jag ser Tesla som bilvärldens Apple. Folk har i åratal klagat på att Apples produkter är undermålig kvalitet och överprisade och att konkurrenterna är mycket högre kvalitet. Och ändå så har Apple alltid varit det dominerande märket inom smartphones och deras anhängare är rabiat lojala oavsett vilka invändningar folk har.
Var har du fått det där ifrån? Apples produkter har erkänt hög kvalite och är ett riktmärke i branschen. Knappast något man kan säga om Tesla..
Citera
2020-10-16, 03:34
  #2967
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Var har du fått det där ifrån? Apples produkter har erkänt hög kvalite och är ett riktmärke i branschen. Knappast något man kan säga om Tesla..

Apple är inte superbra på något sätt. De har fel i sina produkter minst lika ofta som konkurrenterna.

Nu sitter jag och skriver från en Apple dator, men jag har ingen iPhone, för att jag gillar dom inte. Jag hade nog kunnat göra det, men min första smartphone var en av Samsung som första och sedan dess har det varit Android. Har så klart testat använda iphones, men tycker Android är mycket bättre.

Ser inte alls någon framtid för mig själv för iphone. Men för deras datorer så gillar jag dom, men det är värdelöst för någon som vill kunna spela moderna spel.
Citera
2020-10-16, 03:46
  #2968
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Tror folk underskattar Teslas brand name. De är helt klart det överlägset mest kända elbilsmärket och deras anhängare är VÄLDIGT rabiata och lojala.

Jag ser Tesla som bilvärldens Apple. Folk har i åratal klagat på att Apples produkter är undermålig kvalitet och överprisade och att konkurrenterna är mycket högre kvalitet. Och ändå så har Apple alltid varit det dominerande märket inom smartphones och deras anhängare är rabiat lojala oavsett vilka invändningar folk har.

I skitlandet kina har tesla sänkt priset sju gånger på kort tid. samtidigt har GM sålt mycket fler elfordon är tesla. sedan kommer man på att man ska skicka hem personalen som tillverkar bilarna och klarar fortfarande inte av att sälja slut på inventarierna man har.

då kan man fråga sig. om man hela tiden sysslar med manipulationer för att få det att se ut som man säljer bättre än man gör...är man smart då och trorman verkligen att folk är så retarderade som man själv är.

tesla är ett skitföretag som fick amerikanska skattepengar för att komma igång som sedan efterskäntes och det är enkelt att bygga något för andras pengar och det är enkelt att anställa folk som tar med sig kunskap för skapa en produkt och sedan ger man bort denna kunskap till kommunisterna. att tro att man är smart för at man tillverkar något i kommunistskitlandet kina och ska sälja det i europa och därmed tjäna pengar är som att skita sig i näven när de tyska företagen är på gång med samma typ av produkt.

det man ska fråga sig varför man som konsumen inte får laga sin egen Tesla och varför man inte får handla en reservdel om nu tesla är så bra ch hållbar för det är rena skräpet. batterierna hålle rinte men det har man gemensamt med de franska skitmärken renault och peogeot.

varför måste man byta batterierna så kort efter att man haft sin elbil och man kan fråga sig vad kommer att hända med allt folket som tillverkar bilar för en elbil har färre delar och färre rörliga delar.

om man ska snacka sig varm för saker borde man ialla fall ha funderat lite om man nu har fakta att ta avstamp i.
Citera
2020-10-16, 05:05
  #2969
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latinamerikantjuv
I skitlandet kina har tesla sänkt priset sju gånger på kort tid. samtidigt har GM sålt mycket fler elfordon är tesla. sedan kommer man på att man ska skicka hem personalen som tillverkar bilarna och klarar fortfarande inte av att sälja slut på inventarierna man har.

då kan man fråga sig. om man hela tiden sysslar med manipulationer för att få det att se ut som man säljer bättre än man gör...är man smart då och trorman verkligen att folk är så retarderade som man själv är.

tesla är ett skitföretag som fick amerikanska skattepengar för att komma igång som sedan efterskäntes och det är enkelt att bygga något för andras pengar och det är enkelt att anställa folk som tar med sig kunskap för skapa en produkt och sedan ger man bort denna kunskap till kommunisterna. att tro att man är smart för at man tillverkar något i kommunistskitlandet kina och ska sälja det i europa och därmed tjäna pengar är som att skita sig i näven när de tyska företagen är på gång med samma typ av produkt.

det man ska fråga sig varför man som konsumen inte får laga sin egen Tesla och varför man inte får handla en reservdel om nu tesla är så bra ch hållbar för det är rena skräpet. batterierna hålle rinte men det har man gemensamt med de franska skitmärken renault och peogeot.

varför måste man byta batterierna så kort efter att man haft sin elbil och man kan fråga sig vad kommer att hända med allt folket som tillverkar bilar för en elbil har färre delar och färre rörliga delar.

om man ska snacka sig varm för saker borde man ialla fall ha funderat lite om man nu har fakta att ta avstamp i.
Ja, det var ett belysande inlägg.

Konkurrensen inom "No driver. No gas." kommer att bli stenhård och avgöra en hel del av Teslas aktiekurs och framtida öde.

GM blir det femte företaget att få tillstånd att testa förarlöst i Kalifornien. Inget Tesla.
Citat:
Cruise is the fifth to receive a driverless permit from the state’s Department of Motor Vehicles, the others being Waymo, Nuro, Zoox, and AutoX.

Men mycket handlar om show:
Citat:
couldn’t say whether a safety driver would remain in the vehicle’s passenger seat during testing, nor if Cruise would use chase vehicles

Cruise’s San Francisco geofence (the invisible walls that dictate where the vehicle can operate),

speed limits not exceeding 30 miles per hour, during all times of the day and night, but will not test during heavy fog or heavy rain.”

Companies that receive these driverless permits have to provide evidence of insurance or a bond equal to $5 million and follow several other rules, such as training remote operators on the technology.

Cruise also doesn’t allow non-employees to ride in its vehicles.
https://www.theverge.com/platform/am...california-dmv

Hjälper inte mycket med $5m för den som ev kommer att bli överkörd.
Citat:
Companies that receive these driverless permits have to provide evidence of insurance or a bond equal to $5 million

Själv håller jag undan om jag ser ett T eller en Lidarbox på taket. Det finns tillräckligt med avskräckande videos på nätet. Minst tre Tesla har kört in i brandbilar. Alla självkörande bilar har problem att skilja på stillastående hinder och stillastående objekt vid sidan av vägen.
Citat:
Why Tesla's Autopilot Can't See a Stopped Firetruck

but it's at least the third time this year a Tesla has hit a stopped firetruck at highway speeds

Samma gäller Volvo
Citat:
Volvo's semiautonomous system, Pilot Assist, has the same shortcoming. Say the car in front of the Volvo changes lanes or turns off the road, leaving nothing between the Volvo and a stopped car. "Pilot Assist will ignore the stationary vehicle and instead accelerate to the stored speed," Volvo's manual reads, meaning the cruise speed the driver punched in. "The driver must then intervene and apply the brakes.” In other words, your Volvo won't brake to avoid hitting a stopped car that suddenly appears up ahead. It might even accelerate towards it.
https://www.wired.com/story/tesla-au...y-crash-radar/

Man kanske skulle köpa någon liten grunka som flashar en stoppskylt på marken och får tvärstopp på åbäket. Det har testats ...

Än så länge rent livsfarliga saker som kommer att dra ned Teslas aktiekurs. I amerikanska forum verkar många anse att FSD inte kommer att fungera inom överskådlig tid.
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-10-16 kl. 05:40.
Citera
2020-10-16, 05:23
  #2970
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ja, det var ett belysande inlägg.

Konkurrensen inom "No driver. No gas." kommer att bli stenhård och avgöra en hel del av Teslas aktiekurs och framtida öde.

GM blir det femte företaget att få tillstånd att testa förarlöst i Kalifornien. Inget Tesla.


Men mycket handlar om show:

https://www.theverge.com/platform/am...california-dmv

Hjälper inte mycket med $5m för den som ev kommer att bli överkörd.


Själv håller jag undan om jag ser ett T eller en Lidarbox på taket. Det finns tillräckligt med avskräckande videos på nätet. Minst tre Tesla har kört in i brandbilar. Alla självkörande bilar har problem att skilja på stillastående hinder och stillastående objekt vid sidan av vägen.


Samma gäller Volvo

https://www.wired.com/story/tesla-au...y-crash-radar/

Man kanske skulle köpa någon liten grunka som flashar en stoppskylt på marken och får tvärstopp på åbäket. Det har testats ...

Än så länge rent livsfarliga saker som kommer att dra ned Teslas aktiekurs. I amerikanska forum verkar många anse att FSD inte kommer att fungera inom överskådlig tid.

jag tror att man ska undvika skräpet "elbilar" tills européerna kommit igång på marknaden. de som hrjar runt på marknaden är sådana som är rena lycksökare. som skitföretaget tesla med ett batteri som blir överhettat och tar fyr, en sådan enkel sak får man nte till för att skitföretaget tesla inte drivs av innovation och man får inte till sin framgång genom att ha en unik och stabil produkt, detta pajasfel ser man i tidiga stadier och det betyder at tdet är ett korthus, man är inom marknaden för att man får sina pengar elle rinvesteringar genom att manipulera marknaden, genom att parasitera på de amerikanska skattebetalarna oc genom att pumpa upp börsvärden och optionerna genom miljörätter och olika koronastöd. sedan hoppas man på att kunna tillverka i skitlandet kina och sälja dyrt i europa. européerna är smartare än en sydafrikansk förlorare som inte ens klarade av det han påstod han tog examen i. när de europeéeiska (tyska) företagen bilföretagen fått igång sin industri kommer det att synas vem som klarar sig. skitföretget tesla kommer inte att klara sig.

VW tar in förhandsbeställningar på sina elbilar däribland en elvariant av VW-bussen.

dessa självstyrda bilar är en fantasi. det är som den där fantasin massor av år sedan när redovisningsfuskande amerikanska börsföretag påstod att de hade en tjänst där man kunde ladda hem filmer eller strema filmer via internet men det visade sig bara vara en fantasi, en post så att man kunde pumpa upp värdet på företaget redovisningsmässigt. denna teknologi är inte utvecklad och man ska inte ha prototyper körandes i verkliga trafiken för att man har f¨tt för sig att bilen och teknologin ska utvecklas genom att lära sig situationer. det kommer den aldrig att göra för nör man har med människor att göra så är det inte svart eller vitt, när man har med normalintelligenta människor att göra med. alla är inte journalister, politiker = retarderade beta cucks.


genom aolika "shower" eller lögner så pumpar man upp teslas aktiekurs, det är allt man har.

2022 kommer racet igång på riktigt. då blir det åka av. i nuläget tror jag att om man ska satsa på något så ska man satsa på en hybrid för batteriet i en ren eldriven bil är inte färdigutvecklat och man ska inte handla en bil där man inte får tag i reservdelar eller tvingas till att gå till en märkesverkstad med så få rörliga delar.
Citera
2020-10-16, 09:13
  #2971
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latinamerikantjuv
denna teknologi är inte utvecklad och man ska inte ha prototyper körandes i verkliga trafiken för att man har f¨tt för sig att bilen och teknologin ska utvecklas genom att lära sig situationer. det kommer den aldrig att göra för nör man har med människor att göra så är det inte svart eller vitt, när man har med normalintelligenta människor att göra med. alla är inte journalister, politiker = retarderade beta cucks.
Vadå fått för sig? Det ÄR så man lär AI genom neurala nätverk. I princip alla företag som sysslar med AI och automatisering i någon kapacitet förbättrar sina neurala nätverk genom att ge den testuppgifter och utvärdera hur bra den presterade. Jag får intrycket av att du inte vet någonting om hur modern AI-utveckling går till.

Hur ska de annars förbättra AI:n tycker du? Programmera beteende för alla scenarion som någonsin kan inträffa för hand?
__________________
Senast redigerad av Hatt-Kaninen 2020-10-16 kl. 09:22.
Citera
2020-10-16, 09:21
  #2972
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Var har du fått det där ifrån? Apples produkter har erkänt hög kvalite och är ett riktmärke i branschen. Knappast något man kan säga om Tesla..
Enligt Apples fans är det absolut så. Enligt Apples många kritiker är deras kamera sämre än Google Pixel, deras OS begränsat och monopolistiskt, deras hårdvarukvalitet undermålig (bendgate), deras IPO certifiering lägre än andra alternativ på marknaden, de har en vana att introducera funktioner flera år efter konkurrenterna och bete sig som att det var de som kom på det (fingeravtryckscensor, LIDAR, OLED, 5G), de tar bort funktioner som tidigare varit standard utan att sänka priset (hörlureuttag, laddare), etc. etc.

Som sagt, allt detta spelar ingen roll för Apples konsumenter för Apple har ändå "erkänt hög kvalite och är ett riktmärke i branschen".

Likadant är det för Tesla. Teslas anhängare kommer fortsätta att hävda att Tesla är den bästa produkten på marknaden, oavsett vilka invändningar som kritikerna kommer med.
Citera
2020-10-16, 10:22
  #2973
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Hur ska de annars förbättra AI:n tycker du? Programmera beteende för alla scenarion som någonsin kan inträffa för hand?

Bara ett citat från Elon som berör er diskussion. Tesla kan inte bara vänta på att data ramlar in i den mystiska superdatorn Dojo.
Citat:
Machine learning engineering is 10% machine learning and 90% engineering.
https://twitter.com/chipro/status/13...347920896?s=19

Citat:
Yeah
https://twitter.com/elonmusk/status/...852584449?s=19
Citera
2020-10-16, 10:53
  #2974
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bara ett citat från Elon som berör er diskussion. Tesla kan inte bara vänta på att data ramlar in i den mystiska superdatorn Dojo.

https://twitter.com/chipro/status/13...347920896?s=19


https://twitter.com/elonmusk/status/...852584449?s=19
Inget av det som sägs i de tweeten (tweeterna?) motsäger det jag sa.

Allt de menar är att grundkoden för det neurala nätverket måste planeras och skrivas noga av människor, att resultatet av det neurala nätverkets handlingar måste utvärderas av människor och att uppföljningsarbetet med parameter- och algoritm-justeringar måste skötas av människor.

Du måste fortfarande samla in så mycket data du bara kan och du måste fortfarande ge det neurala nätverket tid att skapa noder och "evolutionera" fram passande och pålitlig handlingsförmåga.

Så nej, det handlar inte bara om att "trycka in data i en superdator". Men också jo, det är precis vad det handlar om.
Citera
2020-10-16, 11:08
  #2975
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Vadå fått för sig? Det ÄR så man lär AI genom neurala nätverk. I princip alla företag som sysslar med AI och automatisering i någon kapacitet förbättrar sina neurala nätverk genom att ge den testuppgifter och utvärdera hur bra den presterade. Jag får intrycket av att du inte vet någonting om hur modern AI-utveckling går till.

Hur ska de annars förbättra AI:n tycker du? Programmera beteende för alla scenarion som någonsin kan inträffa för hand?

det är skillnad om jag lär mitt program med din mamma som ovetande och potentiell krockkudde eller om man simulerar situationer och lär upp maskinen i testmiljö. men kanske billigare om din mamma får sätta livet till...eller någon annan som jag inte känner. det r ju ialla fall inte min släkt som ryker eller får trauman för livet.
Citera
2020-10-16, 12:34
  #2976
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latinamerikantjuv
det är skillnad om jag lär mitt program med din mamma som ovetande och potentiell krockkudde eller om man simulerar situationer och lär upp maskinen i testmiljö. men kanske billigare om din mamma får sätta livet till...eller någon annan som jag inte känner. det r ju ialla fall inte min släkt som ryker eller får trauman för livet.
Du verkar tro att Teslor är självkörande hela tiden. Det är de inte. De styrs fortfarande av människor precis som vanliga bilar. Den enda skillnaden är att Teslabilar har kameror som filmar och analyserar förarnas beteende vilket sedan används för att förbättra det neurala nätverket.

Om du vill testa deras autopilot så måste du som förare manuellt aktivera den. Det är alltså inte så att du sätter dig i en Tesla och datorn tar kontrollen över bilen och kör hursomhelst medans du håller dig fast för glatta livet och ber till gud att du ska överleva vansinnesfärden.

Jag upprepar: Du måste själv aktivera självkörningen. I princip alla Teslabilar på vägarna styrs av människor. Den enda trafiksäkerhetsmässiga skillnaden mellan en Tesla på vägen och en Ford Mondeo på vägen är att Teslan samlar information om körningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback