2020-10-01, 08:50
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Har säkert diskuterats förr, men varför behöver en elbil som Tesla ett standard 12V batteri?
Det verkar mycket vara en säkerhetsfråga. Man har bara 350 V inkopplade när motorn är igång. Det "lilla" batteriet gör att "smådetaljer" fungerar och man kan göra säkerhetskontroller innan man släpper lös 350V.

Det är väl också praktiskt att kunna köpa 12V-produkter på macken. Att transformera ned 350 V likström är kanske onödigt????

TSLA stängde på 430. Än så länge inga större rörelser i kursen.

Vad man kan se snabbt så verkar det dock inte farligare att åka elbil än fossilt. Det talades ju om batteribränder.
Senast redigerad av wwr 2020-10-01 kl. 09:00.
Citera
2020-10-01, 10:19
Medlem
Investerare börjar förstå budskapet med att man redan test-producerar batterier som har 60% längre räckvidd för halva priset och man är redo för att markant öka produktionen. Vi kommer se 500 EOY.

Analytiker spår runt 140.000 bilar levererade i Q3.

”If Tesla sells 35,000 cars this year[2014], 500,000 sales in 2020 would imply a six-year CARG[compound annual growth rate] of 56%... No complex production manufacturer has ever grown that quickly from a revenue base of $3 Billion or more.”

- Mark B. Spiegel. September 2014.

”MeN teSlA hAR inGEN tILLväXT”.

Samtidigt står GM och Ford med miljardskulder mellan sig.
Senast redigerad av Dristigheten 2020-10-01 kl. 10:37.
Citera
2020-10-01, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Investerare börjar förstå budskapet med att man redan test-producerar batterier som har 60% längre räckvidd för halva priset och man är redo för att markant öka produktionen. Vi kommer se 500 EOY.

Analytiker spår runt 140.000 bilar levererade i Q3.

”If Tesla sells 35,000 cars this year[2014], 500,000 sales in 2020 would imply a six-year CARG[compound annual growth rate] of 56%... No complex production manufacturer has ever grown that quickly from a revenue base of $3 Billion or more.”

- Mark B. Spiegel. September 2014.

”MeN teSlA hAR inGEN tILLväXT”.

Samtidigt står GM och Ford med miljardskulder mellan sig.
Nu har ju iofs Tesla också miljardskulder...

Tror ingen ifrågasätter att Tesla ökat antalet sålda bilar snabbt, det som snarare ifrågasätts är vad som händer när Tesla faktiskt får riktig konkurrens. Det är lätt att sälja elbilar när man i princip är ensam om det, nästa år kan bli ett ödesår för Tesla, vad händer när det börjar dyka upp gott om bra alternativ?
Citera
2020-10-01, 15:28
Medlem
Man glömmer ofta att Tesla redan installerat 400 000 "solar roofs" (soltak) Just nu installerar de 10 000 i veckan. - Det är inte kul att vara oljeproducent i framtiden eller el-leverantör. - Detta i kombination med väggbatteri och en gemensam app där "folk byter, säljer, köper el-energi med varandra. Tesla bygger upp detta system nu och jag tror inte att Tesla släpper in konkurrenters produkter i "systemet". Du blir nog illa tvungen att köpa Teslas grejor om du vill byta el med grannen - men Teslas grejor är ändå billigast, bäst och snyggast.

Mycket intressant kort video om soltaken som "glömts bort lite". Tesla är ett energibolag. Ingen bilfirma.
https://youtu.be/DU3CDThDN74?t=108
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-10-01 kl. 15:56.
Citera
2020-10-01, 15:53
Medlem
Såg att Musk hävdar att Teslas selfdriving cars redan nu är säkrare än en person som kör. Om 18 månader kommer det att vara 200-300% säkrare att åka Teslas självkörande bil än låta en person köra. Där hänger de övriga biltllverkarna inte med. Definitivt. Tesla är flera år före de andra biltillverkarna inom AI-software.

En idé är ju att Tesla kommer att låta sina kunder använda sina bilar som förarlösa taxis när de själva inte behöver dem. Man har kalkylerat att en person kan dra in 30 000 dollar på ett år på sin bil genom att låta sin bil "köra robot-taxi" när de inte behöver sin bil själva. - Glöm chafför som framtidsyrke. Den yrkesgruppen kommer att utrotas. - Vilken annan biltillverkare kan erbjuda det? - Du kan dra in ett par hundra tusen skr per år med din bil när du sitter på jobbet/ligger och sover. Tesla drar in commission på alla taxi-tjänster/el som byts osv. Amazon är stora idag i USA men det är nog Tesla som kommer att dela ut paketen i längden tror jag.

Idag sysslar inte Tesla med Youtube, Försäljning osv på nätet men de kommer att göra det i framtiden. Musk tycker att det är lite - "Waste of time/korkat att alldeles för många intelligenta människor sitter och samlar klick på nätet och i realiteten inte producerar nånting överhuvudtaget" - Men en dag så blir det nog tid till att ta över Youtube, Amazon, Google med.

Teslas nya GIGA Berlin kommer att gå fortare att bygga än den i Shanghai. Som började producera bilar inom ett år. Såg att tesla inte ens har byggnadstillstånd ännu för GIGA Berlin men han bygger i alla fall. Byråkrati behöver alltså längre tid än att bygga en ny bilfabrik. Jag tror inte att Tesla sneglar på Sverige. Det räcker att de möter en byråkrat här sedan åker de vidare. - Tesla skall börja serietillverka fabriker med. - 135 nya Giga-fabriker bara för batteritillverkning på alla kontinenter. 20 miljoner bilar/år planeras. - Tesla sätter en ny standard inom produktionskulturen. SpaceX skall serietillverka 1000 rymdraketer tex. NASA hade behövt fyra sekler för att åstadkomma samma sak.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2020-10-01 kl. 16:06.
Citera
2020-10-01, 23:05
Medlem
Hur tänker ni med ert innehav på lång sikt? Själv står jag ödmjukt positivt till att hålla kvar min placering 2-3 år iaf. Jag är beredd att förlora allt även om det så klart skulle svida.
Jag är imponerad över företag som gör produkter som inte behöver marknadsföras för att kunna säljas.
Det som gör mig lite tvivelaktig är kvaliten på bilarna plus att musk är så starkt förknippad med tesla att börsvärderingen troligtvis skulle krascha utan honom.(ingen källa bara egen hypotes)
Senast redigerad av Forbjudenmark 2020-10-01 kl. 23:24.
Citera
2020-10-01, 23:44
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Jag är imponerad över företag som gör produkter som inte behöver marknadsföras för att kunna säljas. Det som gör mig lite tvivelaktig är kvaliten på bilarna.

Jag är imponerad över att bägge meningarna ovan kan kombineras för att beskriva Tesla. Nu stämmer inte det första egentligen. Tesla marknadsförs hårt, bara inte på traditionellt sätt. Personkulter är något av det kraftfullaste som finns ur PR synpunkt.
Citera
2020-10-01, 23:55
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Såg att Musk hävdar att Teslas selfdriving cars redan nu är säkrare än en person som kör. Om 18 månader kommer det att vara 200-300% säkrare att åka Teslas självkörande bil än låta en person köra. Där hänger de övriga biltllverkarna inte med. Definitivt. Tesla är flera år före de andra biltillverkarna inom AI-software.

En idé är ju att Tesla kommer att låta sina kunder använda sina bilar som förarlösa taxis när de själva inte behöver dem. Man har kalkylerat att en person kan dra in 30 000 dollar på ett år på sin bil genom att låta sin bil "köra robot-taxi" när de inte behöver sin bil själva. - Glöm chafför som framtidsyrke. Den yrkesgruppen kommer att utrotas. - Vilken annan biltillverkare kan erbjuda det? - Du kan dra in ett par hundra tusen skr per år med din bil när du sitter på jobbet/ligger och sover. Tesla drar in commission på alla taxi-tjänster/el som byts osv. Amazon är stora idag i USA men det är nog Tesla som kommer att dela ut paketen i längden tror jag.

Musk hävdar. Det är han bra på! Han är dock betydligt sämre på att leverera efter sina "prognoser".

Följdfråga på det med säkerheten. En hypotetisk självkörande bil som puttrar fram i 30 km/h hela tiden, tvärnitar så fort den ser nånting framför sig som den inte förstår, är det en BRA självkörande bil bara för att den är säker? Lite retorisk fråga förstås, svaret är givet: nej. Inte ens Musk verkar vara beredd att skarva så pass som att säga att deras bilar kör lika bra som en människa. Bara lika säkert eller säkrare (och jag ställer mig tveksam redan till det påståendet).

Vad gäller robotaxi har de knappast "kalkylerat" utan "dragit till med". Det skulle enligt Musk finnas en miljon robotaxi-Teslor innan detta år är slut. Var är alla dessa robotaxis om man får fråga? Jag har då aldrig sett nån.

Med aktieägare som dig förstår jag att kursen är där den är. Och ett bra tag till kommer det säkert kunna stiga på "en större dåre"-effekten.
Citera
2020-10-02, 07:22
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Musk hävdar. Det är han bra på! Han är dock betydligt sämre på att leverera efter sina "prognoser".

Följdfråga på det med säkerheten. En hypotetisk självkörande bil som puttrar fram i 30 km/h hela tiden, tvärnitar så fort den ser nånting framför sig som den inte förstår, är det en BRA självkörande bil bara för att den är säker? Lite retorisk fråga förstås, svaret är givet: nej. Inte ens Musk verkar vara beredd att skarva så pass som att säga att deras bilar kör lika bra som en människa. Bara lika säkert eller säkrare (och jag ställer mig tveksam redan till det påståendet).

Vad gäller robotaxi har de knappast "kalkylerat" utan "dragit till med". Det skulle enligt Musk finnas en miljon robotaxi-Teslor innan detta år är slut. Var är alla dessa robotaxis om man får fråga? Jag har då aldrig sett nån.

Med aktieägare som dig förstår jag att kursen är där den är. Och ett bra tag till kommer det säkert kunna stiga på "en större dåre"-effekten.

Musk levererar också, dock inte enligt tidplan. Du bheöver se tillbaks på vad han åstadkommit tidiagre, se vad han gjort med SpaceX som ex, det är ingen som disruptar teknologi som Musk.

Ang Robotaxis handlar det om mjukavruuppgraderingar, när det är klart pushas det ut och varje Tesla bil kan bli en självkörande Taxibil. Dock kommer detta förmodligen dröja ett tag till, framförallt regulatoriskt att få till det.
Ang säkerhet handlar det om att samla statistik och kunna visa att det är en säkrare körning, inte genom att fegköra.
Citera
2020-10-02, 07:57
Medlem
Citat:

Aktien tradeas med alldeles för stora volymer i timman för att små investerare skulle styra den här kursen längre.

Men absolut, fortsätt drömma om krasch, vi tjänar pengar och du gör inte det, det är allt som spelar roll slutändan.

Macro lär trycka ner marknaden idag, tror fortfarande på 500 EOY.
Senast redigerad av Dristigheten 2020-10-02 kl. 08:02.
Citera
2020-10-02, 11:54
Medlem
Citat:

Där har du lite fel. En selfdriving car kommer att kommunicera hela tiden med andra bilar. VTV (Vihecle To Vihicle) och trafikstockningar kommer att undvikas. (försvinna) Folk kommer att dela bilar med varandra. "kollektivbilar" pooler etc. En bil står still mesta av tiden och tar plats bara. Du kommer att kunna köpa en andel av en bilpool och kalla på bilen när du behöver den. Av leveranser så går det kanske lite efter. Men det är ingen tvekan om att Musks entreprenörsanda är en ny era. Han har fortfarande "barnsjukdomar" - Att börja serietillverka giga-factorys kräver erfarenhet.
Citera
2020-10-02, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Musk levererar också, dock inte enligt tidplan. Du bheöver se tillbaks på vad han åstadkommit tidiagre, se vad han gjort med SpaceX som ex, det är ingen som disruptar teknologi som Musk.

Ang Robotaxis handlar det om mjukavruuppgraderingar, när det är klart pushas det ut och varje Tesla bil kan bli en självkörande Taxibil. Dock kommer detta förmodligen dröja ett tag till, framförallt regulatoriskt att få till det.
Ang säkerhet handlar det om att samla statistik och kunna visa att det är en säkrare körning, inte genom att fegköra.
Sen kör en Tesla genom en lerpöl och kamerorna blir täcka av smuts vilket gör hela systemet obrukbart. Ska Teslan då be resenären som åker en taxiresa gå ut och torka rent kamerorna?

Vem vill ens ha sin bil körandes med massa främlingar hela dagarna? Trevligt när ens bil kommer hem från sitt "jobb" och du hittar en spya i baksätet från en som åkte hem från puben... Men detta förutsätter såklart att Teslorna faktiskt kommer klara av FSD. Det händer fortfarande titt som tätt att Teslorna dödar sina ägare genom att svänga rakt in i betongfundament på motorvägen eller kör rakt in i stillastående lastbilar. Nu vill dom alltså dessa ska köra själv inne i stadskärnor med folk överallt. Hur länge dröjer det innan en Tesla kör ihjäl en fotgängare och det hela ska utredas? Kommer någon vilja äga en bil och sitta i den och blint förlita sig på att denna inte kör ihjäl någon och den som satt i bilen får ta på sig ansvaret? Ska Tesla ta på sig ansvaret i en sådan situation? Vem ska ens dömas skyldig för olyckan? Elon Musk?

Största hindret för FSD är inte tekniken utan lagstiftningen, och även om man får FSD fungera (vilket är långsökt i sig) kommer det ske olyckor där bilen kommer vara den skyldiga, vem ska dömas skyldig?

https://www.youtube.com/watch?v=cPMvQphJQiE
https://youtu.be/Aa-JvLlRfN8

Framtiden...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in