Citat:
Ursprungligen postat av
Kulturmarxist
Såg att Musk hävdar att Teslas selfdriving cars redan nu är säkrare än en person som kör. Om 18 månader kommer det att vara 200-300% säkrare att åka Teslas självkörande bil än låta en person köra. Där hänger de övriga biltllverkarna inte med. Definitivt. Tesla är flera år före de andra biltillverkarna inom AI-software.
En idé är ju att Tesla kommer att låta sina kunder använda sina bilar som förarlösa taxis när de själva inte behöver dem. Man har kalkylerat att en person kan dra in 30 000 dollar på ett år på sin bil genom att låta sin bil "köra robot-taxi" när de inte behöver sin bil själva. - Glöm chafför som framtidsyrke. Den yrkesgruppen kommer att utrotas. - Vilken annan biltillverkare kan erbjuda det? - Du kan dra in ett par hundra tusen skr per år med din bil när du sitter på jobbet/ligger och sover. Tesla drar in commission på alla taxi-tjänster/el som byts osv. Amazon är stora idag i USA men det är nog Tesla som kommer att dela ut paketen i längden tror jag.
Musk hävdar. Det är han bra på! Han är dock betydligt sämre på att leverera efter sina "prognoser".
Följdfråga på det med säkerheten. En hypotetisk självkörande bil som puttrar fram i 30 km/h hela tiden, tvärnitar så fort den ser nånting framför sig som den inte förstår, är det en BRA självkörande bil bara för att den är säker? Lite retorisk fråga förstås, svaret är givet: nej. Inte ens Musk verkar vara beredd att skarva så pass som att säga att deras bilar kör lika
bra som en människa. Bara lika säkert eller säkrare (och jag ställer mig tveksam redan till det påståendet).
Vad gäller robotaxi har de knappast "kalkylerat" utan "dragit till med". Det skulle enligt Musk finnas en miljon robotaxi-Teslor innan detta år är slut. Var är alla dessa robotaxis om man får fråga? Jag har då aldrig sett nån.
Med aktieägare som dig förstår jag att kursen är där den är. Och ett bra tag till kommer det säkert kunna stiga på "en större dåre"-effekten.