Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-22, 18:36
  #2365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellix
Jag handlade aktien idag (fre 21/8).
Enligt infon för splitten så ska man äga aktier dagens datum för att splitten ska ske den 28...men enligt Swedbank så står man inte i aktieboken förrän efter två dagar, så det var för sent. För sent för vad?
Dock äger jag ju ett visst värde av bolaget, borde det inte vara handelsstopp under tiden detta sker?
Berätta för mig vad som händer

Du kan köpa aktien när som helst fram till att börsen stänger 31/8. Datumet 21/8 är en teknikalitet för det är då Tesla delar ut nya aktier (eller nåt i den stilen) till folk som äger den vid det datumet. Skulle du köpa fler den 28/8 så får du tekniskt sett dina fyra nya aktier från säljaren (är inte expert på detaljerna).

Men om du köpte för att äga genom spliten så är du i alla fall safe
__________________
Senast redigerad av hyperbeast 2020-08-22 kl. 18:39.
Citera
2020-08-22, 20:53
  #2366
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Vad händer om han blir påkörd av en bil imorgon eller blir mördad? Vad händer med aktien då? Alla ni som säger att ni är inne lång på detta, delar ni min åsikt? Är ni isåfall beredda att gambla era pengar på att han håller sig i liv?

Ja, det är helt klart den största risken med att investera i Tesla, att Elon Musk dör. P/E +1000 är trivialt i sammanhanget. Bra att du är duktig på att prioritera din riskhantering. Your mother is proud
Citera
2020-08-22, 21:12
  #2367
Medlem
Om Musk dör så hoppas jag att han redan nu har en plan B för att rädda företaget.

Jag vet inte om han haft någon "andraman" som varit med på intervjuer eller så, men det kanske vore en bra idé annars. Att under en tid ha en andreman som får synas på kamera och som folk blir vana med och förhoppningsvis ger förroende.

Det skulle kunna minska fallet senare om denne person tar över, men folk redan känner till och har sett denna person många gånger.
Citera
2020-08-23, 01:50
  #2368
Medlem
Efter att Tesla gick om Walmart i börsvärde i torsdags finns det bara 8 stycken amerikanska företag kvar med ett större börsvärde än Tesla. Bland annat Berkshire Hathaway, Apple, Microsoft, Amazon och Alphabet. Snacka om att IT-branschen är övervärderad när så många IT-företag fortfarande är större Tesla.

https://markets.businessinsider.com/...-8-1029524035#
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Hur stor andel av bilsektorn kommer Tesla ta över ungefär?
Mitt bear case ligger på runt 20% eller över 90%. Det är inte bra om de säljer för få bilar men det är inte heller bra om de säljer för många bilar eftersom de då kan få massa monopollagstiftning mot sig som microsoft på 90-talet. Elon Musk har pratat om att hans mål är att Tesla ska sälja minst 20% av alla bilar. Elon Musk är dock känd för att ibland underdriva en hel del så det skulle inte förvåna mig om de säljer bra många fler bilar. Risken för monopol är nog större.

Citat:
Ursprungligen postat av Pallot
Ja, det är helt klart den största risken med att investera i Tesla, att Elon Musk dör. P/E +1000 är trivialt i sammanhanget. Bra att du är duktig på att prioritera din riskhantering. Your mother is proud
Så länge Elon styr skutan så kommer Tesla fortsätta växa i rasande takt. Redan idag har Tesla 80% av den amerikanska elbilsmarknaden.

https://insideevs.com/news/440097/te...share-h1-2020/

Om 10 år kommer det vara 80% av alla bilar, inte bara elbilar. Någonstans runt 2025 kommer Tesla dessutom börja dominera andra transportbranscher och inte bara bilbranschen. Lastbilsbraschen, flygplansbranschen m.m. Elon Musk har ju snackat om elflygplan som åker snabbare än concorde. Det finns dock spekulationer om att flygplanet kan åka runt 4 Mach, dvs snabbare än Blackbird. När Tesla släpper elflyg med längre räckvidd än fossilflyg och som åker 4 Mach och som kan landa och lyfta vertikalt så är det kört för flygindustrin.

Sen någonstans runt 2035 så kommer Tesla släppa sin första flygande bil... Det är inte möjligt att tllverka några vettiga flygande bilar med fossila bränslen därför att energidensiteten i fossila bränslen inte är i närheten tillräcklig. Men när Tesla utvecklat sina nya batterier i 15 år så kommer det öppna upp nya fordonskategorier som Tesla kan ta över och som inte ens existerar idag.


EDIT: Min analys ovan tar enbart hänsyn till Teslas framtid som fordonstillverkare. Även ur detta lilla perspektiv är Tesla förmodligen mycket undervärderad. Men sen har vi energisektorn som historiskt draggit in bra mycket mer pengar. Dessutom har vi FSD och massa annat. Elon Musk är lite som en profet från bibeln

https://i.redd.it/8sjqk7k3e6i51.png

Med honom vid rodret kommer det bli mycket svårt att förlora.
__________________
Senast redigerad av brota 2020-08-23 kl. 02:13.
Citera
2020-08-23, 03:35
  #2369
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Efter att Tesla gick om Walmart i börsvärde i torsdags finns det bara 8 stycken amerikanska företag kvar med ett större börsvärde än Tesla. Bland annat Berkshire Hathaway, Apple, Microsoft, Amazon och Alphabet. Snacka om att IT-branschen är övervärderad när så många IT-företag fortfarande är större Tesla.

https://markets.businessinsider.com/...-8-1029524035#

Mitt bear case ligger på runt 20% eller över 90%. Det är inte bra om de säljer för få bilar men det är inte heller bra om de säljer för många bilar eftersom de då kan få massa monopollagstiftning mot sig som microsoft på 90-talet. Elon Musk har pratat om att hans mål är att Tesla ska sälja minst 20% av alla bilar. Elon Musk är dock känd för att ibland underdriva en hel del så det skulle inte förvåna mig om de säljer bra många fler bilar. Risken för monopol är nog större.


Så länge Elon styr skutan så kommer Tesla fortsätta växa i rasande takt. Redan idag har Tesla 80% av den amerikanska elbilsmarknaden.

https://insideevs.com/news/440097/te...share-h1-2020/

Om 10 år kommer det vara 80% av alla bilar, inte bara elbilar. Någonstans runt 2025 kommer Tesla dessutom börja dominera andra transportbranscher och inte bara bilbranschen. Lastbilsbraschen, flygplansbranschen m.m. Elon Musk har ju snackat om elflygplan som åker snabbare än concorde. Det finns dock spekulationer om att flygplanet kan åka runt 4 Mach, dvs snabbare än Blackbird. När Tesla släpper elflyg med längre räckvidd än fossilflyg och som åker 4 Mach och som kan landa och lyfta vertikalt så är det kört för flygindustrin.

Sen någonstans runt 2035 så kommer Tesla släppa sin första flygande bil... Det är inte möjligt att tllverka några vettiga flygande bilar med fossila bränslen därför att energidensiteten i fossila bränslen inte är i närheten tillräcklig. Men när Tesla utvecklat sina nya batterier i 15 år så kommer det öppna upp nya fordonskategorier som Tesla kan ta över och som inte ens existerar idag.


EDIT: Min analys ovan tar enbart hänsyn till Teslas framtid som fordonstillverkare. Även ur detta lilla perspektiv är Tesla förmodligen mycket undervärderad. Men sen har vi energisektorn som historiskt draggit in bra mycket mer pengar. Dessutom har vi FSD och massa annat. Elon Musk är lite som en profet från bibeln

https://i.redd.it/8sjqk7k3e6i51.png

Med honom vid rodret kommer det bli mycket svårt att förlora.
Bra inlägg som förklarar varför TSLA är undervärderad.

Roadstern kommer att ha 10 raketmotorer och göra 0-100 på 1.1 sek. Vem kan utmana Tesla då?
Citat:
SpaceX option package for new Tesla Roadster will include ~10 small rocket thrusters arranged seamlessly around car. These rocket engines dramatically improve acceleration, top speed, braking & cornering. Maybe they will even allow a Tesla to fly …
https://twitter.com/elonmusk/status/...332172289?s=19
__________________
Senast redigerad av wwr 2020-08-23 kl. 03:38.
Citera
2020-08-23, 05:20
  #2370
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Sen någonstans runt 2035 så kommer Tesla släppa sin första flygande bil

Elon har redan förklarat varför flygande bilar är en sjukt dålig idé. Därav hela grejen med Boring Company. I framtiden reser vi under jorden, i flera lager, riktigt snabbt i vakum. Tänk tunnelbana 2.0.
Citera
2020-08-23, 15:25
  #2371
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bra inlägg som förklarar varför TSLA är undervärderad.

Roadstern kommer att ha 10 raketmotorer och göra 0-100 på 1.1 sek. Vem kan utmana Tesla då?

https://twitter.com/elonmusk/status/...332172289?s=19

Ska man tanka raketbränsle?
Citera
2020-08-23, 15:53
  #2372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Du kan köpa aktien när som helst fram till att börsen stänger 31/8. Datumet 21/8 är en teknikalitet för det är då Tesla delar ut nya aktier (eller nåt i den stilen) till folk som äger den vid det datumet. Skulle du köpa fler den 28/8 så får du tekniskt sett dina fyra nya aktier från säljaren (är inte expert på detaljerna).

Men om du köpte för att äga genom spliten så är du i alla fall safe

Ok, toppen då vet jag. Tack!
Citera
2020-08-23, 17:05
  #2373
Medlem
Funderar på att sälja mina Bitcoins och gå all in på Tesla istället. Bra idé att göra det nu? Är orolig att en större recession kommer och alla marknader går ner inklusive Tesla. Vad tror ni? Är Corona och mass arbetslöshet överdrivet?
Citera
2020-08-23, 17:11
  #2374
Medlem
evilbeavers avatar
Hur kommer splitten gå till? Hur många aktier blir en aktie av dagens värde?
Citera
2020-08-23, 18:38
  #2375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Funderar på att sälja mina Bitcoins och gå all in på Tesla istället. Bra idé att göra det nu? Är orolig att en större recession kommer och alla marknader går ner inklusive Tesla. Vad tror ni? Är Corona och mass arbetslöshet överdrivet?

Gör det som känns rätt för dig efter noggrann research. TSLA har en historia av korrigering och det kommer hända nu också. Tror dock inte den kollapsar och det är förmodligen en bra investering om du ska äga aktien länge. Företaget har mycket som talar väl för det under kommande år men inget är garanterat dock.

Citat:
Ursprungligen postat av evilbeaver
Hur kommer splitten gå till? Hur många aktier blir en aktie av dagens värde?

1 aktie blir 5. Värdet som aktien har efter stängning 31/8 delas på 5.
Citera
2020-08-23, 18:48
  #2376
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
- - - Risken för monopol är nog större.

- - -

...ja det är ju ingen av jättarna som satsar på elbilar.... *suck* När bubblan spruckit är Tesla inte värt en bråkdel av Suzuki...

Elflyg i mach 4... ja herrejävlar... (framtiden för flyget ligger förvisso i väte-jetdrift - där är Tesla noll med i matchen, men snart öppnar väl Musk sin stora chutzpah-käft där också, om inte bubblan spruckit innan dess.).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback