Citat:
Ursprungligen postat av
Banana
Jisses, slde av alldeles fr tidigt...dock med fin vinst. Vntade sedan p rekyl som aldrig kom 😆 Tror inte jag r ensam om det ven om alla hrinne givetvis ligger kvar...
Vad skulle hnda med kursen nu om ngot totalt ovntat intrffar, sg att Musk trillar av pinn? Pratar vi halvering eller nnu mer?
Det hr r en av riskerna med TSLA. Jag r ingen tesla-hater och har kapital investerat i TSLA men jag ser nd nyktert p att alla investeringar kommer med risk.
Elon r helt unik och det r hans frtjnst att Tesla r vad det r.
Hr mste vi rkna in frst risken med att Musk frsvinner ut ur den ekvationen:
Detta kan ske dels pga en antagonist, galning eller ngon missnjd medarbetare lyckas med att ta honom av daga eller tom av ekonomiska skl dr organiserad brottslighet blankar tesla och sedan "pverkar kursen" eller s r den en utlndsk statsaktr som gr det. Ingenting gr att utesluta.
Det kan ocks ske p grund av fysisk sjukdom. Hr har vi dels bilder som potentiellt visar att ngot inre organ r frstorat men vi har ocks indikationer p att Musk inte r superhlsosam rent generellt.
Han jobbar extremt mycket, har enligt uppgifter en liberal instllning till eget anvndande av droger. Trning och hlsosam livsstil verkar lysa med sin frnvaro.
Sen behver han inte heller lmna jordelivet fr att falla ur ekvationen. Svr sjukdom som inte leder till dden, psykisk ohlsa (med geniskap kommer ven frhjd risk fr mental ohlsa) eller att han helt pltsligt bestmmer att han ska lmna fr att fokusera enbart p Space-X ska inte rknas bort.
Sen mste vi titta p vad som sker om Musk frsvinner ut ur ekvationen.
Hr r allas gissning lika bra som ngon annan men jag tror p ett historisk ras inledningsvis och sedan en stabilisering ngonstans mellan 80-150.
Vad som sedan hnder p lite lngre sikt har helt och hllet att gra med vilka den nya ledningen blir och vad de signalerar. Tesla kan inte drivas av en vanlig industri-dirre med en vanlig industri-ledningsgrupp. Tesla r byggt p visioner av framtiden och behver en visionr.
Rekryterar de rtt person. Exempelvis ngon som Brett Adcock s finns det en framtid.
Tar de bara in ngon average koncern-vd frn vilket trist storbolag som helst s r det nog en fortsatt resa ned mot 30 till en brjan.
Men nu fr att redovisa uppsidan:
Om Musk inte tas av daga eller blir helt jvla bananas och fortstter driva Tesla i mnga r framver s tror jag p 1500 p ett par rs sikt. Kanske till och med mer.
Detta frutstter att FSD lses under 2025 eller att vi alla utanfr Tesla kan se med egna gon att det kommer att lsas 2026. Det frutstter ocks att Optimus implementeras framgngsrikt.