2020-07-11, 14:30
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Har SpaceX några kopplingar till Tesla? Trodde att det var skilda verksamheter bara att Musk grundat bägge.
Rymdkopplingen är stark. Inte bara via Musk. De flyttar t.ex ingenjörer mellan företagen.
Lite som Saabs flygkoppling men effektivare
https://i.imgur.com/Xz9XylL.jpg
Citera
2020-07-11, 14:54
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iWiking
Du är inte ensam om det! Hela tiden aktien har ökat har man själv tyckt att det har varit försent.. Jag hoppas på en korrigering inom snar framtid för att ta en liten post då

Haha ja jag låg och sov när larmet plingade till på 350$. Sen 410$ när jag var klar med avtalen på Avanza.. Sen har det ju bara ångat på. Sjukt att man hade kunnat köpt in sig på 1000$ och ändå gjort 50%.

Över 10% igår igen alltså...
Citera
2020-07-11, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swemp2
Vad jag förstår så är argumenten för tesla att man "inte bara köper in sig i ett bilföretag, men även rymdföretag, hjärnforskning etc etc".

Jag vet inte, jag får lite bitcoin-vibbar. När man ser videos på youtube om tesla-aktien med kaxiga pro-tesla-kommentarer samt folk som hypear aktien till skyarna så börjar röda flaggor dyka upp för mig.

Frågan är om man vill vara med på tåget?
Spontant tycker jag att det känns för sent att hoppa på tåget, precis som bitcoins. Men jag håller med, hypen skrämmer mig. Inte en chans att tesla är värda dom här pengarna.
Citera
2020-07-11, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Spontant tycker jag att det känns för sent att hoppa på tåget, precis som bitcoins. Men jag håller med, hypen skrämmer mig. Inte en chans att tesla är värda dom här pengarna.

Tesla är samma tillverkare av skit som Apple är. Gör någonting dyrt, flådigt och låt vänstermedia stå för gratisreklam och i fallet med Tesla - låt regeringar världen utöver subventionera skräpet - och dra in pengar till CIA-projektet Tesla.

Ingen bil som Tesla tillverkat skulle passera genom Toyotas kvalitetskontoll och allting med dom är billigt, smaklöst och meningslöst. Man köper inte en bil som enbart är batteridriven därför att dom kostar för mycket pengar, gör dig beroende av elnätet och använder sig av teknologi som ratades när förbränningsmotorerna kom.

Nu tvingas biltillverkarna ställa om linjer och introducera ny teknik bara för att massorna tror att dom ska ha batteridrivna leksaksbilar.

Naturligtvis kommer Tesla precis som allt annat som produceras i USA att gå under när biljättarna presenterar sina överlägna modeller, men det är så jävla onödigt att vi har gått denna väg.
Citera
2020-07-11, 21:00
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caedite-eos
Tesla är samma tillverkare av skit som Apple är. Gör någonting dyrt, flådigt och låt vänstermedia stå för gratisreklam och i fallet med Tesla - låt regeringar världen utöver subventionera skräpet - och dra in pengar till CIA-projektet Tesla.

Ingen bil som Tesla tillverkat skulle passera genom Toyotas kvalitetskontoll och allting med dom är billigt, smaklöst och meningslöst. Man köper inte en bil som enbart är batteridriven därför att dom kostar för mycket pengar, gör dig beroende av elnätet och använder sig av teknologi som ratades när förbränningsmotorerna kom.

Nu tvingas biltillverkarna ställa om linjer och introducera ny teknik bara för att massorna tror att dom ska ha batteridrivna leksaksbilar.

Naturligtvis kommer Tesla precis som allt annat som produceras i USA att gå under när biljättarna presenterar sina överlägna modeller, men det är så jävla onödigt att vi har gått denna väg.

Missade du, likt mig, en entry för 70-75% sedan?
Citera
2020-07-11, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caedite-eos

Även om jag håller med dig om Teslas produkter inte håller måttet förhållande till företagets värde, så är du helt ute och cyklar angående Apple. Apple hade mycket gemensamt med Tesla fram tills Jobs död, om man syftar på att båda är hypeade techbolag. Apple har idag, till skillnad från Tesla, hög kvalitativa produkter, enorm kassa, hög vinstmarginal, stabila utdelningar. Ur ett ekonomi-perspektiv så är Tesla inte likt Apple på något sätt, förutom branschen.
Citera
2020-07-12, 00:19
Medlem
Luckyhorses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Minns ni fordonet som var mer hajpat än Tesla på sin tid? Segway; större än persondatorn och internet! I mitten av denna månad är det slut, produktionen läggs ner. Så kan det gå.

Citat:
Ursprungligen postat av Humerus
Tesla har precis som Segway en fantastisk produkt. Skillnaden är prissättningen. Segway va typ 6x dyrare än vad dem borde ha varit. Tesla är typ max 1,5x dyrare så det behöver dom ordna med någon produkt. Kinesiska kopior med goda marginaler kommer..

Autonomi är viktigt men varumärkets styrka bär prissättningen för tillfället.
Börsvädet är för högt för nuvarande affärsmodell utan tvekan.

Hoppas dom har ett äss i rockärmen

Blev inte Segway uppköpta av det Kinesiska företaget dom stämde för patentbrott. Rätt ironiskt i sig medans ägaren av segway åkte ut för ett stup på sin egen produkt.

För att hålla mig till tråden så känns det orimligt högt just, FoMo
Citera
2020-07-12, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi

Tesla börjar gå + så smått, det är löjeveckande små belopp dom tjänar men är dom plus ett år kan dom bli introducerade i S&P500 och då går priset upp ännu mer när ETFer och grejer måste handla vare sig dom vill eller inte. Det är antagligen en av anledningen till att kursen rusat sista, förhoppningen om Tesla i ett nytt enormt index.

Sen vad kursen blir när alla börjar hämta vinster det är väl det som är intressant men jag tror på mer uppsida även om det är sjukt riskabelt.
Citera
2020-07-13, 13:17
Medlem
Elon Musk seglade nyligen förbi Warren Buffett på listan över rikaste dollar miljadärer.

https://www.bloomberg.com/news/artic...naires-ranking

Detta trots att han fortfarande inte fått sina bonusar. För att få bonusarna måste aktien vara över bonusnivån i 6 månader. För bara några dagar sen nåddes den förra bonusnivån på $250B dollar i börsvärde och redan idag verkar det på premarket som att aktien når nästa bonusnivå på $300B. Mycket spännande det här. Kommer Elon Musk att bli världens första att nå $1T i förmögenhet?

Det finns också lite spännande nyheter angående model Y. För någon dag sen sänkte Tesla priset på long range model Y så att den hamnar på under $50k. Och nu går Musk ut med att standard range model Y inte kommer att göras.

https://twitter.com/elonmusk/status/1282496094908243968

Frågan är om inte detta är ett fullständigt genidrag. Genom att sänka priset får man både folk som funderar på model Y standard range och model 3 long range att hoppa på tåget med den mycket mer lönsamma long range model Y. Vinsterna bara rullar in när man sänker priset.
Citera
2020-07-13, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Elon Musk seglade nyligen förbi Warren Buffett på listan över rikaste dollar miljadärer.

https://www.bloomberg.com/news/artic...naires-ranking

Detta trots att han fortfarande inte fått sina bonusar. För att få bonusarna måste aktien vara över bonusnivån i 6 månader. För bara några dagar sen nåddes den förra bonusnivån på $250B dollar i börsvärde och redan idag verkar det på premarket som att aktien når nästa bonusnivå på $300B. Mycket spännande det här. Kommer Elon Musk att bli världens första att nå $1T i förmögenhet?

Det finns också lite spännande nyheter angående model Y. För någon dag sen sänkte Tesla priset på long range model Y så att den hamnar på under $50k. Och nu går Musk ut med att standard range model Y inte kommer att göras.

https://twitter.com/elonmusk/status/1282496094908243968

Frågan är om inte detta är ett fullständigt genidrag. Genom att sänka priset får man både folk som funderar på model Y standard range och model 3 long range att hoppa på tåget med den mycket mer lönsamma long range model Y. Vinsterna bara rullar in när man sänker priset.

Ja, sänker man priset går man bergsäkert med vinst.

Tesla inser att de inte är ensamma i lekhagen mer och priskonkurrerar. Kosta vad det kosta vill.
Citera
2020-07-13, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, sänker man priset går man bergsäkert med vinst.

Tesla inser att de inte är ensamma i lekhagen mer och priskonkurrerar. Kosta vad det kosta vill.
Japp det är inte utan orsak som Elon Musk bytt ut profilbilden på twitter till en falcon heavy. Han vet att nu kommer aktiekursen inte bara gå som en raket utan en jätteraktet.

Genom att ta bort short range Model Y men sänka priset på long range kan man ta ut en högre genomsnittlig vinstmarginal. Vinst hade de gjort i vilket fall, det är Tesla trots allt.

EDIT: Jag märker nu att avanza pausat alla BEAR och BULL certifikat för Tesla. De förlorade alldeles för mycket pengar på folk som köpte BULL certifikat. Har detta någonsin hänt tidigare?
Senast redigerad av brota 2020-07-13 kl. 14:55.
Citera
2020-07-13, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Japp det är inte utan orsak som Elon Musk bytt ut profilbilden på twitter till en falcon heavy. Han vet att nu kommer aktiekursen inte bara gå som en raket utan en jätteraktet.

Genom att ta bort short range Model Y men sänka priset på long range kan man ta ut en högre genomsnittlig vinstmarginal. Vinst hade de gjort i vilket fall, det är Tesla trots allt.

Jo... det är ju en bra strategi att sänka sina kostnader att banta produktportföljen.

Men ett defensivt drag trots allt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback