Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-05, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Det som kommer ur min röv är bättre än vad som kommer ur vissa människors mun.

Meningen som säger allt om hur lite du förstår:

Fast jag har haft helt rätt om teslas batteriproduktion, förutom att även jag var på tok för bullish
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Ganska tydligt att du inte har en susning. Om jag orkar så kan jag återkomma 2023 så kommer du se hur absurt fel du haft, Tesla kommer inte ens tillverka hälften så mycket batterier som BYD 2023. Och BYD kommer ändå mer än dubbla sin produktion kommande 2 åren.

Tesla har inte gett en roadmap alls förutom en slide på en PowerPoint där det stod ”100ghw inhouse 2022” och ”3twh 2030” du kommer bli väldigt förvånad när du inser att Teslas produktion i Texas inte ens har kapacitet för 100ghw (som lovades på battery day) 😬

NMC batterier har inte en ljus framtid inom BEV kommande år, när folk börjar prioritera säkerhet kommer LFP fortsätta att äta marknadsandelar, du kan gissa själv vilka som är världsledande inom LFP.

BYD har 10st batterifabriker och lika många under konstruktion, samtliga är endast LFP, de gick all in på LFP med deras blade battery för länge sedan. Tesla som fortfarande satsar på NMC med deras 4680 har ej än förstått fördelarna, de är ett decennium bakom med teknologin.

https://twitter.com/bridgemccarthy_/...WfzuvEGDTcIBUg

Nu visade de sig tyvärr att Tesla inte ens har 1 procent av BYDs produktion. Men, du har säkert rätt. 2023 är ju året Tesla går om BYD. eller fan de är ju redan 2024 och de måste typ producera 200x för att komma ikapp.

Nu har ett år passerat, och åter igen ser du lika patetisk ut
Citat:
Inte för att jag missunnar BYD alla framgångar, jag förstår bara produktionsteknik lite bättre än du. Återkom gärna med detta om drygt ett år. Ser alltid fram emot dina bortförklaringar och fokusförflyttningar.
Killen som förstår produktionsteknik hahaha. ska du inte fråga "din kompis på KTH" han verkar ju kunna allt
Senast redigerad av job230ge 2024-01-05 kl. 14:57.
Citera
2024-01-05, 15:06
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Fast jag har haft helt rätt om teslas batteriproduktion, förutom att även jag var på tok för bullish

Nu visade de sig tyvärr att Tesla inte ens har 1 procent av BYDs produktion. Men, du har säkert rätt. 2023 är ju året Tesla går om BYD. eller fan de är ju redan 2024 och de måste typ producera 200x för att komma ikapp.

Nu har ett år passerat, och åter igen ser du lika patetisk ut

Killen som förstår produktionsteknik hahaha. ska du inte fråga "din kompis på KTH" han verkar ju kunna allt

Men jag är inte den som sa detta:

Citat:
Helt ny produktionsteknik? det är fortfarande cylindriska celler
Citera
2024-01-05, 15:13
Medlem
Huvudämnet i denna tråd är Teslas bilar detta trots att Teslas biltillverkning är Open Source (inga patent) och att Musk gång på gång sagt att elbilstillverkningen bara är för visa hur och att få andra att tillverka elbilar. Tesla har redan i detaalj röjt alla hemligheter hur de tillverkar Cybertruk. Finns videos på Youtube.

Teslas huvudmål är lokal lagring (decentraliserad) av grön energi och yttrandefrihet. X kan inte gå i konkurs och det är nyheter och debatt i realtid och inte "via" vinklade sk journalister med 12 timmars fördröjning. X är rådata i realtid. Därför hatar jounalister X och Musk,- Musk vet även att Optimus kommer att bli mycket lönsammare än bilarna och där är målet 20 miljoner bilar per år. Musk är alltod tre steg före. När han började med Optiums började han med "hjärnan" och inte med kroppen. Boston Dynamics har gjort tvärtom i 30 år och på bara tre år har Musk passerat Boston Dynamics. Optimus är maskininlärning. Boston Dynamics har fortfarande människoapor som programmerar robotarna. Optimus lär sig genom att observera likt bilarnas FSD.

Faktum är att om all tillverkning av bensinbilar stannar idag och alla tillverkade bilar magiskt är elbilar så kommer det ändå finnas bensinbilar i minst 25 år till. Bensinbilar kommer inte att hamna på skroten i samma ögonblick.

Teslas aktier kommer att stiga 600-700% på fem år är min gissning. I det läget hotar LO Musk med att sälja ut alla deras aktier i Tesla för att Tesla inte har kollektivavtal och har infört en blockad mot Tesla. (bara 40% av alla företag i Sverige har kollektivavtal) LO agerande mot Musk är enbart en politisk agenda i symbios med journalisterna, oljeindustrin, och eliten. Musk är en ständig påminnelse för många att de är helt obsoleta och inkompetenta. Svenska medier ljuger att det är en "strejk" men det är en politisk blockad.
Citera
2024-01-05, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
När han började med Optiums började han med "hjärnan" och inte med kroppen. Boston Dynamics har gjort tvärtom i 30 år och på bara tre år har Musk passerat Boston Dynamics.
Beror helt på vad man mäter. Helst skulle man ju se en merge av de båda divisionerna.
Citera
2024-01-05, 18:18
Medlem
Citat:
Det är fullt möjligt att Tesla nu äger X i hemlighet. I USA kan man sälja företag "till sig själv" utan ett redovisa det. OM Musk sålt X till Tesla för tex 19 miljoner dollar så har Tesla ett förlustavdrag på 25 miljarder dollar idag samtidigt som han försvarar det fria ordet. "nothing else matters" - Musk är alltid tre steg före alla andra.

https://www.youtube.com/shorts/5BuPbxTdyIk

Bara så jag förstår din logik här:
Du menar att Elon har nu personligen 25 miljarder som han kan kvitta mot framtida vinster, men istället så ger han bort dom 25 miljarder till ett bolag där han "bara" äger 13%

Det finns bra anledningar att investera i Tesla, och anledningar att inte investera i Tesla.

Men jag tror att den absolut bästa anledningen att inte investera i Tesla är att du är bullish på den
Citera
2024-01-05, 18:40
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off
Du menar att Elon har nu personligen 25 miljarder som han kan kvitta mot framtida vinster, men istället så ger han bort dom 25 miljarder till ett bolag där han "bara" äger 13%

Det finns bra anledningar att investera i Tesla, och anledningar att inte investera i Tesla.

Men jag tror att den absolut bästa anledningen att inte investera i Tesla är att du är bullish på den

Om du avgör hur bra investering något är utifrån hur smarta andra investerare verkar så borde Tesla vara en lysande investering, eftersom det finns många fler på detta forumet som hatar Tesla, och som bevisligen har en långt sämre kognitiv förmåga än den du nu pekar ut som kontra indikator. Du kan välja och vraka mellan folk som inte kan skilja mellan recalls och OTA updates, tycker att Teslas 4680 cell mest är en liten uppdatering jämfört med vanliga cylindriska celler, eller ens vet hur man använder orden "de" och "det" korrekt i en mening.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2024-01-05 kl. 18:44.
Citera
2024-01-05, 18:46
Medlem
Citat:
Det är fullt möjligt att Tesla nu äger X i hemlighet. I USA kan man sälja företag "till sig själv" utan ett redovisa det. OM Musk sålt X till Tesla för tex 19 miljoner dollar så har Tesla ett förlustavdrag på 25 miljarder dollar idag samtidigt som han försvarar det fria ordet. "nothing else matters" - Musk är alltid tre steg före alla andra.

https://www.youtube.com/shorts/5BuPbxTdyIk

Stort tvek på den. Elon hatar ju att Tesla inte är privat och skulle aldrig ge allmänheten sån makt över X.
Citera
2024-01-05, 18:48
Medlem
Citat:
Jag tillämpar följande princip när jag drar slutsatser: Om det är möjligt och om det är lönsamt så har det förmodligen gjorts. Vore ganska rimligt att göra X till en del av Tesla och använda plattformen till att träna sin AI.

X och Tesla kan samarbeta utan att en tar över den andra. Varför skulle Elon ge över ansvaret över yttrandefriheten till den högstbudande?
Citera
2024-01-05, 18:53
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
X och Tesla kan samarbeta utan att en tar över den andra. Varför skulle Elon ge över ansvaret över yttrandefriheten till den högstbudande?

Det kan de. Men jag tror inte det påverkar yttrandefriheten negativt om Tesla äger X.
Citera
2024-01-06, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av velcro-a-rip-off

Musk köpte twitter för egna pengar för att försvara yttrandefriheten. Twitter var helt sönderwokat av demokraterna och FBI om du läst twitterfiles som svenska medier inte vill att du skall läsa och JA Musk köpte Twitter och döpte om det till X för att skapa yttrandefrihet och nyheter i realtid. När man gör tom journalister obsoleta får man många fiender.
Citera
2024-01-06, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Stort tvek på den. Elon hatar ju att Tesla inte är privat och skulle aldrig ge allmänheten sån makt över X.

Tvärtom. Musk skyddar allmänheten så de kan utöva free speech. I en intervju var han beredd att ge bort X gratis bara han fick en garanti att de som tog över behöll yttrandefriheten. "i dont care about the money" - Yttrandefriheten är viktigare "Nothing else matters": De pengarna offrade Musk.

Få svenskar begriper hur genom-wokat och censurerat PsyOps-företag Twitter var innan. Journalister vill inte ens nämna det. Jounalistkåren rasar mot X men det visste Musk redan innan att de skulle göra. X är ett hot mot deras och Elitens Agenda då de inte kan kontrollera narrativet över människorna längre.
Citera
2024-01-06, 08:03
Medlem
Citat:
Det kan de. Men jag tror inte det påverkar yttrandefriheten negativt om Tesla äger X.

Vilka som äger SpaceX är topphemligt. Men en byfåne kan räkna ut att US army har en del att säga till om. Det fanns jounalister som hatar Musk som påstod tex att han "stängt ner" Starlink över Krim när sanningen var att det aldrig varit aktivt över Krim någonsin, och sådant bestämmer US army och inte Musk. Journalister ljuger dagligen om Musk. De älskar att hata Musk och misskrediterar allt han gör och alltför många idioter tror hellre på journalister i fårflock än Musk själv.

"It's hard to win an argument with a smart person. It's damn near impossible to win an argument with a stupid person." -Bill Murray
Senast redigerad av Kulturmarxist 2024-01-06 kl. 08:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in